تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز دژ محكم خداوند رحمان و وسيله راندن شيطان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820249580




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اتخاذ تصميم نهايي با ايران يا 1+5


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ تير ۱۳۹۴ (۱۰:۱۴ق.ظ)
اتخاذ تصميم نهايي با ايران يا 1+5 موج - گروه بين الملل
امروز، دوشنبه (22 تير)، ضرب الاجل پايان مذاکرات وين فرا مي رسد. مذاکرات که يک ماه به طور متداول انجام گرفته و هنوز پيش بيني قطعي نتيجه آن کاري بس دشوار به نظر مي رسد.
رايزني ها تقريبا از 7 ژولاي (16 تير) به بعد حول لغو تحريم هاي نظامي با پيچ دشواري مواجه شد به طوري که جو وين را تغيير داد و برخي از بازگشت وزيران به پايتخت هاي خود بدون حصول نتيجه خبر دادند. با اين حال از روز گذشته که وزيران 1+5 به هتل کوبورگ آمدند جو مذاکرات به نسبت چند روز گذشته مثبت شد اگر چه اخباري هم مبني بر پيشرفت قطعي موضوعات باقي مانده نيز مطرح نشد.
شبکه تلويزيوني بي بي سي به نقل از يک مقام ارشد آمريکايي در وين اعلام کرد: مسائل اصلي در مذاکرات هسته اي با ايران هنوز حل نشده باقي است و اسپوتنيک به نقل از يک منبع در هيأت هاي غربي نيز گزارش داد، امروز دوشنبه، 13 ژوئيه، بدون توجه به نتيجه مذاکرات، آخرين روز از مذاکرات درباره برنامه هسته اي ايران خواهد بود.
نکته اي که از روز گذشته به چشم مي خورد تاکيد تمامي مقامات 1+5 درگير مذاکرات، به لزوم اخذ تصميم نهايي است که تلاش دارند تصميم گيري نهايي را بر عهده ايران بگذارند. يک منبع دولتي آلماني نزديک به فرانک والتر اشتاينماير، وزير امور خارجه اين کشور، گفت اگر ايران آماده باشد گام هاي آخر را بردارد موافقتنامه تاريخي بين تهران و قدرت هاي جهان مي تواند فورا به دست آيد.
علي رغم اين تاکيدات، چهره آرام، خندان و شکيبايي ديپلمات هاي ايراني نمي تواند نشان دهنده اين باشد که تصميم سخت و نهايي بر عهده آنها است و به جرات مي توان گفت دو دستگي داخل گروه 1+5 بويژه حول قطعنامه شوراي امنيت و لغو تحريم هاي نظامي از چند روز گذشته امري محرز بوده است. از سويي ديگر فشارهاي کنگره و تاکيد بر عامل «زمان» تيم آمريکايي را دستپاچه تر و مضطرب تر از گذشته نشان مي دهد.
ايران که همواره لغو تمامي تحريم هاي شوراي امنيت را خواستار بوده و تحريم هاي نظامي را هم جزيي از آن مي داند در صدد ايجاد بنايي محکم براي صدور قطعنامه و توافق نهايي است و اين در حالي است که آمريکا انتظار دارد تحريم هاي نظامي دست نخورده باقي بماند. رايزني ها از چند روز گذشته حول اين مسأله جريان داشته است و پايگاه خبري بلومبرگ به نقل از يک منبع آگاه، مدعي توافق بر سر نحوه رفع تحريم‌هاي تسليحاتي ايران شده و نوشته است که اين تحريم‌ها به مرور زمان برداشته مي‌شوند.
مشخص بودن خطوط قرمز ايران از روز نخست مذاکرات هسته اي و عدم پذيرش محدوديت ها فراپادماني، کلياتي بود که بدون پذيرش آنها از سوي غرب ادامه مذاکرات را غيرممکن مي ساخت. ماهيت سيال خواسته هاي 1+5 و تلاش براي امتيازگيري بيشتر کاملا نشان مي دهد تمامي اعضاي اين گروه نه تنها در پي خواسته هاي خود در توافق نهايي هستند بلکه آخرين شانس هاي خود را نيز در معرض آزمون قرار مي دهند؛ به گونه اي که ديپلمات هاي ايراني تصريح کرند که 1+5 و بويژه آمريکا با عدول از بيانيه لوزان، اسب خود را عوض کرده اند. جيمز وسلي، رئيس سابق سيا، در اين باره گفته است: تهران هيچ گونه تغييري نخواهد کرد و ما در واقع در حال مذاکره با خودمان هستيم.
موارد فوق نشان دهنده آن است که امروز ديپلمات هاي ايران در انتظار پايان بازي هستند که از چند روز گذشته غرب، براي امتيازگيري بيشتر آغاز کرده بود. نشست امروز وزيران ايران و 1+5 نشستي مهم و سرنوشت ساز است که سمت و سوي مذاکرات را بطور دقيق مشخص خواهد کرد.

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن