تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799207310




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسامی 33 نام آور و مشاهیر ایرانی به ثبت یونسکو رسیده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اسامی 33 نام آور و مشاهیر ایرانی به ثبت یونسکو رسیده است اراک- ایرنا- مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد( یونسکو) گفت: اسامی 33 نفر از مشاهیر و نام آوران ایرانی تا کنون به ثبت این سازمان جهانی رسیده است.


عبدالمهدی مستکین روز دوشنبه در جریان سفر به استان مرکزی و در دیدار با معاون عمرانی استانداری استان مرکزی افزود: ثبت جهانی اسامی سعدی، حافظ، عطار نیشابوری، فردوسی، مولانا جلال الدین محمد بلخی، ناصر خسرو قبادیانی، ابوسعید ابوالخیر، سلطان ولد پدر مولانا، نجم کبری نوازنده مشهور ساز عود در قرون هشتم و نهم و عبدالقادر مراغه ای موسیقیدان و خواننده قرن نهم از جمله آن هاست.
وی بیان کرد: عبدالعلی بیرجندی منجم قرن هفتم، ملاصدرا، میرداماد، سید علی همدانی ادیب و عارف قرن هفتم، میرزاتقی خان امیر کبیر نخست وزیر ناصرالدین شاه قاجار، خواجه نصیرالدین طوسی، امام محمد غزالی، فارابی، ابوعلی سینا، خیام نیشابوری و فخرالدین عراقی نیز از دیگر مشاهیر ایرانی هستند که تا سال 2015 نام آن ها به یونسکو ثبت جهانی شده است.
مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی سازمان علمی ، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ادامه داد: همچنین بر اساس پیگیری های کمیسیون ملی یونسکو و همکاری دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، نام محمد زکریای رازی فیلسوف و پزشک قرن سوم هجری، شیخ محمود شبستری عارف و فقیه قرن هشتم و سید مرتضی علم الهدی عالم و فقیه برجسته قرن چهارم و برادر سید رضی گردآورنده نهج البلاغه به عنوان سه تن دیگر از مشاهیر برجسته کشورمان در سال 2015 در مراحل قرار گرفتن در فهرست مشاهیر علم و ادب یونسکو است که در نوامبر سال جاری میلادی ( آبان ماه) اعلام می شود.
مستکین بیان کرد: به دلیل پراکندگی زادگاه ها و آرامگاه های مشاهیر ایرانی هر یک از کشورهای همسایه سعی دارند که این بزرگان را به نام خود در یونسکو ثبت کنند تا بتوانند از مزایای جذب گردشگر استفاده کنند اما نمایندگان ایران در سازمان یونسکو همه تلاش خود را برای جلوگیری از این اقدام همسایگان ایران به کار گرفته اند.
وی اظهار کرد: گرایش اقشار مختلف مردم به آثار ادبا و شعرای معروف همچون حافظ، سعدی و مولانا باعث ناشناخته ماندن چهره های بزرگی همچون شیخ محمود شبستری و فخرالدین عراقی شده است که همسایگان ایران نیز در سایه این غفلت در تلاش برای تصاحب این مفاخر به نفع خود هستند.
وی بیان کرد: همچنین 19 اثر فرهنگی و تاریخی نیز به ثبت جهانی یونسکو رسیده که از جمله آنها می توان به میدان نقش جهان اصفهان و بازار تاریخی تبریز اشاره کرد.
مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) خاطرنشان کرد: 10 اثر معنوی غیر ملموس نیز از ایران در فهرست آثار جهانی ثبت شده و مورد حمایت یونسکو رسیده است.
مستکین افزود: فخرالدین عراقی از مشاهیر، گیوه سنجان به عنوان اثر معنوی غیر ملموس و روستای ضامنجان از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک به عنوان روستای دوستدار کتاب از استان مرکزی به ثبت یونسکو رسیده است.
وی اظهار کرد: ایران جزو چهار حوزه تمدنی دنیا محسوب می شود اما درصد استفاده از صنعت توریسم در این کشور کمتر از دو درصد است بنابراین مسوولان فرهنگی کشور باید برای استفاده از این صنعت عظیم در راستای معرفی مشاهیر بناها و صنایع دستی نقاط مختلف کشور به تمام نقاط جهان برنامه ریزی های کاربردی و بلند مدت بیندیشند.
وی گفت: در جریان سی ونهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر بن آلمان، دو اثر برجسته ایران شامل شهر باستانی شوش و چشم انداز فرهنگی میمند در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.
معاون عمرانی استانداری استان مرکزی نیز در این دیدار گفت: بازار تاریخی اراک در صورت مرمت و حذف بناهای جدید تا پایان سال جاری به ثبت جهانی می رسد.
مهدی زندیه وکیلی بیان کرد: منزل تاریخی میرزاتقی خان امیر کبیر در روستای هزاوه نیز به عنوان یکی از آثار برجسته تاریخی تملک شده و آیین بازسازی این بنا با اعتباری بالغ بر دو میلیارد ریال در دست انجام است.
بازدید از بازار تاریخی اراک، منطقه گردشگری پنجعلی شازند، غار چال نخجیر، مجتمع آب گرم محلات، مسجد و تکیه شش ناو تفرش، قلعه سالار محتشم و بیت تاریخی امام راحل در خمین و موزه مفاخر و مشاهیر استان مرکزی مهمترین برنامه های مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد( یونسکو) در سفر دو روزه به استان مرکزی است.
سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد (UNESCO) یکی از سازمان های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که درسال 1945 تشکیل شد.
هدف این سازمان کمک به صلح و امنیت در جهان از راه همکاری بین المللی در زمینه های آموزشی و علمی و فرهنگی وتربیتی به منظور افزایش احترام به عدالت و قانون مداری و حقوق بشر، بر پایه منشور سازمان ملل متحد است.
195 کشور عضو یونسکو هستند. مقر آن در پاریس پایتخت فرانسه است و دفترهایی در کشورهای مختلف دارد.ک/2
3017/6013/1772



29/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن