تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  بنر تستی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815295519




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قاچاق ميوه هدايت شده است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: قاچاق ميوه هدايت شده است
عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس با انتقاد از اينكه قاچاق در كشور ما نهادينه شده است، گفت: وقتي موضوع قاچاق شفاف نيست اين گمان و برداشت شكل مي‌گيرد كه اتفاقاتي در حال انجام بوده و اين واردات قاچاق به صورت هدايت شده انجام مي‌شود.
عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس با انتقاد از اينكه قاچاق در كشور ما نهادينه شده است، گفت: وقتي موضوع قاچاق شفاف نيست اين گمان و برداشت شكل مي‌گيرد كه اتفاقاتي در حال انجام بوده و اين واردات قاچاق به صورت هدايت شده انجام مي‌شود.
با وجود ممنوعيت واردات، جولان ميوه‌هاي فرنگي در بازار همچنان ادامه دارد و در اين ميان، قاچاقچيان خيلي راحت ميوه‌هاي ممنوعه را وارد كشور و در بازار توزيع مي‌كنند!
اين روزها ميوه‌هاي خوش رنگ و لعاب‌ فرنگي در خيلي از مغازه‌هاي ميوه‌فروشي سطح شهر خودنمايي مي‌كنند؛ انگور شيلي، سيب فرانسوي، گلابي چيني، پرتقال مصري و هلوي تركيه از جمله ميوه‌هايي هستند كه به رغم ممنوعيت واردات در مغازه‌هاي سطح شهر حضور دارند و با قيمت‌هايي گزاف و چندين برابر ميوه‌هاي داخلي به فروش مي‌رسند.
شمس‌الله شريعت‌نژاد در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: درحال حاضر كالاها و اقلام مختلفي از ميوه به صورت قاچاق و با قيمت‌هاي بالا به راحتي وارد بازار شده كه ادامه اين روند جز ضربه زدن به توليد داخلي نتيجه ديگري ندارد.
اين نماينده مردم در مجلس نهم با بيان اينكه نمي‌دانم چه كسي بايد پاسخگوي واردات و عرضه ميوه‌ها و ساير كالاهاي قاچاق به بازار باشد، ادامه داد: علوم نيست مشكل در كجاست، آيا مشكل مرزباني داريم، گمركات مشكل دارد يا نه؛ بنگاه‌هاي خاصي اقدام به واردات اين اقلام وكالاها مي‌كنند.
شريعت‌نژاد تأكيد كرد: وقتي موضوع قاچاق شفاف نيست، اين گمان و برداشت شكل مي‌گيرد كه اتفاقاتي در حال انجام است و واردات قاچاق به صورت هدايت‌شده انجام مي‌شود.

 خودمان قاچاق را به نوعي هدايت مي‌كنيم
وي تأكيد كرد: با توجه به وجود اجناس قاچاق در بازار كشور، به رغم تكذيب‌هاي مكرر از سوي مسئولان دولتي، تنها استنباطي كه مي‌شود اين است كه يا ما توان حفاظت از مرزها براي جلوگيري از قاچاق بي‌رويه را نداريم يا اينكه نه، خودمان داريم قاچاق را به نوعي هدايت مي‌كنيم و دراين راستا امكاناتي را هم براي افرادي خاص قائل مي‌شويم.
عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس، تصريح كرد: چيزي كه در سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي اولويت اول ماست، استقلال و خودكفايي بوده اما همه اين فعاليت‌ها ضربه‌اي مهلك به توليد ملي كشور است و واردات به صورت قاچاق قانوني و غيرقانوني را كاملاً وابسته مي‌كند.
 
 مقابله با قاچاق بر عهده وزارتخانه نيست
اين در حالي است كه وزارت جهادكشاورزي به عنوان متولي تعيين سياست‌‌هاي اين حوزه، همچنان اعلام مي‌كند واردات ميوه به كشور ممنوع است و مسئوليت مقابله با قاچاق نيز بر عهده اين وزارتخانه نيست.  درهمين زمينه علي محسني، معاون دفتر امور ميوه‌هاي سردسيري و خشك وزارت جهادكشاورزي به مهر گفت: براساس ماده ۱۶ قانون افزايش بهره‌وري بخش كشاورزي و منابع طبيعي واردات تمام اقلام ميوه به استثناي موز، آناناس، انبه، نارگيل و پاپايا (خربزه درختي) به كشور ممنوع است و وزارت جهادكشاورزي همواره بر اجراي صحيح اين قانون تأكيد دارد.
همچنين جمال مدرسي، مديركل دفتر تجارت و سرمايه‌گذاري وزارت جهادكشاورزي در مورد اين مسئله اظهار داشت: واردات ميوه از سال ۹۰ ممنوع است و با توجه به ظرفيتي كه توليد داخل دارد، اين ممنوعيت همچنان ادامه خواهد داشت.
ابوالقاسم حسن‌پور، مديركل دفتر ميوه‌هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري وزارت جهادكشاورزي نيز در ارتباط با ورود ميوه‌هاي مختلف به كشور در گفت‌وگو با مهر افزود: اين اقدام قاچاق است و رسمي نيست، علاوه بر اين برخورد با اين مسئله بر عهده ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز است.

 با دست خودمان، توليدات كشورمان را تخريب مي‌كنيم
وي با اشاره به اينكه واردات ميوه طبق قانون برنامه پنجم توسعه حتماً بايد از مسير وزارت جهاد كشاورزي صورت بگيرد، بدين معنا كه سازمان حفظ نباتات بر اين واردات نظارت داشته باشد، تصريح كرد: اگر اين واردات از مسيرهاي غير‌مجاز انجام شود، امكان نظارت بر آن وجود ندارد و اين به معناي آن است كه ما با دست خودمان، توليدات كشورمان را تخريب مي‌كنيم.
اسكندر زند ديگر معاون وزير جهادكشاورزي هم با بيان اينكه از حدود ۲۳ نوع بيماري و آفات گياهي ۱۶ مورد آن قرنطينه‌اي است، اظهارداشت: استانداران استان‌هاي مرزي بايد در مقابله با قاچاق ميوه اهتمام بيشتري داشته باشند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن