محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845941331
زمانی برای بـازی دیجیتال
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: زمانی برای بـازی دیجیتال تهران- ایرنا- روزنامه جام جم در صفحه زندگی دیجیتال نوشت: به دستگاهی که سیگنال ویدئویی یا تصویری برای نمایش یک بازی ویدئویی ارائه می کند، کنسول بازی گفته می شود. اصطلاح کنسول بازی ویدئویی برای تفکیک دستگاه های مخصوص بازی خانگی از ماشین های آرکید کلوپ های بازی پدید آمد و هر یک از دستگاه های کنسول ویدئویی خانگی، کنسول دستی و میکرو کنسول ها را شامل می شود.
در گزارشی که در شماره روز شنبه بیستم تیر 1394 خورشیدی به قلم رامین فتوت انتشار یافته، آمده است: مخترع آلمانی به نام رالف بائر را پدر بازی های ویدئویی به حساب می آورند که سال 1966 میلادی روی نخستین نمونه های کنسول بازی کار می کرد و سعی داشت صفحه تلویزیون را با تصاویر جدیدی که به بازی تعلق داشت پیوند دهد، با این حال یک دهه طول کشید تا نمونه های اولیه این دستگاه کم کم نمود پیدا کند. ظهور کنسول های بازی با واژه «نسل» همراه بود؛ نسلی که همچنان ادامه داشته و این صنعت را نه فقط تحت تاثیر قرار داده که به کلی متحول کرده است.
نسل اول
پیدایش نخستین کنسول بازی به سال 1972 میلادی بازمی گردد. فردی به نام بائر مخترع آن بود و نامش را «جعبه قهوه ای» گذاشته بود. بائر در سال های جنگ جهانی دوم از آلمان به آمریکا مهاجرت کرد و خسته از جنگ و اندوه تصمیم گرفت کاری کند تا صفحه تلویزیون که در آن سال ها به ابزاری برای نمایش جنگ و یک رسانه افسرده کننده تبدیل شده بود، به وسیله ای برای نشاط و سرگرمی مردم بدل شود. بنابراین او در سال 1968 طرح نخستین کنسول بازی به نام جعبه قهوه ای را ارائه کرد و پس از چهار سال نخستین کنسول جهان به نام مگناوکس ادیسه معرفی شد که اکنون در موزه ملی تاریخ آمریکا نگهداری می شود. سه سال بعد یعنی 1975 کنسول آرکید پونگ توسط آتاری ساخته شد؛ کنسولی شبیه به یک کمد چوبی بزرگ با یک تلویزیون در قسمت بالایی آن که شخص باید ایستاده با آن بازی می کرد. بازی این کنسول به تنیس با گرافیک دوبعدی بسیار ساده ختم می شد.
کنسول ادیسه به تلویزیون متصل می شد و از سوئیچ های مختلفی تشکیل شده بود که به کاربر اجازه می داد قسمت های مختلف کنسول را خاموش یا روشن کند تا مدل بازی ها عوض شود؛ برای مثال می شد با این کار بازی هایی همچون تنیس، والیبال، هاکی یا شطرنج ایجاد کرد. بعدها شرکت سازنده سوئیچ ها را با کارتریج هایی تعویض کرد که چیزی شبیه همان نوار یا فیلم بازی بودند که قابل تعویض است. با این حال کنسول های نسل اولی، کنسول هایی بودند که غالبا بازی های غیر قابل تعویض و ثابت روی خود داشتند که انتخاب بازیکن به همان ها محدود بود.
نسل دوم
نسل دوم کنسول های بازی با دستگاهی به نام VES همراه بود که سال 1976 عرضه شد و کارتریج یا نوار قابل برنامه ریزی داشت که می توانست بازی را روی خود ذخیره داشته باشد. آتاری بلافاصله کنسول مجهز به این فناوری را وارد بازار کرد.
نخستین کنسول بازی دستی با بازی های قابل تعویض کارتریجی میکروویژن نام داشت که سال 1979 میلادی وارد بازار شد که دو سال بعد تولید آن متوقف شد. شش سال بعد کنسول دیگری انحصارا در بازار ژاپن تولید شد که گرافیک بهتری داشت، اما باز هم با تنها تعداد پنج بازی توفیقی به دست نیاورد و شکست خورد. در سال های 1977 تا 1978 میلادی کاهش قابل توجهی در بازار تقاضای کنسول ها پدید آمد و باعث شد این صنعت با شکستی مواجه شود که اگر سازندگان اروپایی نبودند به انقراض می انجامید. با توجه به افت قیمت اجزا و قطعات کنسول ها، سازنده های اروپایی از فرصت استفاده کردند و مدل های جدیدی را روانه بازار کردند.
اما سال 1983 دوران کابوس کنسول های بازی بود؛ به نحوی که تعداد زیادی کنسول با بازی های بی کیفیت و محدود روانه بازار شد و مجموعا توفیق مطلوبی کسب نکرد و باعث ورشکستگی اکثر شرکت های بازیساز شد.
نسل سوم
در همان دوران بود که بازی ساز معروف ژاپنی، نینتندو دستگاهی به نام Famicom را در ژاپن عرضه کرد. این دستگاه دقت بهبودیافته تر و رنگ های بیشتری داشت که جزئیات و گرافیک بسیار بهتری را ارائه می کرد. نینتندو با هوشمندی این دستگاه را با نام NES وارد بازار آمریکای شمالی کرد که نوار کارتریج آن همچون دستگاه های پخش نوار ویدئو از جلو وارد می شد. این دستگاه توانست عنوان پرفروش ترین کنسول را در تاریخ آمریکا از آن خود کند و بازار بازی های ویدئویی را به کل متحول کرد. بازی هایی همچون سوپرماریو (قارچ خور) از این کنسول آغاز شد و همچنان پل ارتباطی بین نسل قدیم و جدید محسوب می شود. محبوبیت این کنسول به حدی بود که افرادی به عنوان توسعه دهنده پدید آمدند و حاضر شدند داوطلبانه بازی هایی مخصوص این کنسول تولید کنند. دو سال پس از این سِگا کنسول های متفاوتی معرفی کرد، اما نتوانست به موفقیت نینتندو دست یابد.
نسل چهارم
آغاز نسل چهارم مصادف بود با ظهور کنسول های 16 بیتی در سال 1985 که شرکت NECسردمدار آن بود، اما نتوانست در سال های آینده با نینتندو و سگا رقابت کند. نینتندو با اتکا به موفقیتش در بازی های نسل سوم و سگا نیز به کمک تجارب پیشین خود بازی سونیک را خلق کرد و توانست رقیب خوبی برای بازی قارچ خور نینتندو به وجود بیاورد. سگا و نینتندو در آن سال ها یکه تازی می کردند تا این که نسل پنجم از راه رسید. یکی دیگر از ویژگی های نسل چهارم ظهور کنسول های دستی هم بود که به تعداد و تنوع بیشتری ساخته و روانه بازار شدند.
نسل پنجم
پس از نسل چهارم، 9 سال طول کشید تا پس از ساخت کنسول های رنگارنگ توسط سازنده های مختلف، سونی کنسول پلی استیشن را معرفی کرد. پلی استیشن به جای کارتریج از سی دی برای بازی های خود استفاده می کرد و گرافیک سه بعدی را هم وارد بازی های ویدئویی خود کرد. جایگزین کردن سی دی با کارتریج هزینه های این کنسول را پایین آورد و باعث شد بازیسازهایی که به نسل چهارم وفادار مانده بودند، با عرصه جدیدی برای هنرنمایی روبه رو شوند. این راهکار نه تنها سونی را نسبت به رقبایش پیش انداخت؛ بلکه باعث شد بیش از صد میلیون نسخه از آن فروخته شود؛ رکوردی بی سابقه که بیش از سود برای شرکت، باعث گسترش کم نظیر صنعت بازی های رایانه ای در زمان خود شد.
نسل ششم
پیدایش این نسل مصادف شد با گسترش دیسک های دی وی دی و معماری شبه رایانه روی کنسول که بازی هایی با داستان طولانی تر و جذاب تر را پدید آورد. همچنین این نسل، بازی های آنلاین و سیستم های ذخیره سازی روی حافظه های فلش و هارددیسک را به خود دید. از کنسول های نسل ششم می توان به دریم کست سگا، پلی استیشن 2 سونی، گیم کیوب نینتندو و اکس باکس مایکروسافت اشاره کرد.
کنسول دریم کست سگا از دیسک های مخصوصی برای جلوگیری از کپی برداری استفاده می کرد، اما خیلی زود قفل آن شکست. همچنین این دستگاه نخستین کنسولی بود که به مودم برای اتصال به اینترنت و بازی آنلاین مجهز بود. با این حال دو سال پس از عرضه، ساخت آن متوقف شد و باعث شد سگا ساخت کنسول را کنار بگذارد و تمرکز خود را به ساخت بازی معطوف کند.
در میان این چهار کنسول، باز هم سونی با ستاره خویش همچنان توانست بدرخشد و پلی استیشن 2 به پرفروش ترین کنسول تاریخ کنسول ها تاکنون تبدیل شد.
نسل هفتم
از نسل پنجم که سی دی ابزار اصلی بازی شد، با هر بار تعویض نسل، نمونه جدیدی از دیسک در میان کنسول ها رایج شد و باعث محبوبیت آن نیز گشت. نسل هفتم مصادف بود با ظهور دیسک های بلوـ رِی که تاثیر بسزایی در محبوبیت این نوع دیسک در بازار هم داشت و توسط سونی به کار گرفته شد. رقبای اصلی این نسل برخلاف گذشته به سه شرکت سونی، مایکروسافت و نینتندو با کنسول های PS3، اکس باکس 360 و وی محدود شد. از ویژگی های بارز کنسول های این نسل می توان به دسته های بی سیم، حافظه های پرظرفیت، گرافیک ستودنی و ابزار کنترلر حرکتی همچون کینکت اشاره کرد.
نسل هشتم
در نسل هشتم که نسل کنونی کنسول ها به حساب می آید، غیر از بهبود قدرت سخت افزاری، تمرکز زیادی روی ارتباط با رسانه ها و دستگاه های دیگر وجود دارد؛ به طوری که می توان بازی های این کنسول ها را روی دستگاه های مختلف مثل گوشی تلفن همراه هوشمند ادامه داد. همچنین کنسول های نسل هشتم رقیبی بسیار جدی به نام تلفن همراه هوشمند را در برابر خود دارند که بیش از نیمی از جمعیت کره زمین از آن استفاده می کنند. برای مثال بازی هایی نظیر پرندگان خشمگین (Angry Birds) با دانلود بیش از دو میلیارد بار در دنیا چالش بزرگی را پیش روی سازندگان کنسولی این صنعت به وجود آورده است. با وجود این کنسول ها همچنان طرفداران متعصب و پروپاقرص خود را دارند.
از سویی قیمت بالای کنسول های نسل هشتم پلی استیشن 4 و اکس باکس وان و بازی هایشان موجب به وجود آمدن فرصت برای عرض اندام کنسول های نوظهوری نظیر OUYA یا استیم ماشین شده است که قیمت بسیار پایین تری برای کاربر دارند، البته اینها راه زیادی برای رسیدن به کیفیت کهنه کارانی همچون سونی یا مایکروسافت در پیش دارند.
با توجه به رقابت مهلک و شکسته شدن قیمت ها و ظهور فناوری های نو باید دید آیا کنسول هایی نظیر پلی استیشن و اکس باکس که توانسته اند بیش از یک دهه موفقیت های خود را تکرار کنند و یکه تاز باشند، همچنان پایدار خواهند ماند یا خیر.
منبع: روزنامه جام جم
**گروه اطلاع رسانی**9165**9131
20/04/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]
صفحات پیشنهادی
زمانی برای بـازی دیجیتـال
اصطلاح کنسول بازی ویدئویی برای تفکیک دستگاههای مخصوص بازی خانگی از ماشینهای آرکید کلوپهای بازی پدید آمد و هر یک از دستگاههای کنسول ویدئویی خانگی کنسول دستی و میکرو کنسولها را شامل میشود مخترع آلمانی به نام رالف بائر را پدر بازیهای ویدئوجزء خوانی دیجیتالی قرآن کریم مددجویان در بازداشتگاه اوین
جزء خوانی دیجیتالی قرآن کریم مددجویان در بازداشتگاه اوین شناسهٔ خبر 2849263 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۷ جامعه > قضایی روزانه یک جزء از قرآن کریم به صورت دیجیتالی در سالن آمفی تئاتر بازداشتگاه اوین قرائت می شود به گزارش خبرگزاری مهر از ابتدای ماه مبارک رمضان روزی یک جزءجامعه شناسی خودمانی دیجیتالی!
جامعه شناسی خودمانی دیجیتالی سؤال روشن هست چرا اوضاع و احوال زندگی ما این قدر دیجیتالیزه شده است چرا زندگی مردمان روزگار ما به فالووهای اینستاگرامی و لایک های فیسبوکی و پیامهای وایبری و گروههای تلگرامی عجین شده است برترین ها - علی محمد آقازمانیهمه ظرفیت های سازمانی باید در مسیر خدمت رسانی بهتر به مردم قرار گیرد
تویسرکانی همه ظرفیت های سازمانی باید در مسیر خدمت رسانی بهتر به مردم قرار گیرد رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت منابع انسانی تشکیلات و ابزارهای سازمانی باید در مسیر ارائه خدمت بهتر به مردم و رضایتمندی جامعه قرار داشته باشد به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ازدخترها از چه زمانی باید از موضوعات جنسی آگاه شوند؟
تربیت دختر دخترها از چه زمانی باید از موضوعات جنسی آگاه شوند آیا بیان مسئله جنسی از طریق پدر ممکن می باشد با ما در ادامه خبر همراه شوید امام صادق علیه السلام آغاز سال حساب اعمال شب قدر است در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى شود به گزارش سرویس خانواده جنصب بنر های بسیج امر به معروف در برخی مناطق تهران:«ماهواره بیار، دستگاه دیجیتال ببر»
نصب بنر های بسیج امر به معروف در برخی مناطق تهران ماهواره بیار دستگاه دیجیتال ببر جامعه > شهری - خبرگزاری ایرنا نوشت شورای امر به معروف و نهی منکر یکی از مناطق بسیج تهران برای مبارزه با ماهواره و تاثیرات مخرب شبکه های ماهواره ای دست به ابتکار جالبی زده اجشنواره ملی رسانه های دیجیتال غدیر در اصفهان برگزار می شود
جشنواره ملی رسانه های دیجیتال غدیر در اصفهان برگزار می شود تیران اصفهان - ایرنا - دبیر اجرایی دومین جشنواره رسانه های دیجیتال غدیر از برگزاری این جشنواره به میزبانی استان اصفهان خبرداد حسین سلطانی روز شنبه در گفتگو با ایرنا اظهارکرد فراخوان دومین جشنواره رسانه های دیجیتال غدیرماهواره بیار دیجیتال ببر
ماهواره بیار دیجیتال ببر تهران - ایرنا - شورای امر به معروف و نهی منکر یکی از مناطق بسیج تهران برای مبارزه با ماهواره و تاثیرات مخرب شبکه های ماهواره ای دست به ابتکار جالبی زده است به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا مبارزه با ماهواره و برخورد با تاثیرات مخرب و ویرانگر شبکه های ماتنها زمانی که تشنه هستید آب بنوشید
تنها زمانی که تشنه هستید آب بنوشیدتاریخ انتشار يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹ ۱۵ بر اساس یک تحقیق جدید نوشیدن بیش از حد آب در ورزشکاران خطرناک است و در برخی موارد ممکن است حتی مرگ آور باشد به گزارش باشگاه خبرنگاران تحقیقات جدید نشان میدهد که نوشیدن بیش از اندازه آب در ورزشکچه زمانی نباید برای بچه دار شدن عجله کرد؟
شرایط بارداری چه زمانی نباید برای بچه دار شدن عجله کرد شرایط کاری اقتصادی و زندگی خصوصی زوجهایی که قصد فرزنددار شدن دارند باید معقول باشد امام صادق علیه السلام آغاز سال حساب اعمال شب قدر است در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى شود به گزارش سرویس خانواده جاهمزمانی سل و بیماریهای مزمن افزایش یافته است
همزمانی سل و بیماریهای مزمن افزایش یافته است متاسفانه در سالهای اخیر همزمانی ابتلا به سل و بیماریهای مزمن افزایش یافته که این موضوع مشکلات و عوارض زیادی را به ویژه در خصوص درمان این بیماریها به وجود آورده است منصور خالصی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بزمانی که حرم امام رضا خلوت بود/ عکس
زمانی که حرم امام رضا خلوت بود عکس خلوت بودن حرم امام رضا در مشهد در سال های بسیار دور ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۷در داخل ساختار سازمانی گروه تروریستی داعش چه میگذرد؟ /عکس و نمودار
تراز داعش طی یک سال اخیر موفق به در هم شکستن مرزهای عراق و سوریه شده و بیشتر گذرگاهها و مراکز مرزی بین دو کشور را تحت اختیار گرفته و بعید نیست البغدادی تا پیش از عید فطر راهبرد جدید داعش در مرحله پس از شکستهشدن مرزها را در چالش مقابل راهبردهای منطقهای و بینالمللی مخالف خودزمانی که دروازه بان پرسپولیس کودک بود/ عکس
زمانی که دروازه بان پرسپولیس کودک بود عکس سوشا مکانی سنگر بان تیم پرسپولیس در کودکی ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۱رسانه های دیجیتال در نمایشگاه قرآن+ ویدئو
رسانه های دیجیتال در نمایشگاه قرآن ویدئو دانلود بخش رسانه های دیجیتال ۲۳ نمایشگاه بین المللی قران با حضور ۴۰ تولید کننده فعال در حال برگزاری است اولویت این نمایشگاه بیشتر تولید کنندگان محتوی است لینک را کپی کنید چهار شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸ ۰۷لحظه به لحظه با مذاکرات هستهای در وین رایزنیهای امروز ظریف در وین/اشتاین مایر به کوبورگ آمد/ صدور قطعنامهها
لحظه به لحظه با مذاکرات هستهای در وینرایزنیهای امروز ظریف در وین اشتاین مایر به کوبورگ آمد صدور قطعنامههای با محدوده زمانی برای رفع تحریمهای ایرانوزیر امور خارجه ایران در ادامه رایزنیهای هستهای در وین با همتایان چینی آلمانی و انگلیسی خود و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیهیک دیپلمات: جدول زمانی لغو تحریمها مشخص شده است
یک دیپلمات جدول زمانی لغو تحریمها مشخص شده است روز نو یک دیپلمات نزدیک به تیم مذاکراتی ایران با بیان این که پیشرفت اندکی در موضوع تحریمها حاصل شده است از مشخص شدن جدول زمانی لغو تحریمها خبر داد و گفت جزییات این جدول در حال مذاکره است به گزارش ایسنا این دیپلمات ایرانی در-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها