تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820873233




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تیتر امشب: راهکارهای ایجاد اشتغال و کارآفرینی


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: تیتر امشب: راهکارهای ایجاد اشتغال و کارآفرینی


برنامه تیتر امشب شبکه خبر با حضور آقایان عبدالرضا مصری نمایند مجلس شورای اسلامی و کوروش پرند رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای به بررسی موضوع راهکارهای ایجاد اشتغال و کارآفرینی پرداخت . به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ، عبدالرضا مصری گفت:  در دوره ای که هستیم در خصوص فارغ التحصیلان بیکار، چالش بسیار بزرگی داریم  .
وی گفت: وجود چهار تا چهار ونیم میلیون نفر فارغ التحصیل بیکار در رشته های مختلف تحصیلی زنگ خطری است در این خصوص که سرمایه بسیار عظیمی داریم اما امکان استفاده از این سرمایه عظیم انسانی وجود ندارد .
وی در تشریح این موضوع گفت: متاسفانه هیچ تعریفی برای جذب افرادی که تحصیلاتی را گذرانده اند پیش بینی نکرده ایم .
مصری افزود: حلقه مفقوده موضوع این است که آنچه اینها به عنوان  دانش آموخته ، آموخته اند  و آن چیزی که در بازار کار مورد نیاز است با هم سنخیتی ندارد .  

  این نماینده  مجلس در ادامه افزود: انباشتی از افراد سواد دار کم مهارت داریم در کنار بازاری نیاز به مهارت در آن وجود دارد .
مصری گفت : در حوزه کارآفرینی هم  معتقدم در هیچ مقطعی برنامه مشخصی برای جذب بیکاران  نداشته ایم حتی در زمانی که  من مسئولیت داشتم زیرا برنامه ای وجود نداشته و بر اساس سلایق عمل شده است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در کشور مطالعات خوبی در در مقایسه با دو کشور همسایه صورت گرفته است افزود: در این مطالعه اقتصاد سه کشور بررسی و مشخص شده اقتصاد ما بر اساس منفعت است یعنی فقط به دنبال سود هستیم و اقتصادی که بر اساس منفعت باشد مبنای آن واسطه گری و دلالی است، در این اقتصاد تولید به مرور حذف می شود .
مصری گفت : اقتصاد ما بر مبنای سود است و وقتی بر این مبنا باشد اگر وام هم بگیرید در بخش مسکن ودلالی صرف می شود و تولید در آن بی توجه می ماند .
رئیس سازمان  آموزش و فنی کشور در ادامه این بحث گفت : در حوزه اشتغال ورفع بیکاری پارامترهای زیادی تاثیر گذارند که یکی از این پارامترها بحث آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی است .
کوروش پرند با بیان اینکه  آموزش های فنی وحرفه ای نقش بسیار موثری در ایجاد اشتغال دارند  گفت : در حال حاضر 700 مرکز دولتی و 14 هزار آموزشگاه آزاد داریم .
وی افزود: در این مراکز چند نوع آموزش داده می شود  و به طور کلی نزدیک به 60 درصد آموزشهای تخصصی سازمان آموزش فنی و حرفه ای منتج به اشتغال می شود .
پرند با اشاره به اینکه نظامهای آموزشی دنیا  با سه موضوع متحول می شوند گفت : موضوع فناوری اطلاعات ، سلامت و بحث فاینانس سه موضوعی است که  باعث تحول خواهد شد .
رئیس سازمان  فنی و حرفه ای کشور گفت : با این وصف مشکل فارغ التحصیلانی که مطرح می کنند صرفاً مشکل کشور ما نیست سایر کشورها هم این مشکل را دارند البته با نرخ های متفاوت .
وی افزود : از هر صد مردی که  در کشور ما فارغ التحصیل هستند 12 و اندی نفر بیکارند و در مقابل از هر صد زن فارغ التحصیل 33 نفر بیکار هستند .
پرند با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه ای طرحی را با عنوان ارتقاء شایستگی های حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان کشور با رویکرد رفع نیاز بازار دارد گفت : کارهای عملیاتی این طرح انجام شده  و این آمادگی وجود دارد که در این کار به مراجع ذیربط کمک کنیم البته قطعاً با این طرح رویکرد و مشکل فارغ التحصیلان رفع نخواهد شد زیرا  مثلاً در رفع مشکل کشاورزی باید سیستم کشاورزی  های تک داشته باشیم تا بتوانیم از فارغ التحصیلان آن استفاده کنیم .
عبدالرضا مصری در ادامه بحث با بیان اینکه برای رفع موانع تولید قوانین بسیار خوبی در مجلس داریم که ماهها در خصوص آن کار شده  و به تصویب هم رسیده است گفت : سعی کرده ایم در آن  بسیاری از موانع بر سر تولید را  که در کشور وجود دارد رفع کنیم.  
وی با اشاره به اینکه  بیش از 85 درصد واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی که ظرفیت تولید  در سه شیفت را دارند  عمدتاً با یک شیفت کار می کنند و یا در هفته ای یک یا دو روز فعالیت دارند افزود:  این در حالی است که حدود 45 درصد آنها نیز کلاً تعطیل است و امکان استفاده از ظرفیت تولید وجود ندارد که بیشتر به علت بی توجهی به امر تولید است  .
مصری افزود : برای رفع موانع تولید به کمک کارآفرینان آمده ایم  ا قوانین دست و پاگیر را  مرتفع کنیم که البته اصلی ترین  مانع  که نظام بانکداری است هنوز حل نشده و تولید کننده ما در خصوص نظام بانکداری با مشکلات  زیادی روبرو است و تا زمانی هم  که نظام بانکداری کشور اصلاح نشود، موفقیت طرح با اما و اگر همراه است.
وی گفت: معتقدم  هیچ شعبه بانکی گشوده نمی شود مگر اینکه  چند واحد تولیدی بسته می شود یا  اساساً بوجود نمی آید و این رویش قارچ گونه بانکها  نشان از این دارد که  سود و  پول در تولید نیست  بلکه در بانکداری است .
مصری افزود : نظام بانکی ما ناخواسته  به سمتی  سوق داده می شود که در آن  تولید مغفول باقی مانده است و تا تولید در این کشور درست نشود  موضوع اشتغال حل نمی شود  .
وی گفت : کار طرح رفع موانع تولید  در مجلس  تمام شده است و فکر می کنم تا 10 الی 15 روز دیگر ابلاغ انجام شود .
پرند در ادامه بحث به طرح های سازمان  آموزش فنی و حرفه ای اشاره کردو گفت : طرح توانمند سازی و آموزشهای مهارت روستائیان ، عشایر و مناطق مرزی بعد ازماه  مبارک رمضان به صورت جدی در کشور عمل خواهد شد .
رئیس سازمان  آموزش فنی وحرفه ای افزود : این طرح که با رویکرد  اشتغال پایدار است هشت مرحله دارد  و تفکر اصلی آن بر روی آموزشهای سیار است یعنی  در مناطق روستایی وعشایر به همراه سازمانهای مربوطه  حضور خواهیم داشت والبته 130 میلیارد  اعتباری که برای آن  دیده شده چنانچه در اختیار قرار گیرد  براحتی می توان  در کشور آن را پیاده سازی کرد .    

  پرند گفت : هم اکنون نیز برای این طرح چند استان  انتخاب و برنامه ها و نیاز سنجی های مربوط به آن  انجام شده است .
وی درباره طرح ارتقای شایستگی حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان نیز گفت :  در سال 94 به هزار اپلیکیشن نویس نیاز داریم و با برآوردی که داشتیم براحتی می توانیم  با آموزشهای لازم  مهارتی، نیروهای کار را ایجاد کنیم  تا از طریق دورکاری بتوانند  برای سایر کشورها  کار کنند کاری که هم اکنون در هند در حوزه فناوری اطلاعات انجام می شود .
رئیس سازمان فنی حرفه ای افزود : البته در جلساتی که با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور داشتیم به این نتیجه رسیدیم که  چند مرکز نوآوری در سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایجادکنیم  تا  ایده  افراد نخبگان جامعه را  تبدیل به محصول و سپس آن را تجاری سازی کنیم .


شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن