تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817252919




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فحش به گینس، حمایت از گنج قارون


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: فحش به گینس، حمایت از گنج قارون خبرگزاری پانا: فیلم سینمایی ˝گینس˝ ساخته محسن تنابنده با حضورمحمد تقی فهیم، به عنوان منتقد در ادامه نشست های ˝سینما انقلاب˝ روز چهارشنبه 10 تیرماه در تالار سوره حوزههنری اکران و با حضور محمدتقی فهیم و سید امیر جاوید موردنقدوبررسیقرارگرفت.
۱۳۹۴ شنبه ۱۳ تير ساعت 12:49

خبرگزاری پانا+

به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ محمدتقی فهیم پس از اکران این فیلم در نشست نقد و بررسی در سخنانی گفت: واقعیتاین است که امروز و در این مکان برای نخستین بار است که گینس را مشاهدهکردم، شاید این نقد خوبی نباشد که بلافاصله بعد از دیدن یک فیلم آن راموردنقد قرار بدهیم بخصوص در مورد فیلمی که در گونه کمدی قرار می گیرد و طبعااین قبیل فیلم ها مخاطب را با خود همراه می کند.
وی افزود: شاید برخی ها بگویند که این فیلم خوش ساخت نیست ولی به هر حال فیلمدارای یک ویژگی هایی بود که تا حدودی مخاطب را با آن درگیر می کند. بر ایناساس نقد فی البداعه و سریع در مورد این قبیل فیلم ها مقداری سخت است. بهنظر من سینمایی ما چنین فیلم هایی را کم دارد.به عبارت بهتر فیلم هایی که بتوانند لحظات مفرحی را برای مخاطبان ایجادکنند.
این منتقد سینماادامه داد: واقعیت این است که از فیلم گینس نمی شود انتظار یک فیلم خلی خوب راداشت. فکر می کنم که حتی خود سازندگان این فیلم نیز چنین ادعایی را نداشتهباشند. گینس کاری است در چارچوب فیلم های کمدی در سال های اخیر ولی به نظرمن یک سر و گردن از آنها بالاتر است. اساسا از فیلم های کمدی و طنزی که دراین سالها معروف شده بود به فیلم های شانه تخم مرغی این فیلم چند قدم و چندپله بالاتر قرار گرفته است.
فهیمخاطرنشان کرد: علت این امر هم این است که این فیلم دارای توانمندی ها وظرفیت های تکنیکال فنی هنری سنگین تر و حتی در برخی سکانس ها هم شگفت انگیزاست. به عبارت بهتر فیلم هایی که تا به حال در این چارچوب تولید شده قالبافیلم های بسیار ساده و معمولی و در حد یکی دوتا آپارتمان و مناسبات چندنفر بوده است. اما می بینیم که فیلم تنابنده از این چارچوب فراتر می رود ووارد رویکردی می شود که می توان درباره بسیاری از جنبه های آن صحبت کرد.
*اگر چنین فیلمهایی را حذف کنیم، تماشاگر از سینما را حذف کردیم.
ویاضافه کرد: نمی گویم که گینس را باید یک فیلم کمدی در حد شاهکار و یک فیلم خیلی خوب در سینمایایران به حساب بیاوریم اما باید بپذیریم که آن چیزی که سینمای ما از آنآسیب دیده مربوط به همین دست فیلم ها است. در حال حاضر در کشور نزدیک به 7هزار نقطه شهری فاقد سینما است و مردم به سینماها نمی روند. بر اساس آماراعلام شده مردم ایران هر 9 سال به سینما می روند و این موضوع واقعا به نوعینشان دادن تعطیل بودن سینما در ایران است.
اینمنتقد سینما یادآور شد: شما پرفروش ترین فیلم های سال های اخیر را دیدهاید که "اخراجی ها"ی آقای ده نمکی بوده است. اما همین فیلم کمتر از 2 درصد ویا 2 درصد مردم ایران را توانسته به سالن ها بکشاند. پر فروش ترین فیلم هادر مبلغ بین 5 تا 10 میلیارد است که این اصلا مبلغ قابل توجهی نیست. برهمین اساس با این وضعیت اگر بخواهیم خیلی این قبیل فیلم ها را نادیده گرفتهو از سینما حذف کنیم در حقیقت تماشاگر را از سینما حذف کردیم.
فهیمافزود: اگر قرار باشد که بخواهیم خیلی جدی در باره این فیلم ها صحبت کنیمطبعا باید به همین جدیت هم به ابعاد تاثیر مخرب آن هم بپردازیم. زمانیکاملا می توانیم این فیلم ها را تایید کنیم که افرادی از قبیل تنابنده بهاین مرز برسند که مرز تفریح در کشوری مثل ایران که اخلاق و دین حرف اصلی رامیزند برای آنها مشخص باشد. تا از سقوط به ورطه بدآموزی و ابتذال پرهیزکند.
*گینس و توجه به مخاطب
وی ادامه داد: ازطرف دیگر اگر بخواهیم این فیلم ها را نادیده بگیریم نیز این امر نوعی اجهافدر حق سینما می تواند باشد. در سایت ها افراد مختلفی را می بینیم که عجیببه این فیلم حمله کرده اند. در میان این افراد کسانی هستند که در همین سالها برای فیلم "گنج قارون" سینه می زند. در این میان بسیاری اعتراف کرده اندکه اگر ماهی یک بار گنج قارون را نبینیم انگار سینما را ندیده ایم.
اینمنتقد سینما گفت: اگر ما بخواهیم از منظر هنری و آنچه که در سینما به آنهنر گفته می شود به فیلم "گینس" نگاه کنیم حتما ما با پرسش های جدی روبرومی شویم. اما باید دانست که یک ضلع اصلی سینما تماشاگر است و اگر اینرویکرد را در سینما و در ساخت و تولید فیلم نادیده بگیریم همین اتفاقی رخمی دهد که در حال حاضر رخ داده است. ولی طبعا اگر به جای آقای تنابنده بودمحتما برای برخی از اتفاقات فیلم فکر بهتری می کردم. به ویژه اینکه دردیالوگ ها و در کلام و آنجاهایی که فیلم کمی ما را دلزده می کند و از طنزکلامی و عامیانه آن استفاده می شود.
فهیمتصریح کرد: فیلم "گینس" در مجموع فیلمی است که به نظر من سرپا است واشتباهات تکنیکی کم دارد. همچنین با اینکه فیلم شلوغی است میزانسن های خوبیرا استفاده کند. از تراولینگ ها بگیر تا آن چیزیکه موجب شده فیلم در بخش فنی و تکنیکی اجرا شود فیلمی قابل دفاع بشود.در عین اینکه اگر بخواهیم برگردیم به محتوای آن باید عرض کنم که فیلم حرفهای قابل تاملی را هم در خود دارد. هرچند برخی شوخی ها، بهانه خوبی برای کوبیدن فیلم به دست برخی ها داده است و از طرفی حرف اصلی فیلم مورد غفلت قرار گرفته است.
ویخاطرنشان کرد: بحث شترمرغ را در فیلم فقط نمی شود شترمرغ دید و یا بحثگینس را نمی توان فقط به عنوان یک سوژه حساب کرد و مدنظر قرار داد. کمی اگرفکر کنیم می بینیم که این روزها چه ولع و شیدایی نسبت به بعضی از اتفاقاتدر فرامرزها و در بین حتی برخی از دولت مردها وجود دارد. لذا گینس حرف هایبزرگی هم در دل خود برای مخاطبان سینما دارد.
اینمنتقد سینما افزود: اما به عنوان یک منتقد می توانم به اشکالاتی همانندمنطق روایی آن اشاره کنم. زیرا در خیلی از جاها فیلم در منطق لنگ می زند. به عبارتی بهتر مخاطب در فیلم و در بسیاری از صحنه ارتباط آنها را با هممتوجه نمی شود. اما در مجموع باید "گینس" را در سطح خود و در بخش فیلم هایتفریحی و در بخش فیلم هایی که برای پرکردن اوقات فراغت مردم را پر کند میتوان ارزیابی کرد.
*فحش به گینس، حمایت از گنج قارون

فهیمیادآور شد: افرادی پیدا می شود در بین روشنفکران که مدتی است فیلم هایی چونگنج قارون را احیا کرده اند و فیلم فارسی های قدیمی را به صفخات رسانه هامی آورند و اتفافا این دست افراد هستند که با فیلم گینس هم حتی مشکل دارند. این موضوع به آن دلیل است که یک جریان تعمدی در سینما وجود دارد که میخواهند اساسا سینما در جمهوری اسلامی نباشد و یا به بیان بهتر سینما را برای یک محافل خاصل و شبه روشنفکری در انحصار نگه دارند و حاصل چنین رویکردی بحران فعلی سینما را شکل داده است.
ویادامه داد: ما با یک جریان شبهه روشنفکری رو برو هستیم که در همه اینسالها سعی کرده به یک نوعی فیلم های ضد سینما را برجسته کرده و آنها راروانه اکران های گسترده کند تا این فیلم ها با شکست از سالن ها برند تانهایتا مخاطبان از سینما زده شوند. آنها اساسا دوست ندارند در جمهوریاسلامی نوعی از فیلم شکل بگیرد که بتواند پاسخگوی نیازهای تفریحی مردمباشد. به همین دلیل است که فیلم گنج قارون هنوز بت است اما به طور مثال اگرفیلمی ساخته شود همانند گینسکه در مجموع در بخش آثار مفرح فیلم قابلپذیرشی است و در عین رویکرد محتوایی غیرروشنفکرانه دارد، مورد مخالفت قرار می گیرد.
این منتقدسینما تصریح کرد: در سال های اخیر در کشور ما وضع به این صورت بوده است کهاساسا فیلم هایی که مردم نمی توانند آنها را تحمل کنند و از سالن ها فراریمی شوند فیلم هنری خوانده شود و از ان طرف هم فیلم هایی که تا حدودی بامخاطب ارتباط می گیرد به چوب نقد تند گرفته شود.
*سریال شمعدونی بسیار خطرناک تر از گینس است
فهیمگفت: فیلم های کمدی اساسا به فیلم های درام و ملودرام متفاوت است. یک فیلمکمدی به هر صورت وارد عرصه هایی می شود که نیاز دارد تا بتواند آن موقعیتها را ایجاد کند. از آن طرف هم می دانیم که بسیاری از مسائل در کشور ما خطقرمز است اما این مسائل در دنیا و کشورهای دیگر وجود ندارد. در دیگر کشورهادر فیلم های کمدی با همه چی شوخی می شود ولی ما در ایران با بسیاری ازمسائل نمی توانیم شوخی کنیم.
ویافزود: دست فیلم ساز ما در کشور به شدت بسته است. اما انتظار دارم تا فیلمسازان ما خلاقیت به خرج بدهند و در همین مدار بسته اخلاقی ما به زعم آنهابتوانند برای ما کمدی ایجاد کنند. بنابراین همین فیلم گینس که بسیاریاعتقاد دارند از خطوط قرمز عدول کرده است حالا شما ببینید که اگر قرار باشدکمدی به سمت آن چیزی برود که در دنیا ساخته می شود چه اتفاقی رخ می دهد. در حقیقت نه ما این اجازه را به فیلم سازان می دهیم و نه خود آنها این خطقرمزها را سپری می کنند.
 اینمنتقد سینما خاطرنشان کرد: به نظر من فیلمی همانند گینس به مراتب کمتر ازیک سریال همانند شمعدونی به جامعه آسیب می زند. اولا مخاطب آن سالنی است. اما از آن طرف وقتی مخاطب گسترده ای پای تلویزیون آن سریال را می بیند. شماباید ببینید که در سریال شمعدونی چه کردند و اگر ما در سالن سینما فیلمگینسرا خطرناک درنظر بگیریم مقداری بی انصافی است.
فهیمادامه داد: جامعه ما تا امروز به آقایان عطاران و تنابنده روی خوش نشانداده اند و چه بهتر است که آنها از این موقعیت و ظرفیتی که در اختیار دارنداستفاده کنند و به جای اینکه در واقع فیلم های خود را به سمت استفاده ازاتفاقات دم دستی ببرند کار کنند و خلاقیت های بیشتری را بیاندیشند تا بهانتظارات تماشاگران پاسخ مناسب بدهند.
ویدر پایان تصریح کرد: فیلم گینس یک اثر معمولی است، که میتواند تا حدودی مخاطب را در سینما سرگرم نگه دارد و ما نباید انتظار داشتهباشیم که ما را دچار چالش های ذهنی و اندیشه ای کند. اگر چنین انتظاری ازاین فیلم داشته باشیم نشان دهنده بالا بودن توقع ما است.

 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن