تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805443200




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طلاق توافقي بدون مشاوره ممنوع شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: طلاق توافقي بدون مشاوره ممنوع شد
مطابق آخرين آمار هر ساعت 18 تا 19 زوج از يكديگر جدا مي‌شوند و درصد بالايي از اين جدايي در سال نخست زندگي مشترك اتفاق مي‌افتد.
نویسنده : زهرا چيذري 


مطابق آخرين آمار هر ساعت 18 تا 19 زوج از يكديگر جدا مي‌شوند و درصد بالايي از اين جدايي در سال نخست زندگي مشترك اتفاق مي‌افتد. از همه بدتر اينكه حدود 82 درصد از زوج‌هايي كه در دادگاه‌هاي خانواده از هم جدا مي‌شوند در يك چيز با هم توافق دارند و آن طلاق است. حالا براي مديريت بحران طلاق توافقي بر اساس قانون حمايت از خانواده، ديگر امكان ثبت طلاق توافقي بدون مراجعه به مشاوره وجود ندارد.
رشد طلاق‌هاي توافقي ديگر به معضلي جدي و نگران‌كننده تبديل شده است. چند سالي مي‌شود كه اگر سري به دادگاه‌هاي خانواده بزنيد با زوج‌هايي مواجه مي‌شويد كه بر سر جدايي از يكديگر با هم به توافق رسيده‌اند. در طلاق توافقي اغلب زوجه مهرش را حلال مي‌كند تا زوج راضي شود او را طلاق دهد. هر‌چند دليل پيش‌بيني طلاق توافق در قوانين كشور براي كاهش مراحل طولاني طلاق در دادگاه‌ها و بروز تنش‌ها و اختلافاتي بود كه در زمان دادخواست طلاق به‌وجود مي‌آمد و تبعاتي بيشتر و بدتر از اصل طلاق براي زوجين و فرزندان آنها داشت اما با نگاهي به روند طلاق‌هايي كه در سال‌هاي اخير رخ داده است مي‌توان دريافت اين بخش از قانون زمينه را براي بروز طلاق‌هاي بي‌پايه و بدون دليل موجه فراهم آورده است تا آنجا كه امروز طلاق توافقي به مرز بحران رسيده است. آمار 27هزار و 320 مورد طلاق توافقي در سال 1393 حكايت از عبور از خط قرمز و بحراني شدن اين چالش دارد. رهبر انقلاب نيز در ديدار اخير خود با مسئولان قوه‌قضائيه با تأكيد بر تلاش براي تسهيل ازدواج جوانان، به برخي مشكلات دادگاه‌هاي خانواده از جمله «طلاق توافقي» اشاره كرده و خواهان تقليل اين‌گونه مسائل با استفاده از كمك قضات و بزرگان خانواده‌ها شدند.

   قانون حمايت از خانواده براي حمايت از خانواده
آمار بالاي طلاق در سال نخست يا پنج سال اول زندگي مشترك حكايت از رفتار شتابزده زوجين و طلاق‌هاي عجولانه دارد كه خيلي از اوقات به تعبير دكتر محمود گلزاري، معاون سابق ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به دلايل بچه‌گانه اتفاق مي‌افتد، به همين خاطر هم وي به اين دسته از جوانان مطلقه توصيه مي‌كند تا يك سال پس از طلاق ازدواج مجدد نداشته باشند.  حالا قانون حمايت از خانواده براي كاهش طلاق‌هاي توافقي صدور حكم براي اين نوع از جدايي‌ها را به صدور حكم از سوي مشاوران امين قوه قضائيه منوط كرده است تا از شدت اين شتابزدگي بكاهدتا شايد جوانان بتوانند به زندگي بازگردند. پرنيان قوام، رئيس اداره مددكاري و خدمات مشاوره‌اي معاونت فرهنگي قوه قضائيه با اشاره به اينكه طلاق توافقي بدون مراجعه به مشاوره ديگر امكان ثبتش وجود ندارد، مي‌گويد: در سال ۹۵ مشاوران واقعي بعد از برگزاري آزمون در دادگاه‌هاي خانواده مستقر مي‌شوند. به گفته وي، قانون حمايت از خانواده ملزم كرده است كه تمام مراجعاني كه براي طلاق توافقي به دادگاه درخواست مي‌دهند به مشاوره مراجعه كنند. به اين معنا كه ديگر ثبت طلاق توافقي بدون مراجعه به مشاوره امكان ندارد و پس از استقرار مشاوران امين در دادگاه‌هاي خانواده امكان اجراي اين قانون وجود خواهد داشت.  بنا به تأكيد رئيس اداره مددكاري و خدمات مشاوره‌اي معاونت فرهنگي قوه ‌قضائيه مطابق آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از خانواده كه از 27 بهمن سال گذشته ابلاغ شد، مقرر شد مراكز مشاوره خانواده با همكاري مركز مشاوران قوه‌ قضائيه در هر واحد قضايي تشكيل شود و مشاوران اين مراكز پس از گزينش با آزمون و گذراندن دوره كارآموزي در اين مراكز به كار گرفته ‌شوند. وي تصريح مي‌كند: پس از آنكه اين مشاوران مستقر شدند ديگر كساني كه براي طلاق توافقي به دادگاه مراجعه مي‌كنند بايد پيش مشاور رفته و چند جلسه با آنها صحبت شود و با تشخيص اختلالات شخصيتي و رفتاري، مشاوران جلسات را بيشتر برگزار و به قاضي اعلام مي‌كنند كه اميد سازش وجود دارد يا خير.

   3 تا 6 ماه فرصت براي بازگشت به زندگي
به گفته قوام، از سوي ديگر طبق قانون حمايت از خانواده، كساني كه حكم طلاق و گواهي امكان عدم سازش را از دادگاه مي‌گيرند براي حكم طلاق حدود شش ماه و براي گواهي امكان عدم سازش حدود سه ماه فرصت دارند تا صيغه طلاق جاري شود.
بنا به تأكيد رئيس اداره مددكاري و خدمات مشاوره‌اي معاونت فرهنگي قوه قضائيه طلاق توافقي كه به درخواست زوج باشد بعد از مشاوره و اثبات عدم سازش، دادگاه گواهي امكان سازش را ارائه مي‌دهد و اگر طلاق توافقي به درخواست زوجه باشد بايد ماهيت دعوا مشخص و طي جلسات مكرر براي سازش ادعاي زن بايد ثابت شود و بعد حكم طلاق را مي‌دهد. در واقع حكم طلاق براي طلاق توافقي است كه از سوي زوجه ارائه مي‌شود و گواهي عدم امكان سازش مربوط به طلاق توافقي از سوي زوج باشد. در گواهي عدم امكان سازش سه ماه فرصت وجود دارد تا افراد به سازش كشيده شوند و در حكم طلاق اين فرصت شش ماهه است. در واقع اين فاصله براي اين است كه اقوام و ريش‌سفيدها بتوانند افراد را از طلاق منصرف كنند. به گفته قوام در طلاق توافقي طبق قانون مراجعه به مشاوره الزامي است. قاضي هم نمي‌تواند بدون رأي مشاوره حكم طلاق توافقي را صادر كند چراكه بايد مدارك لازم در خصوص مشاوره به قاضي ارائه شود تا قاضي رأي خود را ارائه دهد.
بنا به تأكيد وي، دفاتر ازدواج و طلاقي كه بدون حكم دادگاه صيغه طلاق را صادر كنند به بيش از پنج تا 10 سال حبس و جريمه نقدي 180 تا 360 ميليون ريال و همچنين انفصال از خدمات عمومي و دولتي محكوم مي‌شوند.

   نقش مثبت ريش سفيدها در جلوگيري از طلاق
دكتر امان‌الله قرايي‌مقدم درباره كارايي اين قانون جديد درباره ثبت نشدن طلاق توافقي بدون مشاوره، ‌به «جوان‌» ‌مي‌گويد: به نظر مي‌رسد اين قانون بتواند تأثير مثبتي در كاهش طلاق داشته باشد چراكه در فرهنگ سنتي ما نيز خيلي از اوقات اختلافات زناشويي با وساطت بزرگترها و ريش سفيدها ختم به خير مي‌شد. وي با اشاره به اينكه در حال حاضر بسياري از طلاق‌ها به دلايل پيش پا افتاده و غير موجه رخ مي‌دهد، مي‌افزايد: وقتي دختر و پسر ببينند كه طلاق گرفتن به اين آساني ميسر نيست، هنگام ازدواج منطقي‌تر تصميم مي‌گيرند و بخش مهمي از 12 هزار پرونده‌اي كه هم‌اكنون در قوه قضائيه وجود دارد، سر و سامان پيدا مي‌كند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن