تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819237471




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايراني هاي داخل کشور را راضي به سرمايه گذاري کنيم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ تير ۱۳۹۴ (۱۷:۲۶ب.ظ)
توصيه يک اقتصاددان براي زمان پساتحريم: ايراني هاي داخل کشور را راضي به سرمايه گذاري کنيم موج - در چند ماهي که تا رفع عملي تحريم‌ها وقت داريم، بايد به‌سرعت سرمايه‌گذاري را تشويق کنيم. تنها راه ايجاد اشتغال، سرمايه‌گذاري است.براي سرمايه‌گذاري هم بايد اول ايراني‌هاي داخل کشور را راضي کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، محمد مهدي بهکيش درباره وضعيت اقتصاد پس از رفع تحريم ها گفت: پس از توافق با ١+٥ و رفع تحريم‏ها به‏ عنوان مانع اصلي، اقتصاد ايران مانند فردي خواهد بود که ٣٥‏ سال از هرگونه رشد محروم مانده و يکباره آزاد مي‌شود.
اين اقتصاددان گفت: هر دو طيف اقتصاددانان در ايران (ليبرال‏ ها و نهادگراها) معتقدند ايران بايد به نظام اقتصاد آزاد بپيوندد. تنها اختلاف اين دو طيف در چگونگي رسيدن به اين هدف است. اقتصاددانان نهادگرا مي‌گويند ابتدا بايستي نهادها و قوانين را اصلاح کرد و سپس به آزادسازي اقتصاد پرداخت، در مقابل اقتصاددانان ليبرال معتقدند اين دو امر غيرقابل‌تفکيک هستند و بايد به موازات هم حرکت کنند.
بهکيش تصريح کرد: اقتصاددان‌هاي معتقد به مکانيسم بازار مي‌گويند تعرفه‌ها بايد کاهش پيدا کند تا به‌ کارفرمايان فشار بيايد و آن‌ها نيز براي ساده‌سازي فضاي کسب‌وکار به دولت فشار ‌آورند. بنابراين صنايع ما به‌جاي اينکه براي بهبود فضاي کسب‌وکار به دولت فشار بياورند، راضي مي‌شوند تعرفه را بالا ببرند تا بدين وسيله زيان خود را جبران کنند.
وي افزود: تفاوت اقتصاددانان ليبرال با اقتصاددانان نهادگرا در اين مسئله است. در عمل راهکار ما منجر به ارزان‌شدن کالا مي‌شود و رفاه بيشتر جامعه را به‌دنبال مي‌آورد درحالي‌که در روش ديگر عملاً مصرف‌کننده زيان بهره‌وري پايين جامعه را مي‌پردازد.
به گفته بهکيش دوران حمايت بلندمدت از صنعت سپري شده است. هم‏اکنون اقتصاد روسيه، هند، چين و ترکيه هم باز شده است. يک‌سري از مسئولان و اقتصاددانان در ٣٥ سال گذشته زندگي مي‌کنند و متأسفانه ذهنشان يا اطلاعاتشان به نسبت حرکت قطار آزادسازي اقتصادي حرکت نکرده است.
دبيرکل کميته ايراني اتاق بازرگاني بين المللي خاطر نشان کرد: زماني‏که تحريم‌ها برداشته شود مهم‌ترين اتفاق اين است که جابه‌جايي پول به خارج از کشور آزاد خواهد شد. دوم اينکه اگر درآمد نداشته باشيم، نمي‌توانيم واردات کنيم. زماني که تحريم‌ها رفع شود، کشور از يک مقدار پول بلوکه‌شده استفاده خواهد کرد. مي‌توان اين پول را براي واردات صرف کرد يا ماشين‌آلات خريد و صنايع را نوسازي کرد، اما بعد از آنچه خواهد شد؟ بايد پول دربياوريم تا واردات داشته باشيم.
وي افزود: بنابراين ممکن است امکان واردات زياد ‌شود اما معلوم نيست عملاً واردات هم زياد شود. پس صادرات بر واردات مقدم است. آيا مي‌توانيم خودرو صادر کنيم؟ مگر اينکه به پول نفت برگرديم؛ حدود ٣٠ سال قبل ٥.٢ ‌ميليون بشکه در روز نفت صادر مي‌کرديم و الان اگر ٥.١ ‌ميليون هم صادر کنيم خريدار ندارد.
بهکيش پيشنهاد کرد: در چند ماهي که تا رفع عملي تحريم‌ها وقت داريم، بايد به‌سرعت سرمايه‌گذاري را تشويق کنيم. تنها راه ايجاد اشتغال، سرمايه‌گذاري است. براي سرمايه‌گذاري هم بايد اول ايراني‌هاي داخل کشور را راضي کرد، بعد ايراني‌هايي که در خارج از کشور هستند و در مرحله بعد بايد سرمايه‏ گذاران خارجي را جذب کرد.
به گفته وي در حال حاضر، همه انتظار دارند با برداشته‌شدن تحريم‌ها عده‌اي چشم‌آبي براي سرمايه‌گذاري هجوم ‌مي‌آورند؛ اين انتظار اصلاً درست نيست. گروه‌هايي هم که مرتب براي مذاکره به ايران مي‌‌آيند، عموماً فروشنده هستند و قصد سرمايه‌گذاري ندارند، هرچند اين نيت هم مي‌تواند به‌نفع اقتصاد باشد.
اين اقتصاددان تاکيد کرد: مگر مي‌شود من و شما حاضر نباشيم سرمايه‌گذاري کنيم، ولي خارجي‌ها اين کار را انجام دهند؟ اول بايد ايراني‌ها را راضي به سرمايه‌گذاري کنيم. ايراني‌ها به اندازه کافي امکانات سرمايه‌گذاري دارند. در حال حاضر شايد به سرمايه خارجي احتياج مبرمي نباشد، اما احتياج به همکاري با سرمايه‌گذار خارجي وجود دارد، زيرا فقط مسئله جذب منابع مالي نيست.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن