تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816902154




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تبلیغ فرهنگ با چای و قهوه مجانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۴




1434885221244_03.jpg

با یک "دَله" (قهوه‌جوش) و فنجانی کوچک بالای سر من ظاهر می‌شود، قهوه را داخل فنجان می‌ریزد و سر دله را به گوشه آن می‌زند و اصرار دارد فنجان را به دست راستم دهد و می‌گوید: "یک نفس سر بکش". بعد یک استکان کمرباریک چای شیرین برایم می‌آورد و می‌گوید حالا این را میل کن. به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، «باسم حِمادی» به عنوان سرپرست گروه «میسان»، در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها، مُبلّغ فرهنگ و آداب و رسوم مردم عرب‌زبان خوزستان است. او درباره آداب و رسوم پذیرایی با قهوه می‌گوید: این قهوه بسیار غلیظ، تلخ، آرام‌بخش و نشاط‌آور است. وقتی با سر "دله" به فنجان می‌زنند، یعنی بفرما می‌گویند. این پذیرایی کاملا با ایما و اشاره انجام می‌شود تا کسی که در مجلس در حال صحبت است رشته کلامش قطع نشود. او ادامه می‌دهد: پذیرایی‌مان را بعد از قهوه با چای شیرین یا خرما ادامه می‌دهیم تا اول تلخی و بعد شیرینی را در یک لحظه به مهمان بچشانیم، چون معتقدیم تا تلخی نباشد شیرینی معنا ندارد. معمولا دانه‌های قهوه را هم از یمن و سوریه می‌خریم و بعد از آنکه قهوه را تفت می‌دهیم، می‌کوبیم و دَم می‌کنیم. «حمادی» معلم است و در کنار شغل اصلی‌اش تصمیم می‌گیرد چنین گروهی را هم راه بیاندازد تا از این طریق نمادی از زندگی مردم عرب خوزستان را به نمایش بگذارد، به همین دلیل یک گروه 35 نفره‌ای که عمدتا جوان و مجرد هستند را تشکیل داده و از سال 85 در اکثر نمایشگاه‌های صنایع دستی شرکت می‌کند و "مضیف" (چادر یا خانه‌هایی از نی) برپا می‌کنند تا مردم را با آداب و رسوم خوزستانی‌های عرب‌زبان آشنا کند و با چای و قهوه رایگان از بازدیدکنندگان پذیرایی کند. او می‌گوید: سالانه در 20 الی 25 جشنواره سراسر کشور شرکت می‌کنیم. کل تابستان را در برج میلاد به سر می‌بریم. در تمام نمایشگاه‌های صنایع‌دستی که در استان‌ها برگزار می‌شود حضور داریم و تنها در نمایشگاه صنایع دستی سال گذشته آن هم به دلیل اعتبارات کم استانی شرکت نکردیم. طی چندین سالی که این کار را انجام می‌دهیم، مردم با نوع کارمان آشنا شدند. این کار تاثیر بسیاری در همگرایی اقوام دارد و از این طریق توانستیم گردشگران بسیاری را جذب استان‌مان کنیم.

معرفی فرهنگ مردم عرب‌ زبان خوزستان

گروه هنری 35 نفره‌ آنها از سراسر جنوب‌ ایران و شهرهای خوزستان‌، اهواز، سوسنگرد و‌ آبادان دور هم جمع شده‌اند و هر کدام که به هر هنری (موسیقی، صنایع دستی، طبخ غذاهای محلی) آشنا هستند فعالیت می‌کنند. حمادی درباره‌ی اینکه چرا در گروهشان خانم‌ها فعالیت نمی‌کنند اظهار می‌کند: در جشنواره‌ای که غذاهای سنتی و صنایع دستی داریم از نیروهای خانم هم استفاده می‌کنیم اما معمولا به دلیل تعدد سفرها امکان اینکه خانم‌ها با ما همراه شوند نداریم. چون آنها کارهای خانه را انجام می‌دهند. در جشنواره که اخیرا در ایلام برگزار شد دو خانم که مسئول تهیه‌ی غذاهای محلی بودند هم حضور داشتند. دور تا دور داخل مُضیف را تشکچه‌هایی چیده‌اند و بالای مجلس یک شمشیر روی زمین گذاشته‌اند، صاحب خانه با عبای عربی پشت شمشیر و روی تشکچه می‌نشیند و مهمانان هم در کنارش. او درباره دلیل گذاشتن شمشیر در بالای مجلس می‌گوید: شمشیر علاوه بر نماد قدرت نماد شادی‌های ما نیز هست. در برخی مراسم شادی و استقبال از مهمان پای‌کوبی با شمشیر یا "یِزله" هم برگزار می‌کنیم . او با اشاره به اینکه "فناوری صنعت مضیف ثبت ملی شده"، می‌گوید: به گروه آموزش هم می‌دهیم تا آنها بتوانند نماینده خوبی برای معرفی آداب و رسوم مردمشان باشند زیرا ما حکم سفیر استان را هم داریم. حمادی درباره اینکه آیا هرکسی می‌تواند یک گروه این چنین تشکیل دهد، توضیح می‌دهد: هر کسی می‌تواند گروهی تشکیل دهد، اما گروه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد ثبت شده‌ و در نهایت هم توانستیم گروه‌مان را در وزارت کشور هم ثبت کنیم. سرپرست این گروه درباره درآمدشان از این کار بیان می‌کند: ما به این کار نه به دید اقتصادی بلکه به دید اشاعه فرهنگ نگاه می‌کنیم. اعتقاد ما این است که مضیف یا سیاه چادر خانه‌ی ماست و آدم نباید چای یا غذایی که جلوی مهمان می‌گذارد را بفروشد. در بعضی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها بابت اجرای موسیقی شبی 400 تا 500 هزار تومان می‌دهند که آن را هم صرف هزینه‌های پذیرایی می‌کنیم. حمادی می‌گوید: نمی‌توان به این کار به عنوان یک شغل نگاه کرد و اکثر دوستانی هم که با ما همکاری می‌کنند کارمند، دانشجو یا بیکار هستند.

پذیرایی با قهوه



پذیرایی با قهوه

انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن