تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805291302




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جريمه‌ سنگين شکار موجب افزايش آرامش و کمتر شدن درگيري‌ها مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ تير ۱۳۹۴ (۱۰:۲۵ق.ظ)
جريمه‌ سنگين شکار موجب افزايش آرامش و کمتر شدن درگيري‌ها مي شود موج - يک فعال محيط زيست با بيان اين که جرايم سنگين شکار خود به خود ريسک تخلف را بالا مي برد و حضور متخلف در مناطق حفاظت شده را کاهش مي دهد، گفت: کاهش اقدام به تخلف شکار به دليل جريمه سنگين باعث افزايش آرامش در مناطق و کمتر شدن درگيري ها مي شود.
به گزارش خبرنگار اجتماعي موج، پس از مدت ها انتظار جرايم نقدي جديد قابل پرداخت بابت ضرر و زيان وارده به محيط زيست ناشي از شکار و صيد غيرمجاز جانوران وحشي موضوع بند (چ) ماده ۳ قانون شکار و صيد به تصويب نهايي رسيد.
بهاي جانوران وحشي از لحاظ مطالبه ضرر و زيان پيش از اين در جلسه شوراي عالي محيط زيست به رياست دکتر روحاني، رئيس جمهور، در تاريخ ۱۳۹۳/۱۰/۲۹ مطرح شده و کليات آن به تصويب رسيده بود، اما؛ جزئيات جرايم پس از چندين نوبت بازبيني و تغيير در موارد مورد اختلاف، در نهايت به تاييد اعضاي شوراي عالي محيط زيست رسيده و ليست مربوطه نهايي شد.
ليست نهايي پس از تاييد شوراي عالي محيط زيست، طي هفته جاري از سوي دفتر حقوقي سازمان حفاظت محيط زيست به منظور آگهي به روزنامه رسمي کشور ارسال شده است.
بر اساس بند (چ) قانون شکار و صيد مصوب ۱۳۴۶/۳/۱۶ (با اصلاحات مصوب ۱۳۵۳/۱۰/۳۰ و ۱۳۷۵/۹/۲۵) تعيين بهاي جانوران وحشي به لحاظ مطالبه ضرر و زيان از وظايف و اختيارات شوراي عالي حفاظت محيط زيست است و بر اساس ماده ۱۸ همين قانون در مورد جرايم مذکور، سازمان محيط زيست از حيث مطالبه ضرر و زيان ناشي از جرم، به عنوان شاکي خصوصي شناخته مي‌شود.

آيا افزايش جرايم صيد و شکار مي تواند بازدارنده باشد؟
کيوان هوشمند، فعال محيط زيست و مدير سايت ديدبان حيات وحش ايران، در گفت و گو با خبرنگار موج دراين‌باره گفت: نمي توان درباره تاثير گذاري جرايم جديد اعلام شده به اين زودي اظهار نظر کرد، گذشت زماني حدود شش ماه تا يک سال زمان مناسبي براي بررسي نتيجه اين امر بر کاهش تخلفات باشد.
وي ادامه داد: به طور يقيين اين افزايش مي تواند در کاهش تخلفات تاثير گذار باشد، چون در حال حاضر يک شکارچي متخلف به صورت ميانگين از هر ده مورد تخلف شمار چهارپا حدود 10 ميليون سود مالي از فروش گوشت و پوست و اجزاي شکار بدست مي آورد.
هوشمند با بيان اين که به صورت ميانگين شکارچي ممکن است از هر ده بار تخلف يکبار دستگير شود و دو ميليون جريمه پرداخت کند تاکيد کرد: با اين حساب يک متخلف از ده مورد شمار شکارغير مجاز حداقل 8 ميليون تومان سود مي برد، اين امر باعث مي شود که به هيچ عنوان دست از شکار نکشد.
وي ادامه داد: با وجود جرايم جديد که 10 ميليون تومان براي هر چهارپا مثل قوچ و کل تعيين شده، اگر محيط بان ها بتوانند از هر ده مورد تخلف يک شکارچي فقط يکبار او را گير بيندازند، متخلف متضرر مالي مي شود و جرايم جديد مي تواند به صورت فوق العاده اي باز دارنده باشد.
مدير سايت ديدبان محيط زيست و حيات وحش ايران در پاسخ به اين سوال که آيا افزايش جريمه موجب افزايش برخورد هاي جاني در مناطق 4 گانه تحت مديريت محيط زيست نمي شود اظهار کرد: اين يک حرف کليشه اي است که برخي تکرار مي کند. برخورد زماني زياد خواهد شد که جرايم آنقدر پايين باشد که ريسک تخلف را براي شکارچي کم کند.
وي ادامه داد: حضور هر چه بيشتر متخلف در مناطق به واسطه جرايم ناچيز باعث افزايش تقابل محبط بان و شکارچي و افزايش درگيري مي شود.
هوشمند با تاکيد بر اين که جرايم سنگين خود به خود ريسک تخلف را بالا مي برد و حضور متخلف در مناطق حفاظت شده را کاهش مي دهد، گفت: کاهش اقدام به تخلف شکار به دليل جريمه سنگين باعث افزايش آرامش در مناطق و کمتر شدن درگيري ها مي شود.
بهايي جديد جرايم صيد و شکار در مقايسه با مصوبه پيش از اين شوراي عالي محيط زيست در جلسه مورخ ۱۳۹۱/۹/۲۶ کميسيون امور زيربنايي، صنعت و محيط زيست رشدي تا رشد 16 برابري داشته است.
براي مثال جريمه شکار يوزپلنگ آسيايي از 250 ميليون ريال به هزار ميليون ريال، پلنگ از 50 ميليون ريال به 800 ميليون ريال و گوزن زرد از 50 ميليون ريال به 600 ميليون ريال افزوده شده است.
علي تيموري، مدير کل دفتر مديريت شکار و صيد سازمان محيط زيست کشور، نيز افزايش 3 تا 16 برابري جريمه هاي شکار را براي بازدارندگي شکار غير مجاز مناسب دانست.
اين افزايش شايد بتواند مانعي در شکار چهارپايان و پرندگان که در چند سال گذشته به دلايل فرهنگي و اقتصادي موجود کشور رشد کرده، داشته باشد، اما؛ آن طور که آمار و گزارش ها نشان مي دهد، آمار تلفات گوشتخواران عظيم جثه مثل پلنگ و يوز پلنگ که در لبه پرتگاه انقراض قرار گرفته است بيشتر ناشي از توسعه ناپايدار و گذر جاده ها از محل زندگي اين موجودات است.
شايسته است سازمان محيط زيست مقابله با تلفات جاده اي حيات وحش را هم همزمان با کنترل شکار را به صورت جدي تري ادامه دهد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن