تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 24 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853008197




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جمود و خشکه‌مقدسی، مهم‌ترین ضربه به اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
جمود و خشکه‌مقدسی، مهم‌ترین ضربه به اسلام

سیاست


شناسهٔ خبر: 2854805 - پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
دین و اندیشه > اندیشمندان

چرا انسان بزرگی چون علی (ع) توسط یک مسلمان به شهادت می رسد؟ پاسخ این سؤال را محسن اسماعیلی در تحلیلی از انگیزۀ قاتلان امام علی (ع) با تکیه بر آثار شهید مطهری می‌دهد. به گزارش خبرگزاری مهر، متن پیش رو بخشی از کتاب «سیاست‌نامۀ علوی» اثر «دکتر محسن اسماعیلی» با موضوع مروری بر سیاست و حکومت در نهج‌البلاغه است؛ این کتاب در بهار ۹۴ توسط نشر سدید (انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ) منتشر شده است.علی (ع) و آن‌چه او را کشتشهادت امیرمؤمنان، حضرت علی(ع) از دردناك‌ترین فجایعی است كه در تاریخ بشر اتفاق افتاده است. او نه تنها برای شیعیان و مسلمانان، كه برای تمام دل‌های حق‌طلب، عدالت‌خواه و جویای فضایل اخلاقی، اسطوره‌ای دوست‌داشتنی بوده و هست. برای همین است كه همه جان‌های پاك، شیفته و سوگوار شهادت مظلومانۀ اوست و هنوز هم این پرسش در برابر قتل ناجوانمردانه او باقی است كه چرا؟بررسی و تحلیل فاجعۀ شهادت حضرت علی (ع)، حداقل از دو زاویه قابل انجام است؛ نخست آن‌كه بپرسیم او را چه كسی و چگونه كشت؟ مقدمات و آثار این حادثه چه بود؟ دیگر آن‌كه به دنبال یافتن «چرا» یی این اقدام ضدانسانی باشیم. شیوۀ اول همان روش «تاریخ نقلی» است كه در جای خود مفید و آموزنده است، اما نباید در آن متوقف ماند. باید به «تاریخ تحلیلی» هم رو آورد و فارغ از این‌كه چه كسی مرتكب این فاجعۀ دهشت‌بار شده است، بررسی كرد كه چرا چنین شد.پاسخ به این سؤال دوم است كه از تكرار فاجعه جلوگیری می‌كند و مرگ علی (ع) را مانند زندگی او برای ابدیت درس‌آموز و سزاوار اندیشیدن می‌كند. یكی از بزرگ‌ترین و اصیل‌ترین متفكرانی كه در این باره اندیشیده است، استاد شهید مرتضی مطهری است و قصد ما در این‌جا بازخوانی و مروری گذرا بر یافته‌های ایشان است.آن بزرگوار به مناسبت بحث اسلام و نیازهای زمان ضمن توجه به این تفاوت، آن را چنین مطرح كرده و پاسخ می‌دهد: «یك وقت می‌گوییم علی را كه كشت و یك وقت می‌گوییم چه كشت؟ اگر بگوییم علی را كه كشت؟ البته عبدالرحمن ابن ملجم، و اگر بگوییم علی را چه كشت، باید بگوییم جمود و خشك‌مغزی و خشكه‌مقدسی».[۱]این نكته‌ای است كه به مناسبت‌های مختلف در كتاب‌های گوناگون شهید مطهری مورد توجه و تأكید قرار گرفته است. ایشان جمود فكری را مهم‌ترین تهدید برای جامعه و تفكر اسلامی می‌داند و بارها نسبت به تكرار آن هشدار داده است. از نظر وی خوارج و قاتلان علی(ع) تنها مصداقی از این خطر بزرگ هستند؛ نه تنها مصداق آن و بالاتر این‌كه نشانه‌های حیات و حضور روحیۀ خوارج همواره وجود داشته و دارد.استاد مطهری در كتاب جاذبه و دافعه علی(ع) می‌نویسد: «بحث از خارجی‌گری و خوارج به عنوان یك بحث مذهبی، بحثی بدون مورد و فاقد اثر است، زیرا امروز چنین مذهبی در جهان وجود ندارد، اما در عین حال بحث دربارۀ خوارج و ماهیت كارشان برای ما و اجتماع ما‌ آموزنده است، زیرا مذهب خوارج هر چند منقرض شده است، اما روحاً نمرده است؛ روح خارجی‌گری در پیكر بسیاری از ما حلول كرده است.»!! [۲]معنای جمود و روح خارجی‌گری چیست؟ نشانه‌های آن كدام است؟ نمونه‌های آن چیست؟ به چه دلیل به این اندازه خطرناك است و همواره باید دربارۀ آن اندیشید؟ و بالأخره راه مبارزه با آن كدام است؟ این‌ها پرسش‌هایی است كه در ادامه پاسخ آن‌ها را از لابه‌لای آثار شخصیتی جست‌وجو می‌كنیم كه به تعبیر امام خمینی(ره) آثار او بدون استثنا خوب و آموزنده است.روح خارجی‌گری، انفكاك تعقل از تدین است. از نظر شهید مطهری «باید بگوییم جمود و خشك‌مغزی و خشكه‌مقدسی» بود كه موجب آفرینش فاجعه‌ای به بزرگی ترور علی(ع) در محراب عبادت شد و این همان خطری است كه همواره جوامع بشری را تهدید می‌كند. برای درك اهمیت این خطر بزرگ باید در نظر داشت كه تعقل و تدین دو بال برای پرواز فرد یا جامعه به سوی خوشبختی و كمال است.بدیهی است كه پرواز با هیچ‌یك از این دو بال، به تنهایی، انجام‌شدنی نیست. همان‌گونه كه حذف دین‌ورزی از زندگی بشر، به بهانۀ خردمندی خیانت به او و پرتاب انسان به قعر بدبختی‌هایی است كه نمونۀ آن را امروزه در غرب شاهد هستیم، نادیده‌گرفتن خردورزی با شعار دین‌داری هم آثار نكبت‌باری درپی خواهد داشت. بالاتر این‌كه در مقایسۀ آثار شوم این‌دو، بدون تردید تمسك به ظواهر دین منهای تفكر و اندیشه، دارای عواقب وحشتناك‌تری است.در نصوص دینی هم اصالت با عقل و تعقل است و حتی میزان ارزش دین‌داری افراد با اندازۀ خردورزی آنان سنجیده می‌شود. آنان كه به اسم دین بدیهیات و داده‌های عقلی را انكار می‌كنند، نه تنها خود به گوهر دین‌ دست نیافته‌اند، كه با ارائۀ چهره‌ای زشت از بزرگ‌ترین نعمت الهی مانع گرایش دل‌های پاك به آن می‌شوند و چه خیانتی بالاتر از این!؟ اینان با توقف در ظواهرِ احكام از اهداف دین دور شده و بلكه علیه آن‌ها اقدام می‌كنند و خوارج جلوۀ بارز چنین مردمانی بوده‌اند.ابن‌ابی‌الحدید می‌گوید: «اگر می‌خواهید بفهمید كه جمود و جهالت چیست، به این نكته توجه كنید كه این‌ها وقتی قرار گذاشتند این كار را بكنند، مخصوصاً شب نوزدهم رمضان را انتخاب كردند. گفتند: ما می‌خواهیم خدا را عبادت بكنیم و چون می‌خواهیم امر خیری را انجام بدهیم، پس بهتر این است كه این كار را در یكی از شب‌های عزیز قرار بدهیم كه اجر بیشتری ببریم».[۳] این‌چنین است كه شهید مطهری جوهرۀ خارجی‌گری را جداسازی عقل از دین دانسته و هشدار می‌دهد كه «انفكاك تعقل از تدین را كه همان روح‌ خارجی‌گری است»، هنوز هم زنده و خطرناك می‌بیند. ایشان تصریح می‌كند «مذهب خارجی‌گری با این‌كه دیری نپایید، اما روحش در تمام قرون و اعصار اسلامی جلوه‌گر بوده است تا اكنون كه عده‌ای از نویسند‌گان معاصر و روشن‌فكر دنیای اسلام نیز طرز تفكر آنان را به صورت مدرن و امروزی درآورده‌اند و با فلسفۀ حسی پیوند داده‌اند».[۴]عجیب این‌كه از نگاه مطهری حتی مكتب اخباری‌گری در میان شیعیان هم متأثر از روح خارجی‌گری است و «این دو جریان خیلی شبیه یكدیگر هستند»! [۵]خالی‌كردن آموزه‌ها و گرایش‌های دینی از بُن‌مایه‌های عقلی، گرفتن روح از بدن و میراندن آن است؛ همان‌ كاری كه كلیسا كرد و همۀ ادیان و از جمله اسلام، هنوز هم كه هنوز است تاوان آن را می‌پردازند. برای همین است كه در قرآن و سایر متون دینی این همه بر تعقل و تدبر پافشاری شده است.دانشمند فرزانۀ دوران ما استاد محمدرضا حكیمی، كه خدایش به سلامت دارد، سال‌ها است با طرح نظریۀ «اهداف دین و احكام دین» هشدار داده و می‌دهد كه باید از تحجرگرایی و جمود بر ظواهر احكام و غافل‌ماندن از اهداف تشریع آن‌ها بر حذر بود. گرفتار آمدن در چنین دامی موجب آن می‌شود كه با تحول زمان و نیازهای آن، احكام دینی نه تنها از فلسفۀ تشریع خود دور گردند، كه به ضد خود تبدیل شده و بهانه‌ای به دست بدخواهان دهد تا اسلام را متهم به ناكارآمدی و عدم پاسخ‌گویی به نیاز بشر كنند؛ گناهی كه بخشودنی نیست.نشانه‌ها و پیامدهای مذهب خوارجگفته شد آن‌چه از نظر استاد مطهری جوهرۀ مذهب خوارج و سبب به شهادت رساندن علی(ع) بود، انفكاك تعقل از تدین و روحیۀ جمود و خشك‌مقدسی است. قاتلان علی(ع) نه تنها انسان‌های بی‌دین نبودند، كه از شدت توجه به ظواهرِ دینی حتی مرتكب گناه كبیره را كافر می‌دانستند و این همان چیزی است كه «در مجموع روحیۀ آن‌ها را خطرناك، بلكه وحشتناك كرد».مطهری در كتاب جاذبه و دافعۀ علی(ع) با اشاره به این نكته و تأكید بر این‌كه خطر نفی خردگرایی به نام دین‌ورزی همچنان باقی است و بارها در تاریخ اسلام تكرار شده است، «ممیزات خوارج» و نشانه‌های پیدایش روح خارجی‌گری را چنین بر می‌شمارد:[۶]۱. خوارج روحیه‌ای مبارز‌ و فداكار داشتند و در راه عقیده و ایدۀ خویش سرسختانه می‌كوشیدند.۲. مردمی عبادت‌پیشه و متنسّك بودند. شب‌ها را به عبادت می‌گذراندند و بی‌میل به دنیا و زخارف آن بودند.۳. مردمی جاهل و نادان بودند. در اثر جهالت و نادانی حقایق را نمی‌فهمیدند و بد تفسیر می‌كردند.۴. مردمی تنگ‌نظر و كوته‌دید بودند. اسلام و مسلمانی را در چهاردیواری اندیشه‌های محدود خود محصور كرده و مدعی بودند كه همه بد می‌فهمند و یا اصلاً نمی‌فهمند و همه جهنمی هستند.اجتماع این خصوصیات پیامدهای مهمی نیز برای جامعه دارد كه دو پیامد اصلی و مهم آن را خود علی(ع) خطاب به خوارج فرموده‌اند: «همانا شما بدترین مردم هستید. شما تیرهایی هستید در دست شیطان كه از وجود پلید شما برای زدن نشانۀ خود استفاده می‌كند و به وسیلۀ شما مردم را در حیرت و تردید و گمراهی می‌افكند».[۷]این دو پیامد مهم چیست؟ نخست آن‌كه به دلیل كنارنهادن تفكر و تحمل، خوارج به وسیله‌ای در دست صاحبان قدرت تبدیل می‌شوند. به عبارت دیگر «خطر جهالت این‌گونه افراد و جمعیت‌ها بیشتر از این ناحیه است كه ابزار و آلت دست زیرك‌ها قرار می‌گیرند و سد راه مصالح عالیۀ اسلامی واقع می‌شوند. همیشه منافقان بی‌دین، مقدسان احمق را علیه مصالح اسلامی برمی‌انگیزانند؛ این‌ها شمشیری می‌گردند در دست آن‌ها و تیری در كمان آن‌ها».[۸]حماقت جاهلان متنسّك باعث شد تا از طریق آنان پیروزی حتمی یاران علی(ع) در جنگ صفین جای خود را به پذیرش آتش‌بس و حكمیت اجباری دهد، حكمیت نیز منجر به عزل علی(ع) گردد و سپس ایشان را به گناهِ ناكردة پذیرش حكمیت متهم و بعد هم ترور نمایند.دومین پیامد خطرناكی كه در نهج‌البلاغه بر آن تأكید شده است، پیدایش فتنه و گمراهی در میان عوام است. خوارج به دلیل تمسك به شعارهای دینی و عمل به ظواهر احكام، دیگران را فریب می‌دهند و به همین دلیل مبارزه با آنان سخت‌ترین جهاد است. علی(ع) از روحیۀ خارجی‌گری به «هاری» كه یك بیماری مسری و خطرناك است یاد می‌كند و می‌فرماید به دلیل ظاهر فریبندۀ خوارج كسی جز من جرأت درآوردن چشم این فتنه را نداشت. [۹] به همین دلیل است كه شهید مطهری در میان همۀ مشكلات، خوارج را «مشكل اساسی» آن حضرت می‌نامد، [۱۰] و «این است كه علی به عنوان یك افتخار بزرگ برای خود می‌گوید: این من بودم و تنها من بودم كه خطر بزرگی كه از ناحیۀ این خشكه‌مقدسان به اسلام متوجه می‌شد، درك كردم. پیشانی‌های پینه بستۀ این‌ها و جامه‌های زاهدمآبانه‌شان و زبان‌های دائم‌الذكرشان و حتی اعتقاد محكم و پابرجا‌یشان نتوانست مانع بصیرت من گردد.من بودم كه فهمیدم اگر این‌ها پابگیرند، همه را به درد خود مبتلا خواهند كرد و جهان اسلام را به جمود و ظاهرگرایی و تقشر و تحجری خواهند كشانید كه كمر اسلام خم شود. مگر نه این است كه پیغمبر فرمود دو دسته پشت مرا شكستند: عالم لاابالی و جاهل مقدس مآب.»[۱۱]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن