تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820818852




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توقف روند نزولی مصرف خانوار


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: توقف روند نزولی مصرف خانوار تهران- ایرنا- روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه بانک و بیمه نوشت: تازه ترین آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد در سال گذشته برخلاف سال های 1391 و 1392، رشد میزان «اسمی» مخارج خانوارهای ایرانی معادل با نرخ تورم بوده است، امری که موجب شده کاهش سطح مخارج «واقعی» خانوارها که در دو سال پایانی دولت پیشین و همزمان با رکود اقتصادی پدید آمده بود، در سال 1393 متوقف شود.


در این گزارش که در شماره روز یکشنبه چهارم مرداد 1394 خورشیدی به قلم میلاد محمدی انتشار یافته، آمده است: با این حال، بررسی روند زمانی مخارج واقعی خانوارهای ایرانی از ابتدای دهه 70 به بعد، گویای این موضوع است که مقدار مخارج متوسط هر خانوار شهری ایران از سال 1371 تا 1386 مجموعا در حال افزایش بوده اما از سال 1387 روند صعودی آن متوقف شده و به ویژه در سال های 1391 و 1392 افت نسبتا شدیدی را تجربه کرده است.
امری که موجب شده میزان «مخارج واقعی» خانوارهای ایرانی (که می توان آن را معادل با ارزش «مقداری» مخارج دانست) پس از گذشت یک دهه و در سال 1393، به سطح خود پیش از سال 1383 بازگردد. آمار بانک مرکزی حاکی از این است که روند کاهشی بعد خانوار (متوسط تعداد اعضای هر خانوار) در سال گذشته نیز در ادامه روند نزولی خود از ابتدای دهه 70 به بعد، کاسته شده و به حدود 3.44 نفر برای هر خانوار رسیده است که با توجه به رقم حدودا 5 واحدی این شاخص در ابتدای دهه 70، تمایل خانوارهای ایرانی به کوچک شدن طی دو دهه اخیر را نشان می دهد.
هزینه و درآمد خانوارها در 1393
بانک مرکزی تازه ترین آمارها از وضعیت هزینه ای و درآمدی خانوارهای شهری ایران را برای سال 1393 منتشر کرد. براساس این آمارها، متوسط هزینه ناخالص هر خانوار در سال گذشته، حدود 32 میلیون و 876 هزار تومان بوده که معادل با متوسط هزینه ناخالصی حدود 2 میلیون و 740 هزار تومان برای هر خانوار شهری ایرانی در هر ماه از سال گذشته است. این آمار نشان می دهد متوسط هزینه ناخالص هر خانوار شهری کشور در سال گذشته به میزان 15.6 درصد رشد کرده که دقیقا معادل با نرخ تورم قیمت اقلام مصرفی در مناطق شهری کشور در این سال است. موضوعی که نشان می دهد میزان کل مخارج «واقعی» خانوارها در سال گذشته، ثابت بوده است. هر چند بررسی جزئیات این گزارش، نشان خواهد داد که خانوارهای شهری کشور در سال گذشته نیز در ادامه سال های پیشین، تغییراتی را در ترکیب مخارج خود صورت داده اند.
آمار بانک مرکزی از وضعیت بودجه خانوارهای شهری ایرانی در سال 1393، بیانگر این است که درآمد هر خانوار شهری در سال گذشته به طور متوسط حدود 31میلیون و 393 هزار تومان بوده است که معادل ماهانه آن حدود 2 میلیون و 616 هزار تومان بوده است؛ یعنی طبق این آمار، متوسط هزینه هر خانوار ایرانی در هر ماه از سال گذشته، حدود 124 هزار تومان از متوسط درآمدهای آن بیشتر بوده که معادل با کسری بودجه تقریبا یک میلیون و 483 هزار تومانی برای هر خانوار شهری ایرانی در سال گذشته است. براساس تعاریف مورد استفاده توسط بانک مرکزی، «هزینه ناخالص» خانوارها بدون احتساب مبالغ پرداختی خانوار بابت مالیات و حق بازنشستگی (سهم خانوار) است و در محاسبه آن، «ارزش اجاری خانه شخصی» نیز وارد می شود.
به بیان دیگر، برای خانوارهایی که دارای خانه شخصی هستند (64.4 درصد خانوارها که معادل با حدود دوسوم از کل خانوارهای شهری کشور است)، ارزش اجاری ملک محل سکونت آنها برآورد شده و این ارزش، هم به آمار هزینه های ناخالص و هم به آمار درآمدهای آنان وارد می شود. از سوی دیگر منظور از درآمد ناخالص خانوارها نیز میزان درآمد آنها قبل از کسر مبالغ مالیات و حق بازنشستگی (سهم خانوار) است و علاوه بر این، درآمد حاصل از فروش کالاهای دست دوم نیز در محاسبه آن وارد می شود. بانک مرکزی در توضیحات خود از این آمارها، همواره تذکر می دهد که در مورد متوسط درآمد ناخالص، «امکان کم گویی خانوارها وجود دارد».
ثبات مخارج واقعی خانوارها در کف 10ساله
آمار بانک مرکزی بیانگر این است که مخارج «اسمی» خانوارهای شهری در سال گذشته حدود 15.6درصد افزایش یافته که رشد آن دقیقا معادل با نرخ تورم شهری (متوسط رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری) در سال گذشته است. این موضوع نشان می دهد که میزان متوسط درآمدهای «واقعی» خانوارها در سال گذشته، تقریبا ثابت مانده است و روند نزولی درآمدهای واقعی که در سال های 1391 و 1393 (دو سال رکودی اقتصاد ایران) پدید آمده بود، در سال گذشته متوقف شده است. مطابق آمارها، میزان مخارج واقعی سالانه خانوارهای ایرانی (بر حسب قیمت های ثابت سال 1390) در سال 1390 معادل 17 میلیون و 393 هزار تومان، در سال 1391 معادل 16 میلیون و 593 هزار تومان، در سال 1392 معادل 16 میلیون و 172 هزار تومان و در سال گذشته، معادل 16 میلیون و 176 هزار تومان بوده است.
مطابق آمارهای موجود، میزان مخارج واقعی خانوارهای ایرانی از سال 1371 (سال شروع آمارهای بودجه خانوار بانک مرکزی) تا 1386 یک روند صعودی داشته و سپس وارد مسیر نزولی شده است تا اینکه در سال 1393، این روند نزولی متوقف شده است. با این حال، مسیر طی شده در هفت سال اخیر، موجب شده که در سال گذشته ارزش واقعی مخارج هر خانوار ایرانی به سطح خود پیش از سال 1383 بازگردد. به بیان ساده تر، مخارج واقعی خانوارهای ایرانی در سال 1393 از مقدار خود در سال 1383 نیز کمتر است و براساس آن، می توان از یک «عقبگرد 10 ساله» در این شاخص رفاهی کشور خبر داد.
تغییر سبد مخارج متناسب با تورم
نگاهی به جزئیات آمارهای مخارج بودجه خانوار در سال گذشته، نکات قابل توجهی را در مورد تغییر رفتار مصرفی خانوارهای کشور در سال گذشته روشن می کند. این آمار نشان می دهد در سال گذشته خانوارهای ایرانی از کل مخارج خود، حدود 33.4 درصد را صرف «مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها»، حدود 24.6 درصد را صرف «خوراکی ها و آشامیدنی ها»، 10.4 درصد را صرف هزینه «حمل و نقل»، 8.4 درصد صرف «کالاها و خدمات متفرقه»، 5.8 درصد صرف «بهداشت و درمان»، 4.6 درصد صرف هزینه «پوشاک و کفش»، 4.1 درصد صرف «لوازم، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه»،2.3 درصد صرف «تفریح و امور فرهنگی»، 2.1درصد صرف «ارتباطات»، «2.0 درصد صرف رستوران و هتل»، 1.9 درصد صرف «تحصیل» و 0.4درصد صرف «دخانیات» کرده اند.
همچنین، این آمارها نشان می دهد در سال گذشته، خانوارهای ایرانی همگام با افزایش هزینه های برخی از اقلام مصرفی خود، اقدام به افزایش متناسبی در مخارج این اقلام نکرده اند. به عنوان مثال، با وجود اینکه هزینه های بهداشت و درمان به دلیل رشد بالای قیمت ها در این گروه در سال گذشته حدود 32 درصد افزایش یافته بود، ولی میزان مخارج متوسط هر خانوار شهری در کشور بابت «بهداشت و درمان» در سال گذشته، تنها حدود 19 درصد رشد یافته بود. موضوعی که می تواند به این معنا باشدکه به دلیل رشد بالای «قیمت»، خانوارها «مقدار» کمتری از این اقلام مصرفی استفاده کرده اند. البته، با توجه به اینکه دولت در سال گذشته اقدام به اجرای طرح تحول نظام سلامت کرد، این احتمال نیز وجود دارد که با فراگیر شدن چتر پوشش بیمه ها، بخشی از افزایش قیمت ها به مخارج دولتی منتقل شده باشد و به همین دلیل، میزان «بهره مندی» خانوارها از خدمات بهداشتی و درمانی، کاهش نیافته باشد.
نگاهی به اجزای درآمدی آمار بودجه خانوار سال گذشته نشان می دهد در این سال، اتکای درآمدی خانوارهای ایرانی به «حقوق و دستمزد» (از بخش دولتی یا بخش خصوصی) نسبتا بیشتر شده و در مقابل، از سهم درآمدهای حاصل از «مشاغل آزاد» در خانوارها کاسته شده است؛ به طوری که مطابق این آمار، در سال گذشته سهم «حقوق و دستمزد» مشاغل دولتی از کل درآمد خانوارها از مقدار 9.4 درصدی خود در سال 1392 افزایش یافته و به 10.4 درصد رسیده است. سهم درآمدهای حاصل از حقوق و دستمزد مشاغل خصوصی از کل درآمد خانوارها نیز که در سال 1392 به میزان 12.8 درصد بود، در سال گذشته به حدود 14 درصد افزایش یافته است. در مقابل، درآمدهای حاصل از «مشاغل آزاد» که در سال 1392 حدود 19.8 درصد از کل درآمد خانوارها را به خود اختصاص می داد، به حدود 18.2 درصد در سال گذشته کاهش یافته است.
روند اجزای درآمدی خانوارها در حدود دو دهه گذشته، به این شکل بوده که اتکای درآمدی خانوارها به درآمدهای حاصل از حقوق و دستمزد بخش دولتی، از حدود 20 درصد در ابتدای دهه هفتاد به حدود 10 درصد در این سال ها کاسته شده و اتکای درآمدی آنها به درآمدهای حاصل از حقوق و دستمزد بخش خصوصی، از حدود 10 درصد در ابتدای دهه هفتاد به حدود 14 درصد در سال گذشته رسیده است. سهم درآمد حاصل از مشاغل آزاد نیز از کل درآمد خانوارها، از حدود 7 درصد در ابتدای دهه هفتاد به حدود 25 درصد در سال 1391 رسید، ولی در دو سال اخیر با کاهش مواجه بوده و به حدود 23.6 درصد در سال گذشته رسیده است.
*منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
**گروه اطلاع رسانی**9165**9131






04/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن