تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1818800773
سراب خصوصیسازی در تئاتر ایران!/ ناامنی اقتصادی دستآورد تئاتر خصوصی
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: باشگاه خبرنگاران جوان بررسی میکند؛
سراب خصوصیسازی در تئاتر ایران!/ ناامنی اقتصادی دستآورد تئاتر خصوصی
افسانه ماهیان، کوروش نریمانی، تینو صالحی و میکائیل شهرستانی در مورد خصوصیسازی تئاتر نظرات خود را بیان کردند.
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاید کمتر پیش آمده باشد که در محافل و نشستهای اهالی تئاتر حضور پیدا کنیم و حرفی از خصوصیسازی تئاتر به میان نیاید جریانی که گاه به لطف برخی صاحبنظران به عنوان فرشته نجات تئاتر ایران از آن یاد میشود و گاه در حکم پتکی بر بدنه تئاتر است که بیکیفیتی، بیاخلاقی و نگاههای منفعتطلبانه را با خود به همراه داشته است اما از اهمیت تاثیرات خصوصیسازی تئاتر که بگذریم حرکت حساب نشده مسئولان و حتی هنرمندان با چشمان بسته در مسیر ناهموار خصوصیسازی بیشتر جلب توجه میکند.
مقصد خصوصیسازی تئاتر است، اما به راستی راهی که امروز همه مسئولان و اهالی تئاتر در آن پا گذاشتهاند به خصوصیسازی و استقلال تئاتر میرسد؟
اگر نگاهی به کفشها و راه انتخاب و قدمهای برداشته شده بیندازیم نمیتوان امید رسیدن به این مقصد را در دل نگه داشت.
اهالی تئاتر در مسیر بارانی خصوصیسازی چتر حمایتی دولت را بالای سر خود احساس میکنند این در حالی است که برخی از مسئولان حذف حمایتی دولتی را لازمه استقلال و خصوصیسازی میدانند و بسیاری از هنرمندان به این وضعیت اعتراض دارند.
خصوصیسازی تئاتر که با ورود سرمایهها و کمپانیهای شخصی در تمام جهان همراه بوده است بدون شک میتواند زینت بخش تئاتر ایران همچون بسیاری از کشورها باشد اما حمایت مالی و معنوی از سوی دولت در کنار نگاه نظارتی که بر تئاتر دارند لازم است و نبود آن میتواند صدماتی را به همراه داشته باشد و امان از آن روزی که این صدمات جبرانناپذیر باشد.
با توجه به بحثی که مطرح شد گفتگویی با اهالی تئاتر انجام دادهایم که در ادامه میخوانید:
*سراب خصوصیسازی تئاتر در ایران
افسانه ماهیان کارگردان تئاتر در مورد خصوصیسازی در تئاتر گفت: ما در تعریف تئاتر خصوصی دچار مشکل هستیم در هیچ کجای جهان خصوصیسازی به معنای برداشتن دست حمایت دولتی از سر تئاتر و رهایی آن نیست این جریان در ایران بیشتر شبیه به یک سراب است.
وی ادامه داد: ایجاد سالنهایی با نازلترین امکانات و غیراستاندارد و حضور هنرمندان از سر ناچاری در این دست سالنها، نبود امنیت شغلی برای اهالی این عرصه و از همه مهمتر روی صحنه رفتن آثاری بیکیفیت که ذات فرهنگساز تئاتر را نشانه گرفته است از دستآوردهای تئاتر به اصطلاح خصوصی در ایران است.
کارگردان نمایش «همهوایی» شرایط حاکم در بر تئاتر امروز را این گونه ترسیم کرد که حمایتی دولتی را معطوف به کمکهای مالی نمیکنم هر چند که حمایت مالی از هنرمندان امری واجب و مرسوم است و در نتیجه نبود آن دوستان فعال در این حرفه روی جیبهای خودشان حساب میکنند و در بهترین حالت 20 درصد اجارهبها به سالنهای دولتی تعلق میگیرد.
وی ادامه داد: تحقق انتظاراتی که بیان کردم شرایط ایدهآلی را که رقم نمیزند بلکه تازه رسیدن به کف استانداردهای جهانی برای هنری همچون تئاتر است.
ماهیان در پایان گفت: مدیران از هنر تئاتر غافلاند و شرایط حال حاضر در این عرصه اصلا سزاوار یک هنر فرهنگساز نیست.
* خصوصیسازی ماهیت اصلی هنر را نشانه گرفته است
کوروش نریمانی کارگردان تئاتر درباره وضعیت خصوصیسازی تئاتر در ایران گفت: سالها لفظ تئاتر خصوصی که بیشتر شبیه به یک شوخی است از زبان هنرمندان و مسئولان شنیده میشود و بدیهی است که مدیران از جریانی که نظارت و نبود حمایت را حق آنان میداند استقبال کنند.
وی در خصوص دستآوردهای خصوصیسازی اظهار داشت: متاسفانه امروز جامعه تئاتر ایران و نهادها و سازمانها به جای تعامل با یکدیگر در مقابل هم قرار گرفتهاند و از جریانی استقبال میکنند که سبب نابودی ماهیت اصلی هنر تئاتر شده و گواه آن آثار و نمایشنامههای بیکیفیتی است که به خاطر برگشت مالی با حضور چهرههایی از سینما و تلویزیون روی صحنه میرود و فقط نابودی مناسبات زیبا و انسانی هنر تئاتر را نشان تماشاگر میدهند.
نریمانی ادامه داد: ناامنی اقتصادی و شغلی که از دیگر دستآوردهای تئاتر خصوصی بوده ناامیدی جوانان این عرصه را با خود همراه داشته است.
کارگردان نمایش «جنگیر» تصریح کرد: در هیچ کجای جهان تئاتر خصوصی به این معنا و مفهومی که امروزه در ایران از آن یاد میشود وجود ندارد و خصوصیسازی تئاتر تا به حال بیشتر شبیه به یک جریان من درآوردی بوده است.
* هجوم موجی از بیاخلاقیها به تئاتر
تینو صالحی کارگردان تئاتر ردر مورد خصوصیسازی تئاتر در ایران گفت: حرکت در مسیر خصوصیسازی به سبب ویژگی تاریخی آن در بیشتر موارد کولهباری از بیاخلاقی را با خود به همراه دارد چرا که موجب حضور سرمایهدارانی در این عرصه میشود که برای افزایش سود دست به هر کاری میزنند و این اتفاق باز است هنر تئاتر در تعارض است و در چنین شرایطی بالا رفتن سطح فروش نسبت به اهدافی چون فرهنگسازی و کیفیت آثار در اولویت قرار میگیرد.
وی ادامه داد: مخالفت من با خصوصیسازی تئاتر علمی است نه سلیقهای و شواهد آن ظهور تهیهکنندگان غیرمتخصصی است که بیشتر به مادر خرج شباهت دارد.
کارگردان نمایش «وو» اظهار داشت: ما در سیاستهای کلان و قانونگذاری دچار مشکل هستیم و باید تفکیک و تعریفی برای هر محیطی اتفاق بیفتد تالار وحدت و ایرانشهر جای جولان افراد پرادعای فاقد تفکر نیست.
صالحی در پایان گفت: با خصوصیسازی تئاتر خیلی موافق نیستم اما امیدوارم این امر کارشناسانه و اخلاق مداران به وقوع بپیوندد.
*حمایت مالی و معنوی مسئولیتی بر دوش دولتمردان
میکائیل شهرستانی بازیگر و کارگردان تئاتر در مورد زمینههای ورود به خصوصی سازی در تئاتر گفت: اولین گام در خصوصیسازی تئاتر تشخیص و تعیین محدوده وظایف دولت و هنرمندان بوده و حمایت مالی و معنوی مسئولیتی بر دوش دولت است اما وقتی حرف از خصوصیسازی به میان میآید تصور بر این است که فقط انتظار حمایت معنوی باید از مسئولان وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: از نظر من در کنار حمایتهای معنوی که لزوم آن احساس میشود اقداماتی از قبیل ساخت سالنهای استاندارد رفع و نبود مانع تراشیها در هر زمینهای باید از سوی دولت تحقق یابد در این صورت خود هنرمندان قادر به دست و پنجه نرم کردن با دیگر مسائل و مشکلات هستند.
کارگردان نمایش «هفت پرده» اظهار داشت: بارها با این سوال ازلی و ابدی هنرجویانم مبنی بر سرانجام تحصیل در این حرفه مواجه شدهام و معمولا هیچ جوابی ندارم اما امیدوارم با همت و حمایت مسئولان شرایط برای ظهور نسل جوان در این عرصه محقق شود.
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
برندگان مسابقه عکاسی فصل شیدایی معرفی شدند
بازجویی حامد کمیلی و نسیم ادبی در «اتاق 498»
همکاری مجدد هاشمی و رحمانی در «آرام خواهیم گرفت»
نمایشخانه انتظامی میزبان «ننه دلاور و فرزندانش» میشود
مراسم فرش قرمز ایرانی در تئاتر شهر
تئاتر همواره رویکردی معرفتی در جلوه های نمایشی خویش داشته است
پایان «هزار شلاق» و آغاز «جیجیک علیشاه» در سنگلج
آغاز بهره برداری از فاز اول مرکز تئاتر تجربی صبا
پیشرفت در زندگی هنریم را مدیون سمندریان هستم/ همکاری و آشنایی من با جیرانی به 8 سال پیش برمیگردد
اظهار بیاطلاعی مدیر اجرایی بنیاد رودکی از اجرای نمایش «پایکوبان»
۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]
صفحات پیشنهادی
خاموشی چراغ خصوصیسازی در زیر سقف معلق خانه تئاتر
ایرج راد مدیر خانه تئاتر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خاموشی چراغ خصوصیسازی در زیر سقف معلق خانه تئاتر زمینههای خصوصیسازی در تئاتر هنوز فراهم نشده است ایرج راد مدیر خانه تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوصاظهارات عجیب یک بازیگر : تئاتر خصوصی پر از خیانت است/ نمایندگان مجلس از تئاتر خوششان نمیآید
اظهارات عجیب یک بازیگر تئاتر خصوصی پر از خیانت است نمایندگان مجلس از تئاتر خوششان نمیآید فرهنگ > تئاتر - ایلنا نوشت بازیگر پیشکسوت تئاتر ایران به انتقاد از عدم برنامهریزی در عرصه هنرهای نمایشی پرداخت و از شهردار تهران و نمایندگان مجلس که هرگز تئاتر نمی&zwتئاتر خصوصی ایران مملو از خیانت است
تئاتر خصوصی ایران مملو از خیانت است بازیگر پیشکسوت تئاتر ایران به انتقاد از عدم برنامهریزی در عرصه هنرهای نمایشی پرداخت و از شهردار تهران و نمایندگان مجلس که هرگز تئاتر نمیبینند گلایه کرد خبرگزاری ایلنا بازیگر پیشکسوت تئاتر ایران به انتقاد از عدم برنامهریزی در عرصه هنرهای نتئاتر خصوصی ایران مملو از خیانت است/ نمایندگان مجلس از تئاتر خوششان نمیآید
محسن حسینی در گفتگو با ایلنا تئاتر خصوصی ایران مملو از خیانت است نمایندگان مجلس از تئاتر خوششان نمیآید بازیگر پیشکسوت تئاتر ایران به انتقاد از عدم برنامهریزی در عرصه هنرهای نمایشی پرداخت و از شهردار تهران و نمایندگان مجلس که هرگز تئاتر نمیبینند گلایه کرد به گزارش خبرنگارسالن تئاتر خصوصی «هما» افتتاح شد
با حضور چهرههای تئاتر ایران سالن تئاتر خصوصی هما افتتاح شد شناسهٔ خبر 2856571 - یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۱ هنر > تئاتر شامگاه شنبه ۲۰ تیرماه و با حضور چهرههای مطرح تئاتر ایران سالن تئاتر خصوصی هما که توسط گروه تئاتر مونگو به سرپرستی همایون غنیزاده احداث شده افتتاحتئاتر «رقص پروانه» در موزه خط به صحنه رفت
تئاتر رقص پروانه در موزه خط به صحنه رفت استانها > اصفهان - به مناسبت روز جهانی قدس تئاتر رقص پروانه در موزه خط خانه هنرمندان به صحنه رفته است و تا 26 تیرماه ادامه دارد پریا گودرزی کارگردان این نمایش در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین اظهار داشت رقض پروانه دحركات موزون«پايكوبان» بر شانههاي تئاتر
حركات موزون پايكوبان بر شانههاي تئاتر نمايش پايكوبان نمايش حركات موزون با كارگرداني فرازنه كابلي در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد نویسنده مصطفي محمدي نمايش پايكوبان نمايش حركات موزون با كارگرداني فرازنه كابلي در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد گذخصوصیسازی مانع حضور ایرانیها در لیگهای عربی/ مبارزه با دلالها
نعمتی مطرح کرد خصوصیسازی مانع حضور ایرانیها در لیگهای عربی مبارزه با دلالها شناسهٔ خبر 2859720 - چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۴ ورزش > فوتبال ایران رئیس کمیته ورزش فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی یکی از راههای جلوگیری از جذب فوتبالیستهای ایرانی به لیگهای قطری را خصوصیآغاز نشستهای «تئاتر از نگاه سنگلج» با حضور عباس جوانمرد
تاریخ شفاهی تئاتر ایران مرور میشود آغاز نشستهای تئاتر از نگاه سنگلج با حضور عباس جوانمرد اولین جلسه از سری نشستهای ماهیانهی تئاتر از نگاه سنگلج روز شنبه 3 مرداد با حضور عباس جوانمرد در تماشاخانه سنگلج برگزار خواهد شد به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنتئاتر دینی باید ایمان ایجاد کند نه وفاداری به شخص و گروه
کلاس درس قطب الدین صادقی برای تعریف تئاتر دینی تئاتر دینی باید ایمان ایجاد کند نه وفاداری به شخص و گروه قطب الدین صادقی گفت باید بتوانیم هنر و معنویت خودمان را در دوران معاصر بیافرینیم منتها با اصول زیباییشناسی مشخصی که دارد مسئله ایمان در تئاتر دینی مهمترین نکته است و سلبیابراهیم زاده بعد از سالها روی صحنه تئاتر میرود
ابراهیم زاده بعد از سالها روی صحنه تئاتر میرود سیروس ابراهیمزاده بازیگر و کارگردان پیشکسوت ایران بعداز سالها با آشنایی به صحنه تئاتر باز میگردد سیروس ابراهیمزاده بازیگر تئاتر تلویزیون و سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوانمعرفی هیات انتخاب بخش نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر رضوی
یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۹ حسین فرخی آرش دادگر و محمدحسن ناصربخت به عنوان هیات انتخاب بخش بازبینی نمایشهای صحنهای دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی معرفی شدند به گزارش ایسنا بخش نمایشهای صحنهای دهمین دوره این جشنواره از سوی هنرمندان نامآشنای تئاتر کشور مورد بازبینی قرار خوابرگزاری جشنواره های سراسری موجب رشد تئاتر آذربایجان شرقی شده است
پیشکسوت تئاتر در گفتگو با مهر برگزاری جشنواره های سراسری موجب رشد تئاتر آذربایجان شرقی شده است شناسهٔ خبر 2859772 - چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۰ استانها > آذربایجان شرقی اهر- پیشکسوت تئاتر آذربایجان شرقی گفت برگزاری جشنواره های مختلف سراسری جایگاه تئاتر آذربایجان شرقی را درروایت اینستاگرامی مولاوردی از تماشای تئاتری که به اسیدپاشی آمنه بهرامی میپردازد
روایت اینستاگرامی مولاوردی از تماشای تئاتری که به اسیدپاشی آمنه بهرامی میپردازد جامعه > خانواده - شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور به تماشای تئاتر چشم دربرابر چشم نشست این تئاتر روایتگر ماجرای اسیدپاشی به آمنه بهرامی است مولاوردی در صفحه اینستاگرام خود روایت کفرخی، دادگر و ناصربخت هیات انتخاب بخش نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر رضوی معرفی شد
فرخی دادگر و ناصربختهیات انتخاب بخش نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدحسین فرخی آرش دادگر و محمدحسن ناصربخت به عنوان هیات انتخاب بخش بازبینی نمایشهای صحنهای دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی معرفی شدند به گزارش خبرگزاری فارس بخش نمایشهای صحنهای دهمین دوافسردگی حاد تئاتر با ویروس غفلت
افسردگی حاد تئاتر با ویروس غفلت سالهاست که تئاتر به سمت و سویی رفته که نمیتواند مخاطب عام را جذب کند و تنها افراد خاص به تماشای تئاتر می نشینند و شاید میتوان گفت سینما برای مردم عامتر از تئاتر است حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان - عطیه آقاباباییپذیرش آثار بخش های مسابقه تئاترکودک و نوجوان تمدید شد
بیست و دومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پذیرش آثار بخش های مسابقه تئاترکودک و نوجوان تمدید شد تمامی نمایش هایی که از اول مرداد 1393 تا 30 مرداد 1394 اجرای عمومی داشته اند امکان حضور در بخش های مسابقه تئاتر کودک و مسابقه تئاتر نوجوان جشنواره بیست و دوم را دارند به گزارش حو-
گوناگون
پربازدیدترینها