تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798762761




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيشرفت ICT راهي براي توسعه اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ خرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۵۵ق.ظ)
مسير هموار و طولاني؛ پيشرفت ICT راهي براي توسعه اقتصادي موج - حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات مي‌تواند از طريق کانال‌هاي متعددي بر رشد اقتصادي تأثيرگذار باشد و بايد از اين پتانسيل بيشترين بهره را برد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، امروز در کشور ما پتانسيل‌هاي فراواني در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات وجود داشته و اين حوزه مي‌تواند از طريق کانال‌هاي متعددي بر رشد اقتصادي تأثيرگذار باشد. يکي از اين کانال‌ها رشد بهره‌وري کليه عوامل توليد از طريق به‌کارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات است. حالتي را تصور کنيد که فرد مسئول دريافتي‌ها و پرداختي‌هاي شرکتي به‌جاي مراجعه به بانک، اين امور را از طريق اينترنت انجام دهد. بالطبع اين امر باعث صرفه‌جويي در وقت و هزينه فرد مذکور شده و بهره‌وري وي را ارتقا خواهد داد. اين تغييرات به تسهيل و تسريع انجام امور و افزايش کارايي و بهره‌وري اقتصادي بسيار کمک خواهد کرد. کانال ديگر تعميق سرمايه و جذب سطح بالائي از سرمايه به بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات است که باعث توليد محصولات جديد و افت قيمت توليدات اين بخش مي‌شود. هم‌چنين افزايش سرمايه‌گذاري در بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات، باعث افزايش نسبت سرمايه به تعداد کارکنان در اين صنعت شده و بالطبع در ارتقاي بهره‌وري کارکنان نيز مؤثر است. ازاين‌رو اهميت فناوري اطلاعات و ارتباطات در راستاي نيل به اهداف توسعه کشورها قابل‌درک بوده و اغلب کشورها تلاش‌هاي متعددي را براي بهبود تأثيرگذاري فناوري اطلاعات و ارتباطات بر اقتصاد ملي خود انجام داده‌اند. اين امر اهميت اين موضوع را بيشتر مشخص مي‌کند.

سه گام براي رشد اقتصادي
به لحاظ تئوريکي، مي‌توان سه کانال اصلي براي تأثيرگذاري مثبت فاوا بر رشد اقتصادي را تعيين کرد. اين سه کانال عبارت‌اند از تسريع در نوآوري و انتشار تکنولوژي، بهبود کارايي در تخصيص منابع و کاهش قيمت محصولات و افزايش تقاضا و سرمايه‌گذاري. اگر بخواهيم اين سه کانال را الويت بندي کنيم، روشن است که تسريع در نوآوري و انتشار فنّاوري از اهميت بالايي برخوردار است که با تکيه‌بر دانش پتانسيل موجود در نيروي انساني اين مسئله قابل‌حل خواهد بود. در مرحله و گام دوم تخصيص منابع و کاهش قيمت‌ها است که در اين مرحله هم با توجه به قانون‌مندي در امر عرضه کالا و نحوه مشتري مداري مي‌توان در اين عرصه پيروز شد. در نهايت گام آخر است که بايد دولت با دخالت در اين مرحله از تمام پتانسيل‌هاي موجود استفاده کند جايي که حرف از سرمايه‌گذاري به ميان مي آيد. با نگرشي عميق به بحث بودجه بندي به اين نتيجه مي رسيم که دولت توانايي لازم در خصوص سرمايه‌گذاري در اين بخش را ندارد و بايد قدري به اصل 44 در اين صنعت رو به رشد اهميت دهد.

نقش وزارت ارتباطات
با نگاه کلي به اقتصاد کشور، ارزش افزوده کل اقتصاد ايران ۶ ميليارد و ۸۹۴ ميليون و ۶۵۱ هزار و ۵۷ ميليون ريال (تقريبا معادل با ۲۰۹ ميليارد دلار) و توليد ناخالص داخلي اقتصاد کشور رقمي بالغ بر ۶ ميليارد و ۹۵۶ ميليون و ۵۰۰ هزار و ۳۲۶ ميليون ريال (معادل ۲۱۱ ميليارد دلار) برآورد مي‌شود که ارزش افزوده بخش ICT کشور ۱۴۶ ميليون و ۲۷۱ هزار و ۵۵ ميليون ريال (معادل با ۴.۴۳ ميليارد دلار) است. در همين حال سهم ارزش افزوده بخش ICT در ارزش افزوده اقتصاد کشور ۱.۵۸ درصد و سهم ارزش افزوده بخش IT (فناوري اطلاعات) در ارزش افزوده اقتصاد ۰.۵۴ درصد اعلام شده که اين ارقام معادل ۱۰۹ ميليون و ۲۱۹ هزار و ۶۱۴ ميليون ريال (معادل با ۳.۳۱ ميليارد دلار) براي ICT و ۳۷ ميليون و ۵۱ هزار و ۴۴۱ ميليون ريال (معادل با ۱.۱۲ ميليارد دلار) براي IT است. براساس ارزيابي هاي انجام شده از سوي دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، سهم بخش ICT در توليد ناخالص داخلي ۲.۱۰ درصد است که اين سهم در بخش CT معادل ۱.۵۷ درصد و در بخش IT معادل ۰.۵۴ درصد اعلام شده است. استفاده از فناوري‌هاي نوين و تاکيد بر نوآوري‌هاي بنگاه محور به جاي نوآوري‌هاي دانشگاه محور و نيز به کارگيري بهينه ظرفيت‌هاي بخش ICT براي تسريع و تسهيل در توسعه ساير بخش هاي اقتصادي و اجتماعي کشور از ديگر برنامه‌هاي وزارت ارتباطات براي سال جاري است.

با حضور بخش خصوصي درآمد ICT به 60 هزار ميليارد مي رسد
محمود واعظي وزير ارتباطات در اين باره توضيح داد: حوزه ICT در ايران 20 هزار ميليارد تومان درآمد دارد و بايد ايران بايد 60 هزار ميليارد تومان در اين حوزه درآمد داشته باشيم و بايد متذکر شد بخش خصوصي تأثير زيادي بر افزايش اين رقم داد لذا بيشترين تعامل را با بخش خصوصي طي يک و نيم سال گذشته داشته‌ايم و هميشه با روي باز از آنان استقبال مي کنيم.
واعظي همچنين ادامه داد: براي رونق ICT در کشور بايد بيش از آنچه که دولت در اين بخش سرمايه‌گذاري مي‌کند بخش خصوصي سرمايه‌گذاري کند که در اين راستا بستر براي آوردن سرمايه‌هاي بخش خصوصي فراهم مي‌شود.
وي همچنين خاطرنشان کرد: حوزه ICT به دليل تنوع محصولات و خدمات همواره فضاي مناسبي را براي فعاليت بخش خصوصي و شرکت هاي دانش بنيان فراهم مي‌کند بر همين اساس يکي از مهمترين برنامه ها و سياست هاي اين وزارتخانه حمايت از بخش خصوصي براي به دست گرفتن مديريت طرح ها و پروژه ها است؛ در اقتصاد بدون بخش خصوصي، دولت موفق نمي‌شود و توسعه کشور توسط مردم و همه کساني که نسبت به وطن خود احساس تعلق دارند انجام مي‌شود.

به طور کاملا محسوس در روند اقتصادي تأثير مي گذارد
ناصر موسوي عضو کميسيون اقتصادي مجلس درباره مهم خواندن حوزه ICT در نقشه توسعه کشورها گفت: علم و فناوري و پيشرفت آن در توسعه اقتصادي کشور بسيار تأثيرگذار است و يکي از علومي که در عصر ارتباطات مي‌تواند بنيان اين موضوع را تحکيم ببخشد، حوزه ICT است.
وي افزود: اين حوزه سبب شد تا مردم در زنگي خود به طور ناخودآگاه به صرفه‌جويي اقتصادي دست بزنند و اين صرفه‌جويي ها بر روند روشد اقتصادي هم بي تأثير نبود.
اين نماينده مجلس به تأکيد بر حضور بخش خصوصي در اين حوزه اظهار کرد: يکي از اصول ترقي دولت ها اصل 44 است اين اصل سبب خواهد شد تا در حوزه ICT شاهد کاهش قيمت محسوسي باشيم.
وي همچنين تصريح کرد: خصوصي سازي امري ضروري براي حوزه هاي مختلف کشور است و اين حوزه ها بايد با نظارت دولت، بخش هاي خصوصي را به بدنه خود راه بدهند و با نظارتي کامل مي‌توان اين اصل را در همه حوزه ها فعال کرد تا شاهد رشت قابل توجهي در اقتصاد کشور باشيم.

ICT در کنار سازماندهي و قانون گذاري مناسب در پيشرفت اقتصادي تاثير دارد
رضا مومني يکي از اقتصاددانان برتر در اين رابطه اظهار کرد: ادﺑﯿﺎت اﻗﺘﺼﺎدي ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت در ﻫﺮ دو ﺑﻌﺪ ﻋﺮﺿﻪ و ﺗﻘﺎﺿـﺎ در اﻗﺘﺼﺎد اﺛﺮ ﻣﯽﮔﺬارد.
وي همچنين گفت: ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃـﺎت ICT در ﮐﻨﺎر ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﮑﻤﻞ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ، ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ، ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺑﺨﺸﯽ و ﻗﺎﻧﻮﻧﮕﺬاري ﺳﺎﺧﺘﺎر اﻗﺘﺼـﺎدي ﺳﯿﺎست هاي دوﻟﺖ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاري در ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﺎﻋﺚ اﺛﺮ ﺑﺨﺸﯽ و ﮐﺎراﯾﯽ در ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ و ﮐﯿﻔﯿﺖ و ارﺗﻘﺎء اﻗﺘﺼﺎد ﮐﺸﻮر ﻣﯽﺷﻮد.
با بيان گرايش سرمايه پذيري در حوزه ICT افزود: با توجه به پتانسيل‌هاي موجود براي افزايش حجم سرمايه‌گذاري در اين بخش، خواهيم ديد که اين امر موجب افزايش نسبت سرمايه به تعداد کارکنان در اين صنعت مي‌شود، به اين معني که تعميق سرمايه در فناوري اطلاعات و ارتباطات عامل رشد اقتصاد و مقابله با رکود است.
اين اقتصاددان با طولاني خواندن عمر سوددهي حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات در کشورهاي مختلف اذعان داشت: با نگاهي به گذشته اين حوزه، خواهيم ديد توليد، گسترش و بهره گيري از اين فناوري، بازگشت سرمايه بالايي را در کشورهاي توسعه يافته و صنعتي به همراه داشته است و همچنين فناوري اطلاعات و ارتباطات مي‌تواند کرايي يک دولت را افزايش دهد و مي‌تواند فرصت هاي نوين تجاري متعددي توليد و حتي موجب کارآفريني شود.

ارزش هايي که بايد تبديل به رتبه شود
ايران از ﺟﻤﻠﻪ ﻛﺸـﻮرﻫﺎي در ﺣـﺎل ﺗﻮﺳـﻌﻪ اي اﺳـﺖ ﻛـﻪ از ﭘﺘﺎﻧﺴـﻴﻞ ﻫـﺎ و زﻳـﺮ ﺑﻨﺎﻫﺎي ﺳﺮﻣﺎيه ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ و اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺑﺮﺧﻮرداراﺳـﺖ و ﻃـﻲ ﺳـﺎل ﻫـﺎي دﻫـﻪ اﺧﻴـﺮ ﺳـﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاري زﻳﺎدي ﺑﺮاي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﻨﺎوري اﺳﺖ اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﻧﺠﺎم داده ﺑـﺮاي ارزﻳـﺎﺑﻲ وﺿـﻌﻴﺖ ﻓﻨﺎوري ﺷﺎﺧﺺ اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت در ﻛﺸﻮرﻫﺎ از ﻫﺎﻳﻲ ﭼـﻮن رﺷـﺪ ﺳـﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔـﺬاري در ﻓﻨـﺎوري اﻃﻼﻋﺎت و ا رﺗﺒﺎﻃﺎت، ﻧﺴﺒﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاريﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧـﺎﺧـﺎﻟﺺ داﺧﻠـﻲ، ﻣﺨـﺎرج ﺳﺮاﻧﻪﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت، ﺗﻌﺪاد راﻳﺎﻧﻪ ﺑـﻪ ازاي ﻫـﺮ ﻧﻔـﺮ و ﺳـﻄﺢ ﺑﻬـﺮه ﻣﻨـﺪي از اﻳﻨﺘﺮﻧـﺖ اﺳﺘﻔﺎده ميﺷﻮد. با بررسي و ارزيابي شاخص هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات مي‌توان اين نتيجـه راگرفت كه عمده بازار فناوري ارتباطات و اطلاعات در اختيار آمريكاي شمالي و اروپاي غربـي وژاپن قرار دارد و كشورهاي خاورميانه و آفريقا و بقيه مناطق سهم ناچيزي از بـازار ايـن فنـاوري را در اختيار دارند و هنوز اين نوع از فناوري همانند كشورهاي پيشرفته به كشورهاي در حـال توسـعه سرازير نشده است. پس مي‌توان با استفاده از سرمايه‌گذاري در حوزه ICT توسط بخش خصوصي، اهميت به تحقيق و توسعه در اين حوزه و مواردي از اين قبيل به رشد اقتصادي در کنار فناوري اطلاعات و ارتباطات دست يافت.

*احسان سرشت













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن