تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818809944




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجراي چند طرح بزرگ بخش آب در استان کردستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ مرداد ۱۳۹۴ (۱۵:۴۶ب.ظ)
اجراي چند طرح بزرگ بخش آب در استان کردستان موج - مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران گفت: اجراي چند طرح بزرگ بخش آب در استان کردستان، مي‌تواند محور توسعه پايدار در اين استان باشد.
به گزارش خبرگزاري موج، سيد محمدرضا رضازاده، مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران، امروز (شنبه) در نشست خبري که در ساختمان ستادي وزارت نيرو برگزار شد، با اشاره به سفر هيأت دولت به استان کردستان اظهار داشت: در استان کردستان هم‌زمان با سفر رئيس‌ جمهور به اين استان، پروژه‌هاي متعددي در حوزه آب کشور به ثمر نشسته که اجراي تعدادي از اين پروژه‌ها در مسووليت شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران بوده است.
وي افزود: از جمله اين پروژه‌ها، مجموعه‌اي است که پکيج آن مي‌تواند به عنوان محور توسعه پايدار استان کردستان باشد.
مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران با اشاره به اين که در چند سال گذشته آبگيري سد آزاد آغاز شده است، گفت: هدف مهم از احداث اين سد، انتقال آب از غرب به مرکز و شرق استان کردستان بود.
وي ادامه داد: از آنجايي که متوسط بارندگي‌ها در غرب کردستان به يک هزار ميلي‌متر مي‌رسد و متوسط بارندگي‌ها در شرق اين استان در مرز 200 ميلي‌متر است، انتقال آب به شرق اين استان از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
رضازاده همچنين گفت: شهر سنندج به عنوان مرکز استان با توجه به جمعيت تحت پوشش به لحاظ تأمين آب شرب دچار مشکلاتي در سال‌هاي اخير شده است که تأمين آب اين شهر در تابستان سال گذشته به نقطه‌اي رسيد که گزينه استفاده از حجم مرده سد قشلاق با استفاده از پمپاژ آب مطرح شد.
وي افزود: با اجراي سامانه سد آزاد به دشت قروه و دهگلان که بخش اول آن تا سد قشلاق فردا به بهره‌برداري مي‌رسد، از مجموع 190 ميليون مترمکعب هدف‌گذاري انتقال آب، انتقال 40 ميليون مترمکعب آب در سال براي تأمين آب شرب شهر سنندج آغاز مي‌شود.
مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران، طول سامانه انتقال آب را 83 کيلومتر اعلام کرد و گفت: در اين مسير 83 کيلومتري 7 نقطه ديگر به جز شهر سنندج براي تأمين آب شرب، صنعت و کشاورزي در برنامه قرار دارد و در انتهاي سامانه نيز آب به دشت قروه و دهگلان مي‌رسد و طول بخش اول آماده بهره‌برداري 32 کيلومتر است.
وي ادامه داد: در مجموع 15 کيلومتر تونل حفاري خواهد شد که تاکنون 4 کيلومتر آن در بخش اول که انتقال آب به شهر سنندج است حفاري شده و به بهره‌برداري مي‌رسد.
اين مقام مسوول خاطرنشان کرد: همچنين دستگاه TBM براي حفاري 11 کيلومتر تونل باقيمانده، ساخته شده و به محل طرح منتقل شده و فردا همزمان با بهره‌برداري از بخش اول، حفاري تونل بخش دوم نيز آغاز مي‌شود.
رضازاده با بيان اين که در سد آزاد در يک اقدام مهندسي ارزش، توليد برق از ميزان آبي که براي نيازهاي زيست محيطي در بستر رودخانه رهاسازي مي‌شود، پيش‌بيني شده است، گفت: به اين منظور نيروگاهي 10 مگاواتي ساخته شده و آماده بهره‌برداري است که در اين طرح، براي اولين بار طراحي، ساخت، نصب و راه‌اندازي قسمت‌هاي اصلي نيروگاه از جمله توربين و گاورنر با همکاري دانشگاه صنعتي شريف به دست متخصصان داخلي انجام گرفته است.
وي افزود: در کنار سد آزاد يک نيروگاه تلمبه ذخيره‌اي نيز تعريف شده که ظرفيت نيروگاهي آن 510 مگاوات است.
اين مقام مسوول ادامه داد: تاکنون کارهاي مهندسي ارزش متعددي در اين طرح انجام شده که براساس آن، مصالح مورد نياز ساخت بدنه سد از محل مخزن بالايي طرح تلمبه ذخيره‌اي برداشت شده که با پمپاژ آب به آن مخزن هم آب انتقالي به سامانه تأمين مي‌شود و هم با گردش آب بين اين دو مخزن، توليد برق صورت مي‌گيرد.
مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران ميزان سرمايه‌گذاري مورد نياز اين طرح را 2100 ميليارد تومان دانست و گفت: تاکنون حدود نيمي از اين رقم با استفاده از منابع متنوع مالي تأمين شده است.
رضازاده در اين نشست در خصوص پروژه احياي چشمه بل نيز اظهار داشت: چشمه پرآبي با آب باکيفيت مرغوب در منطقه اورامانات کردستان به نام چشمه بل واقع شده که مظهر اين چشمه با آبگيري سد داريان به زيرآب مي‌رفت.
وي ادامه داد: از اين‌رو ما يا بايد سد استراتژيک داريان را مي‌ساختيم، يا چشمه بل را حفظ مي‌کرديم، اما؛ تلاش کرديم با اتخاذ راهکاري هم ساخت سد را محقق کنيم و هم چشمه را حفظ نماييم که با بررسي‌هايي که مهندسان و متخصصان داخلي انجام دادند به اين نتيجه رسيدند که در گذشته‌اي دور، مظهر اين چشمه در تراز بالاتري نسبت به مظهر فعلي آن قرار داشت و به مرور زمان به دليل با فرسايش و پير شدن رودخانه، مظهر آن به ترازهاي پايين‌تري آمده است که اين مساله نشان داد امکان انتقال چشمه بل به ترازي بالاتر از مظهر فعلي و بالاتر از سطح آبگيري درياچه سد داريان وجود دارد. براي شناخت مجراي آب چشمه و وضعيت آب زيرزميني منطقه گالري‌هايي احداث و گمانه‌هاي متعددي حفاري شد و حتي با غواصي مسير چشمه را شناسايي کرديم و آزمايش‌هاي متعددي انجام داديم.
رضازاده تصريح کرد: با وجود اين که تاکنون نظير اين پروژه انجام نگرفته بود و انتقال مظهر اين چشمه به ترازي بالاتر از سطح درياچه سد داريان پس از آبگيري، کاري پيچيده بود، اما؛ موفق شديم بدون پمپاژ و با استفاده از جريان طبيعي آب، مظهر چشمه بل را به 8 متر بالاتر از تراز نهايي آبگيري سد منتقل کنيم که اين کار در دنيا سابقه نداشته است.
مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران در خصوص پروژه‌هايي که در سال جاري به بهره‌برداري خواهند رسيد، گفت: امسال آبگيري سد رودبار لرستان را در پاييز خواهيم داشت و نيروگاه اين پروژه نيز با ظرفيت 450 مگاوات در بهار سال 95 وارد مدار خواهد شد.
وي افزود: آبگيري سد داريان نيز در پاييز امسال انجام مي‌شود و تلاش مي‌کنيم واحدهاي نيروگاهي آن با ظرفيت 210 مگاوات تا پايان نيمه اول سال 95 وارد مدار شوند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن