تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى‏دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798562946




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مستندات هشدارهای هواشناسی در سه اطلاعيه متوالی/ اشتباه مدير دولتی دراستفاده از داده‌های ديدبانی به جای پيش‌بينی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
مستندات هشدارهای هواشناسی در سه اطلاعيه متوالی/ اشتباه مدير دولتی دراستفاده از داده‌های ديدبانی به جای پيش‌بينی
سازمان هواشناسی با توضیح در خصوص اظهارنظر یک مقام مسئول دولتی درخصوص پیش‌بینی ۱۰ روزه سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرد: ایشان داده‌های دیدبانی را که توسط خود سازمان تهیه شده و برای سازمان هواشناسی جهانی ارسال شده است.


به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان هواشناسی کشور توضیح داد: متاسفانه برخی اظهارنظرهای غیر کارشناسی مانند آن چه که توسط یکی از اعضای محترم شورای شهر تهران از طریق شبکه های صدا و سیما و رسانه های گروهی پخش شد حاصلی جز تشویش اذهان عمومی و تخریب سازمان هواشناسی به دنبال نخواهد داشت.


ایشان داده های دیدبانی را که توسط خود سازمان تهیه شده و برای سازمان هواشناسی جهانی ارسال شده است را از طریق یک سایت خصوصی هواشناسی به نام Weather Underground دریافت کرده و به عنوان پیش بینی ده روزه سازمان هواشناسی جهانی برای تهران ارائه کرده است.


 این در حالی است که سازمان هواشناسی جهانی اساساً کار پیش بینی انجام نمی‌دهد و وظیفه آن تنها هم آهنگی بین سازمان های ملی هواشناسی و مراکز جهانی است. ایشان به سبب نداشتن تخصص هواشناسی و عدم آشنایی به زبان تخصصی حتی از متن انگلیسی هم متوجه نشده‌اند که Weather History پیش بینی نیست بلکه داده های دیدبانی است به عبارت دیگر اطلاعات ارائه شده حاصل پیش بینی نیست بلکه مستند سازی وقایع روی داده است که بعد از وقوع جمع آوری می‌شود.


بنابر این گزارش در سازمان هواشناسی کشور پیش بینی سیل تنها با توجه به میزان بارش احتمالی انجام می‌شود. حال آن که در موضوع سیل عوامل بسیاری مانند نفوذپذیری خاک، مهندسی رودخانه، موانع طبيعي (وجود درختان خشک در مسیر رود)، موانع مصنوعي (بندها و پل های غیر استاندارد)، ساخت و ساز در حریم رود، تغییر کاربری خاک و پوشش گیاهی حوضه آبریز اثرگذارند. 


همچنین بر اساس خروجی مدل های عددی میزان بارش محتمل در حوضه های آبریز کن و سیجان در روز واقعه (یکشنبه 28/04/1394) حدود 10 تا 15 میلیمتر پیش بینی شده بود که با این میزان بارش، احتمال وقوع سیل تقریباً صفر است. گزارش های دریافتی از ایستگاه های باران سنجی تقریباً همین اندازه بارش را تأیید می‌کنند. بارش های تجمعی گزارش شده در حوضه کن حدود 20 میلیمتر و در حوضه سیجان حدود 15 میلیمتر بوده است. پرسشی که باقی می‌ماند این است که پس چرا سیل رخ داده است؟ همان گونه که در بالا عرض شد به نظر می‌رسد عوامل دیگری در این موضوع نقش داشته‌اند. بر اساس گزارش هایی که امروز در مجلس ارائه شد ارتفاع آب را تا ده متر گفتند. این بدان معنی است که آب حاصل از بارش در پشت مانعی جمع شده و به صورت ناگهانی تخلیه شده است که ارتفاع آب را در پایین دست تا این حد بالا برده و سبب خسارات جانی و مالی فراوان شده است. البته حضور گسترده مردم در منطقه، به سبب تعطیلات، عامل دیگری در افزایش تلفات جانی بوده است. 


سازمان هواشناسی کشور در سه اطلاعیه متوالی که اولین آن در روز چهارشنبه 24/04/1394 صادر شد، وزش باد شدید، بارش های رگباری، رعد و برق و گرد و خاک را برای بعد از ظهر روز یکشنبه پیش بینی و در اطلاعیه های بعدی نیز تکرار کرده که تماماً به وقوع پیوسته است و پیش‌تر در خصوص دلیل عدم ذکر وقوع سیلاب توضیح داده شد.


سازمان هواشناسی تصریح کرد: بدیهی است که برای پیشگیری از خسارت های ناشی از بارش های معمولی و یا حتی شدید، به ویژه در حوضه های کوچک مانند مناطق شمال تهران و البرز، لازم است مسائلی که در بالا به آنها اشاره شد را با همکاری سازمان‌های ذیربط مانند سازمان آب وزارت نیرو، سازمان مدیریت بحران، سازمان جنگل‌ها و مراتع، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها رفع کرد. علاوه بر این با توجه به این که در سامانه هشدار سریع اصلی‌ترین واکنشگر خود مردم هستند، لازم است در راستای ظرفیت سازی و افزایش اطلاعات مردم و چگونگی واکنش آنها در هنگام مواجهه با هواهای مخرب و بلایای طبیعی با استفاده از رسانه های گروهی به ویژه صداوسیما اقدام شود.


این سازمان یادآور شد: بارش های اخیر تا روز یکشنبه 28/04/94 هشت استان را درگیر پدیده آبگرفتگی معابر و سیل کرد که تماماً توسط ادارات هواشناسی استان و با هم آهنگی مرکز پیش بینی ستاد مرکزی به صورت اطلاعیه و اخطاریه از چند روز قبل به اطلاع مردم و مسئولین استانی رسانیده شد. علاوه بر این قبل از رخداد بارش، وزش باد شدید و گرد و خاک در تهران و کرج، شرایط اضطراری به صورت حال بینی رصد شده و دوباره از طریق تلفن به سازمان مدیریت بحران و سازمان امداد و نجات اطلاع رسانی شد که متعاقباً آن سازمان امداد و نجات اخطاریه وضعیت هوای مخرب را چند ساعت قبل از وقوع به مدیران استانی خود اعلام کرد.


انتهای پیام/



اخبار مرتبط

طوفانی که علی رغم پیش بینی ها رخ نداد
وزش باد در شرق و جنوب شرق کشور/ بارش پراکنده در ارتفاعات تهران
افزایش 1 درجه‌ای دما تهران/ رگبار و رعد و برق در برخی استان‌ها
وقوع توفان تندری در برخی استان‌ها/ آسمان تهران صاف است




۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن