تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817181353




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هوشمندی یک ذهن خلاق


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > موسیقی  - سمیه قاضی‌زاده «بی‌واژه» آخرین آلبوم محمد اصفهانی در فضایی کاملا جدید منتشر شد. شاید آخرین تصوری که می‌شد دربارهء قطعات اجرایی توسط اصفهانی داشت اجرای قطعاتی روی ریتم‌ها و ملودی‌های ترکی استانبولی بود. کاری که این خواننده در آخرین آلبومش انجام داده است. آهنگسازی‌ها در «بی‌واژه» چند دسته‌اند. دستهء اول قطعاتی هستند که سبک و سیاق همیشگی محمد اصفهانی در آنها دیده می‌شود. قطعاتی که اکثرا از ساخته‌های پدرام کشتکار هستند. پویا نیکپور و پوریا حیدری هم در همین دسته‌بندی ملودی‌سازی کرده‌اند. دستهء دوم قطعات ترکی استانبولی است که همه‌شان ساخته تویجان نیازی آهنگساز با ذوق ترک است که به همراه تیمش قطعاتی چون «غم دوری»، «اگه باشی» و «فردای پنهانی» را آهنگسازی کرده است. قطعات باطراواتی که شادابی را همراه با خودشان هم به آلبوم «بی‌واژه» آورده‌اند و هم به سبک اصفهانی، اما دستهء سوم ترانه‌ تیتراژهایی است که اصفهانی طی سال‌های اخیر برای رسیال‌های مختلف اجرا کرده و حالا آنها در این آلبوم آمده‌اند. ترانه‌هایی که ناخودآگاه زمان شنیدنشان تصاویر را با خود همراه می‌کنند و خاطرات است که تازه می‌شود. قطعاتی چون «باور نکن» ساخته علیرضا کهن‌دیری که از زیباترین و ماندگارترین قطعاتی است که اصفهانی طی این سال‌ها اجرا کرده است. قطعه «رستگاران» ساخته آریا عظیمی‌نژاد هم از همین دسته است. قطعه‌ای ماندگار که با آواهای لطیف آیدا نصرت آغاز می‌شود و با مطلع «چه آرام در خود شکستم/ چه دلتنگ تنها نشستم» مجموعه موفق رستگاران را تداعی می‌کند و در عین حال هویت مستقل خودش را هم داراست. اصفهانی با انتشار «بی‌واژه» بار دیگر هوشمندی خودش را در جلب سلیقه‌های مختلف و البته مخاطبین در سنین مختلف  نشان داده است. گنجاندن قطعات شادتر با ریتم تندتر در کنار قطعات آرام و غمگین یکی از بارزترین ویژگی‌های این هوشمندی است. در عین حال کیفیت کار هم پائین نیامده و قطعات شاد نازل نیستند. همچنین اصفهانی عطر و بوی تازه‌ای را با گنجاندن قطعاتی ترکی استانبولی به آلبوم جدیدش بخشیده است. اتفاقی صد در صد غیر قابل پیش‌بینی که در همراهی با سی نوازندهء ترک و آهنگسازی تویجان نیازی اتفاق افتاده است. جالب اینجاست که این قطعات شبیه هیچ خواننده‌ء ترکی را تداعی نمی‌کند و اصفهانی توانسته ریتم و ملودی ترکی استانبولی را از فیلتر سبک خودش رد کند. ترانه‌های آلبوم که بیشترشان توسط اهورا ایمان در سال‌های مختلف سروده شده است، بسیار زیبا هستند و ترانه‌ء قطعات محوری آلبوم را همچون «بی‌واژه» و «باور نکن» تشکیل می‌دهند. هرچند به سادگی نمی‌شود از کنار ترانه زیبا و خاطره‌انگیز «غم دوری» مرجان محمدی گذشت که خیلی خوب روی ملودی ترکی تویجان نشسته است. در کنار اینها عبدالجبار کاکایی، علی معلم، ترانه مکرم و رویا میرفخرایی دیگر ترانه‌سرایان این آلبوم بوده‌اند که همگی از تراز اول‌های ترانه‌سرایی این روزهای ایران محسوب می‌شوند. اصفهانی در آخرین آلبومش هم نشان داده است که تا چه میزان برای شعر اهمیت قائل است و حاضر نیست به قیمت اینکه هر شش ماه یک‌بار آلبوم منتشر کند سراغ ترانه‌ها و ملودی‌های نازل برود و جالب اینجاست که بعد از گذشت نزدیک به 13 سال از ورودش به عرصه موسیقی او همچنان کلاس کاری خودش را حفظ کرده است. از ویژگی‌های موسیقایی کار که بگذریم «بی‌واژه» چند ویژگی بسیار خوب دارد. اول از همه دفترچه ترانه‌های آن که به صورت مجزا منتشر شده و به شنونده اجازه می‌دهد با خیال راحت و بدون اینکه نگران خراب شدن کاور سی‌دی باشد آنها را بخواند یا احتمالا از روی آنها با سی‌دی همراهی کند. دفترچه کوچکی که این روزها همراه با اکثر سی‌دی‌های خارجی باکیفیت منتشر می‌شود و خوشبختانه اصفهانی هم از این امکان استفاده کرده است. نکته دیگر دی‌وی‌دی تصویری است که همراه با آلبوم صوتی منتشر شده و در آن کلیپ قطعه «غزال» به کارگردانی یکی از بهترین تیتراژسازان ایرانی یعنی ساسان توکلی فارسانی گنجانده شده است. کلیپی متفاوت و به دور از کلیشه‌های مرسوم در ساخت کلیپ‌های موسیقی این روزها که بعضا از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود. بجز این با دست‌اندرکاران ساخت این آلبوم گفت‌وگوهایی انجام شده است که در همین دی‌وی‌دی آمده و حسابی تماشای آن را بعد از شنیدن آلبوم هیجان‌انگیز می‌کند. آن هم برای ما ایرانی‌ها که امکان تماشای کلیپ‌های خواننده‌های مجاز داخلی را از هیچ جا نداریم. یادم می‌آید تنها کلیپ‌هایی که پیش از این منتشر شده بودند کلیپ‌های آلبوم‌های مختلف گروه آریان بود که توسط اسپانسر مالی‌شان ساخته شده بود. ایران گام که ناشر این سی‌دی موسیقی است به سبک اکثر ناشران این روزها از مردم درخواست کرده‌ کپی رایت را رعایت کنند و نسخه‌ء اصلی را بخرند. 5858




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 550]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن