تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 16 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى‏يابد، رقّت قلب پيدا مى‏كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809663843




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونه برای کنکور سراسری انتخاب رشته ی موفق داشته باشیم؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: چگونه برای کنکور سراسری انتخاب رشته ی موفق داشته باشیم؟ خبر گزاری پانا: با فراسیدن مردادماه هر سال، تب انتخاب رشته کنکور سراسری شروع می شود. در و دیوارها شهرها پر می شود از اطلاعیه هایی پیرامون انتخاب رشته، و تضمین هایی که برای داوطلبان داده می شود که در رشته ی دلخواه شان قبول خواهند شد.
۱۳۹۴ شنبه ۳ مرداد ساعت 12:36

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرگزاری پانا با توجه به نزدیکی به ایام اعلام نتایج کنکور سراسری سال 94 حمید حقیقی کارشناس ارشد مشاوره سازمان آموزش و پرورش استان هرمزگان و استاد دانشگاههای هرمزگان به ارائه مهمترین روش های انتخاب رشته موفق برای شرکت کنندگان در آزمون سراسری پرداخته است که مطالعه آن کمک خوبی به دواطلبان کنکور سال 94 در انتخاب رشته این آزمون می نماید.   داوطلبان کنکور سراسری باید به این مطلب توجه داشته باشند که انتخاب رشته ی تحصیلی که در نهایت به انتخاب شغل منتهی خواهد شد، فرایندی است که در طی دوران دبیرستان باید طی شود. مهمترین نکته این است که در طی فرصت کم ده روزه برای انتخاب رشته چگونه می توان انتخابی صحیح و معقول داشت؟ تجربیات نگارنده این سطور در طول 8 سال مشاوره تحصیلی نشان داده است که اطلاع از نکات زیر کمک شایانی در انتخاب رشته ی آزمون سراسری انجام خواهد داد.
* مطالعه ی دفترچه شماره یک و شماره دو آزمون سراسری:   به دواطلبان قویاً توصیه می شود که حتماً دفترچه های شماره یک و دو را به دقت مطالعه کنند. شاید بتوان گفت که از برجسته ترین نکاتی که دواطلبان در آن ضعف دارند عدم آگاهی از مطالب مندرج در دفترچه راهمنای انتخاب رشته است. در هر دفترچه شرایط و ضوابط دانشگاه های خاص و رشته های خاص نیز بیان شده است (مثل رشته-های مربوط به دانشگاه ارتش، دانشگاه امام حسین، دانشگاه علوم قضایی، و دانشگاه امام صادق...).
* تحلیل کارنامه: هر دواطلب باید بتواند کارنامه ی خود را تحلیل کند یعنی بتواند رتبه و نمره ی تراز خود را در سهمیه و بدون اعمال سهمیه بشناسد و رتبه ی خود را در هر زیر گروه نیز بداند. برای اطلاع از زیرگروه های هر گروه آزمایشی (ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان های خارجه) باید به دفترچه های شماره یک و دو رجوع کرد.
* توجه به بازار کار هر رشته: نکته ی حائز اهمیت این است که جدای از علاقه مندی به یک رشته ی خاص، از آن¬جایی که هدف انتخاب رشته در نهایت انتخاب شغل است باید به بازار کار رشته های انتخاب شده نیز توجه نمود.
* علاقه مندی به یک شغل یا یک حرفه ی خاص: بسیار مشاهده شده است که دواطلبان انتخاب برخی از رشته ها یا پافشاری بر روی برخی از رشته ها را، به دلیل علاقه ای که با آن رشته ها دارند عنوان می-کنند. باید دانست که بسیار از این علاقه ها کاذب هستند یعنی براساس برخی اطلاعات سطحی و نادرست حاصل شده اند. برای آگاهی از یک رشته تحصیلی ضمن مطالعه ی ضمیمه ی دفترچه راهنمای سازمان سنجش که هر سال منتشر می کند، باید از افرادی که در این رشته تحصیل کرده اند نیز کمک گرفت.
* داشتن استعداد و توانمندی در یک زمینه ی خاص: داشتن استعداد و توانایی جسمانی و ذهنی از شروط اساسی هر رشته¬ای است. مثلاً تحصیل در رشته های فنی و مهندسی و ادامه ی تحصیل در آن ها به توانایی و استعداد ریاضی و توانایی های جسمی نیازمند است و یا تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی نیازمند این است که داوطلب به مشکلات اساسی بینایی و شنوایی مبتلا نباشد.
* مشخص کردن اولویت های خود: هر دواطلب باید مشخص کند که اولویت انتخاب رشت ی وی در فرم انتخاب رشته، شهر است، یا رشته و یا دانشگاه. با توجه به هرکدام از این اولویت ها نحوهِ ترتیب قرار گرفتن انتخاب های داوطلب متفاوت است.
* توجه به نوع دانشگاه: دواطلب باید اطلاع کافی از دانشگاه های دولتی و غیر ودلتی داشته باشد. به-طور مثال دانشجو در دانشگاه های دولتی و در دوره ی روزانه هزینه ی پرداخت نمی کند. این درحالی است که همین داوطلب اگر دوره های شبانه را در دانشگاه های دولتی انتخاب کند باید هزینه بپردازد. از طرف دیگر دانشگاه های پیام نور اغلب دروس به صورت خودخوان است و تعداد کلاس هایی که در طول یک ترم تشکیل می شود کم است و در نهایت دانشگاه هیچگونه امکانات رفاهی از جمله خوابگاه و سرویس ایاب و ذهاب را در اختیار دانشجو قرار نخواهد داد. در کنار این دوره های مطرح شده دانشگاه ها آزاد، غیرانتفاعی و پردییس های بین الملل نیز وجود دارد که دانشجو باید هزینه تحصیل خود را بپردازد. شرح هزینه در دفترچه شماره دو ذکر شده است.
* توجه به نوع دوره: در دانشگاه های دولتی دوره های روزانه وجود دارد که دانشجو در قبال تحصیل هزینه ای نمی پردازد. در حالی که دانشجو در دوره های شبانه یا غیر حضوری هزینه می پردازد. در کنار این موارد دانشجو به نوبت تحصیل توجه کند. مثلاً برخی رشته در مهرماه یا نوبت اول پذیرش دارند در حالی که در برخی رشته ها بهمن ماه یا نوبت دوم دانشجو می پذیرند.
* توجه به قطب ها و نواحی: توجه به این مورد لازم است که داوطلب اگر شهرها و استان هایی را انتخاب کند که در آن ناحیه و قطب قرار دارد از شانس بالاتری برخوردار است. به طور کلی کل کشور به 9 ناحیه و پنج قطب تقسیم شده است. استان هرمزگان در ناحیه 5 و قطب 5 قرار دارد. مثلاً استان های هم قطب و ناحیه هرمزگان عبارتنداز: هرمزگان، فارس، بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد.
* نوع پذیرش: دانشجو باید توجه داشته باشد که گزینش در برخی از رشته ها استانی ، برخی، قطبی و برخی ناحیه¬ای و برخی کشوری است. واضح است که شانس قبولی داوطلب در رشته های کشوری کمتر از سایر موارد است.
* مقطع تحصیلی: باید توجه داشت که برخی از رشته ها و دانشگاه ها دانشجوی دکتری پیوسته می-پذیرند و برخی دیگر از دانشگاه ها کارشناسی ارشد پیوسته دانشجو می پذیرند به طور مثال دانشگاه امام صادق (ع) و داشگاه علوم قضایی مستقیماً در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش دارند.
* انتخاب رشته¬ی مجازی: بسیاری از داوطلبان این مساله را مطرح می کنند که انتخاب رشته ی مجازی تعیین کننده اصلی است. در حالی که این ایده غلطی است چرا که در انتخاب رشته مجازی فقط براساس اطلاعات شرکت کنندگان سال گذشته، رشته ها و دانشگاه هایی را برای انتخاب رشته معرفی می کنند. در حالی علاقه و استعداد داوطلب را در نظر نمی گیرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن