تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799386451




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توجه به زیرساخت ها و امور زیربنایی توسعه از اولویت های کردستان در سفر رییس جمهوری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: توجه به زیرساخت ها و امور زیربنایی توسعه از اولویت های کردستان در سفر رییس جمهوری سنندج - ایرنا - استاندار کردستان با اشاره به سفر امروز یکشنبه رییس جمهوری و هیات دولت به استان کردستان گفت: توجه به زیرساخت ها و امور زیربنایی توسعه از اولویت های استان در این سفر است.


خبرنگار ایرنا به بهانه سفر رییس جمهوری به استان کردستان، پیش از سفر مصاحبه ای با عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان انجام داده است که مشروح آن را در ذیل می خوانید.
**به نظر شما مهمترین نیازها و مشکلاتی که استان دارد و فکر می کنید نیاز است دولت در این سفر به آن نیازها رسیدگی کند چیست؟
استان کردستان مشکلات اساسی در ارتباط با توسعه دارد و مساله اولی که برای قرار گرفتن استان در مسیر توسعه لازم است توجه به زیرساخت ها و امور زیربنایی توسعه است.
اگر بخواهیم این امور زیربنایی را تقسیم کنیم اولین مشکلی که در استان وجود دارد مشکل زیرساخت های حمل و نقل زمینی و هوایی است است.
وضعیت جاده های ما بسیار نامناسب است ورودی های استان، راه های شریانی و راههای داخل استان وضعیت مناسبی ندارند. شاخص راه های استان نسبت به کل کشور خیلی پایین است و در این راستا پروژه های زیادی را در حال احداث داریم که برای اینکه زودتر به بهره برداری برسند نیاز به اعتبارات بیشتری دارند. علاوه بر راه های شریانی و داخل استان، شاخص راه های روستایی ما نیز نسبت به کل کشور پایین است و این بخش نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
در زمینه راه آهن نیز هم اکنون راه آهن تهران به سنندج در حال احداث است اما با روش فعلی سال ها طول می کشد تا به بهره برداری برسد لذا باید راهکارهای جدیدی اندیشیده شود و در این راستا پیشنهاد ما این است که از طریق فایناس داخلی، بانک ها و شرکت های وابسته به بانک ها این کار اجرا شود.
در حمل و نقل هوایی هم مشکل جدی داریم و وضعیت پروازها با مشکل موجه است که امیدواریم بعد از این توافقی که صورت گرفته و برطرف شدن تحریم ها، وضعیت پرواز در استان در آینده نه چندان دور بهتر شود.
مشکل اساسی در زمینه حمل و نقل هوایی در استان مربوط به خود فرودگاه سنندج است، فرودگاه سنندج به لحاظ مکانی در جایگاه مناسبی قرار نگرفته است و هر نوع هواپیمایی نمی تواند نشست و برخاست بکند بخصوص هواپیمای پهن پیکر که امکانش را ندارد.
ما فکر می کنیم این امکان وجود دارد که در برنامه ششم توسعه، مطالعه یک فرودگاه جدید در سنندج در دستور کار قرار گیرد البته باید بررسی شود که آیا وضعیت توپوگرافی منطقه این اجازه را می دهد.
** آیا در این سفر برنامه ای برای فرودگاه سقز که نیمه کاره است دارید؟
فرودگاه سقز که هم اکنون نیمه کاره است، با توجه محدودیت های اعتباری که فعلا در کشور وجود دارد در اولویت قرار ندارد اما اگر بخش خصوصی وارد شده و علاقه مند باشد و سرمایه گذاری کند ما حتما کمک می کنیم که توجیه اقتصادی برای بخش خصوصی داشته باشیم.
مساله بعدی که در استان کردستان به عنوان یک زیر ساخت اساسی باید به آن توجه شود بحث آب و زیرساخت کشاورزی استان است.
با برنامه ریزی های انجام شده از تعداد سدهایی که هم اکنون در استان در دست احداث قرار دارد حدود پنج سد آن تا پایان سال 95 کاملا به اتمام خواهد رسید و شبکه های پایاب این سدها باید اجرا شود تا قولی که وزیر نیرو در سفر معاون اول رییس جمهوری مبنی بر اینکه 66 هزار هکتار به اراضی آبی استان اضافه خواهد شد دادند تحقق پیدا کند.
بدون شک اگر سدها ساخته شود و شبکه ها های پایاب اجرا نشود بهره برداری با تاخیر مواجه خواهد شد.
** در این سفر برای بحث آب شرب و مصرفی چه برنامه ای دارید؟
مساله دیگری که در استان وجود دارد مربوط به آب شرب شهرها و روستاها است که با مشکل جدی مواجه هستند البته آب شرب شهر سنندج با دو کار اضطراری که انجام شد حل شد و انتقال آب سد ازاد به سد قشلاق حتما تا قبل از سفر رییس جمهور تکمیل خواهد شد و یکی از پروژه هایی است که در این سفر به بهره برداری خواهد رسید.
روستاهای ما هم وضعیت مناسبی ندارند و به دلیل خشکسالی هایی که طی سال های اخیر داشتیم تقریبا 50 درصد روستاها با خطر کم آبی و بی آبی مواجه هستند، علاوه بر این فرسودگی شبکه های انتقال آب در مناطق روستایی هم مشکلاتی را به وجود اورده که نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد.
** برنامه دولت در امور زیربنایی برای توسعه استان کردستان چیست؟
در امور زیربنایی چون ما یک استان معدنی هستیم نه تنها صنایع معدنی بلکه سایر صنایع و بخصوص صنایع تبدیلی هم در استان ظرفیت خوبی دارد که برای تکمیل این زیر ساخت ها و بخصوص کمک به حل مشکلات ما در شهرک های صنعتی نیاز به کمک دولت هست و پیشنهاد ما است که در این سفر مورد توجه قرار گیرد.
یکی از ظرفیت های اساسی استان ما گردشگری است که در این بخش هم ما مشکلات زیرساختی داریم یکی بحث راه است که در حوزه راه حل خواهد شد اما زیرساخت های دیگری مورد نیاز است و روستاهای هدف گردشگری باید مورد توجه قرار گیرند، بناهای تاریخی نیاز به تملک و مرمت دارند و همینطور اماکن طبیعی گردشگری ما نیاز به آماده سازی دارند که دولت در این سفر به این مساله توجه جدی خواهد داشت.
** کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال از برنامه های اصلی دولت در کردستان است برای این موضوع چه تدابیری اندیشیده اید؟
مشکل اشتغال و بیکاری بیش از حد از مشکلات اساسی استان است و به همین دلیل در این سفر به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و در جلساتی که با حضور بانک ها و شرکت های بزرگ تشکیل شده است پیشنهادات زیادی برای سرمایه گذاری در استان ارائه شده است و لیست پروژه هایی که نیاز به تسهیلات مالی دارند هم تهیه شده است.
سرمایه گذاری در بخش راه، آب و صنعت، کشاورزی، صنایع معدنی و گردشگری می تواند اشتغال زیادی را در سطح استان برای سال های آینده بوجود آورد و وقتی این زیرساخت ها آماده شوند طبیعتا سرمایه گذار هم اشتیاق بیشتری برای سرمایه گذاری در استان پیدا خواهد کرد.
** نگاه خود شما نسبت به این سفر چگونه است؟
من مطمئنم که این سفر، سفر بسیار خوبی خواهد بود و در این سفر وعده ها عملی خواهد شد، تفاوت سفر دکتر روحانی با روسای جمهور دولت های قبلی این است که قبل از سفر تصمیمات در تهران گرفته شده و قطعی می شود و آنچه که دولت برای استان در نظر می گیرد در تهران تصمیم گرفته شده و در جلسات شورای اداری استان اعلام می شود.
علاوه بر آن ممکن است در طول سفر پیشنهادات و مسائلی از طرف شخصیت های استان، مسوولان و نمایندگان استان، روحانیون و دیگر افرادی که جلساتی را با رییس جمهوری خواهند داشت مطرح شود که آن پیشنهادات هم بعد از سفر در تهران بررسی و مورد توجه قرار می گرد ولی عمده کارهایی که باید انجام بگیرد قبل از سفر است چون ما همه نیازهای استان را اعلام کرده ایم.
هر چند طبیعی است که در یک سفر امکان حل همه مشکلات وجود ندارد بخصوص که وضعیت اعتباری دولت وضعیت مناسبی نیست و امید داریم بعد از این توافقی که صورت گرفته از ماه های آینده گشایشی در بحث اعتبارات به وجود بیاید، در مجموع قرار است حدود هزار میلیارد تومان در حوزه عمرانی به استان برای مدت دو سال در این سفر اختصاص پیدا کند ، کل اعتباراتی هم که در سفر رییس جمهور تصویب می شود تخصیص آن صد در صد است.
در سفرهای رییس جمهوری اعتبارات به پروژه هایی تزریق می شود که نیازمند اعتبار ملی هستند و خوشبختانه در استان پروژه های نیمه تمام ملی ما زیاد است همانند پروژه های آب، راه و غیره.
** جدا از مسایل عمرانی و زیر ساختی برای توسعه زیر ساخت های اجتماعی و فرهنگی چه برنامه ای دارید؟
در حوزه های مختلف دیگری هم پروژه های نیمه تمام داریم و یک سری مباحث فرهنگی و اجتماعی هم هست همانند بیمارستان ها که در این سفر مورد توجه قرار می گیرد. ما هم اکنون سه بیمارستان نیمه کاره در شهرهای سنندج، بانه و سقز داریم که برای تکمیل و بهره برداری از انها اعتبار در نظر گرفته می شود قرار است بیمارستان بانه در سال 94 و بیمارستان های سنندج و سقز هم در سال های 94 و 95 به بهره برداری برسند.
همچنین بیمارستان های دهگلان و سروآباد نیز با اعتباراتی که از ابتدای سال برای آنها در نظر گرفته شده است سال آینده تکمیل می شوند.
پروژه های دیگری هم داریم همانند تالار شهر جزو پیشنهادات ما است که هنوز تصمیمی برای آن گرفته نشده است و ما علاوه بر انچه تا بحال تصمیم گرفته شده همین هفته جاری در جلساتی که در تهران با حضور وزرا تشکیل می شود افزایش دیگری هم در اعتبارات استان خواهیم داشت.
** با توجه به اینکه حضرتعالی به عنوان استاندار کردستان بر نیازها و مشکلات استان اشراف دارید اگر هزینه کرد این هزار میلیارد تومان را در اختیار داشتید در کدام پروژه ها هزینه می کردید؟
پروژه های راه و آب برای من در اولویت بود و بیشترین اعتبار هم در این دو حوزه گذاشته شده است و در مجموع باید بیشتر بر روی پروژه های محرک توسعه سرمایه گذاری شود.
ما هر چقدر اعتبار داشته باشیم و بر روی پروژه های کوچک هزینه کنیم بعد از چند سال هیچ نتیجه ای نگرفته ایم و سرمایه گذاری وارد نمی شود لذا باید اعتبارات برای آماده سازی زیرساخت ها هزینه شود و معتقدم که اگر مثلا در حوزه سرمایه گذاری، دو صنعت بزرگ در استان شکل بگیرد پشت سر آن سرمایه گذار وارد می شود.
باید سرمایه گذاران بخش خصوصی اطمینان پیدا کنند ، متاسفانه در کردستان صنعت بزرگ قابل عرضه وجود ندارد و بر همین اساس به دنبال این هستیم که کارهای عمده و بزرگ در استان انجام شود و سرمایه گذاری وارد شود.
** در این سفر برای رفع مشکلات روحانیون برنامه ای دارید؟
در این راستا نیز مباحثی مطرح شده اما تصمیم گیری نشده و در نظر گرفتن ردیف بودجه خاصی برای این قشر جزو پیشنهاداتی است که مطرح خواهد شد.
** در میان صحبت هایتان اشاره ای به شرکت های بزرگ داشتید فکر می کنید کدام یک از این شرکت ها فرصتی فراهم شود به استان بیایند و سرمایه گذاری انجام دهند؟
شرکت توسعه صنایع معدنی برای زنجیره فولاد اعلام آمادگی کرده است و دو جلسه هم در تهران برگزار شده و قرار است با برخی شرکت های بزرگ دیگر نیز جلساتی تشکیل شود و با توجه به توانایی معدنی که در استان وجود دارد شش مورد از این تولیدی های بزرگ اعلام آمادگی کرده اند.
** یکی از مواردی که ظرف چند ماه گذشته حضرتعالی و دولت در استان از آن بحث کردید منطقه ازاد تجاری و صنعتی بوده است آیا دولت برنامه ای در این سفر برای اعلام رسمی این مناطق دارد؟
منطقه آزاد در کارگروه تخصصی تصویب شده و بعد از آن کارگروه، یک مرحله مطالعه دیگر انجام شد و پس از آن تهیه نقشه هایی بود که مختصات مدنظر به دبیرخانه شورای عالی ارائه دادیم و امکان دارد که رییس جمهور در این سفر این مساله را اعلام کند.
منطقه ازاد حتما انجام می شود اما باید شورای عالی و دولت تصویب کرده و مجلس هم تصویب کند که به نطر من انجام می شود و چون خود رییس جمهوری و وزرا و اعضای شورای عالی مناطق ازاد و دولت بر روی آن نظر مثبت دارند.
** بحث دیگری که مورد توجه مردم است قول های غیرعمرانی و اقتصادی رییس جمهوری در ارتباط با اقوام و مذاهب است، دولت چه برنامه ای در این سفر برای این موضوعات دارد؟
خوشبختانه اولین گام در این راستا تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان است که به زودی آغاز می شود.
تدریس زبان اقوام در مدارس نیز در وزارت آموزش و پرورش در حال بررسی کارشناسی است و کار بسیار مشکلی است چون ما در خود زبان کُردی چندین گویش داریم که باید بررسی شود.
در سطح دانشگاه ها این امکان هست و با یک گویش خاصی از مهرماه آغاز می شود اما برای مدارس مقداری مشکل است و برای اینکه به نتیجه قطعی برسد نیاز به زمان دارد.
برای راه اندازی بخش کُردی خبرگزاری جمهوری اسلامی هم همه امکانات سخت افزاری آن فراهم شده و بزودی به بهره برداری می رسد.
بقیه مواردی هم که رییس جمهوری یا وزرا اعلام کرده اند تحقق خواهد یافت، دولت به وعده هایی که داده است پایبند است اما نیاز به زمان دارد تا زمینه سازی های لازم صورت گیرد.ک/4
1904



04/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن