تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند به شكل شما و اموال شما نگاه نمى كند بلكه به دلها و اعمال شما توجه مى نمايد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798374748




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس مطرح شد تولد 3000 بچه لاک‌پشت پوزه عقابی در جزیره هنگام


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس مطرح شد
تولد 3000 بچه لاک‌پشت پوزه عقابی در جزیره هنگام
دبیر پروژه مطالعه و حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی هنگام ضمن بیان اهمیت اجرای طرح‌های حفاظتی لاک‌پشت‌ پوزه عقابی، از تولد و ورود سه هزار قطعه بچه این گونه در معرض انقراض در سواحل تحت پوشش هنگام طی سال‌جاری خبر داد.

خبرگزاری فارس: تولد 3000 بچه لاک‌پشت پوزه عقابی در جزیره هنگام



به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حفاظت و حمایت از گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض همواره در دهه‌های اخیر مورد دغدغه و توجه دوست‌داران محیط زیستی بوده است. این رویه به ویژه در سال‌های اخیر در استان‌هایی همانند هرمزگان به عنوان هدف اصلی و اولویتی شاخص برای تشکل‌ها و سمن‌های مردمی که غالبه آن را جوانان تشکیل می‌دهند، تبدیل شده است. گونه‌ای مانند لاک‌پشت و آن هم لاک‌پشت پوزه عقابی، کماکان و علی‌رغم تمام مخاطرات زیست‌محیطی خلیج فارس به سواحل جنوبی قشم و جزیره هنگام و حتی کیش، وفادار مانده و هر سال در ماه‌های آغازین سال برای تخم‌ریزی، میهمان سواحل این مناطق است. این امر سبب شده است عده‌ای از جوانان علاقه‌مند در هرمزگان توجه و تمرکز و انرژی خود را صرف و معطوف به این مناطق کنند تا در زمان تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها با بهره‌گیری از تجربیات جهانی شرایط و فضای مناسبی را برای تخم‌گذاری و تبدیل تخم لاک‌پشت‌ها به بچه لاک‌پشت و سرانجام راهی شدن آنها به سمت دریا فراهم آورند.

از میان چندین گروه و مؤسسه و تشکل مردم نهاد و فعال، "موسسه ایده نو دوستدار هرمزگان" یکی از ظرفیت‌هایی است که در حوزه حفاظت لاک‌پشت‌های پوزه عقابی طی سال‌های اخیر همواره با تعریف پروژه‌هایی گام در صیانت و حفاظت از این گونه نادر در جزیره هنگام برداشته است. در همین راستا به سراغ مریم اقبالی مدیر این مؤسسه و دبیر پروژه مطالعه و حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی جزیره هنگام رفته‌ایم که مجموعه تحت مدیریت وی، چند سالی است که تحت پروژه‌ای موسوم به "نجات مالکان زمین" (نجات لاک‌پشت‌های پوزه عقابی جزیره هنگام) که از سال 89 شروع شده اقدام به اجرای برنامه‌های متعددی برای مناسب ماندن شرایط ساحل هنگام برای تخمگذاری لاک‌پشت پوزه عقابی کرده است.

فارس: به عنوان نخستین سئوال، توضیحاتی پیرامون این گونه از لاک‌پشت،‌ شرایط و خصایص زیستی و چالش‌های مرتبط با تداوم زیست آن ارائه دهید؟ اقبالی: گونه Eretmochelys imbricata یا همان لاک‌پشت پوزه عقابی، گونه‌ای به‌ شدت در معرض خطر انقراض است. دلیل این نامگذاری برای این نوع لاک‌پشت به دلیل پوزه خاص آن است که به دلیل نوع تغذیه‌اش از مرجان‌های دریایی بر آن نهاده شده است. علاوه بر مخاطرات زیست‌محیطی و تغییرات اقلیمی و شرایط زیستی این گونه، امروز در برخی از کشورها همانند ژاپن و چین این گونه حتی به طور وسیع برای مصارف خوراکی و یا صنایع دستی شکار و صید می‌شود، در مناطقی همانند جنوب ایران نیز به دلیل باورهای محلی و بومی، تخم این گونه توسط مردم و ساکنان محلی با هدف و باور خواص دارویی از زیر خاک بیرون کشیده و مصرف می‌شود، از همین رو در برخی از کشورها شکار این گونه ممنوع است. این گونه در حالت بالغ دارای طولی حدود یک متر و وزنی حدود 80 کیلوگرم می‌شود، این گونه پس از سی سالگی بالغ و قادر به تخمگذاری در این دوره سنی می‌شود که طی هر دو تا سه سال یک بار در دو مرحله به فاصله دو هفته و در هر مرحله قادر به رهاسازی 40 تا 150 تخم است.

نکته بسیار مهم و اساسی که رابطه مستقیم با هدف فعالیتی تشکل‌ها و انجمن‌های زیست محیطی فعال و مرتبط در رویه حفاظت از این گونه دارد، سلامت، عاری بودن از آلودگی‌ها و امنیت ساحل محل تخمگذاری است که گفته می‌شود لاک‌پشت مادر همواره برای تخمگذاری به ساحل زادگاه اصلی خود برمی‌گردد. نباید فراموش کرد که از ده‌ها تخم رها شده توسط هر لاک‌پشت حتی در شرایط طبیعی و سواحل بکر و دور از زیست بشری نیز تنها چند عدد انگشت‌شمار موفق به ادامه حیات و یا رسیدن به دوره بلوغ و تخم‌گذاری می‌شوند که این امر این گونه را با شرایط جدید آب‌های دنیا که آلودگی آنها روز به روز در حال افزایش است، به گونه‌ای بیش از حد در معرض خطر انقراض مواجه کرده است. پس منطقی و توجیه‌دار است که انجمن‌ها وارد پروسه کمک‌دهی به رویه فراهم‌سازی شرایط تخم‌گذاری این گونه شوند و از خطرات ساحلی که بعضا با زیستگاه‌های انسانی نیز مشترک و مجاور است، تا حد امکان به وسیله آموزش‌ها و اعمال فیزیکی بکاهند.





در حال حاضر می‌توان گفت که عدم گردش و عدم تخلیه مناسب آب در خلیج فارس با توجه به افزایش آلودگی‌ها، فعالیت‌های نفتی، گسترش فعالیت‌های حمل و نقلی و تبعات ناشی از این فعالیت‌ها در خلیج فارس، آلودگی‌های فیزیکی و شیمیایی ساحلی در استان‌هایی همانند هرمزگان و آبهای پیرامونی آن به عنوان چالشی جدی پیرامون حیات و چرخه زیستی گونه‌هایی همانند لاک‌پشت‌ها محسوب می‌شود. فارس:‌ گفته می‌شود مجموعه شما از سال 89 تاکنون همزمان با فصل تخمگذاری، برنامه‌ها و طرح‌هایی را برای حفاظت از این گونه داشته است، اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر پیرامون حفاظت از لاک‌پشت‌های در ساحل جزیره هنگام توسط گروه مذکور زیست محیطی در این جزیره شامل چه مواردی است؟ اقبالی: پاکسازی مداوم ساحل هنگام با همکاری دانش‌آموزان مدرسه هنگام، دهیاری جزیره، اداره کل محیط زیست هرمزگان و شهرستان قشم، اهالی منطقه و سایر سمن‌های فعال، برگزاری کارگاه آموزشی برای دانش‌آموزان مدرسه هنگام از سال 89 تاکنون شامل کارگاه‌های آموزشی محیط زیستی و اجرای طرح همیار بخشی از این فعالیت‌هاست. همچنین حضور اعضای سمن در جزیره از ابتدای اجرای پروژه (هر ساله از اواخر فروردین ماه با آغاز فصل تخمگذاری) جهت اجرای طرح که از سال 89 به صورت متوالی آغاز و تاکنون ادامه یافته است و همکاری برای اجرای پروژه حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی استانی با سمن‌های فعال از بهار 94 و فعالیت سمن حمایت از پستانداران دریایی با مدیریت مهندس عباس برخورداری از دیگر فعالیت‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته توسط موسسه ایده نو است. برگزاری کارگاه آموزشی متعدد دیگر نیز از جمله فعالیت‌های مرتبط با آموزش پیرامون حفاظت از لاک‌پشت‌هاست.



فارس: به مراحل اجرای پروژه نجات لاک‌پشت‌های منقار عقابی جزیره هنگام در سال‌های مذکور ( از سال 89 تا 94) نیز اشاره‌ای داشته باشید. اقبالی: فعالیت‌ها را می‌توان در این موضوع به بخش‌های آموزشی، مهیاسازی امکانات مورد نیاز و مهیاسازی ساحل که شامل برنامه‌هایی همانند پاکسازی است، خلاصه کرد. این مؤسسه در راستای اجرای هدف نهایی طرح برگزاری جلسات اعضای موسسه ایده نو، نوشتن طرح اولیه پروژه، مطالعات، بررسی و نقشه‌برداری جزیره هنگام مورد نیاز بود که طی سه روز مطالعه میدانی، عکس‌برداری از محل، صحبت با بومیان و دیدن آثار لانه‌های قدیمی در سواحل منطقه، اعضای ایده نو به این نتیجه رسیدند که به ترتیب بخش‌هایی از ساحل هنگام موسوم به "ساحل آرامش"، "ساحل در دور (فانوس دریایی)" و "ساحل هنگام قدیم"، که سه ساحل اصلی محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی است را تحت پوشش اجرای طرح‌های حفاظتی و صیانتی قرار دهد.

همچنین به عنوان نمونه کارگاه‌های آموزشی برای مجریان طرح توسط مهندس مشاور از سال‌های گذشته تاکنون مدنظر بوده که در این راستا می‌توان به کارگاهی اشاره کرد که در اسفندماه سال 89 با همکاری سازمان محیط زیست هرمزگان و با حضور کارشناس گروه متخصصان لاک‌پشت‌های دریایی ایران (مهندس اصغر مبارکی) برگزار و اعضای تیم اجرایی پروژه آموزش‌های لازم را دریافت و با مراحل انجام کار آشنا شدند، این کارگاه آموزشی با محوریت شناخت، بررسی و حفاظت لاک‌پشت‌های دریایی برگزار شد. علاوه بر این پاکسازی سواحل هنگام قدیم، ساحل در دور (فانوس دریایی) و ساحل آرامش با همکاری سازمان محیط زیست هرمزگان، اداره محیط زیست منطقه آزاد قشم، داوطلبان، اهالی بومی جزیره هنگام و اعضای گروه ایده نو همواره در این سال‌ها با حساسیت و دقت بالایی صورت گرفته به نحوی که هر بار تمامی زباله‌های موجود در این سواحل جمع‌آوری شده است. در حوزه آموزش‌ها ضمن پاکسازی ساحل حضور دانش‌آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که نسل کنونی می‌تواند آینده را برای گونه‌های در معرض انقراض بهتر بسازد، بنابر همین موضوع هر ساله در فصل پاکسازی ساحل برنامه‌های متنوعی نیز در ساحل برای این قشر با هدف آشنایی بیشتر با لاک‌پشت‌ها برگزار می‌شود.



فارس: پیرامون حفاظت فیزیکی در بعد عملیاتی‌تر در مورد لاک‌پشت‌ها چه آیتم‌های مدنظر و اجرا می‌شود؟ اقبالی: مسائلی همانند پلا‌ک‌گذاری لاک‌پشت مادر، بیومتری لاک‌پشت مادر، بیومتری تخم‌ها که شامل وزن و اندازه و حجم است، جابه‌جایی لانه‌های در صورت نیاز و شمارش تخم‌های درون لانه از اهمیت بالایی برخوردار است که همواره در مدت زمان فصل تخمگذاری و تولد لاک‌پشت‌ها اجرایی می‌شود. از طرفی مراقبت از لانه‌ها تا زمان به دنیا آمدن بچه لاک‌پشت‌ها نیز در کنار رصد و آمارگیری بچه لاک‌پشت‌های به دنیا آمده در سایت مورد حفاظت نیز صورت می‌گیرد. فارس: با توجه به تجربیات میدانی شما طی این سال‌ها، عوامل تهدید کننده بقای لاک‌پشت‌های دریایی جزیره هنگام در برهه کنونی چیست؟ اقبالی: برداشت مستقیم و استفاده بومیان از تخم‌ها، کوتاهی عرض ساحل به طوری که آب سطح لانه را فرا می‌گیرد که متأثر از بالا آمدن آب اقیانوس‌هاست، صخره‌ای بودن بستر ساحل در بعضی مناطق، تخریب زیستگاه، آلودگی‌های دریایی و ساحلی، وجود زباله در سواحل تخم‌گذاری، تصادف و برخورد لاک‌پشت‌های مادر با قایق‌ها و دیدگاه‌های اکوتوریسمی پیرامون این نوع گونه از جمله مباحث اصلی و تهدید کننده است. فارس: از نظر شما اهمیت اینگونه فعالیت‌ها و ادامه آن در بقا نسل پوزه عقابی‌ها چقدر مؤثر است؟ اقبالی: با توجه به دلایل ذکر شده جهت جابجایی لانه‌ها و نظر به این که نسل این موجود به شدت در معرض انقراض قرار دارد، با اهمیت فراوانی که لاک‌پشت‌ها در چرخه مواد و باروری اکوسیستم دارند همچنین اهمیت‌های زیباشناختی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ادامه پروژه جهت کمک به حفظ و بقای لاک‌پشت‌ها توجیه‌پذیر و الزامیست. از سال 89 تاکنون، طبق آمار اخذ شده و مستند درصد تفریح از 75 درصد بالاتر بوده است که این امر نشانه خوبی بر موفقیت اجرای پروژه نجات لاک‌پشت‌های منقار عقابی توسط این مؤسسه در جزیره هنگام است. همچنین در سال 94 طبق تخمین‌های زده شده در جزیره هنگام بیش از سه هزار بچه لاک‌پشت با موفقیت وارد دریا شده‌اند. فارس: پیشنهادات شما جهت ادامه پروژه حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در هنگام چیست؟ اقبالی: حمایت بیشتر مقامات مسئول از اجرای پروژه‌های زیست محیطی در منطقه و توانمندسازی جهت حفاظت، تحقیقات و مدیریت، همکاری‌های درون بخشی و بین بخشی سازمان‌های مرتبط
آگاه‌سازی، ارائه اطلاعات و آموزش افراد بومی در خصوص اهمیت حفظ و نگهداری طبیعت، مشارکت جوامع محلی در فعالیت‌های حفاظتی و اجرای پروژه، نصب تابلوهای راهنما و آموزشی، اعلام حفاظت در  جزایر و سواحل حتی در جوار منطقه خارج از محدوده محل تخمگذاری، جلوگیری از هر گونه ساخت و ساز در سواحل تخم‌گذاری، تامین منابع مالی جهت حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در سراسر هرمزگان و ثبت منطقه و سواحل حفاظت شده توسط سازمان محیط زیست از جمله مسائلی است که می‌تواند کمک شایانی به فعالیت‌های حفاظتی بکند.



انتهای پیام/88001/مح40/و

94/04/09 - 13:49





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن