تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820258218




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش 21 برابري تعداد دشت هاي ممنوعه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ تير ۱۳۹۴ (۱۵:۳۴ب.ظ)
گزارش مرکز پژوهش‌ها ازنابودي ذخاير آب؛ افزايش 21 برابري تعداد دشت هاي ممنوعه موج-مرکز پژوهش‌هاي مجلس با ارائه تحليلي از وضعيت منابع آب کشور، اعلام کرد: تعداد دشت‌هاي ممنوعه از ۱۵ دشت در سال ۴۷ به ۳۱۹ دشت در سال ۹۳ افزايش يافته است.
به گزارش خبرگزاري موج، مرکز پژوهش‌هاي مجلس با ارائه گزارشي از تحولات قوانين بخش آب و تاثير آن بر منابع زيرزميني اعلام کرد: در حال حاضر وضعيت نامناسب منابع آب زيرزميني بر کسي پوشيده نيست. وضعيت اقليمي و منابع آب کشور حکايت از محدوديت جدي منابع آبي دارد به ترتيبي که بيش از دو سوم کشور جزء مناطق خشک، نيمه خشک و بياباني است که عمده مراکز و قطب هاي جمعيتي از جمله کلان‌شهرهاي کشور که منابع تامين آب آنها متکي بر منابع زيرزميني است را در بر مي گيرد و کمتر از يک سوم کشور درساير اقليم هاي با وضعيت آب و هوايي مرطوب و نيمه مرطوب قرار گرفته است.
لذا در حال حاضر منابع آب زيرزميني کشور به دليل برداشت بيش از حد ناشي از ازدياد چاه‌هاي غيرمجاز و اضافه برداشت هاي چاه‌هاي مجاز، همراه با وقوع خشکسالي هاي متوالي ساليان اخير به وضعيت بحراني رسيده است.
تشديد افت سطح آب و کسري مخزن در آبخوان ها، ممنوعيت بيش از نيمي از دشت هاي کشور را به دنبال داشته و روند رو به تزايد بهره برداري هاي بي رويه از منابع آب زيرزميني و با راندمان هاي بسيار پائين تر از متوسط نرخ جهاني چه در انتقال و مصرف در مزرعه و چه در توليد ماده خشک به ويژه در ۱۰ سال اخير که حکايت از خسران دارد، موجب شده تا روند افت منابع آب زيرزميني شدت بيشتري به خود گيرد، به طوري که در ۴۷ سال اخير مخازن آب زيرزميني کشور با کسري مخزن بيش از ۱۱۰ ميليارد متر مکعبي مواجه شده اند که حدود ۹۵ ميليارد متر مکعب آن مربوط به ۲۰ سال اخير است.
نکته حائز اهميت ديگر نقش مهم منابع آب زيرزميني در تامين نياز آب شرب آحاد جامعه است که ۶۳ درصد آن از طريق آب‌هاي زيرزميني تامين شده و آب‌هاي سطحي سهم ۳۷ درصدي را به خود اختصاص مي دهد. البته در بخش تامين آب شرب روستايي سهم آبهاي زيرزميني بالغ بر ۸۰ درصد است.
هم اکنون در کشور کسري مخزن و افت شديد سطح آب باعث کمبود آب و عدم قطعيت در تامين آب کلان‌شهرهاي کشور از جمله تهران و حتي تامين آب بيش از ۶ هزار روستاي کشور با تانکر شده است.
در حال حاضر نرخ متوسط فرونشست در دشت تهران بين ۳۰ تا ۳۶ سانتيمتر در سال در مناطق مختلف است که بسيار بيشتر از ساير نقاط جهان است. همچنين تغييرات کيفي آب زيرزميني در اثر کاهش حجم مخزن، ايجاد فروچاله ها و شکاف هاي بزرگ در دشت ها و تهديد حيات شهرها و روستاها در اثر تخليه آبخوان ها، از ديگر واقعيت هاي کشور است.
تعداد دشت هاي ممنوعه کشور از حدود ۱۵ دشت در سال ۱۳۴۷ به ۳۱۹ دشت در سال ۱۳۹۳ افزايش يافته و به دليل روند صعودي مصارف و بهره برداري هاي بي رويه آب، تعداد دشت هاي ممنوعه در حال افزايش است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن