تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833243263
ماجرای گم شدن نگاتیوهای فیلم جام حسنلو در آرشیو صداوسیما
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: در نشست نقد و بررسی فیلم جام حسنلو مطرح شد: ماجرای گم شدن نگاتیوهای فیلم جام حسنلو در آرشیو صداوسیما ایلنا: آرشیوها نه برای نگهداری از فیلمها که برای نابود کردن آنها برپا شدهاند. این شکل نگهداری از فیلمها، خیانت به فرهنگ این مملکت محسوب میشود.
به گزارش ایلنا؛ در یکصد و سیزدهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که دوشنبه 5 مرداد در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، مستند «جام حسنلو» ساخته محمدرضا اصلانی با حضور احمد مسجدجامعی و خسرو سینایی به نمایش درآمد. در ابتدای این نشست محمدرضا اصلانی به روند ساخت این دو فیلم اشاره کرد و گفت: این فیلم در سال 1346 فیلمی غریب و دور از ذهن بهشمار میرفت و مخالفتهای زیادی را برانگیخت؛ حتی کسانی که به ما سینمای آوانگارد تدریس میکردند نیز از پرداخت بودجه برای ساخت چنین فیلمهایی انتقاد کردند. پس از ساخت آن، حدود دو سال نفس کشیدن هم برایم سخت شده بود اما در ادامه فریدون رهنما فیلم را ترجمه کرد و به سینماتک فرانسه فرستاد که در آنجا مورد تحسین قرار گرفت و به همین مناسبت شب فیلمهای کوتاه ایرانی را برگزار کردند. این امر موجب تعدیل نگاههای خصمانه در سینمای ایران شد و من توانستم دوباره به این عرصه برگردم. اما این برخوردها متاسفانه تبدیل به یک منش تاریخی در ایران شده است. وی ادامه داد: اوایل سال گذشته فیلمخانه ملی ایران برای ترمیم نسخه اول فیلم ابراز تمایل کرد و من نیز از صداوسیما خواستم کپی فیلم را در اختیار ما بگذارند. اما با وجود پادرمیانی برخی از مدیران با نفوذ صداوسیما این اتفاق نیفتاد و متوجه شدیم نگاتیو فیلم را هم گم کردهاند. جای شگفتی است که فیلمهایی که متعلق به گنجینه سینمای ایران هستند این گونه در آرشیوها نابود میشوند؛ گویی این آرشیوها نه برای نگهداری از فیلمها که برای نابود کردن آنها برپا شدهاند. این شکل نگهداری از فیلمها، خیانت به فرهنگ این مملکت محسوب میشود. این کارگردان سینمای ایران در مورد ساخت نسخه دوم فیلم گفت: خوشبختانه موزه ایران باستان برای ساخت نسخه جدید نهایت همکاری را با ما داشت. بنیاد نخبگان نیز بودجهای پژوهشی برای آن تعریف کرد و توانستم براساس همان دکوپاژ، فیلم را به شکل رنگی بازسازی کنم. با این وجود، این فیلم کپی فیلم قبل نیست و دچار تغییراتی شده است. در ادامه سعید عقیقی «جام حسنلو» را یکی از نمونههای مهم سینمای آوانگارد ایران دانست و گفت: اساسا میتوان این پرسش را مطرح کرد که چه ضرورتی برای ساخت چنین فیلم های وجود دارد و سپس شیوه های برخورد با سینما از نگاه تاریخی را مورد بررسی قرار داد؛ اگر به روش تاریخی فیلم های سینمای ایران را ببینیم، عدم درکِ تقریبا کاملی از مفهوم سینما را شاهد خواهیم بود. این نادانی در زمینه شناخت مفهوم سینما خود را در استفاده از عناصر مدرن اما با درکی پیشامدرن نشان می دهد. سینمای داستان گوی ایران بیشتر از مدل پاورقی و روحوضی وام گرفته است؛ مدل هایی که با داستان گویی ارسطویی در تنازع قرار می گیرد و این خود از برخورد کج ما با دلالت های ارسطویی ریشه می گیرد. عدم شناخت و تجربه الگوهای ارسطویی موجب تاکید بر واریته های پیشا ارسطویی می شود. شاید بتوان الگویی خاورمیانه ای ترسیم کرد که در آن به مفهوم ژانر بی توجهی می شود. به این معنا که پرده های مختلف صرفا به دنبال هم می آیند و برخلاف منطق ارسطویی اجازه نمی دهند داستان فرم خودش را پیدا کند. وی سپس به استراتژی شاعرانه برای بیان تصویری در سینمای ایران پرداخت و ادامه داد: استراتژی شعر در مقابل استراتژی پاورقی قرار می گیرد و میبینیم که اکثر سینماگران آوانگارد ایران به نحوی درگیر شعر هستند. در این شکل از سینما، تصویر صرفا بهانهای برای داستان گفتن نیست. جوانانِ سازنده فیلم «جام حسنلو» در آن زمان با ادبیات و فرهنگ کهن ایرانی و همین طور بخشی از تفکر غرب آشنا بودهاند. آنها راهحل میانهای را انتخاب کردند و روی پل لرزانی گام گذاشتند، چراکه میخواستند راهحلهایی برای دریافت استراتژی شاعرانه به زبان تصویر پیدا کنند. این تقریبا مشابه کار پازولینی در سینماست که در آن سیلان تصویریِ ناشی از برخورد تصاویر، نوع داستانگویی را تحت تاثیر قرار میدهد. کمتر سینمای مستندی در دنیا وجود دارد که در آن تا این حد از روایت شاعرانه و متون کهن استفاده شود. در ادامه کیوان کثیریان به طرح پرسشی در خصوص دیالوگِ میان تصویر، کلام، صدا، موسیقی و جزئیات فیزیکی جام پرداخت که موجب شخصیت بخشیدن به جام و ایجاد کلیتی قابل درک و دریافت میشود. عقیقی در پاسخ گفت: این جام فی نفسه به عنوان یک شیء اهمیتی ندارد، بلکه اهمیت آن ناشی از چیزهایی هست که درونش جای میگیرند؛ در این فیلم گویی کل تاریخ را براساس جزئیاتی متناظر درون جام ریختهاند. آنگونه که هر جزء شما را به جزئی تازهتر میرساند و همه این اجزاء نیز با هم ارتباط درونی دارند و در نهایت یک کلیت را میسازند. اگر اصل تداعی به درستی اتفاق بیفتد، نشان میدهد که رابطه جزء و کل نیز به درستی برقرار بوده است. برای این کار از حرکات انسانی، خطوط روی جام، صدا، روایت و.. بهره گرفته شده است و اصرار فیلمساز بر نگاه دقیق به جزئیات، تحسین برانگیز است. یک جام کوچک از زوایای متعددی نگریسته شده که هربار شاهد مسیر و برشی متفاوت هستیم و در نهایت برخورد این تصاویر موجب آفرینشِ سیلانی تازه و در نتیجه شکل گرفتن مفهومی جدید میشود. در ادامه این نشست احمد مسجدجامعی که در میان تماشاگران حاضر بود؛ گفت: همانگونه که در همه حوزههای علوم، صنایع و.. نیازمند بحثهای پیشینی هستیم، در عرصه فرهنگ و از جمله سینما نیز باید از پیشینه تاریخی، ادبیاتی، اسطورهای و... آگاهی داشته باشیم. چنین پایهای میتواند زمینه خلاقیت را فراهم کند و این گفتگو پیش از آنکه نمود بیرونی داشته باشد، باید در ذهن و زبان سازنده اثر ساخته و جاری شود. «جام حسنلو» نمود واقعی این اتفاق است و اصلانی توانسته این جام را به گفتگو وادارد. او برای ساحتِ هنری ما و جهان ارزش قائل بوده و این امری ستایش برانگیز است. همانگونه که پردهخوان توانایی به حرف آوردن یک تابلوی غیرمتحرک را دارد، اصلانی نیز با توانایی فرهنگیاش، از هر نقطه و خط و نشانه این جام بیانی پدید آورده و همه عناصر را به خدمت فهم بهتر معنا درآورده است. این توانایی کارگردان مبتنی بر آن مقدمات و داشتن دانشهای لازم در این زمینه است و این نشان میدهد سینماگران ما در ابتدا باید ایرانشناس بوده و به تمدن و فرهنگ سرزمین خود آگاهی داشته باشند. خلاقیت و نوآوری محمدرضا اصلانی جای تبریک فراوان دارد. پس از مسجدجامعی، خسرو سینایی نیز دقایقی برای حاضران سخن گفت. وی به بحث شعر و سینما پرداخت و گفت: شعر در ذهن فرد شکل میگیرد اما میتواند علاوه بر کلام، در نقاشی، موسیقی و سینما نیز نمود بیرونی پیدا کند. من با فیلم قصهگو مشکلی ندارم اما باور دارم که تصویر، صدا، موسیقی و.. صرفا نباید در خدمت قصه قرار بگیرند. سینما ابزاری است که باید آن را به خوبی شناخت و با ذهنیت خود آن را بکار بست و از آن برداشت کرد. سینما هنری ترکیبی است که هم میتواند شکلی تجربی به خود بگیرد و هم شکلی ادبی-نمایشی. مهمترین ویژگی «جام حسنلو» را هم چندصدایی بودن آن میدانم که اصلانی توانسته با جرات فراوان به خلق آن دست بزند.
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۳:۱۰:۰۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]
صفحات پیشنهادی
ماجرای خانه نشین شدن یک فیلمساز ارزشی
ماجرای خانه نشین شدن یک فیلمساز ارزشیتاریخ انتشار شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴ ۴۵ جمال شورجه معتقد است تغییر دولت و سیاستهای فیلمسازی وزارت ارشاد و تخصیص بودجهها باعث خانهنشینی او شده است به گزارش مهر جمال شورجه کارگردان سینما از تامین نشدن بودجه مناسب برای ساخت ف۱۲ فیلم به مسابقه پویانمایی راه یافت/ اضافه شدن دو داور
دو خبر از جشنواره فیلم فردا ۱۲ فیلم به مسابقه پویانمایی راه یافت اضافه شدن دو داور شناسهٔ خبر 2861926 - دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۹ هنر > سینمای ایران انتخاب ۱۲ فیلم برای حضور در بخش مسابقه پویانمایی و اضافه شدن پرویز کرمی و سونیا پوریامین به اعضای هیات داوران سومین جشنوارهمستند «جام حسنلو» در خانه هنرمندان نمایش داده میشود
مستند جام حسنلو در خانه هنرمندان نمایش داده میشود شناسهٔ خبر 2865284 - شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۷ هنر > سینمای ایران مستند سینمایی جام حسنلو به کارگردانی محمدرضا اصلانی دوشنبه ۵ مرداد در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران نمایش داده می شود به گزارش خبرگزاری مهر مستنداعضای هیات انتخاب ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه معرفی شدند
اعضای هیات انتخاب ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه معرفی شدندسیزده فیلمساز از اعضای انجمن فیلم کوتاه فیلمهای کوتاه ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه را از بین 360 فیلم رسیده به دبیرخانه جشن انتخاب میکنند به گزارش خبرگزاری فارس کیارش انوری فرشته پرنیان سعید پور اسماعیلی یلدا جبلی پیمتوحیدی،احمدزاده و مقصودی هیات انتخاب و داوران بخش طرح و ایده جشنواره فیلم یاس معرفی شدند
توحیدی احمدزاده و مقصودیهیات انتخاب و داوران بخش طرح و ایده جشنواره فیلم یاس معرفی شدندهیات انتخاب و داوران بخش طرح و ایده فیلمنامه سومین جشنواره بینالمللی فیلم ویدیویی یاس معرفی شدند به گزارش خبرگزاری فارس با پایان مهلت ارسال آثار در بخش طرح و ایده فیلمنامه این دوره از جشنوماجرای شیعه شدن بانوی آلمانی +عکس
ماجرای شیعه شدن بانوی آلمانی عکس بانوی آلمانی درخصوص ماجرای شیعه شدنش گفت به خاطر مسلمان شدنم بسیار خوشحال بودم اما با دشواریهایی نیز برای یادگیری احکام و انجام عبادات خود مواجه شدم تا جایی که فقط سه ماه طول کشید تا گفتن بسم الله الرحمن الرحیم را یاد بگیرم به گزارش فرهنگ نیریما رامین فر همبازی شدن با همسرش را در یک فیلم تکذیب کرد
در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان ریما رامین فر همبازی شدن با همسرش را در یک فیلم تکذیب کرد ریما رامین فر حضور خود و همسرش را در فیلم سى دقیقه بعد به کارگردانى مسعود یزدانى فر تکذیب کرد ریما رامین فر بازیگر سینما وتلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهاوباما و همسرش فیلم شدند! +عکس
اوباما و همسرش فیلم شدند عکس فیلم سمت جنوب با تو داستان اولین قرار ملاقات باراک اوباما و همسرش میشل اوباما است که به تازگی عکسهای این فیلم منتشر شده است خبر آنلاین به گزارش هالیوود ریپورتر اولین عکسهای فیلم سمت جنوب با تو که به داستان اولین قرار ملاقات باراک اوباما و همخالفان رستاخیز خواستار ازبین بردن نسخه های فیلم شدند
علی سرتیپی در گفتگو با ایلنا اعلام کرد مخالفان رستاخیز خواستار ازبین بردن نسخه های فیلم شدند گروهی از مخالفان فیلم رستاخیز با حضور در جلوی سینما شکوفه از مدیر این سینما خواستند تا نسخه ای از فیلم را بیرون آورده و در اختیار آنها قرار دهد تا آتش بزنند علی سرتیپی مدیر سینما شکوفهناگفتههای رضا داودنژاد از کار با پدر فیلمسازش؛ دستمزدم برای بازی در فیلم «بی پناه» هر روز یک اسباب
ناگفتههای رضا داودنژاد از کار با پدر فیلمسازش دستمزدم برای بازی در فیلم بی پناه هر روز یک اسباب بازی بود ماجرای دعوای خالههای داودنژاد در کلاس هنرپیشگیرضا داودنژاد در خصوص تجربه همکاری با پدرش گفت دستمزدم برای بازی در فیلم بی پناه هر روز یک اسباب بازی بود آن موقع بابا دیالوگ مداوود موثقی به فارس خبر داد فیلمنامه «بیتو» در انتظار پروانه ساخت/دلیل منتفی شدن تولید «عروس ت
داوود موثقی به فارس خبر دادفیلمنامه بیتو در انتظار پروانه ساخت دلیل منتفی شدن تولید عروس تهرانفیلمنامه فیلم سینمایی بیتو هشتمین اثر داوود موثقی برای دریافت پروانه ساخت به شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی ارسال شده است داوود موثقی کارگردان سینما به خبرنگار سینمایی باشگاه خبری تعلت خانه نشین شدن این فیلمساز!
کارگردان فیلم سی و سه روز علت خانه نشین شدن این فیلمساز جمال شورجه معتقد است تغییر دولت و سیاستهای فیلمسازی وزارت ارشاد و تخصیص بودجهها باعث خانهنشینی او شده است به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز جمال شورجه کارگردان سینما از تامین نشدن بودجه مناسب برای ساخت فیلمنامه هایش خبرعلی ژکان در گفتوگو با فارس مطرح کرد بازبینی لوکیشنهای «و حتی یک کلمه هم نگفت»/ احتمال منتفی شدن فیلمبرداری د
علی ژکان در گفتوگو با فارس مطرح کردبازبینی لوکیشنهای و حتی یک کلمه هم نگفت احتمال منتفی شدن فیلمبرداری در دبیعلی ژکان گفت در حال حاضر مشغول بازدید لوکیشنهای فیلم و حتی یک کلمه هم نگفت هستیم تقریباً تمام نقاط تهران از جنوب تا شمال لوکیشن این فیلم سینمایی است یکی دیگر ازدر نشست تحکیم خانواده عنوان شد آسیبهای کوچک شدن جامعه/ نقش رسانهها در افزایش جمعیت
در نشست تحکیم خانواده عنوان شدآسیبهای کوچک شدن جامعه نقش رسانهها در افزایش جمعیتنشست تحکیم خانواده در بخش خانواده نمایشگاه بینالمللی قرآن برگزار شد در این نشست درباره راهکارهای تقویت بنیانهای خانواده و آسیبهای کوچک شدن جامعه مطالبی ارائه شد به گزارش خبرگزاری فارس بخش خانماجرای فیلم های صحنه دار در تلویزیون! +فیلم
ماجرای فیلم های صحنه دار در تلویزیون فیلم دانلود لینک ۰۱ ۰۵ ۱۳۹۴ - ۱۸ ۱۰ماجرای مجوزی که به فیلم حاتمیکیا نمیدهند، چیست؟
ماجرای مجوزی که به فیلم حاتمیکیا نمیدهند چیست تاریخ انتشار يکشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۹ ۵۹ مدیر جلوه های ویژه میدانی «بادیگارد» بیان کرد برای فیلمبرداری صحنه هایی از فیلم در انتظار دریافت مجوز استفاده از چاشنی های بدنی برای اصابت گلوله هستند محسن روزبهانی مدیر جلونخستین فیلمهای پذیرفته شده در جشن خانه سینما معرفی شدند
نخستین فیلمهای پذیرفته شده در جشن خانه سینما معرفی شدند فرهنگ > سینما - هیات انتخاب بخش فیلم کوتاه هفدهمین جشن خانه سینما آثار انتخابی این بخش را معرفی کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بررسي 360 اثر رسيده به دبيرخانه هفدهمين جشن خانه سینما توسط هيئت انتخاب شامل کی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها