تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم همانا نمازگزار هنگام نماز با پروردگار بزرگ و بلند مرتبه اش مناجات مى كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805206607




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيچ مذاکرات وين چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ تير ۱۳۹۴ (۱۱:۶ق.ظ)
پيچ مذاکرات وين چيست؟ موج - آمريکا و شرکاي غربي اش به بهانه مسائل منطقه اي نمي خواهند لغو تحريم هاي نظامي ايران را بپذيرند.
هشتمين دور رايزني‌هاي هسته‌اي در راستاي نگارش پيش نويس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه 27 خرداد در سطح معاونان، کارشناسان و وزيران ايران و 1+5 در شهر وين در جريان است.
علي رغم جو رواني مثبتي که در وين حاکم بود و اغلب رسانه ها و خبرنگاران از احتمال قوي اعلام توافق ايران وغرب سخن مي گفتند از بعد از 7 ژولاي اخبار منتشر شده حاکي از بالاگرفتن اختلافات ايران و غرب بر سر لغو تحريم ها و بوبژه تحريم هاي نظامي بود.
اين اختلافات تا جايي پيش رفت که جان کري در نشست خبري 9 جولاي با خبرنگاران از ابدي نبودن مذاکرات سخن گفت و از سويي ديگر يک مقام ايراني مستقر در وين آمريکا و ديگر قدرت هاي جهان را به تغيير مواضع خودشان در مذاکرات هسته اي با تهران متهم کرد و افزود: برخي ها در اين مذاکرات در حال عدول از موافقتنامه موقت هستند که ماه آوريل در شهر لوزان سوئيس بين ايران و قدرت هاي جهان به دست آمد.
ايران در جريان مذاکرات همواره اعلام کرده که حاضر است گام هاي داوطلبانه اعتماد ساز بردارد، شوراي امنيت هم بايد در اقدامي متناظر كليه قطعنامه هايي كه شامل اتهام هاي بي اساس و مبتني بر توهم هاي بي پايه است را لغو كند.
اما به نظر مي رسد غرب حاضر به لغو کامل تحريم هاي بين المللي نيست و به بهانه مسائل منطقه اي در صدد است تا لغو تحريم هاي نظامي ايران را يا نپذيرد يا محدوديت هاي وسيعي بر سر لغو اين نوع از تحريم ها اعمال کند. بهانه غرب براي عدم پذيرش لغو تحريم هاي نظامي ايران، اوضاع بحراني منطقه است و اين گونه استدلال مي کنند که فروش تجهيزات نظامي به ايران حساسيت کشورهاي منطقه اي را بالا مي برد.
با نگاه به عملکرد غرب در خصوص فروش تجهيزات نظامي به کشورهاي عربي خليج فارس بايد گفت ادعاي نگراني غرب جز اهداف سياسي چيز ديگري را در بر ندارد. فروش تسليحات آمريکايي در ميان کشورهاي منطقه در دو سال اخير آمار خيره کننده اي داشته است. ايالات‌متحده در قراردادي به ارزش 1.75 ميليارد دلار، 202 موشک پاتريوت به عربستان فروخت. همچنين رياض 10 بالگرد سي هاوک را به مبلغ 1.9 ميليارد دلار از آمريکا خريد. قطر نيز توافقي 11 ميليارد دلاري براي خريد بالگرد آپاچي و موشک پاتريوت با پنتاگون امضا کرد.
علاوه بر اين کاخ سفيد براي حفظ امنيت نظامي اسرائيل، يک معامله 1.8 ميليارد دلاري با تل‌آويو براي ارسال سه هزار موشک ميان برد، 4100 بمب گلايري و 50 بمب سنگ‌شکن براي اهداف زميني منعقد کرد.
اين در حالي است که سال گذشته بودجه پنتاگون با کسري مواجه شد و گمان مي‌رود، نظاميان ايالات‌متحده تلاش کردند از طريق افزايش صادرات تسليحات، کسري موجود را رفع کنند. درواقع جنگ‌هاي نيابتي، قومي و ايدئولوژيک در کنار بودجه نظامي 81 ميليارد دلاري عربستان انگيزه خوبي براي مجتمع‌هاي نظامي-صنعتي آمريکا ايجاد کرد.
اخيرا پاريس از قرار دادهاي پر سود سخت افزارهاي نظامي با کشورهاي حاشيه خليج فارس نيز بهره مي برد. «قطر»، يکي از کشورهايي بود که قرارداد خريد هواپيمايي نظامي «رافال» را با فرانسه امضا کرد. فروش 24 فروند جنگنده رافال به ارزش هفت ميليارد دلار به قطر يکي از نتايج سفر "پليس بد" به منطقه در ارديبهشت سال جاري بود. فرانسه براي از دست ندادن بازار نظامي خود در منطقه سياست هاي سختگيرانه تري در مذاکرات هسته اي دنبال کرده است.
اگرچه نمي توان انکار کرد که روسيه در مذاکرات هسته اي بيش از همه مشتاق لغو تحريم هاي نظامي و فروش تجهيزات به ايران است؛ اما بايد گفت حتي اگر در بدبينانه ترين حالت قصد جمهوري اسلامي ايران هم مجهز کردن خود باشد، با اين وجود دکترين دفاعي ايران نه تنها بحران زا نبوده بلکه با کمکهاي مستشاري به برخي کشورهاي منطقه همواره تلاش داشته است تا به جهان بفهماند حل بحران هاي خاورميانه تنها با کمک خود کشورهاي منطقه ميسر خواهد بود.
پافشاري آمريکا و شرکاي غربي بر بهانه هاي واهي، مذاکراتي را که انتظار مي‌رفت تا کنون به نتيجه برسد، با تمديد تا 13 جولاي (22 تير) مواجه کرده است. هنوز نمي توان گفت که چه سرنوشتي در انتظار اين مذاکرات است. ايران با شکيبايي مذاکرات را پيش مي برد و با وجود چند دور تمديد مذاکرات هسته‌اي براي دستيابي به نتيجه، خود را محدود به زمان نمي‌کند. اين سلاحي است که تا کنون از آن به خوبي استفاده کرده است و شواهد حاکي از آن است که عامل «زمان» تيم مذاکره کننده آمريکايي را بيشتر تحت فشار قرار مي دهد.

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن