تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819048705




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قطعنامه لغو تحریم ها روی میز شورای امنیت


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: قطعنامه لغو تحریم ها روی میز شورای امنیت


پیش نویش مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک صبح دوشنبه به وقت نیویورک، در شورای امنیت سازمان ملل به بحث و بررسی گذاشته می شود. در مقدمه قطعنامه پیشنهادی چهارده بند به عنوان زمینه های ارائه قطعنامه تشریح شده است. در این مقدمه از تلاش های پنج بعلاوه یک و ایران در دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک قدردانی شده است. در قطعنامه پیشنهادی چندین بار گزارش های آژانس انرژی اتمی به عنوان مبنای تصمیم گیری ها مورد تاکید قرار گرفته است. در بند 9 مقدمه قطعنامه با حمایت قوی از نقش اساسی و مستقل آژانس بین المللی انرژی اتمی و راستی آزمایی انطباق پادمان ها و تضمین ماهیت صلح آمیز فعالیت ایران آمده است این مهم از طریق اجرای چهارچوب همکاری توافق شده ایران و آژانس و نقشه راه شفاف سازی موارد باقی مانده گذشته و حال و به رسمیت شناختن فنی نقش مهم آژانس محقق می شود.
قطعنامه پیشنهادی نقاط ضعف و قوت متعددی دارد.

مهمترین نقطه ضعف قطعنامه پیشنهادی چگونگی بازگشت تحریم هاست. در قطعنامه پیشنهادی پیش بینی شده است پس از گزارش آژانس ، تمامی قطعنامه های پیشین درباره تحریم های هسته ای ایران لغو شود. اما بند 12 این قطعنامه به گونه ای تنظیم شده که امکان بازگشت خودکار قطعنامه های تحریمی گذشته را بدون نیاز به تصویب قطعنامه جدید امکان پذیر می کند.

"طبق ماده چهل و یک منشور ملل متحد، اگر شورای امنیت قطعنامه ای بر اساس بند 11 برای ادامه اجرای انقضاهای بند 7 (a) که از نیمه شب به وقت گرینویچ پس از سی امین روز پس از ارائه اخطاریه به شورای امنیت اجرایی می شود، تصویب نکند، همه شروط قطعنامه های 1696 (سال 2006)، 1737 (سال 2006) ، 1747 (سال 2007) ، 1803 (سال 2008) ، 1835 (سال 2008) و 1929 (سال 2010) که طبق بند 7 (a) منقضی شده اند، به همان شکل که قبل از تصویب این قطعنامه اعمال می شدند، اعمال خواهند شد و تدابیری که در بندهای 7، 8 و 16 تا 20 این قطعنامه آمده انقضا پیدا می کنند، مگر اینکه شورای امنیت طور دیگری تصمیم بگیرد."
  آمریکایی ها قبلا به دنبال این بودند که در صورت ادعای نقض تعهدات از جانب ایران تحریم ها به طور خودکار دوباره اعمال شود. به نظر می رسد این بند از قطعنامه زیاده خواهی آمریکایی ها را محقق می کند و به آنها اجازه می دهد پس از هر ادعا در روندی پیچیده که از کمیسیون مشترک و شورای مشورتی می گذرد در نهایت بدون نیاز به قطعنامه جدید تحریم های ایران را دوباره اعمال کند. سخنگوی کاخ سفید دیروز گفت : لغو قطعنامه های تحریم ایران در شورای امنیت مانع ادامه تحریم های دولت آمریکا و کنگره این کشور نمی شود.

شورای امنیت سازمان ملل نمی تواند اثری بر تحریم هایی که آمریکا و به ویژه کنگره با قدرت خود وضع کرده است، داشته باشد.

سخنان چند روز پیش اوباما نشان دهنده این است که آمریکا برای بهانه جویی و بازگرداندن مجدد تحریم ها نقشه هایی در سر دارد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی که سازمان بین المللی ناظر بر اجرای پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای و نظارت بر فعالیت های هسته ای کشورهای جهان است می تواند بگوید در سایت های هسته ای موردی مشکوک مشاهده کرده است و به ایران بگوید قصد بازرسی از آن را دارد . حال اگر ایران مخالفت کرد ما می توانیم این مخالفت ایران را رد کنیم . در توافق آمده است برای رد مخالفت ایران نیازی به روسیه و چین نخواهیم داشت و می توانیم تحریم ها را بازگردانیم و اعلام کنیم که ایران توافق را نقض و فریبکاری کرده است.
 


یک شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن