تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802739606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عارف مطرح کرد ضرورت تربیت نیروهای متخصص و فنی در آموزش عالی برای توسعه کشور


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عارف مطرح کرد
ضرورت تربیت نیروهای متخصص و فنی در آموزش عالی برای توسعه کشور
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: ما باید توسعه را با اتکای نیروی متخصصی که در مراکز آموزش عالی تربیت می‌شوند دنبال کنیم و کمبودهایی که داریم با کمک نیروهای متخصص و فنی جبران شود تا آموزش عالی به جایگاه اصلی خودش برسد.

خبرگزاری فارس: ضرورت تربیت نیروهای متخصص و فنی در آموزش عالی برای توسعه کشور



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، محمدرضا عارف عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در بازدید از دانشکده فنی و حرفه‌ای شریعتی گفت: یکی از اولویت‌های کشور باید برنامه‌ریزی برای افزایش مشارکت زنان به طور کلی در همه زمینه‌ها به خصوص در زمینه‌های فنی‌وحرفه‌ای باشد. وی گفت: از اینکه در جمع شما عزیزان زحمتکش و مجموعه دانشگاه فنی و حرفه ای حضور پیدا کردم بسیار خوشحال و خرسندم. روشن است که ما باید توسعه را با اتکای نیروی متخصصی که در مراکز آموزش عالی تربیت می‌شوند دنبال کنیم و کمبودهایی که داریم با کمک نیروهای متخصص و فنی جبران شود تا آموزش عالی به جایگاه اصلی خودش برسد.  وی با بیان اینکه در آموزش عالی ما همیشه گلوگاه نیروهای انسانی، دوره‌های کاردانی و تکنسین بوده است، افزود: در گذشته افراد دیپلمه انگیزه‌ای برای شرکت در دوره‌های کاردانی نداشتند اما در اواخر دهه 60 یعنی در سال 69 تصمیم گیری‌هایی صورت گرفت و طی یک برنامه ریزی ویژه  دوره‌های کاردانی مدیریت شد که با تشکیل این کار گروه، نگاه نظام به  دوره‌های کاردانی مثبت شد و استقبال خوبی هم صورت گرفت اما با این حال نظام آموزشی موفقیت چندانی پیدا نکرد که دوره‌های کاردانی فنی و حرفه‌ای را به جایگاه اصلی خود برساند.
 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در آن زمان به دلیل کمبود نیرو در مقطع کاردانی یا باید مهندسان کار تکنسین‌ها را انجام می‌دادند یا باید از کارگر ساده  استفاده می‌شد که در هر دو صورت این ایده موفق نبود و این یکی از مشکلات صنعت ما در آن زمان بود و با این روندی که پیش رفت دانشگاه فنی و حرفه‌ای ایجاد شد و نویدی برای خانواده‌ها و جوانان بود.
 وی به کار خوب دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در زمینه ادامه تحصیل دانشجویان کاردانی اشاره کرد و گفت: با حضور شفیعی که تجربه سه دهه کار دانشگاهی دارند عنایت ویژه‌ای به این دوره‌ها شده و در رشته‌های مهندسی به خصوص ارتباط با صنعت و دانشگاه این رشته‌ها جایگاه اصلی خودش را پیدا کند.
عارف به حضور و مشارکت هرچه بیشتر زنان در جامعه اشاره کرد و افزود: یکی از اولویت‌های کشور باید برنامه‌ریزی برای افزایش مشارکت زنان به طور کلی در همه زمینه‌ها به خصوص در زمینه‌های فنی و حرفه‌ای باشد چرا که  نرخ مشارکت زنان بسیار پایین است و به طور قطع دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌تواند نیروهای متخصص و با کیفیت خوبی تحویل بازار کار و جامعه بدهد و امید است  از 50 درصد نیروی های خوب زنان کشور درهمه امور استفاده شود. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به سهم بالای خیرین در توسعه آموزش کشور اشاره کرد و افزود: پیش از این  مدارس چند شیفته بودند اما با همت عزیزان و خیرین کشور مدارس سامان گرفتند و در حال حاضر ما تعداد محدودی مدارس چند شیفته داریم این درحالی بود که پیش از این مدارس کپری وجود داشت، اما در حال حاضر امیدواریم خیرین بیشتر به سمت آموزش عالی بیایند و در این زمینه بیشترکمک کنند چرا که اکنون نیازی به ساخت مدارس نیست و امروز اولویت بر مراکز آموزش عالی است. همچنین شفیعی رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: اگر ارتباط صنعت و دانشگاه را به دو محور تقسیم کنیم یکی تحقیقاتی است که در دانشگاه‌ها از طریق حوزه‌های کارشناسی ارشد و دکترا در حال انجام است و این قطعا مورد نیاز صنعت است و دیگری اینکه فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها با مهارتی که کسب می‌کنند در بازار کار و  صنعت مورد استفاده قرار گیرند.
وی گفت: اگر چه دانشگاه‌های خیلی خوبی در ایران داریم و از طریق کنکور دانشجویان خوبی نصیب این دانشگاه‌ها می‌شود ولی بیشتر عرضه محور هستند و تنها دانشگاه دولتی مهارت محوری که جز دانشگاه‌های نسل سوم به حساب می‌آید دانشگاه فنی و حرفه ای است و ما با آمار و ارقام اعلام می‌کنیم که بیش از 70 درصد از فارغ التحصیلان در صنعت و بازار مشغول کار هستند و در برخی رشته‌ها صد درصد وارد بازار کار می‌شوند و قبل از فارغ‌التحصیل شدن صنایع سبد خود را گذاشته‌اند که این‌ها را جذب کنند.
 شفیعی اظهار کرد: ما رشته‌هایی را دنبال می‌کنیم که به درد کار صنعت بخورد و از این رو ورودی‌های ما همه از هنرستان هستند به جز 7 رشته کارشناسی پیوسته که تنها در دانشکده شریعتی است. ما مقطع کارشناسی پیوسته را در دو سال گذشته توسعه ندادیم چون معتقدیم که باید با دانشگاه‌های دیگر متفاوت باشیم که امیدواریم با مصوب کردن آن دوره‌های مهارتی و کارآفرینی در این دانشگاه با تربیت تکنسین ماهر همراه شود.
وی افزود: مقطع کاردانی همانطور که در برنامه های آتی دولت مشخص است باید آماری برابر  با  40 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه داشته باشد اما به دلیل مدرک گرایی این آمار پایین آمده و در حال حاضر به زیر  20 درصد رسیده است.
شفیعی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که کاردانی‌ها به خاطر مشکل سربازی بلافاصله برای تحصیل در مقطع کارشناسی شرکت می‌کنند و در برخی موارد از همان اول در دانشگاه‌های آزاد و غیر انتفاعی به سراغ کارشناسی می‌روند و از مهارت محوری خارج می شوند.
وی ادامه داد: یکی از طرح‌های خوبی که داریم و آن را دنبال می‌کنیم جذب سرباز تکنسین است و در حال گرفتن مجوز آن از نظام وظیفه هستیم که فارغ التحصیلان کاردانی ما به سربازی نروند و امریه بگیرند و آموزش نظامی بگیرند که این فرایند صنعت و درس تکمیل شود.
شفیعی به کمبود بودجه دانشگاه اشاره کرد و افزود به طور جد بدنبال سرانه‌ای کردن بحث بودجه دانشجویان این مرکز علمی هستیم.
وی در پایان گفت: پیگیری و هماهنگی‌های زیادی با وزارت علوم در راستای ارتقا مراکز از آموزشکده به دانشکده انجام گرفته است در حال حاضر تعدادی به دانشکده ارتقا پیدا کردند و سایر مراکز با بازدیدهایی که توسط شورای گسترش آموزش عالی از مراکز انجام خواهد شد در آینده نزدیک ارتقا پیدا خواهند کرد. انتهای پیام/

94/04/10 - 12:54





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن