تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798421046




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیروزی دیپلماتیک و گشایش افق های روشن فراروی اقتصاد ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پیروزی دیپلماتیک و گشایش افق های روشن فراروی اقتصاد ایران شهرکرد- ایرنا- جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 هرچند در نوع خود یک مولفه سیاسی محسوب می شود، اما بیشترین آثار آن در اقتصاد کشور نمایان خواهد شد از این رو پیروزی دیپلماسی تیم مذاکره کننده، افق های روشنی را فراروی اقتصاد کشور ترسیم کرده است.


به گزارش ایرنا، مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه1+5 بعد از 12 سال پرفراز و نشیب با تدبیر مسوولان و سیاستمداران کشور و همچنین پایمردی تیم مذاکره کننده به رهبری محمدجواد ظریف به سرانجام رسید.
این جمع بندی و پیامدهای آن با توجه به شرایط کنونی کشور، منطقه و جهان، می تواند بسیار تاثیرگذار و حیاتی باشد و منافع آن در نهایت متوجه مردم شود.
واقعیت این است که بن ‎بست هسته ای و تحمیل تحریمهای ظالمانه ناشی از آن، اثرات مخربی بر اقتصاد ایران گذاشت اما اکنون تحصیل جمع بندی جامع و رفع تحریمها می تواند این نوید را بدهد که بسیاری از مشکلات ناشی از تحریمها کاهش پیدا می کند.
از این منظر بسیاری از فعالان اقتصادی با تحلیل دستاوردهای اقتصادی این جمع بندی، افق های روشنی را فراروی مردم ترسیم می کنند و مردم نیز امیدوارند که سالهای سخت اقتصادی به پایان خود رسیده و بردباری آنها به ثمر نشسته است.
یک مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی در همین پیوند به گزارشگر ایرنا گفت: اقتصاد کشور در سالهای اخیر با مشکلات بسیاری درگیر بوده که بخش زیادی از آن به تحریمهای تحمیل شده مربوط می شود.
محمود بخشی نژاد افزود: اکنون با نتایج جمع بندی هسته ای می توان امیدوار بود که بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور برطرف شود و گشایشی در امور معیشت مردم صورت گیرد.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریمها تصریح کرد: تورم بزرگترین معضل اقتصادی کشور در سالهای اخیر بود که بواسطه آن قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرد و بخشهای تولیدی و صنعتی بشدت متضرر شد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شهرکرد ادامه داد: کاهش قدرت خرید مردم از یکسو و افزایش قیمت مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی از سوی دیگر و لغو مبادلات تجاری با کشورهای دیگر ضربه مهلکی بر پیکر بخش تولیدی کشور وارد کرد و اثرات آن سایر بخشها را نیز تحت الشعاع خود قرار داد.
بخشی نژاد با بیان اینکه تورم حاکم بر اقتصاد کشور یک نوع تورم انتظاری است، اظهار کرد: افزایش قیمتها در سالهای اخیر علاوه بر علل واقعی آن، جنبه روانی نیز داشت و اکنون این جمع بندی از جنبه روانی افزایش قیمتها می کاهد و نوعی آرامش بر بازار حاکم می کند.
وی، کاهش تورم انتظاری را از نخستین و مهمترین آثار نشست وین دانست و افزود: برای مثال در ماه های اخیر بواسطه مذاکرات هسته ای از افزایش بی رویه قیمتها جلوگیری به عمل آمد و فضای آرامی بر بازار کشور حاکم شد.
بخشی نژاد، رونق سرمایه گذاری در کشور را از دیگر آثار جمع بندی مذاکرات وین برشمرد و گفت: بواسطه تحریمهایی که بر کشور تحمیل شده بود، سرمایه گذاران داخلی و خارجی تمایلی به سرمایه گذاری در ایران نداشتند و این موضوع آثار بسیار مخربی بر اقتصاد گذاشت اما این توافق می تواند میل و زمینه لازم را برای سرمایه گذاری در کشور فراهم کند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بر همین اساس می توان انتظار داشت تا در یک افق طولانی تر، اقتصاد کشور از شرایط رکودی خارج شود.
بخشی نژاد، رونق صادرات را از دیگر دستاوردهای مذاکرات هسته ای دانست و گفت: با لغو تحریمها و برقراری مبادلات تجاری با کشورهای جهان می توان محصولات تولیدی از جمله فرش و تولیدات کشاورزی خود را بطور مستقیم و بدون هیچ مشکلی صادر کرد.
وی با بیان اینکه بیش از 75 درصد اقتصاد کشور وابسته به نفت و صادرات آن است، افزود: این دستاورد تاثیر بسیار مثبتی بر صادرات نفت کشور دارد و می توان از دلارهای نفتی حاصل از این صادرات در بخش های تولیدی کشور سرمایه گذای کرد.
این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: امید می رود با اجرای این جمع بندی افق های روشنی بر زندگی اقتصادی مردم کشور گشوده شود و فعالیت های اقتصادی ایران اسلامی گسترده تر از همیشه در منطقه و جهان رونق بگیرد.
اکنون که ایران و کشورهای 1+5 برای رفع سوء تفاهمها در باره برنامه صلح آمیز هسته ای کشور و لغو تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران به جمع بندی جامعی رسیده اند، نوبت به تصویب نتایج این مذاکرات در شورای عالی امنیت ملی کشور و مجلس شورای اسلامی رسیده است چرا که بر اساس اصل 77 قانون اساسی «عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی» و همچنین طبق اصل 125 قانون اساسی، «پیمانهای مربوط به اتحادیه های بین المللی» باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی در همین پیوند به گزارشگر ایرنا گفت: تیم مذاکره کننده با رعایت خطوط قرمز و با تبعت از رهنمودهای مقام معظم رهبری در این مذاکرات گام نهاد و به نتیجه رسید و عملکرد این تیم بی شک مورد تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز هست.
امیرعباس سلطانی اظهار اطمینان کرد که نتایج این مذاکرات به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
سلطانی خاطرنشان کرد: به رسمیت شناختن حق هسته ای کشورمان، ادامه کار تولید آب سنگین اراک و رفع تحریمهای مالی، بانکی و سایر تحریمها، دستاورد این مذاکرات است و انتظار می رود این موضوع در زندگی مردم کشور گشایشگر باشد.
بر همین اساس باید گفت هرچند این مذاکرات به نوبه خود پدیده ای سیاسی است، اما بیشترین آثار آن در عرصه اقتصادی نمایان خواهد شد و اقتصاد ایران بزودی از حالت سردرگمی رها و تکلیف سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و مردم روشن خواهد شد که این امر نیز یک اثر مثبت و مهم دیگر مذاکرات شمرده می شود.
هرچند نتایج مذاکرات ایران و 1+5 شاید برای اقتصاد کشور یک معجزه تلقی نشود اما بازگشت اقتصاد کشور از نظر منابع و امکانات به شرایط مشابه چند سال قبل می تواند تحول بزرگی را در این زمینه ایجاد کند.
گزارش از: خاطره حسین زاده
7363/6027



29/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن