تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819738501




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الزامات عرضه اوليه سهام شرکت ها به روش ثبت سفارش دفتري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ تير ۱۳۹۴ (۱۴:۲۵ب.ظ)
الزامات عرضه اوليه سهام شرکت ها به روش ثبت سفارش دفتري موج - مدير عامل کارگزاري بانک کشاورزي الزامات عرضه اوليه سهام شرکت ها به روش ثبت سفارش دفتري را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، در پي تصميم مسوولان سازمان و شرکت بورس مبني بر به کاري گيري روش ثبت سفارش دفتري براي عرضه اوليه سهام شرکت ها، حسين خزلي خرازي درباره الزمات اين روش گفت: با به کارگيري روش ثبت سفارش دفتري مشکلات فعلي عرضه‌هاي اوليه برطرف مي‌شود، اما ناظرين بازار بايد به زمان عرضه‌هاي اوليه توجه کرده و زمان مناسبي براي آن در نظر بگيرند.
وي با بيان اين که روش ثبت سفارش دفتري (Book Building) در دنيا استفاده مي شود و مي‌تواند تمامي مشکلات قبلي در بازار سهام ايران را برطرف کند، به آشنايي فعالان بازار سرمايه کشور با اين روش در بورس اشاره کرد و ادامه داد: مشکلات عرضه‌هاي اوليه اين است که در عرضه سهام شرکت، يک عرضه‌ کننده با تعداد مشخصي از سهم و انبوه بسيار زيادي از خريداران وجود دارد و سهميه‌بندي براي خريداران تعيين مي شود. در حالي که اکثر فعالان بازار مايل به خريد سهم جديد هستند.
اين کارشناس افزود: از سوي ديگر در زمان عرضه اوليه نيروي عرضه و تقاضا در روز اول به درستي عمل نمي‌کند‌، زيرا تعداد خريداران و فروشندگان بايد يکسان بوده و اطلاعات بين آنها مشترک و يکسان باشد.
خزلي خرازي عدم تقارن اطلاعات را از ديگر مشکلات عرضه اوليه دانست و گفت: چون شرکت سابقه فعاليت در بورس را ندارد طبيعي است که عرضه‌کننده از انبوه خريداران اطلاعات بيشتري داشته، لذا مشکل عدم تقارن اطلاعات در کنار سهميه‌بندي باعث مي‌شود که انحرافاتي در قيمت‌گذاري ايجاد شود. اين در حالي است که در بورس کشور به دليل وجود مشکلات زيرساختاري، مشکلات فني هم به آن اضافه شده و عدم جوابگويي موتور معاملاتي و پهناي باند باعث بروز مشکلاتي در عرضه هاي اوليه مي‌شود.
وي افزود: به همين دليل روشي در دنيا مورد استفاده قرار مي‌گيرد که بر اساس آن سهام شرکتي عرضه دوم يا SPO مي‌شود؛ يعني از خريداران طي چند روز ثبت‌نام به عمل آمده و به آن ها اجازه داده مي شود که ثبت‌نام کرده و قيمت‌ها را تغيير دهند و فروشنده نيز قيمت‌ها را تغيير مي‌دهد و براي اينکه عرضه اوليه با شکست مواجه نشود حتما بازخريد سهم طراحي مي شود تا متعهد پذيره نويسي در صورت عدم خريداري از سوي خريداران، سهام را خريداري کند.
مدير عامل کارگزاري بانک کشاورزي خاطر نشان کرد: در اين روش هجوم به سيستم معاملاتي اندک بوده و چون 10 روز قبل از عرضه ثبت‌نام صورت مي‌گيرد، فروشنده و مشاور عرضه که مشاور متعهد بازخريد هم هست با توجه به حجم ثبت‌نام، استراتژي قيمت را تعيين مي‌کند. اين در حالي است که در مورد عدم تقارن اطلاعاتي مشکلات همچنان باقي‌ مي‌ماند؛ زيرا هر چند که مديران اطلاعات را افشا کنند اين روش به حجم اطلاعات کاري ندارد.
خزلي خرازي گفت: نکته‌ بعدي در روزهاي بعد از عرضه است به‌ طوري که بعد ار عرضه اوليه به دليل محدوديت نوسان و حجم مبنا صف‌هاي خريد در بازار ايجاد مي‌شود که براي حل اين مشکل پيشنهاد شده است تا محدوده نوسان سهم به مدت 10 روز باز شود که با اين کار قيمت واقعي سهم براساس اطلاعات مشخص شده و به کشف قيمت نزديک‌تر خواهد بود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن