تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827045249




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نسخه‌ شفابخش برای درمان درد گناه


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


دوری از گناه؛
نسخه‌ شفابخش برای درمان درد گناه
وقتی دمل چرکین گناه سر باز کند، بوی گندش، نفس‌ روح را بند می‌آورد. دارویی هست که التیام‌بخش فوری درد گناه باشد؟



حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است.   به گزارش سرویس خانواده جام نیوز، مزرعه وقتی آفت می‌زند، کشاورز کهنه‌کار سم‌پاشی می‌کند روی محصول و گرنه کرم ساقه‌خوار برنج را از پا درمی‌آورد و سوسک خرطوم‌دار، درخت بلوط را. کشت‌زار جان آدمی نیز آفتی دارد به نام گناه. فرقش این است که آفت، بی‌سر و صدا، ریشه محصول را می‌خشکاند اما گناه، وقتی بلای جان آدم ‌شد عفونتی دارد که گندش شامّه اهل شهود را می‌آزارد.   نه که فکر کنی در مقام تشبیه‌ام و خواسته‌ام سخنم را به صنعت ادبی مجاز، بیارایم. هیهات! گناه حقیقتا یک بیماری است. در ظاهر پیدا نیست اما صورتی دارد باطنی که تنها اهل بصیرت؛ آن‌هایی که حواس باطنی‌شان‌ بیدار است، می‌بینندش. به خلاف خیلی‌ها که بینی نفس‌شان را زّکام گرفته و مشاعرشان بسته است.
قدرى از درخت توبه و تخم ورع و میوه فهم و اندوه از شاخه‌هاى یقین و مغز اخلاص و پوست اجتهاد و مقدارى هم از ساقه‌هاى انابه و زهر برگردان تواضع گرفته، همه را با حواس جمع و با دلى متوجه و فهمى سرشار، با انگشتان تصدیق و كف توفیق میان طشت تحقیق بریز و با آب چشمانت شستشو ده.   از این دست تعابیر در قرآن کم و بیش هست که مثلا کسانی که دست دراز می‌کنند به مال یتیم، در حقیقت، قوتی از آتش را قورت می‌دهند:
إِنَّ الَّذِینَ یَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْكُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَیَصْلَوْنَ سَعِیرًا(نساء/10).[آنان که اموال یتیمان را به ستم می خورند شکم خویش پر از آتش می کنندو به آتشی فروزان خواهند افتاد].
حالا کسی بیاید و این را تاویل برد به عذاب اخروی در جهنم، انصاف را که جفا کرده است در حق قرآن، مگر اینکه حجتی موّجه در دستش باشد از عقل یا سندی مستند از نقل.   این کریمه می‌گوید: تجسم عینی تجاوز به مال یتیم،آتش‌خواری است در همین دنیا نه قیامت. نشان به آن نشان که در میانه آیه، "یاکلون" را با صیغه مضارع آورده که دلالت می‌کند بر زمان حال. اما در انتهای آیه، حرف "سین" را بر سر "یصلون" می‌آورد که دلالت می‌کند بر وقوع فعل در آینده.
بروید ذیل آیه نخست سوره اسری، تفصیل تفسیر معراج پیامبر(ره) را بخوانید. گفته‌اند: حضرتش، در معراج، صورت باطنی اهل تجاوز به مال یتیم را دیده است که آتش از دهانشان داخل می‌شده است و از فروجشان بیرون.   باز اگر قانع نشدید سندی مستند به دستتان بدهم از کتاب گرانسنگ کافی(ج2) اثر فخیم بزرگ‌محدث جهان اسلام، مرحوم ثقه‌الاسلام کلینی که نقل می‌کند:
«شخصی از هفتمیمن پیشوای کون، حضرت موسی بن جعفر-درود خدا بر او. پرسید: فرشته‌هایی که مامورند به نوشتن اعمال آدمی‌اند، چگونه از نیّات‌شان باخبرند که بخواهند این اعمال را ثبت کنند؟
حضرت فرمود: آیا بوستان با چاه گندآلود یکی است؟ فرشته‌ها از درون انسان در می‌یابند که او در وجودش، بوستان دارد یا ‌گندآب.
صدالبته آن‌هایی که قائلند به مجاز، اینجا هم دست به تاویل می‌زنند در حالیکه معصوم، درود خدا بر او- در مقام تشبیه نبوده و نیست که اگر بود، قرینه‌ای حالیه یا مقامیه در کلامش می‌آورد.
چیز چندان عجیبی هم نیست البته. فهم ژرفای این گزاره‌های عرشی، همیشه دشوار بوده است برای انسان‌های چسبیده به فرش. پس چه بهتر که خیال خودمان را با یک تاویل ساده و بی‌معونه، راحت کنیم که نخواهیم به لوازم این حقیقت، متلزم شویم!! زهی خیال باطل...
باری! گناه بدبوست و هر آن بیم آن می‌رود که بادی بوزد و این گند، آبروی انسان را بر باد دهد. اکنون، چه نسخه‌ای می‌توان پیچید برای درمانش؟ چگونه باید از گناه گندزدایی کرد؟
آورده‌اند که همین سوال را حضرت امیر –درود خدا بر او- از طبیبی پرسید.
-خدایت رحمت كناد آیا براى درد گناه داروئى آورده‌اى ؟
-مگر گناه درد یا بیمارى است؟
- آرى گناه بیمارى است و مردم را به زحمت افکنده است. اینک از اینجا برخیز و به بوستان ایمان برو. چون وارد شدى مقداری از ریشه درخت نیّت و دانه‌هاى پشیمانى، قدرى از درخت توبه و تخم ورع و میوه فهم و اندوه از شاخه‌هاى یقین و مغز اخلاص و پوست اجتهاد و مقدارى هم از ساقه‌هاى انابه و زهر برگردان تواضع گرفته، همه را با حواس جمع و با دلى متوجه و فهمى سرشار، با انگشتان تصدیق و كف توفیق میان طشت تحقیق بریز و با آب چشمانت شستشو ده. آنگاه تمام را در میان دیگ امید ریخته و با آتش اشتیاق مى‌جوشانى، آنقدر که مواد زائد در جوش ‍جدا شده و عصاره و خامه حكمت بدستت دهد. آنگاه آن را گرفته در بشقاب رضا و تسلیم ریخته و باد نفخ و نسیم استغفار بر آن مى‌دمى تا بیشتر از آنكه فاسد شده، خنك شود و این برایت گوارا مى‌شود آنگاه در جائى كه آدمى نباشد و جز خدا كسى تو را نبیند مى‌نوشى. این است داروئى كه درد گناهان را ساكت و جراحات معصیت را التیام مى‌بخشد چنانچه اثرى از آن باقى نمى‌ماند.(یافعی، روض‌الریاض، ص 42).
حضرتش در جای دیگر فرمایش کرده است: «تعطّروا بالاستغفار لایفضحكم روائحُ الذّنوب»[الامانی، طوسی، ص372]؛ خودتان را خوشبو کنید با استغفار، تا بوی گناه رسوایتان نکند.
این کلام حضرت، افزون بر اینکه نسخه‌ای است شفابخش برای درمان درد گناه، همچنین تاکید دیگری است بر این مدعای این مقال، که ‌گناه، حقیقتا آثاری دارد از جمله بوی نامطبوع که باید پیش از آنکه رسوایی به بار بیاورد، از شرّ آن خلاص شد.
و اینک رمضان، این ماه عزیزی که در آستانه ملکوتی‌اش ایستاده‌ایم، موسم مبارکی مناسبی است برای عفونت‌زدایی از میکروب گناه. رمضان را دریابیم!   تبیان /2021



۳۰/۰۳/۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن