تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806668883




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نابودی40 هزارهکتار باغ براثر قاچاق میوه و آفات قرنطینه ای


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد؛ نابودی40 هزارهکتار باغ براثر قاچاق میوه و آفات قرنطینه ای تهران - ایرنا - معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی از نابودی حدود 40 هزار هکتار باغ بخاطر ورود انواع آفات و بیماری های گیاهی قرنطینه ای ناشی از حجم بالای واردات میوه قاچاق از مبادی غیرقانونی به کشور در سال های اخیر خبر داد.


محمدعلی طهماسبی روز شنبه درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا بدون اشاره به محدوده دقیق زمانی این سال ها افزود: تلاش داریم برای حفظ باغات از ورود آفات قرنطینه ای به کشور جلوگیری کنیم.
وی اضافه کرد: باوجود تداوم ممنوعیت واردات میوه توسط وزارت جهادکشاورزی طی سال های اخیر، کماکان واردات انواع میوه به صورت غیرقانونی و قاچاق در حجم بالا تحت عنوان پیله وری از طریق بازارچه های مرزی ادامه دارد و این در حالی است که به همراه این میوه ها انواع آفات و بیماری های قرنطینه ای گیاهی خطرناک وارد باغات کشور می شود.
وی اظهار داشت: در اثر این بی توجهی ها طی سالهای اخیر بخش عمده باغات مرکبات، لیمو ترش، زیتون، انجیر و خرمای کشور براثر ورود آفات و بیماری های مگس مدیترانه ای، زوال مرکبات، جاروک جادوگر لیموترش، مرگ سبز، مگس میوه زیتون، مگس انجیر و سوسک حنایی خرما از بین رفته است.
به گفته وی، هم اکنون 2 میلیون و 600 هزار هکتار باغ در کشور وجود دارد که از این میزان حدود 400 هزار هکتار آنها نهال هستند که تاکنون به بازدهی نرسیده اند.
وی یادآور شد: در تمام دنیا به ویژه در امریکا، نیوزیلند، استرالیا و کشورهای اروپایی برای حفظ تولیدات داخلی در واردات انواع میوه قوانین سختگیرانه قرنطینه ای گیاهی اعمال می شود و به هیچ وجه امکان واردات میوه به شکل قاچاق و غیرقانونی وجود ندارد.
به گفته معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی، طبق سیاست های سختگیرانه قرنطینه گیاهی در دنیا، ورود و خروج اندام های گیاهی اعم از میوه، بذر و نهال تحت شرایط سختگیرانه قرنطینه ای صورت می گیرد و دروازه هیچ کشوری به راحتی برای ورود این محصولات باز نمی شود.
وی ادامه داد: وقتی یک بیماری و آفت گیاهی قرنطینه ای وارد کشوری شود به شکل فراگیری بخش عمده گیاهان و باغات آن کشور را به مرز نابودی می کشاند.
طهماسبی گفت: ایران به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیم خاص دارای انواع محصولات باغی گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری است و آمارهای جهانی نشان می دهد که ایران از لحاظ تولید انواع میوه تازه خوری، خشک، فرآوری شده، سبزی و صیفی از وضعیت خوبی برخوردار است بنابراین برای حفظ باغات و میزان تولید مناسب نیاز دارد تا برای مقابله با آفات و بیماری های گیاهی از طریق پایش های متعدد قوانین سازمان حفظ نباتات کشور را اعمال نماید.
وی با بیان آنکه بخش عمده میوه های تولیدی کشور ما جنبه صادرات غیرنفتی دارد، افزود: تولید سیب، مرکبات، انار، زعفران و انگور ایرانی در دنیا منحصربه فرد است و ایران از لحاظ تولید پسته مقام اول جهان و از لحاظ سطح زیرکشت خرما رتبه اول را دارد.
وی گفت: طبق بررسی های سازمان حفظ نباتات کشور بخش عمده بیماری ها و آفات گیاهی از طریق میوه های قاچاق وارد کشور می شود به نحوی که طی سالهای اخیر با ورود آفت مگس مدیترانه ای بخش عمده باغات مرکبات و هسته دار با این بیماری درگیر شده اند که در صورت ورود این بیماری به باغات سیب آذربایجان غربی که دارای برند جهانی است، می توانست تمام باغات سیب این استان را به ورطه نابودی بکشاند.
وی درباره بیماری زوال مرکبات در شمال کشور نیز گفت: مازندران با بیش از 100 هزار هکتار باغ مرکبات یکی از قطب های تولید کشور است که با بروز بیماری زوال مرکبات طی سالهای گذشته بخش قابل توجهی از این باغات از بین رفت و سالها طول کشید تا ارقام جدید مقاوم مرکبات جایگزین آنها شوند.
وی با اشاره به اینکه با ورود آفت جاروک لیموترش به کشور تاکنون 25 هزار هکتار از باغات لیموترش به طور کامل از بین رفته است، گفت: 10 هزار هکتار دیگر از سطح مرکبات کشور نیز به این آفت آلوده شده به طوری که کانون این بیماری در جنوب کشور و استان فارس فعال است.
وی به مرگ باغات جوان از طریق بروز بیماری مرگ سبز در باغات کشور اشاره کرد و گفت: سالانه دولت میلیاردها تومان برای کنترل مگس میوه زیتون، مگس انجیر و سوسک حنایی خرما هزینه می کند اما کماکان این بیماری ها از طریق ورود میوه های قاچاق به کشور ورود پیدا می کنند.
معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: در حال حاضر مابقی آلودگی باغات در جنوب کشور به شکل پنهان است که به تدریج طی سالهای آتی بروز و خود را نمایان می کنند.
طهماسبی تاکید کرد: بنابراین هیچ کشوری برای حفظ منافع ملی خود اجازه ورود آفات قرنطینه ای گیاهی توسط قاچاق را نمی دهد زیرا علاوه بر ضربه به منافع ملی، اشتغال نیز مورد تهدید قرار می گیرد.
معاون وزیر جهادکشاورزی براین باور است؛ ایجاد هر هکتار باغ حداقل به 40 میلیون تومان سرمایه نیاز دارد تا طی مدت زمان هشت تا 10 سال به ثمردهی اقتصادی برسد.
به گفته وی، از مجموع تولید سالانه 25 میلیون تن محصولات کشاورزی حدود 16 میلیون تن آن را محصولات باغی تشکیل می دهد.
وی براین باور است؛ اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم و مسئولان در زمینه رعایت قوانین قرنطینه ای گیاهی سازمان حفظ نباتات می تواند در جلوگیری از ورود میوه های قاچاق توسط دلالان موثر واقع شود.
اقتصام(4)9186**1558



20/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن