تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803486996




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خرد شدن معادن سنگ زیر فشار رکود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خرد شدن معادن سنگ زیر فشار رکود مشهد - ایرنا - دست اندرکاران در خراسان رضوی می گویند بازار فروش مواد معدنی خام یا فراوری شده رونق گذشته ندارد و در این میان معادن سنگ بیش سایر بخشهای معدنی بازار خود را از دست داده لذا تعطیل شده یا در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند.


یکی از فعالان بخش خصوصی در حوزه معادن خراسان رضوی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: رکود بازار طی دو سال اخیر موجب تعطیلی هشت معدن سنگ از 10 معدن این شرکت شد و تولید در معادن و کارخانه های مرتبط با آن را به حداقل رساند.
محمدعارف عارفی افزود: همچنین رکود در بازار، صادرات محصولات شرکت به کشورهای عرب و ترکمنستان را متوقف کرد.
سرپرست شرکت معادن قدس رضوی ادامه داد: این شرکت دارای 10 معدن سنگ مرمر و گرانیت و دو کارخانه سنگ بست در نهبندان و جاده مشهد - فریمان است و از این طریق سنگهای مربوط به ساخت و ساز در اماکن متبرکه حرم مطهر امام رضا(ع)، نیاز ادارات دولتی و بخش خصوصی را تامین می کند.
وی گفت: با توجه به تعطیلی معادن و رکود در بازار، این شرکت طی دو سال اخیر تنها تامین کننده نیاز پروژه های عمرانی حرم مطهر و شهرداری مشهد بوده و موفق نشده قراردادهای جدیدی منعقد کند.
عارفی افزود: یکی از مشکلات کارخانه های این شرکت فرسودگی دستگاهها و تاسیسات آن است که موجب کاهش تولید سنگ شده و به دلیل رکود در بازار، خرید دستگاههای جدید نیز توجیه اقتصادی نداشته است.
یک معدنکار دیگر در حوزه سنگ گفت: اکنون شرایط برای دارندگان معادن سنگ در خراسان رضوی بسیار دشوار و موانع داخلی و خارجی برای خروج از رکود بسیار است.
سیدرضا ابراهیمی افزود: بوروکراسی اداری پرابهام، هزینه بالای حمل و نقل، کمبود واحدهای فرآوری سنگ در کنار معادن سنگ، نبود حمایت کافی متولیان از معدنکاران در حوزه سنگ به لحاظ اخذ حقوق دولتی و نبود یک برنامه جامع برای حوزه سنگ از جمله موانع داخلی است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر تحریمها در حوزه خطوط کشتیرانی برای صادرات سنگ، دشواری نقل و انتقال ارز، دشواری ایجاد مبادلات اقتصادی با فعالان عرصه سنگ در کشورهای دیگر و عمل به توافقات در این خصوص از جمله موانع خارجی برای فعالیت در این حوزه به شمار می رود.
این فعال بخش خصوصی با اشاره به قابلیت بالا و تنوع معادن سنگ در خراسان رضوی گفت: از لوکسترین سنگهایی که در ایران به فروش نمی رسد و تاکنون فردی آن را ندیده است گرفته تا سنگهای معمولی که بتوان با کمترین هزینه تولید و با قیمت کم بتوان به دست مصرف کننده رساند در خراسان رضوی وجود دارد.
وی افزود: متاسفانه به دلیل نبود کارخانه فرآوری سنگ بخشی از سنگ خام خراسان رضوی به اصفهان رفته و در آنجا برش می خورد و ارزانتر از سنگ فرآوری شده در این استان به آن بازمی گردد؛ دلیل این مساله مناسب سازی خط تولید سنگ در اصفهان و عقب ماندگی خراسان در این بخش است.
عضو سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی ادامه داد: از آنجا که فرصتهای سرمایه گذاری در بخش معدن از معدنکاران گرفته و بروکراسی اداری بسیار پرابهام شده، از اهمیت سرمایه گذاری در بخش فرآوری مواد معدنی تا حدی کاسته شده است.
ابراهیمی گفت: اگر اراده ای برای بازگشت به دوران رونق معادن و صنایع معدنی وجود داشته باشد باید ثباتی در بازار و اقتصاد بوجود آید تا بتوان برنامه ریزی کرد زیرا ظرفیتهای معدنی خراسان آنقدر زیاد است که بتوان این کار را انجام داد.
وی رکود در فعالیت معادن سنگ یا تعطیلی آنها را ناشی از در انتظار بسر بردن فعالان این بخش ذکر و بیان کرد: بخشی از این انتظارات داخلی و بخشی دیگر خارجی است.
او افزود: سنگ معادن خراسان رضوی به راحتی می تواند تحت شرایط مطلوبی به ایتالیا صادر شود و چون بسیار گران است لذا هزینه بالای حمل و نقل روی آن تاثیر ندارد.
عضو کمیسیون معدن اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: بخش معادن سنگ این استان نیازمند تغییر اساسی، نوسازی در ماشین آلات و شیوه های تولید، برنامه ریزی جامع و هدفمند و حمایت است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تعطیلی یا نیمه فعال شدن معادن سنگ استان را تایید کرد.
مهدی اعتمادی مقدم گفت: 15 درصد ذخایر معادن سنگ کشور متعلق به خراسان رضوی است که شامل 273 معدن سنگ می شود و از این تعداد 24 معدن سنگ تزیینی و 149 معدن سنگ لاشه و ساختمانی است.
وی خراسان رضوی را به لحاظ برخورداری از تنوع، سختی و رنگ جزو استانهای نخست کشور در حوزه معادن سنگ اعلام و بیان کرد: ذخیره کل معادن سنگ در خراسان رضوی یک میلیارد و 140 میلیون تن و استخراج سالانه اسمی آنها یک میلیون تن است که برای هزار و 700 نفر اشتغال ایجاد کرده اند.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: از کل معادن سنگ خراسان رضوی 43 معدن به دلایل مختلف تعطیل یا نیمه فعال شده اند.
وی ادامه داد: 30 درصد از سنگ معدنی خراسان در استانهای دیگر برش می خورد و فرآوری می شود اما باقی آنها در خراسان در واحدهای سنگهای بری مصرف می شود، مقداری از سنگ نیز به صورت خام یا فرآوری شده به خارج از کشور صادر می گردد.
اعتمادی مقدم گفت: دلیل عمده رکود در فعالیت معادن سنگ خراسان رضوی کسادی بازار مسکن یا صنعت ساختمان نیست بلکه بخشی از آن به اقبال بلند مصنوعات سنگی در بازار برمی گردد.
وی افزود: اکنون بسیاری از کشورها که از معادن سنگ بهره کافی ندارند از سنگ موجود بهترین بهره را برده و با ساخت سنگهای مصنوعی و استفاده از آنها در ساخت و سازها بهترین بهره وری را از این بخش گرفته اند.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: موزاییک یا سنگهای مصنوعی دیگر، از ترکیب سنگهای باطله و غیرباطله ای بوجود می آید که در صنعت ساختمان کشورهای دیگر از اقبال بیشتری برخوردار است.
وی گفت: از سوی دیگر سنگی که به صورت طبیعی از دل کوه درمی آورید به رنگ خاکستری یا سفید است و تنوع در رنگ ندارد در حالی که سنگهای مصنوعی به فعالان صنعت ساختمان این قدرت را می دهد که از سنگها با رنگهای متنوع در ساخت و ساز بهره گیرند و نیاز مشتری را تامین کنند.
او افزود: بنابراین اگر مصنوعات سنگی به جای سنگهای معدنی در صنعت ساختمان بکار روند قطعا رکود در این بخش به حداقل رسیده و مصنوعات سنگی تولیدی در داخل استان پاسخگوی نیاز صنعت ساختمان خواهد بود.
اعتمادی مقدم ادامه داد: اکنون برخی از فعالان صنعت ساختمان سنگهای رنگین را از کشورهایی مانند چین وارد می کنند و ساختمانهایی با سنگ نماهای زیبا و رنگین می سازند لذا با تولید مصنوعات سنگی می توان از ورود نمونه های چینی آن به بازار خراسان رضوی جلوگیلری کرد.
وی گفت: اکنون عمده سنگ نماهای بکار رفته در ساختمانهای استان خراسان رضوی وارداتی از کشورهای دیگر است و این فرصت اقتصادی از فعالان این بخش در استان گرفته شده است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: بازار صنعت ساختمان آنقدر نیز راکد نیست و اکنون با 50 درصد ظرفیت خود مشغول کار است لذا می توان با تولید مصنوعات سنگی جوابگوی همین مقدار از صنعت ساختمان نیز بود.
وی ادامه داد: سنگهای تزیینی می توانند در حوزه صنایع دستی ارزش افزوده و اشتغال بسیاری داشته باشند که متاسفانه فعالان سنگ در خراسان در این حوزه ضعیف هستند.
اعتمادی مقدم گفت: سنگ مرمر از جمله سنگهایی است که به جای کاربرد آن در ساختمان می توان در ساخت وسایل تزیینی از آن بهره گرفت بطوری که اگر سنگ مرمر تبدیل به شیرسنگی شود 10 برابر کاربرد آن در نمای ساختمان ارزش افزوده دارد.
695 پروانه بهره برداری معدن با اشتغال 10 هزار نفر در خراسان رضوی وجود دارد. تاکنون 46 نوع ماده معدنی در این استان شناسایی شده است.
7489/1858



29/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن