تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آن‏كه خدا را شناخت ، از او ترسيد و آن كس كه از خدا ترسيد ، ترس از خدا او را به عم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820724690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همیاری مدبرانه برای حفظ مایه حیات - نجمه حسنی*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: همیاری مدبرانه برای حفظ مایه حیات - نجمه حسنی* نام پلیس و همیار که می آید ناخودآگاه ذهنمان متوجه نظم، قانون، انضباط و اجبار به انجام کاری می شود، حال آنکه همیار آب در کرمان قرار است حیات را با نظم و قانون از روی اختیار و درک و نه اجبار در این خطه تضمین کند.


اجباری در کار نیست، کسی قرار نیست دیگری را مواخذه کند زیرا اینجا در این خطه با تدابیر ارزشمند و اندیشمندانه ای که در قالب طرح همیاران آب ارایه شده و البته به سایر استان های کشور نیز تسری پیدا کرده، قرار است مردم که تاکنون کمر همت را بدون اینکه بدانند برای نابودی حال و آینده بسته بودند اکنون عزمشان را برای نجات استان جزم کنند.
شاید برای همین بود که پس از اعلام شکل گیری طرح پلیس آب نام آن به همیاران آب تغییر یافت تا مردمی تر و خودمانی تر باشد.
گناهی متوجه مردم نیست، این مردم همواره وقتی مسوولان آنان را از موقعیت ها آگاه می کنند، خود سردمدار دفاع از آب و خاکشان می شوند و اکنون اینجا در کرمان حتی در روستاها و نقاط دورافتاده مردم کمر همت را برای نجات سرزمینشان در قالب طرح پلیس (همیار) آب که از سوی استاندار کرمان مطرح شده، بسته اند.
اهالی خطه کریمان امروز با مهار آب های سطحی، خاموش کردن موتور پمپ ها، استفاده از شیوه های نوین آبیاری، تغییر الگوی کشت و روش های دیگر که در طرح همیاران آب ارایه شده، جلوی مرگ تدریجی و البته حتمی حیات در کرمان را گرفته اند.
اینکه 27 شهر استان کرمان در وضعیت قرمز آب قرار دارند و 21 شهر هم در وضعیت زرد به سر می برند موضوعی است که مسوولان و مردم را دغدغه مند کرده است.
وجود 14 هزار حلقه چاه آب غیر مجاز در استان که بالاترین رقم چاه های غیر مجاز در مقایسه با سایر استان های کشور است، دلیل بر ناآگاهی مردم نسبت به ذخایر آبی زیر زمینی بوده که البته این چاه ها اکنون و با اجرای این طرح با کمک مردم شناسایی و مسدود می شوند.
نماینده دولت تدبیر و امید در کرمان شاید بواسطه کرمانی بودنش همواره و در بخش های مختلف برای این استان دل سوزانده و این بار این دلسوزی را در طرح همیاران آب به منصه ظهور رسانده است.
علیرضا رزم حسینی از طرح همیاران آب به عنوان سند آب استان کرمان نام می برد و تاکید دارد در این طرح، حق آبه های استان در نظر گرفته شده است.
این طرح از 29 تیر سال 1393 با تدابیر کارشناسانه تصویب و از 18 آبان همان سال با آگاه سازی و مشارکت مردم اجرا شد.
تشکیل شورای حفاظت آب در استانداری کرمان و استفاده از کارشناسان، مسوولان، ائمه جمعه و حتی کشاورزان و بهره برداران در این شورا یکی از دلایل موفقیت این طرح است.
استاندار کرمان با نگاهی اقتصادی به مقوله آب، طرح همیاران آب را با استفاده از همه ارکان موثر، تدوین کرد و به مرحله اجرا در آورد.
وی یقین دارد اصلاح الگوی مصرف و اجرای شیوه های ذکر شده در این طرح می تواند استان کرمان را در شرایط فعلی تا حدودی به سمت نوع مصرف آب در کشورهای پیشرفته سوق دهد.
طرح همیاران آب از جمله طرح هایی است که دشت های تشنه استان کرمان دیر زمانی چشم به راه آمدن و اجرایش بوده است.
کمی تفکر در مورد اینکه با اجرای این طرح بتوان 30 درصد در بخش مصرف آب کشاورزی صرفه جویی کرد که حدود هفت دهم میلیارد متر مکعب صرفه جویی در بخش کشاورزی است، الزام اجرای طرح همیاران آب را بیش از پیش مبرهن می کند در حالی که مصرف سالانه آب آشامیدنی استان کرمان 280 میلیون متر مکعب است.
17 مصوبه طرح همیاران آب در کرمان به مثابه منجی این استان با مدیریت و نظارت مسوولان و مردم هم اکنون در حال اجرا است.
آموزش بهره برداران، همسو کردن نهادهای اجرایی، تشکیل شورای حفاظت منابع آب در شهرستان ها، لوله گذاری در سطح مزارع و باغات، استفاده از سیستم های نوین آبیاری، کشت های با مصرف کم آب، اصلاح و بهبود روش های آبیاری، تجهیز و یکپارچگی اراضی، استفاده از روش هایی برای کاهش تبخیر آب، خاموشی موتورپمپ های کشاورزی در برخی فصول، بررسی کاهش زیرکشت و متوسط آب های ورودی دشت، تعیین تکلیف چاه های غیر مجاز، برقی کردن چاه های کشاورزی، نصب کنتورهای هوشمند برای چاه های کشاورزی، قطع انشعابات آب غیرمجاز و انتقال آب حوزه به حوزه از جمله 17 مصوبه طرح همیاران آب در کرمان است که استاندار کرمان را برای اجرای آنها اول به سراغ موقوفات استانداری، ملاکان بزرگ و بعد از آن کشاورزان برده است.
این طرح قرار است در مدت زمان پنج سال در استان کرمان اجرا شود و منابع مالی این طرح نیز از منابع دولتی شامل کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی، سرمایه گذاری بخش خصوصی و ظرفیت های موجود در قانون بودجه تامین می شود.
*خبرنگار مرکز کرمان



15/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن