تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بنده اى نيست كه به خداوند خوش گمان باشد مگر آن كه خداوند نيز طبق همان گمان با او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804837809




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دل نگراني دولت براي استاني شدن انتخابات مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ تير ۱۳۹۴ (۱۰:۳۳ق.ظ)
دل نگراني دولت براي استاني شدن انتخابات مجلس موج - قوه مجريه نهاد اجرايي است و لزومي ندارد در مباحث قانوني انتخابات مجلس نظري را اعمال کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، بالاخره پس از کش و قوس هاي بسيار بر سر استاني شدن انتخابات اين طرح در مجلس پس از رفع اشکالات و اضافه کردن پاره اي از اصلاحات، راهي شوراي نگهبان شد. اين مطلب را امير خجسته، رئيس کميسيون شوراها و امور داخلي کشور تاييد کرد.
به نظر مي رسد که در اين دوره شوراي نگهبان نظر مثبتي بر اين طرح داشته باشد. اينطور هم که نمايندگان مجلس مي گويند احتمال اينکه استاني شدن به انتخابات مجلس دهم برسد زياد است. البته سخنگوي کميسيون شوراها گفته است که مجلس تمام سعي خود را در اين راستا خواهد کرد.
هر چند مخالفين اين طرح هنوز هم بر نظر خود استقامت مي کنند. موافقين هم اين طرح را زمينه اي براي پيشرفت و توسعه سياسي مي دانند. دکتر حشمت الله فلاحت پيشه در جايي به موج گفته بود: «اعتقاد من بر اين است يکي از الزامات براي انتخابات مجلس، استاني شدن است که چند دليل براي اين گفته دارم: 1. تقويت جنبه ملي مجلس و کارويژه ملي آن نسبت به کارويژه بخشي: از اين جهت که مجلس بيشتر به سمت قوانين کلان پيش خواهد رفت.
2. اين طرح تجربه جهاني دارد: در دنيا انتخابات به صورت ايالتي است. نمايندگان به صورت استاني انتخاب مي شوند و به همان ميزان هم در حوزه ملي نقش بالاتري دارند. مسأله اي که الان وجود دارد اين که نمايندگان مجلس دچار نوعي خفگي هستند. شوراها هم زير سايه مجلس قرار گرفته اند. در صورتي که امور شهري و محلي امور شورايي است. در اين صورت شوراها نبايد زير سايه مجلس باشند. عدم حضور نمايندگان در عرصه ملي باعث شده که فقط در همان امور شورايي نقش داشته باشند.
3. الزامات تحزب در ايران: اين طرح باعث تقويت احزاب مي شود و عدم شفافيت ها در حوزه رفتار سياسي کاهش پيدا خواهد کرد.»
با اين حال عده اي از نمايندگان مجلس نيز بار مالي و تحميل هزينه هاي اقتصادي، وارد شدن باندهاي قدرت و ثروت با پول‌هاي کثيف به جريان انتخابات و مجلس را از معايب اين طرح دانسته اند.
با مقايسه نظرات مخالفين و موافقين اين طرح به نظر مي رسد آمار موافقين بيشتر شود؛ چرا که اينطور برآورد مي شود خواست عمومي، اکثريت نخبگان و الزامات اداري کشور بيش از گذشته نياز به تصويب اين طرح را نشان مي دهد.
در ميان نظرات مخالفين و موافقين، تحليل کنش دولت هم بسيار تأمل برنگيز است. دولت در ابتداي بررسي اين طرح در کميسيون شوراها و بررسي در جلسات علني مخالف بود؛ اما پس از برگشت از شوراي نگهبان و اعمال اصلاحات مجلس بر روي اين طرح موافقت خود را اعلام کرد. از آن گذشته دولت اعلام کرده است که براي تکميل اين طرح لايحه به مجلس مي دهد. دولت معتقد است که اين طرح به انتخابات مجلس امسال هم مي رسد. رحماني فضلي، وزير کشور با بيان اينکه لايحه استاني شدن انتخابات مجلس احتمالا به انتخابات پارلمان مي‌رسد، گفته است:‌ «طرح مجلس تنها در مورد استاني شدن انتخابات پارلمان است اما لايحه دولت جامع تر و کامل تر است. البته در اين رابطه سعي شد که اين لايحه هم راستا با سياست‌هاي کلي تدوين شده انتخابات در مجمع تشخيص مصلحت نظام باشد.»
اين در حالي است که مجمع تشخيص مصلحت نظام چندي پيش بررسي استاني شدن را از دستور کار خارج کرد و آن را ضروري ندانست. هر چند سخنگوي کميسيون شوراها در اين باره گفته است که آن طرحي که مجمع از دستور خارج کرد با اين طرح در دست مجلس متفاوت است. از اين گذشته با در نظر گرفتن اينکه طرح مجمع، لايحه دولت و طرح مجلس با هم تفاوت هايي داشته باشند و لايحه دولت مکمل طرح مجلس باشد اين سوال در ذهن شکل مي گيرد چرا دولت در اين زمان اينقدر براي انتخابات دل مي سوزاند؟ حتي اگر در قالب لايحه و پيشنهاد باشد. مگر نه اينکه قوه مجريه نهاد اجرايي کشور است و وزارت کشور صرفا موظف است که قانون را اجرايي کند، چرا اين همه در روند بررسي انتخابات دل نگراني دارد. البته اين بار اول نيست. اين اتفاق ممکن است که در مقام اجراي قانون کمک به روند آن کند ولي در ذات سياسي اندکي باعث نگراني است. با اين حال بايد خوشبين باشيم که دولت در محوريت نشاط سياسي بسيار پويا عمل مي کند. اين پويايي از توسعه سياسي و اعتلاي احزاب و تشکل هاي سياسي آغاز شده و احتمالا به پاره اي از عزل و نصب ها هم خواهد انجاميد. در هر حال دخالت دولت درانتخابات مجلس به هر شکل وسياقي زيبنده نيست. اين همان خطري است که دکتر محمود رضا اميني در يکي از صحبت هايش به آن اشاره کرد که: «دولت تلاش مي کند که انتخابات به گونه اي مطابق ميل خودش رقم بخورد و اين انتخابات همسو با اهدافش باشد.»
البته نمونه هاي عيني اين دخالت دولت در انتخابات شايد به صورت شبهه برآورد شود ولي هشداري است که مسوولين امر و قانونگذاران بايد مواظب آن باشند.

گزارش از: صفيه رضايي














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن