تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798409920




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بزنگاه شهرداري براي فقرا و چشم‌پوشي براي اغنيا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ تير ۱۳۹۴ (۱۳:۳۴ب.ظ)
تخلف در ساخت‌وسازها، سريالي تکراري اما بي‌پايان؛ بزنگاه شهرداري براي فقرا و چشم‌پوشي براي اغنيا موج - تخلف‌هاي صورت گرفته‌ شده در ساخت‌وسازهاي شهر تهران موضوعي است که اکنون در حال تبديل‌ شدن به يک سريال تکراري اما بي پايان است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، سريال تخلف‌هاي صورت گرفته‌ شده ساخت‌وساز در کلان‌شهر تهران همچنان ادامه دارد و به دليل بازدارنده نبودن جرايم در نظر گرفته‌ شده براي افراد متخلف، اين تخلف‌ها هر روز نيز در حال افزايش است.
بدون شک زماني که قرار است ساختماني با مساحت نه‌ چندان زياد ساخته شود، حساسيت‌ها براي رعايت تمام قوانين و مقررات از سوي نهادهاي ناظر از قبيل شهرداري، سازمان نظام‌مهندسي و مهندسان ناظر بسيار زياد است اما اين‌که چرا همان حساسيت‌ها در ساخت پروژه‌هاي با مساحت بالا وجود ندارد، نکته‌اي است که جاي سؤال دارد.
سال گذشته، مشخص شدن تخلف‌هاي صورت گرفته‌ شده در دو پروژه «مجتمع تجاري علاءالدين» و «مرکز تجارت جهاني فردوسي» سبب شد سالي بسيار دشوار براي مديريت شهري و اعضاي شوراي شهر تهران رقم بخورد و در سال جاري نيز پروژه‌هاي اين‌چنيني که تخلف در آن صورت گرفته باشد، تاکنون که بيش از 4 ماه از سال مي‌گذرد، کم نبوده‌اند.
در پروژه علاءالدين که رأي نهايي آن بيش از 6 ماه است که در ديوان محاسبات مانده، دليل تخلف يک طبقه تراکم اضافي، نبود پارکينگ و ضعف ايمني سازه اعلام شد. پروژه مجتمع تجارت جهاني نيز زماني تخلف‌هاي صورت گرفته در آن بر سر زبان‌ها افتاد که پاي گاوصندوق 250 کيلويي آن به ميان آمد. آن زمان بود که اعضاي شوراي شهر تهران تذکرات مختلفي را در رابطه با ايمن نبودن سازه مطرح کردند اما در نهايت مشخص نشد که مجوز و تأييديه‌هايي که برگ برنده مالک به‌ حساب مي‌آمد، از چه طريقي صادر شده است.
تخلف‌هاي کلان به اين پروژه‌ها ختم نشد و در سال 94 نيز در چندين نوبت، اعضاي حاضر در شوراي اسلامي شهر تهران سازه‌هايي را در شهر معرفي کردند که مسوولان شهرداري از تخلف‌هايشان چشم‌پوشي کرده‌اند.
هتل اسپيناس 2، ازجمله همين سازه‌ها بود که پس‌ از آن که حواشي زيادي پيرامون آن مطرح شد، در نهايت با اين توجيه که «شهر تهران نيازمند هتل بوده و حال‌ آن که بخش خصوصي در حال ساخت يک هتل بزرگ در پايتخت است بايد از آن حمايت شود»، موضوع مختومه اعلام شد.
در پروژه اسپيناس 2، اولين رأي کميسيون ماده ۵ در رابطه با آن، ساخت حداکثر ۸ طبقه روي زيرزمين بوده است. در دومين درخواست با ساخت 16 طبقه با سطح اشغال ۳۰ درصد موافق شده است. همچنين سومين درخواست از کميسيون ماده ۱۰۰ نيز منجر به رأي ۱۷ طبقه شده اما تخلفات از اين به بعد شروع مي‌شود؛ زيرا بدون اين که درخواستي از کميسيون ماده ۵ شده باشد، در شوراي معماري منطقه اجازه ساخت طبقه ۱۸ اين هتل صادرشده و درنهايت نيز مقرر مي‌شود طبقه بيستم آن‌ که يک مجموعه تجاري همراه با استخر است، ساخته شود.
پس از پروژه اسپيناس 2، موضوع تبديل‌شدن يک مجتمع آموزشي به مجتمعي تجاري مطرح شد.
اين بحث را مرتضي طلايي، نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، مطرح کرد و گفت: مجتمع آموزشي جنب مسجد اعظم قدس بر اساس رأي کميسيون ماده 5 در حال تخريب است. در اين کميسيون، اجازه تغيير وضعيت اين زمين از آموزشي به تجاري صادر شده و شهرداري نيز اجازه اين اتفاق را صادر کرده است.
نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران يادآور شد: در اين شهرک چندين مرکز تجاري وجود دارد و ديگر نيازي به تغيير کاربري يک مجتمع آموزشي نبوده است و لذا در شأن شهر نيست که يک واحد آموزشي را تخريب و مجتمع تجاري و اداري ساخته شود.
اما؛ يکي ديگر از جالب‌ترين تخلف‌هاي صورت گرفته‌ شده در ساخت‌وسازهاي شهر تهران، 32 هزار متر تخلفي است که در ساخت يک مجتمع تجاري در منطقه يک شهرداري تهران صورت گرفته است.
پروانه اين مجتمع تجاري، در تاريخ 30 بهمن 1389 در ابتدا به متراژ 5 هزار و 600 متر صادر شده بود. در تاريخ 17 مهر 1392 تخلف ساختماني توسط مهندس ناظر به متراژ 16 هزار متر اعلام مي‌شد و در مرحله استحکام نيز تخلفات مجدد اين ساختمان توسط مهندسين ناظر تأکيد شده است. در تاريخ 18 دي 1392 کميسيون ماده 100، حکم قلع‌وقمع 19 هزار متر اين سازه را صادر مي‌کند اما پس‌ از آن شهردار منطقه اجازه ادامه تخلف را داده است.
مواردي از جمله مجتمع تجاري علاءالدين، مجتمع تجارت جهاني، اسپيناس 2، پروژه ميدان قدس، پروژه تجاري منطقه يک و همچنين تخلف در ساخت هتل 57 طبقه پاسارگاد فرشته تنها تخلف‌هايي است که علني مي‌شود اما بايد توجه شود که تخلف‌هاي موردي ديگري نيز در شهر صورت مي‌گيرد که هيچ‌گاه علني نمي‌شود.
ابوالفضل قناعتي، عضو هيأت‌رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران، دراين‌باره به خبرنگار خبرگزاري موج مي‌گويد: شهرداري تهران رويه نادرستي را پيش‌ گرفته و طي سال‌هاي اخير شهرداران مناطق تخلف‌هاي زيادي را داشته‌اند.
وي مي‌افزايد: اعضاي شوراي اسلامي شهر با بررسي‌هايي که انجام مي‌دهند در موارد مختلفي تخلف‌هايي را شناسايي مي‌کنند اما نبايد از ابتدا اجازه انجام تخلف به افراد داده شود.
عضو هيأت‌رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران با تأکيد بر لزوم افزايش جرايم براي شهرداران متخلف مي‌افزايد: بايد روش‌هاي تنبيهي جدي براي اشخاصي که در شهر اجازه تخلف را مي‌دهند در نظر گرفته شود تا از اين طريق شاهد کاهش تخلف‌ها باشيم.
همچنين اقبال شاکري، رئيس کميته عمران شوراي اسلامي شهر تهران نيز در رابطه با جرائمي که براي تخلف‌هاي ساخت‌وساز در نظر گرفته مي‌شود، به خبرنگار خبرگزاري موج مي‌گويد: زماني که يک تخلف صورت مي‌گيرد دو نوع جريمه براي آن در نظر گرفته مي‌شود که جرائم نيز به وسعت تخلف بستگي دارد.
وي مي‌افزايد: در پروژه‌اي مانند علاءالدين، رأي قلع‌وقمع صادر مي‌شود اما در معدود مواقعي اين جريمه در نظر گرفته مي‌شود. به اين خاطر که در بيشتر مواقع مالکين متخلف، به پرداخت جريمه نقدي متهم مي‌شوند، دست به تخلف مي‌زنند و مي‌دانند که در پايان کار نيز با پرداخت مبالغي نه‌چندان زياد، مي‌توانند پروژه خود را به پايان برسانند.
در اين بين اما؛ پژمان پشمچي زاده، معاون شهرسازي و معماري شهردار تهران در رابطه با تخلف‌هاي صورت گرفته‌شده در شهر نظر متفاوتي را دارد.
وي در اين رابطه مي‌گويد: تصوراتي که مردم، مسئولان و رسانه‌ها از تخلف‌هاي صورت گرفته‌شده دارند با يکديگر متفاوت است. زماني يک موضوع در شهر مطرح مي‌شود و از آن به‌عنوان تخلف ياد مي‌شود اما در اصل، هيچ تخلفي صورت گرفته نشده است.
معاون شهردار تهران مي‌افزايد: در بسياري از مواردي که از سوي اعضاي حاضر در شوراي اسلامي شهر تهران به‌عنوان تخلف مطرح مي‌شود، وسعت تخلف به‌اندازه‌اي نيست که افراد مطرح مي‌کنند و در آخر نيز با بررسي‌هاي صورت گرفته‌شده، مشخص مي‌شود که ميزان تخلف به چه اندازه‌اي بوده است.
پشمچي زاده چند صد متر تخلف در ساخت‌وساز پروژه‌هاي بزرگ را موضوعي عادي مي‌داند و مي‌گويد: در پروژه‌هاي بزرگي مانند هتل اسپيناس 2 و نظاير آن، چند صد متر افزايش سطح بنا، غيرطبيعي نيست. امکان دارد نقشه‌هاي ابتدايي پروژه‌ها تا زمان به اتمام رسيدن پروژه، به‌ضرورت تغيير کند و اين مسائل باعث مي‌شود در متراژ کلي بنا با نقشه مغايرت‌هايي وجود داشته باشد.
وي در رابطه با نحوه برخورد با تخلف‌هاي صورت گرفته‌شده در شهر مي‌گويد: وظيفه شهرداري اين است که در پايان ساخت سازه، ميزان مغايرت‌ها را با قوانين تطبيق داده و اگر تخلفي صورت گرفته باشد، دستور تخريب را از کميسيون ماده 100 بگيرد.
به‌طورکلي، همچنان سؤال‌هاي متعددي در رابطه با نحوه برخورد با تخلف‌ها در ذهن شهروندان وجود دارد. اينکه چرا زماني که در يک محله فقير نشين، فردي اقدام به کشيدن تيغه‌اي اضافه در ساختمان خود مي‌کند، مسئولان شهرداري سر به زنگاه در محل حاضرشده و جلو اين اتفاق را مي‌گيرند اما وقتي هزاران متر تخلف در پروژه‌اي رخ مي‌دهد چنين اتفاقي نيفتاده و در پايان پروژه، شاهد مبلغي جريمه براي فرد متخلف در نظر گرفته شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن