تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819807158




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاوش باستان شناسان ایرانی و فرانسوی در منطقه میرک سمنان آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کاوش باستان شناسان ایرانی و فرانسوی در منطقه میرک سمنان آغاز شد سمنان - ایرنا - سرپرست هیات کاوش در محوطه میرک از آغاز مرحله جدید کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک سمنان، با حضور باستان شناسان ایرانی و فرانسوی خبر داد.


حامد وحدتی نسب روز شنبه در نشست خبری در سمنان گفت: دومین فصل از طرح بررسی های پارینه سنگی شمال کویر مرکزی با کاوش در محوطه میرک سمنان، با هدف بازسازی اقلیمی، رسوب شناسی، تدوین نحوه شکل گیری محوطه و ارائه گاه نگاری قطعی با همکاری متخصصین مرکز ملی علوم کشور فرانسه آغاز شده است.
دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس افزود: در این فصل از طرح، کار گمانه زنی در محوطه میرک برای مشخص شدن زوایای تاریک این بخش از جغرافیای ایران در ادوار پارینه سنگی انجام می شود.
وحدتی نسب گفت: محوطه های میرک و دلازیان که به نام تپه های میرک و دلازیان نیز خوانده شده اند، نخستین بار در جریان بررسی های باستان شناختی استان سمنان در سال 1364 خورشیدی شناسایی و معرفی شدند.
این باستان شناس اظهار کرد: در سال 1387 برای نخستین بار نمونه برداری تصادفی و روستایی از سطح محوطه دلازیان انجام گرفت و نتایج این پژوهش مقدماتی در کنگره باستان شناسی خاورمیانه کهن در دانشگاه ساپیانزای رم ارائه شد.
وی گفت: در سال 1388 نیز با صدور مجوز بررسی کامل این منطقه جغرافیایی، تیم کاوش به مدت یک ماه به شناسایی، نمونه برداری روشمند و طبقه بندی آثار به دست آمده از میرک و دلازیان پرداختند.
وحدتی نسب افزود: نتایج حاصل از این فعالیت میدانی که در قالب چندین مقاله، سخنرانی و پایان نامه به چاپ رسیده، حاکی از آن است که میرک به لحاظ نوع و پراکنش دست افزارها و همچنین ابعاد محوطه، در زمره یکی از بزرگترین محوطه های روباز پارینه سنگی در ایران و چه بسا خاورمیانه است.
وی با اشاره به اینکه تخمین های ابتدایی حاکی از وجود بالغ بر یک میلیون قطعه سنگ بر روی سطح است، تصریح کرد : از منظر گاه نگاری و با توجه به حضور شاخص های ادوار مختلف پارینه سنگی، میرک دارای بیشترین استقرار از دوران پارینه سنگی میانی(حدود 250 هزار تا 40 هزار سال پیش) و همچنین پارینه سنگی جدید(حدود 40 هزار تا 18 هزار سال پیش) بوده است .
وی افزود: محوطه میرک دلازیان بیشتر منتسب به ادوار پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی است.
کاوش این فصل در محوطه میرک سمنان با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور آغاز شده و تا بیست و سوم تیرماه ادامه دارد.
در این فصل از کاوش دکتر ژیل بریون متخصص انسان شناسی پیش از تاریخ و دکتر ژامه متخصص زمین- باستان شناسی از موسسه علوم کشور فرانسه و تعدادی از باستان شناسان ایران، دکتر وحدتی نسب را همراهی می کنند.
خبرنگاران از محوطه میرک سمنان بازدید کردند.ک/3
7342/6103









13/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن