تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند ع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804616897




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتي در پيچ تحريم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ تير ۱۳۹۴ (۱۲:۱۶ب.ظ)
اقتصاد مقاومتي در پيچ تحريم موج - کاسبان تحريم واقعا چه کساني هستند و تحريم ها در کدام پيچ به اقتصاد ضربه وارد ساخته است.
شايد افرادي که به متروي تهران رفت و آمدي داشته باشند و اين وسيله را براي حمل و نقل انتخاب کنند با صحنه اي جالب رو به رو شوند. صحنه اي که در آن فردي با در دست داشتن لوازم مختلف مي گويد « 35 هزار تومان ماهواره، فقط 5 هزار تومان» شايد براي کساني که اولين بار اين فرياد را بشنوند تعجب برانگيز باشد و نگاه عاقلانه در سفيه به دست فروش مترو کنند.
به واقع اين نمونه اي از صدها هزار نمونه قاچاق و ديگر مسائل تحريم است. موضوعي که اگر دولت محترم بخشي از تمرکز خود را در اين زمينه متمرکز کند به طور حتم مي تواند کشور را با تحولي بنيادي در اقتصاد مواجه سازد. بر همين اساس ذکر چند مورد لازم است.
1. ارديبهشت امسال پور ابراهيمي نايب رئيس کميسون حمايت از توليد مجلس در مصاحبه اشاره کرد 25 ميليارد دلار قاچاق هر ساله وارد کشور مي شود. موضوعي که اگر کمي تامل شود هشداري جدي براي مسوولان امر است. وي در اين مصاحبه به شدت نسبت به دولت انتقاد کرد و بيان نمود: «1۴ ماه از ابلاغ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گذشت و هنوز دولت يک خط آيين‌نامه ننوشته است.» در شرايطي اين مسأله عنوان مي شود که دولت يازدهم هر روز از رو شدن پرونده ي فسادي در کشور خبر مي دهد و گهگاه اين آمار با واقعيت مطابق نيست. از اين موضوع مي توان به ميزان واردات در دولت دهم و تناقضات آماري اشاره کرد. به عبارت ديگر مسأله قاچاق که متاسفانه بزرگ ترين ضربه اقتصادي به بدنه توليد است هيچگاه در قوه ي مجريه جدي گرفته نشد و اگر گامي جدي در ستاد مبارزه با قاچاق و دولت محترم تدبير و اميد برداشته شود به طور حتم بخش مهمي از اقتصاد حل مي شود. البته بايد اشاره کرد مجموع تجارت کشور 50 ميليارد دلار است که قاچاق سهمي حدود 25 ميلياردي به خود اختصاص داده که با احتساب فرار مالياتي، عوارض گمرگي و ده ها مورد ديگر مي توان دريافت چه ضرري به اقتصاد وارد مي شود.
2. شايد مخاطبان در خيابان ها عبور کنند و ببينند هر روز مغازه اي که مجوز ندارد با پلمپ يا گذاشتن يک بلوک بزرگي بتوني مسدود شده تا فعاليت غير مجاز اين واحد اقتصادي تعطيل شود. اما در کنار آن شعبه اي زيبا از يک موسسه غير مجاز تاسيس شده است. مگر نه اينکه اگر فردي واقعا بخواهد کسب و کاري راه بيندازد صدها ساعت وقت بايستي صرف کند تا مجوزي بگيرد. چگونه يک شعبه و يا ده ها شعبه از يک بانک يا موسسه اعتباري غير مجاز در کشور راه اندازي مي شود بدون حتي يک برگه ساده مجوز تاسيس و راه اندازي. چطور بايستي اين آشفته بازار اقتصادي را باور کرد. چگونه در حوزه موسسات مالي و اعتباري غير مجاز، 25 درصد منابع مالي کشور در حوزه غير متشکل است و کسي هم و عزم جدي در برابر ساماندهي آن ندارد. انداختن وظايف نظارتي بر دوش اين سازمان و آن سازمان نمي تواند موضوع جدي براي حل مسئله بانکداري و نظام پولي و مالي کشور باشد. در کنار اين موضوع سود بالاي وام ها و از سويي مافياي وام در کشور کار را به جايي رسانده که اگر کسي بخواهد دو ميليون وام بگيرد بايستي ده ها روز در نوبت يا مشکلات ديگر گرفتار باشد اما اگر وام هاي کلان بخواهد راحت مي تواند اين وام را کسب کند. چرا بانک مرکزي و ديگر نهادهاي نظارتي به سرمايه ملي و پول کشور توجه نمي کنند تا عزم جدي در برابر اين مشکلات عظيم داخلي به ثمر نشسته و حل شود؟ سوالي که به طور حتم اگر مسئولان بانکي کشور پرسيده شود يا جوابگو نيستند يا نمي خواهند جواب دهند!
3. مسأله نظام مالياتي در کشور موضوع ديگري است که عزم جدي در کاسبان تحريم براي رفع آن نيست. کاسبان تحريم کساني هستند که حاضر نيستند مبلغ 75 هزار ميليارد تومان فرار مالياتي خود را تقديم نهاد اقتصادي کشور کنند تا مردم دچار خسارت نشوند. مبلغي که اگر دريافت شود مي تواند 250 هزار نفر را به کار گيرد و اشتغال ايجاد کند. در کنار اين مسأله ابوذر نديمي عضو کميسيون اقتصادي مجلس از معافيت مالياتي 12 هزار ميلياردي سخن به ميان آورد که اين موضوع نيز دردي ديگر بر درهاي اقتصاد ايران است. در واقع زماني مشکلات اقتصادي حل مي شود که نظام مالياتي در ايران اسلامي حل شود. رتبه 129 نظام مالياتي براي جمهوري اسلامي ايران در جهان برازنده نبوده و نخواهد بود. بر همين اساس بد نيست مسئولان در اين زمينه نيز عزمي جدي داشته باشند.
4. در کنار موضوعات فوق بي توجهي مسوولان به واردات مختلف از کشور گوناگون خود نيز مسئله مهم است. وارادات خودرو که آمارهاي آن فاجعه بار است يا آمارهاي واردات لوازم آرايشي و دها موضوع ديگر نشان مي دهد باز کردن غير مسوولانه گمرگ سبب افزايش مصرف گرايي در کشور شده و دارد کشور را فلج مي سازد.
آنچه بايستي گفت اين است کاسبان تحريم مخالفان زياده خواهي هاي آمريکايي ها و ديگر اعضاي 5+1 نيستند. کاسبان تحريم افرادي هستند که براي خود مفروض مي دانند حل مشکلات کشور در لوزان، سوئيس يا نيويورک است. کاسبان تحريم کساني هستند که هيچ دغدغه اي براي حل موضوع اقتصاد کشور ندارند و هميشه دوست دارند ديوار کج اقتصاد همچنان کج بماند و علقه اي نسبت به تقواي اقتصادي نخواهند داشت.

*نويسنده: امير مسروري













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن