تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799025633




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درجا زدن در سومین عامل مرگ و میر ایرانیان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: درجا زدن در سومین عامل مرگ و میر ایرانیان تهران- ایرنا- روزنامه ابتکار در صفحه جامعه و شهروند نوشت: صدای کشیده شدن لاستیک های اتومبیل بر سنگفرش خیابان، همیشه برای مان یادآور تصادف و خون و خونریزی بوده است. اتفاقی که حتی پس از گذشت سال های سال و حتی آمد و رفت سال های آینده، شاید تاکید می شود، شاید! از آمار آن کاسته نشود. البته می توان جایی برای امیدواری گذاشت که با تغییر بسیاری از شاخصه ها و فرهنگ سازی ها، بتوان از احتمال بروز آن جلوگیری کرد.


در این گزارش که در شماره روز شنبه سوم مرداد 1394 خورشیدی به قلم غزاله پورخاکی انتشار یافت، می خوانیم: هنوز که هنوز است، جاده های کشور جان بسیاری از ایرانیان را می گیرد. گذشته از عواملی که ممکن است به صورت کاملا ناخواسته پیش بیاید، واقعا سلامت جان ایرانیان در گرو چیست؟ تمامی این مقدمه چینی ها، محدود به تصادفات رانندگی نمی شود. بلکه تاکید بر مساله سلامت جسمی و جان مردم است. بهتر است برای روشن شدن مطلب، نگاهی به اخبار منتشر شده بیاندازیم.
کاهش 25 درصدی مرگ و میر
روز پنجشنبه، اخبار خوشی از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شنیده شد. اخباری که بر تدوین برنامه 10 ساله در قالب سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر، برای کاهش 25 درصدی مرگ و میرها در کشور خبر دارد. از هم پاشیدگی کشورهای مجاور به لحاظ بهداشتی و همینطور تردد افراد در این مسیرها یکی از دلایل مهم انتقال بیماری ها به داخل کشور برشمرده شد. در این میان بسیار بر ارتقای فرهنگ استفاده از ظرفیت های مردم در اداره امور تاکید شد. نکته ای که توجه را به خوبی به خود جلب می کرد و اما تاملی را در پی داشت. دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی درباره سند ملی پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر، گفته بود: با حضور معاون اول رئیس جمهور و چند تن از وزرا این سند امضا شد. بر مبنای آن دستگاه های مختلف متعهد می شوند که تفاهم نامه ای در جهت کاهش مرگ ایرانیان با وزارت بهداشت امضاء کنند؛ چراکه در حال حاضر 85 درصد مرگ های ایرانیان به دلیل ابتلا به بیماری های غیرواگیر است و در صورت اجرای صحیح این سند 10 سال آینده میزان این مرگ ها 25 درصد کاهش می یابد.
سندی برای 10 سال آینده
و اما نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت در این سند بسیار پررنگ تر می نمود. به عنوان مثال در زمینه واردات روغن با اسید چرب ترانس در حد صفر برنامه ریزی شده است. همچنین نقش وزارت صنعت در موضوع دخانیات و سیگار و همچنین ساخت وسایل نقلیه استاندارد، بسیار پررنگ دیده شده است. وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت ورزش و همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست و حمایت مالی سازمان مدیریت و برنامه ریزی از دیگر نکات مطرح شده در این سند است. وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز جهت تقویت بیمه ها نقش مهمی در این سند دارد. اما تا اینجای مطلب در مورد بیماری های غیرواگیر است و برنامه ریزی که برای 10 سال آینده در این میان صورت می گیرد. 85 درصد مرگ و میرها! 15 درصد دیگر چطور رفع و رجوع می شود؟
لنگیدن کار
بر اساس صحبت های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در آبان ماه سال گذشته، تصادفات رانندگی سومین عامل مرگ و میر در ایران به حساب می آید. کاهش سالانه ده درصدی سوانح رانندگی امری دور از دسترس به نظر می رسد. آمار سوانح رانندگی در کشور هنوز هم رقم بالایی است. در برخی از استانها، حوادت رانندگی حتی توانسته است رتبه دوم را از آن خود کند. دومین عامل! شایع ترین علت نابودی انسان های بین 15 تا 30 ساله... لزوم توجه به زیرساخت ها و بهینه سازی آنها می تواند کمی تا قسمتی، مشکلات سوانح رانندگی را رفع کند اما واقعا لنگیدن کار از کجاست؟ به تاکید وزیر بهداشت «قطعاً در بروز سوانح رانندگی بسیاری از عوامل تاثیرگذار است، صنعت ما مشکل دارد، فرهنگ ما هم مشکل دارد و با بسیاری از مشکلات دیگر در این عرصه مواجه هستیم.» هنوز که هنوز است بسیاری از رانندگان از ترس جریمه پلیس اقدام به بستن کمربند ایمنی می کنند. بسیاری از آنها با دیدن چراغ های گردان سرعت خود را کاهش می دهند و بسیاری از مواردی که شاید خودتان هم بهتر به ذهن تان خطور کند. 10 سال برای کاهش مرگ و میر فقط در زمینه بیماری های واگیردار، 85 درصد سهم را شاید کاهش دهد، بقیه این سهم کجا می رود؟ آیا این نمودار به صورت الاکلنگی بالا و پایین می رود؟ سالانه 18 هزار کشته سوانح رانندگی، حدود 300 هزار نفر هم مصدوم می شوند. مبحث اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به کنار، تا به کجا باید با این روند پیش رفت؟
فرهنگ نادرست
همیشه متکی بر جمله فرهنگ نادرست بوده ایم. جمله ای که شاید به شیک بودن ماجرا کمک کند. علت و معلولی که بازی مان می دهد و در میان هیاهوی شعارگونه گم می شوند. مشکل کار کجاست؟ با توجه به اینکه در بسیاری از کشورها، سوانح رانندگی، هشتمین تا دهمین عامل مرگ و میر است، چرا باید در ایران، این مورد، سومین عامل به حساب بیاید؟ شاید شنیدن کلام از خود مردم در این میان بتواند کمک کننده باشد. راننده ای که شاید خودش به محض دیدن عابر پیاده سعی می کند که او را دور بزند و به صورت انتقام جویانه به سرعت از کنارش عبور کند و حتی عابر پیاده ای که بدون توجه به رنگ چراغ، از میان اتومبیل هایی که حق شان عبور است، رد می شوند. محمد، 33 ساله در این مورد به خبرنگار ابتکار می گوید: متاسفم. چرا ارگان های ذیربط کاری نمی کنند. فرهنگ رانندگی را گاهی باید با زور و ترس به خورد مردم داد. علیرضا، 28 ساله می گوید: بی کیفیتی خودروهای ساخت داخل، بلای جان مردم ایران است. در ایران فقط راننده مقصر است و تولید خودرو هراس انگیز پراید و دیگر خودروهای بنجل تمام چینی و پیمانکاران راهسازی کلا از مظان اتهام مبرا هستند.
سیستم پزشکی معیوب
شاید اصلا رشته افکار کمی گسیخته شود. تمامی منظور و مقصود و هدف، رسیدن به کاهش مرگ و میر است. به درصدش هم کاری نداریم. سارا، 30 ساله، نظری متفاوت تر دارد. وی در گفتگو با خبرنگار ابتکار می گوید: سومی را نمی دانم ولی اولین عامل مرگ و میر، خود پزشکان محترم هستند. باور نمی کنید؟ یک ماه آقایان اعتصاب سراسری بکنند، ببینید که آمار مرگ و میر به یک سوم تا یک هفتم بسته به فصل اعتصاب کاهش می یابد. سیستم پزشکی ایران به نحوی است که آقایان نفع مالی خود را در جراحی های بی مورد، نصب پروتزهای بی مورد وارداتی، آزمایشهای بی مورد، تجویز داروهای وارداتی عجیب و غریب بی مورد و مریض نگاه داشتن بیماران می بینند. البته برای آن چند نفر پزشک باوجدان باقیمانده هم آموزش اشتباه بی تاثیر نیست. کار این دسته از پزشکان هم شده است، علامت درمانی به ساده ترین روش ممکن نه درمان ریشه مرض. بهتر است نگاهی به پرونده های باز موجود بشود. تازه همه اینها ناشی از یک دهم درصد افرادی است که شکایت کرده اند.
نمره ای برای فرهنگ رانندگی
مرگ و میر، پدیده ای طبیعی است؛ خاکستری و گریزناپذیر. بدون توجه به آمار و ارقامش، در دل خود، علل و عواملی را جای داده است. موردی که انتقاد به آن کاری بس عبث می نماید. باید باشد. چرخه حیات از آن است. سرنوشتی که به قول همگان نوشته شده است. فرشته مرگ، بر آن نظارت دارد. برنامه یک ساعته یا ده ساله یا صد ساله، مسیر را شاید کمی تغییر دهد. اما بی احتیاطی ها، در کجای ماجرا قرار دارد؟ با رعایت بسیاری از موارد ایمنی، می توان از بروز بسیاری از اتفاقات نابهنجار جلوگیری کند. اما آیا در طول 10 سال آینده، مردم می توانند فرهنگ رانندگی ایمن را یاد بگیرند؟ می گویند که فرهنگ هر ملتی را از نوع رانندگی آنها باید شناخت. فرهنگ رانندگی ما با مقایسه سومین علت مرگ و میر در ایران، در مقایسه با جهان، نمره چند می گیرد؟
*منبع: روزنامه ابتکار
**گروه اطلاع رسانی**2059**9131



03/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن