تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815047950




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهار ارابه مرگ با حذف نقاط حادثه خیز از جاده های استان مرکزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مهار ارابه مرگ با حذف نقاط حادثه خیز از جاده های استان مرکزی اراک - ایرنا - شتاب درحذف نقاط حادثه خیزدر جاده ها نقش به سزایی در مهار ارابه مرگ و میر، معلولیت و خسارتهای مالی ناشی از تصادفات رانندگی دارد.


نقاط حادثه خیز یکی از مصداق های جاده های غیر ایمن محسوب می شود که با عوامل انسانی و کیفیت خودروها دست به دست هم داده و جان، سلامتی و مال انسانها را تهدید می کند.
براساس آمارها 90 درصد سفرها در ایران از طریق جاده و به صورت زمینی انجام می شود و حجم بالای این سفرها، افزایش آمار تصادفات جاده ای را موجب شده است.
استان مرکزی بخشی از فلات مرکزی ایران است که در همسایگی کویر مرکزی و زاویه چین خورده رشته کوه البرز و زاگرس واقع شده و حدود 75 درصد از مساحت آن را مناطق کوهستانی و 25 درصد را دشت ها و مناطق هموار به خود اختصاص داد است.
استان مرکزی به واسطه قرار گرفتن در بین رشته کوه البرز و زاگرس دارای پستی و بلندی هایی است که موجب شده برخی جاده های آن در نقاط کوهستانی واقع شود و در این محورهای ارتباطی حوادث جاده ای و تلفات جانی، دور از انتظار نیست.
رییس اتحادیه کامیون داران استان مرکزی اظهار کرد: چند نقطه حادثه خیر در استان وجود دارد که یکی از آنها پیچ خطرناکی در محور اراک - سلفچگان بعد از امامزاده جعفر است که همواره باعث بروز تصادفات جاده ای می شود.
مجتبی رضایی افزود: زیرسازی نامناسب در محور اراک - ازنا و پیچ خطرناک در جاده اراک - خنداب از دیگر نقاط حادثه خیز استان مرکزی است که نیازمند رفع خطر به منظور کاهش حوادث رانندگی است.
یک راننده خودروی سنگین نیز گفت: پستی و بلندی در محور زالیان سبب شده تا همواره حوادث رانندگی در این محور را شاهد باشیم که در صورت ناآگاهی از جاده می تواند حوادث مرگ باری برای رانندگان در پی داشته باشد.
حسین عابدی افزود: محور نورآباد - ازنا در استان مرکزی نیز گردنه خطرناکی دارد که تنگی این محور ارتباطی بر حادثه خیز بودن آن افزوده است.
وی، وجود شیب تند محور هندودر به طرف بروجرد را یادآور شد و از مسوولان خواست با توجه به تردد زیاد خودروها در این محور، نسبت به رفع خطر آن اقدام شود.
مدیر راهداری اداره کل راه وشهرسازی استان مرکزی نیز گفت: 62 نقطه حادثه خیز در محورهای مواصلاتی استان مرکزی وجود دارد که نیازمند رفع خطر است.
علی زندی فر افزود: دو هزارو 500 میلیارد ریال برای رفع کامل مناطق و مقاطع پرحادثه استان مورد نیاز است.
وی خاطر نشان کرد: هر ساله به طور میانگین 500 تصادف خطرناک در نقاط حادثه خیز استان مرکزی رخ می دهد که حذف آنها از شریان ارتباطی منطقه امری ضروری است.
زندی فر، علت عمده حوادث در نقاط حادثه خیز را رعایت نکردن قوانین و مقررات به خصوص سرعت غیرمجاز عنوان کرد.
مدیر راهداری اداره کل راه وشهرسازی استان مرکزی اظهار کرد: آشکار سازی تمامی نقاط حادثه خیز استان مرکزی با نصب علایم وهشدارهای راهنمایی و رانندگی در برنامه کاری این اداره قرار دارد.
زندی فر اظهار کرد: عملیات رفع خطر و اصلاح 22 نقطه حادثه خیز استان مرکزی شامل گردنه رنگرز، پیچ آیینه در محور ساوه - تهران ، گذرحاجی آباد، چهار نقطه درمحور خمین و محلات، سه نقطه درمحور دلیجان و روشن کردن 10 محور تاریک استان آغاز شده است.
وی وجود جاده های ایمن را یکی ازمهمترین مولفه ها و زیرساخت های توسعه هر استان دانست و گفت: کاهش تلفات و تصادفات جاده ای مستلزم کارشناسی نواقص فنی محورهای ارتباطی و تلاش برای تامین اعتبار از منابع استانی و ملی است.
مدیر راهداری اداره کل راه وشهرسازی استان مرکزی گفت: راه های ارتباطی استان مرکزی به سبب قرار گرفتن درغرب کشور و عبور حجم قابل توجهی از بار و مسافر، اهمیت زیادی دارند و بایستی حادثه خیزی در آنها به حداقل ممکن کاهش یابد.
معاون استاندار مرکزی نیز بر ایمن سازی محورهای حادثه خیز استان تاکید کرد و گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در راستای ارتقاء ایمنی در محورهای ارتباطی ، حذف نقاط حادثه خیز ضروری است و شناسایی نقاط پرحادثه و به طور کلی به روز رسانی باید در دستور کار دستگاه های متولی قرار گیرد.
مهدی زندیه وکیلی افزود: نصب دوربین های کنترل سرعت و تقویت روشنایی محورها در نقاط مختلف استان، نصب چراغ های چشمک زن در نقاط حادثه خیز، طرح تعریض جاده ها و رفع و آشکارسازی نقاط حادثه خیز استان مهمترین دلایل کاهش تصادفات جاده ای در سال 93 بود که این روند باید در سال جاری نیز ادامه داشته باشد.
وی با یادآوری اهمیت عامل انسانی اظهار کرد: در سال های 92 و 93 ، موارد سرعت غیرمجاز، تجاوز به چپ، سبقت غیرمجاز، عدم رعایت حق تقدم و نقص فنی سامانه روشنایی خودرو به ترتیب مهمترین تخلفات صورت پذیرفته در سطح راههای استان بوده است، بنابراین پلیس راه، راهداری و اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان باید برای ارتقای امنیت جاده ای و آرامش هموطنان تمهیدات لازم را بیندیشند.
زندیه وکیلی اظهار کرد: استان مرکزی پارسال برای اولین بار در 30 سال گذشته رتبه نخست کاهش تصادفات جاده ای کشور را به خود اختصاص داد که کسب این رتبه در سال جاری نیز نیازمند تعامل دستگاههای مربوطه با آحاد مرم است.
وی اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی ها و اقدامات موثر دستگاه های مربوطه، تصادفات جاده ای در محورهای مواصلاتی این استان در سال 93 نسبت به سال قبل از آن 22 درصد کاهش داشته است.
رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز گفت: تعداد نقطه و مقطع حادثه خیز این استان از سال 90 تاکنون از مجموع 117مورد به 62 مورد کاهش یافته است.
سرهنگ مهدی حسنی افزود: اصلاح هندسی برخی محورها، دو طرفه شدن تعدادی از جاده ها و نصب علایم راهنمایی و رانندگی سبب شده تا تعدادی از مقاطع خطرناک ایمن سازی شوند.
وی اظهار کرد: اکنون 49 نقطه و 13 مقطع حادثه خیر استان مرکزی وجود دارد که به منظور آگاهی بخشی به رانندگان در محورهای حادثه خیز علایم و تابلو های هشدار دهنده به رنگ فسفری تعبیه شده تا رانندگان را از احتمال بروز حوادث رانندگی مطلع کند.
سرهنگ حسنی، محورهای ارتباطی بوئین زهرا - زالیان، آزاد راه ساوه - همدان، تهران - ساوه و محور ازنا را از نقاط و مقاطع حادثه خیز استان مرکزی عنوان کرد.
رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: علت بیشتر تصادفات رانندگی در محورهای استان مرکزی در سالهای قبل از 92 وجود نقاط حادثه خیز بود که با رفع خطر در این نقاط، اکنون آمار تصادف در محورهای ارتباطی استان پراکنده شده است.
سرهنگ حسنی اهمیت عامل انسانی در تصادفات را یادآور شد و اظهار کرد: بیشترین علت سوانح جاده ای در استان مرکزی با 49 درصد فراوانی عدم توجه به جلو است که خستگی، خواب آلودگی، صحبت با تلفن همراه، مطالعه و ارسال پیامک، استعمال دخانیات، خوردن وآشامیدن علتهای آن را شامل می شود.
جانشین رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز علت 70 درصد تصادفات عامل انسانی دانست و گفت: راهکار کاهش حوادث جاده ای و تصادفات فرهنگ سازی، توسعه شبکه راهها، ایمن سازی خودروها و کنترل هوشمند ترافیک است.
سرگرد ایرج کهریزی با بیان اینکه آموزش مهمترین عامل کاهش تصادفات است ادامه داد: فرهنگ سازی در این حوزه باید از مقاطع تحصیلی پایین و حتی مهدهای کودک آغاز شود تا تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.
سرگرد کهریزی افزود: هم اکنون شش هزارو 279 کیلومتر راه در استان مرکزی وجود دارد که 200 کیلومترآن آزاد راه، 318 کیلومتر بزرگراه و بقیه آن محورهای دو طرفه را شامل می شود.
وی می گوید: در صورتی که محورهای دو طرفه استان به بزرگ راه تبدیل شوند از تصادف رخ به رخ خودروها کم می شود.
جانشین رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: درحال حاضر در محورهای ارتباطی استان شامل اراک - سلفچگان، اراک - قم ، اراک - توره و دلیجان به اصفهان دوربین نظارت تصویری و ثبت تخلفات سرعت نصب شده است.
سرگرد کهریزی اضافه کرد: واژگونی 42 درصد، تصادف خودرو با وسیله دیگر 23 درصد، تصادف شاخ به شاخ 15 درصد، موتورسیکلت 10 درصد، برخورد با عابر پیاده شش درصد و خروج خودرو از جاده چهاردرصد حوادث را شامل می شود.
این مقام راهنمایی و رانندگی همچنین فراوانی تصادفات در محورهای استان در سال گذشته را شامل آزاد راه ساوه - همدان 11 درصد، اراک - قم هشت درصد، ساوه - تهران هفت درصد، اراک - توره و جاده قدیم ساوه - همدان هرکدام پنج درصد، بوئین زهرا چهار درصد و جاده قدیم ساوه - تهران سه درصد اعلام کرد.
سرگرد کهریزی می گوید: انحراف به چپ با 24 درصد یکی دیگر از دلایل تصادفات در محورهای ارتباطی استان مرکزی را شامل می شود و سبقت غیرمجاز، سرعت غیرمجاز و رانندگی در حالت خستگی و خواب آلودگی سه عامل افزایش مرگ و میر در جاده ها هستند.
جانشین رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: پلیس راه استان سال گذشته رتبه برتر کاهش تصادفات رانندگی را در سطح کشور کسب کرد.
سرگرد کهریزی افزود: بیشترین تصادفات استان خرداد ماه سال گذشته در آزاد راه کربلا - ساوه به وقوع پیوست که عامل انسانی، دلیل تمامی سوانح جاده ای بود.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان مرکزی نیز گفت: ساخت تقاطع های غیر هم سطح(پل) در خروجی شهرستان خنداب، توره و دوراهی بروجرد، ساخت دور برگردان های استاندارد، تعریض محورها و شانه های خاکی جاده ها مهمترین برنامه های اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان مرکزی در سال جاری است.
غلام عباس بهرامی نیا ادامه داد: استان مرکزی در سال 1393با 410 نفر تلفات جاده ای و کاهش 124 نفری، نسبت به سال قبل از آن با کاهش 22 درصدی مواجه بوده است.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان مرکزی گفت: همچنین تلفات جاده ای در سه ماه نخست سال جاری با 94 نفر، نسبت به سال گذشته سه درصد کاهش داشته است.
وی تاکید کرد: 33 درصد حوادث رانندگی منجر به فوت در نقاط مختلف این استان مربوط به واژگونی خودروها بود که به دلیل ایمن سازی جاده ها و شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز این میزان در سال جاری به میزان قابل توجهی کاهش داشته است.
کارشناسان و دست اندرکاران مربوطه در استان مرکزی بر این باورند که جاده و خودروی خوب و استاندارد از عوامل مهم کاهش تصادفات رانندگی است ولی عامل انسانی یعنی رعایت قوانین و مقررات و ارتقای فرهنگ ترافیک مهمترین نقش را در این خصوص بازی می کند.
استان مرکزی شش هزار و 300 کیلومتر محور ارتباط شهری و روستایی دارد و تهران را از یک طرف ازطریق استان قم به اراک، لرستان و خوزستان و از طرف دیگر از طریق ساوه- سلفچگان و دلیجان به استان اصفهان متصل می کند.ک/4
گزارش: معصومه ابراهیمی
6991/6012



05/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن