تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802371005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حکایت قراردادهایی که دوساله شد اما زبان باز نکرد/ لندن چشم انتظار وقایع نفتی ایران


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: باشگاه خبرنگاران برررسی کرد؛
حکایت قراردادهایی که دوساله شد اما زبان باز نکرد/ لندن چشم انتظار وقایع نفتی ایران
ضعف در قراردادهای چند ساله اخیر مقامات ایرانی را برآن داشت که بازنگری قراردادهای جدیدنفتی( IPC ) را در دستور کار خود قرار دهند اما حال با گذشت چند سال از این موضوع کلیدی، لندن همچنان چشم انتظار تصمیمات نهایی ایران برای وقایع نفتی است.


به گزارش خبرنگار حوزه نفت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موضوع هم‌اندیشی قراردادهای جدید نفتی (IPC) در اسفند ماه ٩٢ با حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در تهران برگزار شد؛ در این نشست قرار شد حلقه‌های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به صورت یکپارچه واگذار شوند تا شرکت‌های خارجی با چنین قراردادی، انگیزه‌ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند.


این در حالی است که با شفاف‌سازی مفاد قراردادهای اسبق و پیوستن بندهایی همچون انتقال تکنولوژی و شفافیت مالی یکی از مهمترین مباحث قراردادهای جدید (IPC) است که بر اساس در قراردادهای جدید، کارشناسان ایرانی در کنار شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی گردهم می‌آیند تا با آخرین فناوری‌های روز دنیا آشنا شوند، ضمن این که باید خود نیز در این انتقال و دریافت تکنولوژی مثمرثمر باشد. 


بر اساس پیش‌بینی برخی کارشناسان، مدل قراردادی جدید که با هدف جذب شرکت‌های نفتی بین‌المللی طراحی شده است، به افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در ایران بعد از لغو تحریم‌ها، یاری خواهد رساند.


همچنین برداشت صیانتی، ارائه راهکارهای افزایشی جذابیت قراردادهای نفتی برای سرمایه‌گذاران و چگونگی نقش‌آفرینی سازندگان و پیمانکاران داخلی در قراردادهای جدید و انتقال فناوری‌های جدید به صنعت نفت ایران و چگونگی زیرساخت‌های لازم برای اجرای موفق قراردادهای جدید از جمله راهکارهایی بود که در این هم‌اندیشی ارائه خواهد شد.


افزایش ضریب بازیافت مخازن یکی از مهمترین اهداف این قرارداد است که با توجه به این که نیمی از میدان‌های کشور در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، هر یک درصد افزایش ضریب، معادل ٥٠٠ میلیارد دلار افزایش ثروت ملی است.


حال با گذشت دو سال از ابلاغ این موضوع مهم متاسفانه ارائه مدل‌های جدید قراردادهای نفتی به لندن باز هم به تعویق افتاده است به گونه‌ای که حسینی رئیس کمیته قراردادهای جدید نفتی چندین بار با اشاره به اینکه برای رونمایی از این قراردادها در لندن نیاز به مصوبه هیات دولت داریم، گفته بود هم‌اکنون مرحله تدوین لایحه به اتمام رسیده و در هفته‌های آتی مصوبه آن را از هیات دولت می‌گیریم.


سیدمهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به این که وزارت نفت در حال حاضر آمادگی ارائه مدل جدید قراردادهای جدید نفتی را دارد، افزود: هم اکنون مذاکرات بسیار فشرده‌ای با هیأت‌هایی از کشورهای اروپایی و آسیایی در حال انجام است.


مذاکره با کشورهای آسیایی و اروپایی


وی با تاکید بر این که اگر تحریم‌ها نبود وزارت نفت مشکلی برای ارائه قرارداد IPC در لندن در ماه سپتامبر نداشت، تصریح کرد: هم اکنون در مذاکره با کشورهای آسیایی و اروپایی علاوه بر تشریح مدل جدید قراردادهای نفتی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها نیز بررسی می شوند تا بلافاصله بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، شرکت‌های معتبر اروپایی و آسیایی بدون درنگ در ایران حضور پیدا کنند.


حسینی با اشاره به این که این قرارداد هم اکنون در حال بررسی از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری است، گفت: در این زمینه تاکنون دو جلسه توجیهی برگزار شده و کمیته بازنگری قراردادهای نفتی جزئیات این قرارداد را با تمام مسائل مرتبط با آن برای معاونت حقوقی ریاست جمهوری تشریح کرده است و آنها در حال بررسی آن هستند.


وی درباره تعداد پروژه‌هایی که قرار است در قالب این قرارداد واگذار شود افزود: در حال حاضر ده‌ها پروژه بخش بالادستی نفت برای توسعه در قالب این قرارداد تعریف شده است که با نهایی شدن این قرارداد و برطرف شدن مشکلات سیاسی اسامی آنها اعلام خواهد شد.


زمان دقیق مشخص نیست


حسینی درباره زمان برگزاری معرفی قراردادهای جدید نفتی و این که آیا شهریور ماه در لندن معرفی خواهند شد، اظهار داشت: نمی‌توان زمان دقیق و رسمی اعلام کرد؛ معرفی قراردادهای جدید نفتی به فضای سیاسی کشور بستگی خواهد داشت.


رئیس کمیته بازنگری قراردادهای جدید نفتی تصریح کرد: با رفع موانع می‌توانیم سرمایه‌گذاران خارجی و تکنولوژی‌های مدرن را وارد کشور کنیم همچنین اگر این موضع تحقق پیدا کند بومی‌سازی و رشد توسعه اقتصادی در کشور محقق می‌شود.


رقبای خارجی در بازار رقابتی گوی سبقت را ربوده‌اند 


وی تاکید کرد: در مدل جدید قراردادهای نفتی موضوعات مرتبط در سطح بین‌المللی لحاظ شده است  و به طور یقین در این بازار رقابتی ممکن است رقبای خارجی از همدیگر گوی سبقت را به ربایند بر همین اساس ما شرایط عینی و مقرارت و قوانین حاکمیتی کشور را در این مدل جدیدی قراردادهای نفتی اعمال کردیم. 
 
رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی یادآور شد: در مدل جدید فاصله زیادی با استانداردهای جهانی نداریم و یک رابطه برد-برد قراردادها طراحی شده است.


گزارش: حبیبه رحیمیان


انتهای پیام/



اخبار مرتبط

مذاکره با شرکت‌های بزرگ نفتی/ رونمایی از قراردادها در لندن نیاز به مصوبه هیات دولت دارد
درصد سرمایه‌گذاری روسیه با چین رکورد زد
رایزنی با کشورهای خارجی برای انتقال تکنولوژی در راستای توسعه تجهیزات نفتی
حفظ منافع ملی کشور با بازنگری قراردادها نفتی/ برداشت از میادین مشترک در اولویت وزارت نفت قرار دارد
"قرارداد نفتی ونزوئلا" با پتروپارس به قوت خود باقی است/ امکان تحت فشار قرار گرفتن ونزوئلا از سوی آمریکا
مشکل ما در "صنعت نفت" فقط کمبود منابع مالی نیست




۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن