تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز كليد همه خوبی هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848444790




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازی‌های پر اوج و فرود یک صنعت/ همه چیز با آتاری شروع شد!


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مروری بر صنعت بازی‌‌سازی؛
بازی‌های پر اوج و فرود یک صنعت/ همه چیز با آتاری شروع شد!

بازی رایانه ای


شناسهٔ خبر: 2789093 - یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
فرهنگ > صنایع فرهنگی

بازی‌های ویدئویی و بازی‌های رایانه‌ای که امروز دو بخش اصلی بازار صنعت بازی را از آن خود کرده‌اند تاریخچه‌ای پر فراز و فرود داشته‌اند. به گزارش خبرنگار مهر صنعت بازی‌ که این روزها جایگاه ویژه‌ای در میان صنایع سودآور دارد از دیرباز از دو بخش بازار بازی‌های ویدیویی و بازار بازی‌های رایانه‌ای تشکیل شده است. تا اوایل دهه ۹۰ میلادی هر دو بخش همزمان و به یک اندازه رونق و اقبال داشتند و استانداردهای سخت‌افزاری بازی را در دوره خود به خوبی پوشش می‌دادند.تا اینکه بازار بازی‌ها، به طور کلی، برای ایجاد ثبات و با توجه به وضعیت رو به رشد صنعت یارانه در جهان و سلطه رایانه‌های شخصی در جوامع تمرکز بیشتری بر بازی‌های رایانه‌ای داشتند. با این وجود بازار بازی‌های ویدیویی تا نسل دوم تحت سلطه سونی‌ پلی‌استیشن، نیتندو گیم و میکروسافت ایکس‌باکس بود.ماهیت این بسته‌های ویدیویی به گونه‌ای بود که علی‌رغم علاقه کمپانی‌های سرمایه‌گذار نیازمند به روزرسانی و ارتقاء سخت‌افزای این بازی‌ها در دوره‌های زمانی کوتاه مدت بود تا بتواند اقبال خود را در بازار بازی‌ها حفظ کند.با این وجود بیشترین اقبال بازی‌ها در بازار از سال ۲۰۰۱ به بعد رنگ دیگری به خود گرفت و قابل قیاس با دهه‌های گذشته خود نیست.بازار بازی‌های ویدیوییبازی‌های الکترونیکی برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ با عرضه بازی سکه‌ای پانگ ارکید آتاری و بعدها با عرضه بازی فضایی میدوی در آمریکا به مخاطبان معرفی شد. یک سال بعد این بازی‌ها با عرضه نخستین بازی ویدیویی برای خانه‌ها با نام مگناوکس پیشرفته‌تر شدند و به مرور پای شرکت‌های دیگر مثل آتاری و ماتل به دنیای بازی‌های ویدیویی خانگی باز شد و رقابتی میان آنها درگرفت.
آتاری
برای یک دهه کمپانی‌هایی آمریکایی هر دو گره بازی‌های سکه‌ای آرکید و بازی‌های ویدیویی را دنبال کردند و تسلط زیادی روی این بازار داشتند. تا اینکه در سال ۱۹۸۵ ورق برگشت و پای کمپانی‌های ژاپنی به بازار بازی‌های ویدیویی باز شد.در آن زمان شرکت ژاپنی نینتندو کنسول ۸ بیتی famicom را وارد بازار کرد (که بعدها این کنسول را با تغییر نام در آمریکا نیز منتشر کرد) و بعد از آن سگا را در سال ۱۹۸۷ تولید کرد.
نینتندو
با گذشت زمان سگا و نینتندو کنسول‌های پیچیده‌تر ۱۶ بیتیی را وارد بازار کردند. در سال ۱۹۹۱ کمپانی‌های ژاپنی همه تلاش‌شان را برای تسخیر بازارجهانی بازی‌های ویدیویی برنامه‌ریزی کردند و به این ترتیب سگا و نینتندو توانستند به نحوی در این حوزه فعالیت کنند که یک سال بعد موفق به فروش بیش از ۵۵ میلیون واحد سخت‌افزاری شدند.اولین کمپانی 3DO در سال ۱۹۹۳ و کمپانی آتاری در سال ۱۹۹۴ تلاش کردند تا انحصار بازی‌ها را از چنگ سگا و نینتندو در آورند. آنها با بهبود سیستم عامل سخت‌افزاری و تجهیز خود سعی کردند تا سیستم خود را به روز رسانی کنند و از سیستم قدیمی خود که در مقایسه دیگر کمپانی‌ها سیستمی شکست خورده داشت فاصله بگیرند.آنها اواخر سال ۱۹۹۴ موفق شدند خود را به چرخه کمپانی‌های موفق نزدیک کنند. اما پیش‌بینی آنها برای رشد در این صنعت با فعالیت‌های رو به جلوی کنسول‌های سونی و سگا برای راه‌اندازی کنسول‌های تازه با شکست مواجه شد.بازار بازی‌های رایانه‌ایاواخر سال ۱۹۸۴ بازار بازی‌های رایانه‌ای با اقبال بیشتری در میان مردم رو برو شد. این بازی‌ها به دلیل کاربری خانگی مقرون به صرفه بودند و برنامه‌ریزی برای آنها بسیار ساده‌تر بود. در این دوران با انتشار بازی کمودور برای رایانه‌های خانگی توجه بیشتری به سوی بازی‌های رایانه‌ای جلب شد و این گروه از بازی‌ها به مرور جایگزین بازی‌های ویدیویی شدند.
کمودور
بازی‌های رایانه‌ای به مرور با تکامل سخت‌افزاری و با توجه به موج تبلیغاتی که آنها را همراهی کرد در صدر توجه‌ها قرار گرفت و اقبال بازی‌های ویدویی به شدت با رکورد مواجهه شد تا به مرور بازارشان کم‌رنگ و تولیداتشان محدودتر شد به این ترتیب نسل اول بازی‌های رایانه‌ای با حضور بازارهای نسل دوم در سایه فرو رفت.اما از سال ۱۹۸۵ به بعد کمپانی‌های تولید بازی‌های رایانه‌ای به مرور بیشتر شدند و هواداران وعلاقمندان به بازی‌های رایانه‌ای با نسل سوم از کنسول‌ها و دستگاه‌های بازی رایانه‌ای تحولی در این صنعت ایجاد کردند.از میان این کمپانی‌ها می‌توان به کنسول‌های ارائه شده توسط سگا، نیتندو، آتاری و شارپ ایکس اشاره کرد. این کمپانی‌ها کنسول‌هایی را به مخاطبان و دوستداران بازی‌های رایانه‌ای ارائه کردند و موج جدیدی در این صنعت به راه انداختند.تولید کنسول‌های ۱۶ بیتی در این دوران با عرضه محصولات سوپر نینتندو و سگا به اوج خود رسید. این دو شرکت توانستند در این عرصه موفقیت‌های بسیاری کسب کنند و به عنوان برندهایی مطرح در صنعت بازی‌های رایانه‌ای در دهه ۱۹۸۰ برای خود نامی بهم بزنند. در این دوران بود که دسته‌‌های بازی و امکان‌‌های جدید برای بازی‌های رایانه‌ای در نظر گرفته شد که دخالت کاربران این بازی‌ها را در روند بازی بیشتر و بهتر می‌کرد.در این دوران بود که بازی‌هایی به بازار بازی‌های رایانه‌ای معرفی شد که همچنان به عنوان بازی‌های محبوب میان مردم نسخه‌های جدیدی از آنها تولید می‌شود. از میان این محصولات می‌توان به سونیک، BOMBER MAN، فاینال فانتزی و METAL GEAR اشاره کرد.و اما حضور کنسول‌‌های ۳۲ بیتی از اوایل دهه ۱۹۹۰ پای نسل پنجم را به بازار بازی‌های رایانه‌ای باز کرد. در این زمان علاوه بر کنسول‌هایی که پردازشگرهای ۳۲ بیتی داشتند کمپانی‌هایی بودند که با ارئه کنسول‌های ۶۴ بیتی باعث ارتقاء نسل پنجم کنسول‌ها و دستگاه‌های بازی شدند.در این دوران کمپانی‌های ژاپنی نبض بازار بازی‌های رایانه‌ای را به خود اختصاص داده بودند. تا اینکه به مرور در سال ۱۹۹۸ فرمانروایی کنسول‌ها به دست کنسول‌های ۱۲۸ بیتی افتاد.این کنسول‌ها قابلیت زیادی در پردازش بازی‌هایی داشتند که در محیط ۳ بعدی طراحی شده بودند. این کنسول‌ها به نسل ششم بازی‌های رایانه‌ای نام گرفتند. البته این روزها اقتدار ژاپنی‌ها و کمپانی‌هایی مثل سونی و گیم کیوب کاهش یافت و کمپانی‌هایی نظیر مایکروسافت قدرت گرفتند. پیروزی بازی‌های ۱۲۸ بیتی آنقدر طولانی شد که بیشتر از یک دهه به طول انجامید تا نسل هفتم بازی‌های یارانه‌ای متولد شود.این نسل که علاوه بر ویژگی‌های تصویری و طراحی سه بعدی به لحاظ کیفیت صدا و پیشتبانی خدمات آنلاین قابلیت‌های ویژه‌ای داشتند بازار بازی‌های رایانه‌ای را قبضه کردند. در این دوران شرکت مایکروسافت با ایکس‌باکس و کمپانی سونی با پلی‌استیشن بیشترین بازار را در دست داشتند.
ایکس باکس
اما در این دوران اقبال بازی‌های آنلاین نیز میان کاربران افزایش می‌یابد بازی جنگ‌ستارگان از جمله‌این بازی‌هاست اما در کنار این بازی‌ها کنسول‌های سونی، کنسول WII و کنسول‌های دستی نیتندو نیز همچنان اقبال بیشتری در میان دوستداران بازی‌ها داشتند.مزیت این کنسول‌ها در مقایسه با رایانه هم از نظر سخت افزاری و هم از نظر نرم‌افزاری موجب می‌شد تا این کنسول‌ها برای کاربران به صرفه باشند اما به دلیل ضعفی که به لحاظ به روز رسانی سیستم از لحاظ سخت افزاری داشتند یک ضعف عمده داشتند که از نگاه بسیاری از کاربران دور نمی‌ماند و برخی از کاربران بازی‌های رایانه‌ای را به کنسول‌ها ترجیح می‌دادند.با این وجود با پیشرفت محصولات تولید شده توسط کمپانی‌های تولید بازی‌ به لحاظ سخت‌افزاری این روزها بازی‌هایی جذاب با گرافیک و کیفیت مناسبی عرضه می‌شود بازی‌های که با به کار گیری هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان نسل برتر بازی‌ها بازار تمامی‌ کمپانی‌های عرضه بازی را قبضه کند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن