تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816304970




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استراتژي امريكا در دوران پساتوافق


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: استراتژي امريكا در دوران پساتوافق
نویسنده : عباس حاجي‌نجاري 
سخنان اوباما در مصاحبه با بي‌بي‌سي پيرامون تلاش امريكا براي مهار قدرت و نفوذ منطقه‌اي ايران حتي از طريق جنگ‌هاي نظامي، بيانگر ورود استكبار به فاز بعدي مقابله با نظام اسلامي بعد از ماجراي پرونده هسته‌اي ايران است و اين در حالي است كه اين پرونده هنوز به جايي نرسيده و هنوز مراجع ذي‌ربط در ايران ديدگاه رسمي خود را در مورد آن اعلام نكرده‌اند و در داخل امريكا نيز اوباما با  دشواري‌هايي براي جلب‌نظر كنگره مواجه است.
به گزارش بي‌بي‌سي، اوباما در اين سخنان با اذعان به توان ايران در پيگيري اولويت‌هاي راهبردي‌اش در منطقه مي‌گويد: ايراني‌ها نشان دادند كه حتي در بحبوحه سختي‌هاي تحريم، مي‌خواهند منابع خود را به آنچه كه برايشان اولويت استراتژيك دارد، اختصاص دهند. چالشي كه در برابر ماست، اين است كه داراي توان بازدارندگي و امكانات اطلاعاتي باشيم و بتوانيم امكانات تدافعي لازم را در برابر جنگ نيابتي و تلاش‌هاي غيرمتقارن به كار گيريم. ما پيام صريحي براي ايراني‌ها فرستاديم. ما به توافق هسته‌اي دست يافته‌ايم، اما هنوز مسائل مفصلي داريم كه بايد به آنها رسيدگي كنيم البته اميدوارم از طريق ديپلماتيك، اما در صورت لزوم، حتي از راه‌هاي نظامي. مواضع به ظاهر قدرتمندانه اوباما،‌ نشان‌دهنده شكست استراتژي‌هاي گذشته امريكا و تلاش براي ورود به فاز جديد در مواجهه با جهان اسلام است. پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران و شكست استكبار از گفتمان انقلاب اسلامي، نظام سلطه تاكنون دو استراتژي مشخص را براي مقابله با روند گسترش اسلام در پيش گرفته است، استراتژي اول كه مربوط به دوران بوش پدر بود، استراتژي جنگ‌هاي پيشدستانه بود كه با اتكا به قدرت نظامي امريكا در پي تغيير آرايش منطقه به نفع منافع راهبردي امريكا بود كه در آزمون خود در جنگ‌هاي افغانستان و عراق ناكام ماند. پس از آن استراتژي جنگ‌هاي فرقه‌اي و با هدف دروني كردن چالش در جهان اسلام و فرسايش قدرت كشورهاي اسلامي از طريق رقابت‌هاي دروني به كار گرفته شد كه اگرچه هزينه‌هاي سنگيني را بر جهان اسلام تحميل كرده است اما اين سياست خائنانه استكبار كه مصونيت‌بخشي به رژيم صهيونيستي يكي از اهداف جنبي آن بود نيز در مواجهه با هژمون انقلاب اسلامي ناكام ماند و اكنون اوباما در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي از بازنگري در راهبرد استكبار با جهان اسلام سخن مي‌گويد. آنچه كه اين روزها در سخنان اوباما، فابيوس، كامرون و زيگمار گابريل و... با هدف مهار قدرت منطقه‌اي ايران با تأكيد بر ضرورت شناسايي رژيم صهيونيستي و مهار قدرت موشكي ايران و زير سؤال بردن حمايت ايران از نيروهاي مقاومت در منطقه نظير حزب‌الله مطرح مي‌شود، نشانه‌هاي ورود به فاز جديد تقابل با نظام اسلامي است كه البته نوع واكنش متقابل ايران با آن متفاوت از پرونده هسته‌اي است. مقام معظم رهبري در خطبه‌هاي نماز عيد فطر امسال و پيش از اينكه سران استكبار در اين فاز جديد ورود كنند با تأكيد بر مؤلفه‌ها و شاخصه‌هاي حركت نظام اسلامي، ضمن افشاي پيش‌هنگام اين راهبرد دشمنان، خطوط راهبردي نظام اسلامي را در اين عرصه ترسيم فرمودند، ايشان با تأكيد بر اينكه اجازه خدشه بر اصول اساسي نظام اسلامي را نمي‌دهند به مقايسه سياست‌هاي منطقه ايران و امريكا پرداخته و با تأكيد بر اينكه به رغم مذاكرات تغييري در سياست‌هاي ايران ايجاد نخواهد شد، يادآور شدند: چه متن تهيه شده پس از طي روند قانوني داخل كشور تصويب شود و چه نشود، ملت ايران از حمايت ملت مظلوم فلسطين، يمن، بحرين و دولت‌هاي سوريه و عراق و مجاهدان صادق لبنان و فلسطين دست بر نمي‌دارد. ايشان تأكيد مي‌كنند ما درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و جهاني هيچ مذاكره‌اي با امريكا نخواهيم داشت مگر در موارد استثنا همچون هسته‌اي كه از قبل از اين هم سابقه داشته است. سياست‌هاي ما و امريكا در منطقه صد و هشتاد درجه اختلاف دارد. بنابراين چگونه مي‌توان با آنها گفت‌و‌گو كرد.
اگرچه ورود اينگونه قدرت‌هاي غربي به حوزه‌هاي راهبردي منطقه‌اي ايران پس از به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌اي از قبل قابل پيش‌بيني بود، ولي ترديدي نمي‌توان داشت كه فارغ از مصرف داخلي برخي از اين موضعگيري‌ها، نگراني قدرت‌هاي استكباري از تأثير‌گذاري مثبت نتيجه مذاكرات هسته‌اي بر افزايش اقتدار منطقه‌اي ايران و تقويت جبهه مقاومت و به تبع آن نگراني دست‌نشاندگان نظام سلطه در منطقه نظير رژيم صهيونيستي و رژيم سعودي و... است.
در اين زمينه اگرچه رفع پيامدهاي منفي «برجام» بر حوزه قدرت نظامي ايران، جزو اولويت‌هاي اصلي نهادهاي تصميم‌گير- شوراي عالي امنيت ملي و مجلس شوراي اسلامي- است، اما ايستادگي در مقابل فزون‌خواهي‌هاي سران استكبار در حوزه مسائل منطقه‌اي بايد جزو اولويت‌هاي دستگاه سياست خارجي و مسئولان اجرايي كشور باشد. در اين عرصه برخورد قدرتمندانه با مواضعي نظير سخنان زيگمارگابريل، قائم مقام مركل در نشست فعالان اقتصادي ايران و آلمان در تهران در زمينه منوط كردن تقويت روابط اقتصادي ايران و آلمان به بهبود روابط سياسي ايران و رژيم صهيونيستي حداقل انتظار از مسئولان دعوت‌كننده از اين مقام آلماني بود.
با توجه به احتمال تكرار اين مواضع در سخنان ديگر مسئولان اروپايي تأكيد بر رعايت چارچوب‌هاي سياست‌هاي راهبردي ايران، حداقل انتظار از مسئولان دستگاه ديپلماسي و اجرايي است. تنظيم استراتژي نظام اسلامي با اين راهبرد جديد غرب در دوران پسامذاكره بايد جزو اولويت مراكز تصميم‌گير در نظام اسلامي باشد.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن