تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804801631




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محيط زيست آبستن حوادث غير منتظره


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ تير ۱۳۹۴ (۱۰:۲۲ق.ظ)
جاده توفان خيز است، با خيال آسوده دل به آن نسپاريد؛ محيط زيست آبستن حوادث غير منتظره موج - ديگر توفان و رگبار که منشا خارجي ندارد، با تخريب مصب رودخانه ها و راه آب ها است که با بارش 20 ميليمتري سيلاب راه مي افتد. مگر در حوزه رودخانه کرج، کن و سولقان آبراهه هاي ديگري وجود نداشت؟ چطور برخي سرشاخه هاي کرج دچار چنين سيلابي نشده است؟
به گزارش خبرنگار موج، دو روز تعطيلي که پشت هم مي افتد ديگر تهراني ها تحمل خانه هاي 50-60 متري خود را ندارند، دل به جاده چالوس مي زنند طبيعت اين جاده آن قدر زيباست که از همان ابتداي سفر حال و هواي حبس شدگان در خانه هاي قوطي کبريتي پنجاه متري را حسابي عوض مي کند.
خنکاي کوهستان که به صورت خورد از پيچ گردو فروشان که رد شديد سر و کله رستوران ها پيدا مي شود، سفره خانه، رستوران، مغازه خوار و بار و... تا پايان جاده ادامه دارد.
آنقدر کاسبي شان خوب است که بي هيچ فاصله اي سينه به سينه هم سبز شده اند. اين کاسبي به بهاي چاک دادن سينه کوهستان و قطع درختان بوده است.
عادت کرده ايم تا زماني که تخلفات و دست اندازي ها به طبيعت مان بحراني برايمان ايجاد نکند اعتراضي نکنيم.
سال ها است در حاشيه رودخانه ها و کوه‌هاي کشور ساخت و سازهاي و برداشت هاي بي‌رويه مي شود و ساکت نشسته ايم. عصر يکشنبه که از همان روزهاي عيد و تعطيلي بود؛ آن چنان اين دست اندازي ها را به يادمان انداخت که تاسف بار بود.
در توفاني که بخشي از ايران را در نورديد به مسافران جاده چالوس، کن و سوقان، هزار و... هم رخ نشان داد و بر اثر آن برخي از هموطنان مان را ازدست داديم و اين توفان خسارات جاني و مالي بي شماري را وارد کرد.
مدير کل ستاد بحران استان البرز خبر داده است که در محور کرج - چالوس در محدوده آسارا و روستاي سيجان ۵ تن کشته و بيش از ۱۰ تن مفقود شده اند. ابوالقاسم باقري از مفقود شدن ۵۰ دستگاه خودرو در سيل محور کرج - چالوس محدوده آسارا نيز خبر داد و افزود: احتمال افزايش آمار کشته شدگان وجود دارد.
به گفته وي همچنين طغيان رودخانه و وقوع سيل در منطقه بالا طالقان باعث خسارت به زمين هاي کشاورزي شده و ۲ پل را در اين منطقه تخريب کرده است.

هواشناسي باز هم ناتواني هايش را به نمايش گذاشت
اين در حالي است که باز هم سازمان هواشناسي در پيش بيني چنين توفاني در دل تابستان ناتواني هايش را به نمايش گذاشت، هشداري به نيروهاي امدادي و مديريت بحران داده نشد و رفت و آمد به طور عادي در جاده ها جريان داشت.
به گفته يکي از هموطنان مان با وجود اين که در زمان توفان در جاده چالوس حضور داشته پليس راه هيچ هشداري به مسافران نداده است.
اما رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا درباره ناپديد شدن 25 خودرو در جاده چالوس، گفته است: اين حادثه در 17 کيلومتري شهر کرج در مسير مرزن آباد که يک طرفه بوده، رخ داد و احتمالاً اين حادثه در مسير اصلي که پليس حضور دارد، اتفاق نيفتاده است؛ زيرا ماموران ما چنين حادثه‌اي را مشاهده نکردند؛ سيل زدگان به علت بارندگي و ريزش سيلاب دچار حوادث طبيعي شدند نه حوادث جاده‌اي.

در آينده شاهد بروز فجايع و حوادث محيط زيستي زيادي خواهيم بود
بازهم با بروز حادثه‌اي همه تقصير را به گردن هم مي‌اندازند، اما؛ ريشه اين فاجعه چه بود؟ حسين محمد، مدير کل محيط‌ زيست استان البرز، در گفت‌وگو با خبرنگار موج گفت: معتقدم ما بايد در آينده شاهد فجايع و حوادث محيط‌ زيست زيادي در کشور باشيم؛ که امروز اصلا به آن فکر نمي‌کنيم؛ محيط‌ زيست ما آبستن حوادث غيرمنتظره زيادي خواهد بود.
وي ادامه داد: ديگر توفان و رگبار که منشا خارجي ندارد، با تخريب مصب رودخانه‌ها و راه‌آب‌ها است، که با بارش بيست ميلي‌متري سيلاب راه مي‌افتد. در حوزه رودخانه کرج، کن و سولقان مگر آبراهه‌هاي ديگري وجود نداشت؟ چطور برخي سرشاخه‌هاي کرج دچار چنين سيلابي نشده؟ چطور حوزه‌هاي آبريز اين رودخانه و سرشاخه‌هاي تخريب نشده است.
اين مقام مسوول به تخلفاتي که در منطقه سيجان که يکي از بيشترين آسيب‌ها را در جريان سيل دو روز گذشته ديد اشاره کرد و گفت: سيجان حدود 10 هزار هکتار حوزه آبريز دارد، به دليل حضور بيش‌ازحد دام و گزارش‌هايي که حاکي از صدور مجوزهاي غير قانوني به دامداران است، در سيجان، برخي مجوزهاي دامي‌شان را به دامداران غيرمجاز فروخته‌اند و باعث تخريب مرتع و ضعف پوشش گياهي و فرسايش آبي و خاکي شده است و اين امر باعث کاهش نفوذپذيري آب کاهش و افزايش سرعت جاري شدن آن شده است.
سال‌هاست کارشناسان محيط‌ زيست از بهره‌کشي بي‌رويه از محيط‌ زيست و تبعات آن هشدار مي‌دهند و ما بي‌اهميت از کنار آن رد شده‌ايم، هر نوع توسعه‌اي را فداي محيط‌ زيستمان کرديم پس نبايد انتظاري غير از اين فجايع داشته باشيم.
جاده‌هاي منتهي به شمال کشور؛ به خصوص استان مازندران جاده‌هاي بسيار خطرناک هستند که نياز به تعمير و تعريض دارند علي‌رغم قول مسوولان در اين سال‌ها ولي هنوز هيچ‌يک از جاده‌هاي فيروزکوه، هراز و چالوس به طور کامل تعريض و استاندارد نشده‌اند.
علاوه بر اين بايد کنکاش کرد که چرا هواشناسي هميشه از خبر رساني بحران‌هاي توفان، سيل عقب‌مانده است؟ و تخريب بي‌رويه جنگل‌ها و منابع طبيعي تا چه حد بروز چنين حوادثي را تشديد کرده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن