تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813057726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهمانی خدا در دل باصفای طبیعت


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: مهمانی خدا در دل باصفای طبیعت


"انسان وقتی در میان طبیعت باشد، نشانه ها و قدرت خدا را بهتر می بیند". این جمله یک جوان بختیاری است که هر سال دو روز زودتر از رسیدن ماه رمضان، روزه داری را شروع می کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در میان مردمانی که بخاطر همنشینی با طبیعت، آیه های خداوندی را آشکارتر و زلال تر از هموطنان پردغدغه و پرمشغله شهرهای غرق در دود و آهن می بینند، ماه مبارک رمضان هم حال و هوای دلنشین تری دارد.
عشایر بختیاری که از اصیل ترین اقوام ایرانی هستند و از فرهنگ غنی، با اصالت و بی نظیری برخوردارند، در ماه مبارک رمضان نیز مراسم و آئین هایی دارند که بسته به منطقه و حوزه جغرافیایی هر ایل متفاوت و دارای تنوع است.
با این وجود، تقریبا همه بختیاری ها زودتر از فرارسیدن ماه مبارک رمضان، روزه داری را آغاز کرده و یا خود را آماده آن می کنند. در برخی مناطق، از نیمه شعبان عطر و بوی ماه مبارک رمضان در ایل حاکم می شود و ترمیم و نظافت و آماده سازی خانه، چادر ها، لباس و ابزار و محل های پخت و پز و پذیرایی آغاز می شود.

در این میان، زحمت زنان صبور و زحمت کش عشایر بیشتر است و تهیه خواربار و ادویه جات و ترشیجات و عرقیات طبیعی و ترشی هایی مانند کرفس، بنه، کنگر، شنگ، موسیر و گیاهان کوهی برعهده آنهاست.
اغلب عشایر بختیاری یک یا دو روز آخر ماه شعبان را هم روزه می گیرند و به پیشواز ماه مبارک رمضان می روند.
 
بختیاری ها ماه مبارک را با رویت هلال ماه آغاز می کنند و اعتقاد جالبی به اینکه هلال اول ماه را در صورت چه کسی دیده اند، دارند. اگر این آدم فردی خوش خصلت و سلیم نفس باشد، نشانه خوش یمنی است، اما اگر آن شخص چندان دل نشین نباشد، احتیاط می کنند که مشکلی برایشان پیش نیاید.

بختیاری ها هنگام دیدن ماه، صلوات می فرستند و در دعایی به زبان بختیاری، ورودشان به ماه رمضان را اعلام کرده و نیت می کنند که وارد میهمانی خدا شوند و از خدا برای همه، برکت و سلامتی تمنا می کنند.

سفره افطار بختیاری ها اغلب بسیار ساده است و معمولا نان فطیر تازه، خرما، ماست و کره و نانی به نام توچری که با کره درست می شود و دوغ، رنگنک، پلو، آبگوشت یا آش و قند و چای استفاده می شود.

دم سحری یا خروس خوان، همان وقت سحر است که با صدای مشک زدن زنان آغاز شده و تا وقت اذان ادامه می یابد. این مشک زدن ها علاوه بر اینکه شروع کار روزانه بانوان عشایر است، باعث بیداری افراد ایل هم می شود و همه خانواده ها در صفای شب و دم سحر دور هم جمع می شوند.

در شب های احیا، عشایر بختیاری در چادر و یا منزل یک نفر به صورت گردشی جمع می شوند و مراسم احیا شب قدر را برگزار می کنند. در شب شهادت امیر مومنان (ع) زنان یک نوع حلوا که مخلوطی از آرد، روغن حیوانی، خرما یا شکر است تهیه و پخش می کنند.

شب های جمعه ماه مبارک رمضان سوره های خاصی از قران مانند سوره یاسین ، الرحمان ، جمعه و..... خوانده می شود و تقریبا هر شب یک خانواده افطاری می دهد و این وضعیت در هفته آخر ماه مبارک بیشتر می شود و هرچه به روزهای آخر نزدیک می شود تهیه و پخش نذوراتی مثل آش، شیرینی، نقل و مشگل گشا و شربت بیشتر می شود.
در شب عید فطر، اغلب خانواده های عشایر و روستاهای بختیاری مقدار فطریه خود را را جدا می کنند و زیر سفره یا لای جلد قرآن می گذارند و به مستمندان به خصوص افرادی که نسبت فامیلی با یکدیگر دارند می دهند.

 در برخی طوایف بختیاری، حلواهای شب احیاء را نگه می دارند و در روز عید فطر با آن افطار صبحانه می خورند. روز عید، کوچکترها به دیدن بزرگترها می روند وصله ارحام را به جا می آورند.
 
ضرب المثل رایج بختیاری ها در پایان ماه مبارک رمضان این است: "ماه رمضون رهد، روزه خور ریس سیاه، ماه رمضون دیه ایاه" یعنی ماه رمضان رفت، روزه خور رویش سیاه، ماه رمضانی دیگر می آید."  
دانلود
 

لینک را کپی کنید


جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن