تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798391317




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اینجا، شهری که خانه ما نیست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اینجا، شهری که خانه ما نیست ایلام - ایرنا - بطری های خالی نوشابه - آب معدنی و دلستر، پوست انواع تنقلات و میوه، جلد نایلونی پفک و چیپس، ته مانده مواد غذایی، ظروف یک بارمصرف، نایلکس و... از مناظری است که به وفور در فضای شهری چون بوستان ها و دامان طبیعت دیده می شود.


نکته تاسف برانگیز اینکه همه ما به نوعی معتقدیم اماکن عمومی مانند بوستان ها، چهارباغ ها (بلوار) و طبیعت به همگان تعلق دارد و همه باید در حفظ آن کوشا باشیم در حالیکه در واقعیت و عمل از این عقیده خوشایند بسیار دور هستیم.
سالیان سال است که شعار رنگین و با مسمای شهر ما خانه ما زینت بخش دیوارهای شهر و حتی تخته سنگ های دامان طبیعت شده و در برابر چشمان رهگذران و میهمانان بوستان ها و کوهساران خودنمایی می کند تا شاید تلنگری برای روح خفته و کم توجه آنها باشد.
زیبایی و پاکیزگی در همه جا از جمله محیط خانه و اماکن عمومی نوعی آرامش خاطر را در شهروندان ایجاد می کند چرا که پاکیزگی، آراستگی، نظافت و رسیدگی به محیط های عمومی همانند فضای خانه حس طراوت و شادابی را به شهروندان القا می کند.
اما جای سوال اینجاست که چرا بیشتر مردم این اصل مهم و پایبندی به این شعار را به بوته فراموشی سپرده اند و بجای عملگرایی، آن را همچون بسیاری از شعارهای فرهنگ ساز به کلیشه ها رانده اند.
سازندگان این جمله کوچک اما پر محتوا شهر و طبیعت بزرگ را برای عموم مردم به خانه و ماوای تشبیه کرده اند که افراد آن سرای بزرگ همه تلاش و همت خود را برای حفظ آراستگی و نظافت آن بکار بندند و محل زندگی خود را با تمام توان از آلودگی و نازیبایی ها دور کنند.
براستی چرا این افراد بی توجه و بی مهابا و بدور از هر گونه حس مسوولیت شهروندی، در رعایت نظافت و زیباسازی اماکن همگانی و عمومی کوشا نیستند.
متاسفانه گاه بسیار دیده می شود که خانواده ها در مقابل دیدگان فرزندان خود و بدون توجه به حقوق شهروندی زباله و مواد دور ریختنی را از شیشه خودرو بداخل خیابان و معابر عمومی پرتاب می کنند و یا اینکه در کمال ناباوری این ناهنجار اجتماعی را به فرزندان کوچک خود خواسته یا ناخواسته آموزش می دهند و از این موضوع مهم غافلند که این حرکت به ظاهر کوچک در بزرگسالی تبدیل به یک فرهنگ و سنت غلط در فرزندان آنها می شود.
نکته تاسف بار دیگر اینکه صاحبان مغازه ها با آسودگی و فراغت خاطر مواد دور ریختنی خود را درون کانال ها و جوی های آب شهری مقابل مغازه خود خالی می کنند و نمی دانند با همین حرکت به ظاهر بی اهمیت باعث آب گرفتگی و بالا آمدن سطح آب کانال ها و مسدود شدن مسیر جریان آب در همه فصول و بویژه فصل بارندگی می شوند.
هم اینکه آن را به محلی امن برای رشد انواع میکروب ها و جانوران موذی ناقل بیماری از جمله موش و سوسک تبدیل می کنند و نیز هزینه های دایمی و گزافی به دستگاه های خدماتی همچون شهرداری برای تمیز کردن دائمی این کانال ها تحمیل می کنند.
و نکته تامل برانگیز تر اینکه در بیشتر موارد سطل های زباله از سوی شهرداری در نقاط مختلف و جاهای پرتردد و پر ازدهام تعبیه شده تا عابران مواد دور ریختنی را درون این سطل ها بریزند ولی دیده می شود در برخی مواقع مردم بی توجه و بی تفاوت از وجود این سطل ها، مواد زاید خود را چند متر آن سوتر درون کانال های آب یا معابر و یا سنگ فرش های کف بوستان ها می ریزند.
شهرنشینی در جامعه کنونی ایلام در حالی رو به افزایش و فزونی است که رعایت آداب و حقوق شهروندی در برخی افراد از رشد قابل توجهی برخوردار نبوده و از کنار بسیاری از مسایلی که به سلامت و آرامش جسم و روان عموم جامعه مرتبط است، ساده و بی تفاوت عبور می کنند.
چه زیبا و خوشایند و چشم نواز است وقتی که همه اقشار جامعه به این درک والا برسند که جمله کوتاه و شعار گونه شهر ما خانه ما یک حقیقت محض است سلامت جسمی، روحی و فکری افراد به سلامت و اِلمان های زیبای شهری و طبیعت ارتباط مستقیم دارد.
این روزها شهری که از آن ما هست اما خانه ما نیست حال و روز خوشی ندارد و رنجور از جفای رهگذاران است چرا که دیوار های شهر به جای نقاشی های رنگین و زیبا با مزامین زیبای دلکش، متاسفانه با دیوار نویسی تبلیغاتی و لایه های کاغذی اطلاعیه و اعلامیه ها پوشیده شده و بر جای جای موزاییک فرش های پیاده رو، کانال های آب، فضاهای سبز و حتی در خیابان ها نیز رد مواد زاید گوناگون (ظروف و بطری های یک بار مصرف شیمیایی، پوست میوه و تنقلات) عیان است.
ریختن زباله و آشغال در بوستان ها و دامان طبیعت بسیار چشمگیر شده است و این ناهنجاری های اجتماعی در برخی زمان ها و مناسبت ها مانند عید نوروز، روزهای تعطیل، ماه محرم و زمان توزیع غذاهای نذری نمود بیشتری دارد.
و شاید همین روزهای مناسبتی بهترین فرصت برای اندیشیدن و توجه بیشتر از سوی افراد بی مبالاتی است که به درک عمیقی از این شعار نرسیده اند و هنوز بی مهابا کف خیابان و بوستان ها را بهترین مکان برای خلاصی یافتن از مواد دورریز خود می دانند.
هر چند استان ایلام که زیباییش را مدیون و مرهون طبیعت سحر انگیز خویش است اما سیمای شهری و روستایی این دیار نیاز به پوست اندازی اساسی دارد و نسل سوم که نسلی نواندیش، باهوش و مدرنیته است باید این انقلاب حقوق شهروندی را در جای جای استان به پا کند تا شاید در روزگاری نه چندان دور چهره فرتوت و خسته ایلام رنگ و بویی دیگر به خود بگیرد.
تا شاید تنهای تنها خاطراتی از ریختن آشغال و زباله در معابر عمومی، دیوارنویسی با رنگ های نه چندان دلچسب و نازیبای تبلیغاتی، دیوارهای انباشته از کاغذها و برچسب های اطلاعیه و اعلامیه در ذهن شهر و روستای این دیار باقی بماند.
به یقین داشتن یک شهر یا طبیعت زیبا مرهون داشتن شهروندانی با افکار و رفتار زیبا و پایبندی آنها به حقوق و هنجارهای اجتماعی و عمومی است.
گزارش از: زهرا موسوی
7172/9002






29/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن