تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805050055




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چادر سياه بر سر صنعت نساجي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ خرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۴۲ق.ظ)
چادر سياه بر سر صنعت نساجي ايران موج - گروه صنعت و تجارت
يکي از چالش‌هاي مهم فرهنگي که از گذشته گريبان گير جامعه ما بوده «دلبستگي به توليدات بيگانه» است. در اين راستا رهبر فرزانه انقلاب نيز در سخنان خويش به عده‌اي که مصرف کالاي خارجي را نشانه نوعي «تشخص و برتري» مي‌پندارند، اشاره فرموده اند.
صنايع نساجي در ايران که به‌ تدريج در دهه ۷۰ به بخش خصوصي واگذار شده و در حال حاضر کمتر از ده درصد آن در اختيار بخش دولتي است، فرصتي استثنايي براي اقتصاد کشور است. نساجي، صنعتي با قدمتي بيش از ۱۰۰ سال در ايران است که با دارا بودن ۱۲ درصد اشتغال صنعتي، کمترين حجم سرمايه‌گذاري براي ايجاد اشتغال و مزاياي نسبي ملي (از قبيل دانش و تجربه فني بالا، ظرفيت‌هاي بالقوه گسترده براي تامين مواد اوليه از محصولات کشاورزي و دامي و صنايع پتروشيمي تا ظرفيت‌هاي هنري براي توليد فرش دستباف، بازار صادراتي کشورهاي همسايه و…)، فرصتي استثنايي براي رفع وابستگي‌هاي اقتصاد ملي به نفت و ايجاد اشتغال در اختيار دارد اما متاسفانه اسير ناهماهنگي‌هاي فراوان در مديريت اجرايي است.
در حالي‌که بر اساس اعلام سيد مهدي صادق، مشاور کميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي، براي ايجاد يک شغل صنعتي هم‌اکنون به ۲۵۰ ميليون تومان سرمايه‌گذاري نياز است، در صنعت نساجي با ۱۰۰ ميليون تومان مي‌توان يک شغل ايجاد کرد؛ يعني براي احياي يک واحد با ۱۰۰۰ کارگر در اين صنعت، تنها به ۱۰۰ ميليارد تومان نياز است. درصورتي‌که در صنايع ديگر براي ايجاد همين واحد ۲۵۰ ميليارد تومان مورد نياز است اما متاسفانه به دلايل متعدد نه‌تنها هيچ استفاده‌اي از اين ظرفيت نمي‌شود، بلکه به‌عکس هر روز بيش‌ از پيش در معرض تهديد قرار گرفته است.
از سوي ديگر، ايران يکي از عمده‌ترين بازارهاي مصرف پارچه چادر مشکي در جهان به شمار مي‌رود که در اين نوشته به وضعيت، معضلات و راهکارهاي اجرا شده براي رفع مشکلات موجود در صنعت توليد آن پرداخته شده است.

بازار چادر مشکي در ايران
عليرضا حائري، دبير انجمن صنايع نساجي،‌ درباره وضعيت توليد چادر مشکي مي‌گويد: کشور ايران با مصرف ساليانه حدود 70 ميليون متر مربع پارچه چادرمشکي، رتبه نخست مصرف آن در جهان را به خود اختصاص داده است، در حالي که تنها از اين ميزان 5 ميليون متر در کشور توليد مي‌شود؛ يعني فقط 10 درصد از اين نياز در داخل کشور توليد شده و در حدود 90 درصد آن وارداتي است.
وي با بيان اينکه سوئيس، ژاپن و کره که مصرف کننده چادر نيستند اما تامين بازار ما را به‌عهده دارند، افزود: در سال‌هاي نه‌چندان دور کشورهايي نظير سوئيس، ژاپن و کره که به ‌جرات مي‌توان ادعا نمود که به هيچ وجه مصرف‌کننده اين محصول نيستند، عمده تامين‌کنندگان بازار داخلي کشورمان بودند اما اخيرا توليدات ساير کشورها نظير تايلند، اندونزي و ويتنام نيز اضافه و بعضا جايگزين شده‌اند. در حالي که ما همچنان اندر خم نحوه توليد، چگونگي سرمايه‌گذاري، تهيه لايحه و طرح و همچنين بررسي مکان و محل احداث کارخانه توليد چادر مشکي هستيم.

چالش‌هاي توليد چادر مشکي

- واردات چادر مشکي: با توجه به ظرفيتي که براي توليد پارچه چادر مشکي در کشور وجود دارد، در حال حاضر سهم کوچکي از نياز مصرفي کشور توسط کارخانه‌هاي داخلي تامين مي‌شود و عمده مصرف داخلي از طريق واردات رسمي و قاچاق تامين مي‌شود.

- تعرفه واردات چادر مشکي: عليرضا حائري، دبير انجمن صنايع نساجي،‌ درباره تعرفه واردات چادر مشکي مي‌گويد: تعرفه واردات چادر مشکي 10 درصد است در حالي که تعرفه واردات ساير پارچه‌ها حدود 32 درصد است، همين امر باعث مي‌شود تا واردکننده ساير پارچه‌ها را به نام چادر مشکي به کشور وارد کرده و آسيب‌هاي زيادي را به توليد کننده داخلي وارد کند. شنيده‌ايم که وزارتخانه پيشنهاد افزايش تعرفه واردات چادر مشکي را داده است تا از توليد حمايت شود اما اين راهکار تنها در صورتي مفيد است که توليدي وجود داشته باشد. در مورد چادر مشکي روش مناسبي نيست؛ چرا که توليد چادر مشکي نداريم.

- قاچاق چادر مشکي: حجم واردات پارچه چادر مشکي به صورت قاچاق نيز کم نيست و به گفته مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت سالانه بيش از 50 ميليون متر پارچه چادر مشکي از طريق قاچاق وارد کشور مي‌شود.

- تعرفه واردات نخ: نخ، يکي از مواد اوليه توليد چادر مشکي است و هم اکنون تعرفه واردات نخ حدود 20 درصد است، در حالي که تعرفه واردات محصول کامل (چادر مشکي) کمتر از 16 درصد و گاهي تا 10 درصد تعيين شده، بنابراين واضح است که با توجه به اين شرايط کسي به دنبال سرمايه‌گذاري در راستاي توليد چادر مشکي نيست و تمايل به واردات آن بيشتر وجود دارد.

- استفاده از برند خارجي براي چادر توليد داخل: با وجود اينکه ايران بزرگ‌ترين مصرف‌کننده پارچه چادر مشکي در جهان است بيش از ۹۵ درصد بازار ۸۰-۷۰ ميليون متري اين محصول را وارد مي‌کند. در حال حاضر حدود ۵ ميليون متر از اين محصول در کشور توليد مي‌شود که البته نشاني از آن در بازار نيست، يعني احتمالا با برند خارجي به فروش مي‌رسد.

- واردات محصولات بي کيفيت به جاي بدهي‌هاي نفتي: طبق اعلام اکبر لباف، عضو کميسيون صنعت و معدن اتاق بازرگاني اصفهان، بخشي از بهاي نفت خام صادراتي با محصولات نساجي هند و چين و بنگلادش معاوضه مي‌شود. تاسف‌بارتر از اين موضوع آنجاست که محمد مروج حسيني، رئيس هيات‌مديره انجمن صنايع نساجي، از واردات ۲۲۰ هزار تن پارچه و ۲۵ هزار تن نخ بي‌کيفيت هندي به جاي بدهي‌هاي نفتي خبر مي‌دهد که از اين ۲۲۰ هزار تن پارچه (به ‌اندازه ۸ ماه مصرف کل کشور)، ۵۰ هزار تن آن توسط شرکتي وابسته به يک نهاد نظامي و ۱۳۰ هزار تن آن به‌صورت قاچاق وارد کشور شده است. طبق اعلام مروج حسيني نخ و پارچه وارد شده کيفيت پاييني دارد و علاوه بر متضرر ساختن توليد داخل بازار را نيز نامتعادل کرده است.

تحليل اقتصادي – اجتماعي صنعت چادر در ايران
به دليل وجود مشکلات فوق الذکر و بررسي تاثير متقابل آن‌ها بر روي يکديگر، در اين گزارش يک نگاه سيستماتيک از نظر اقتصادي و اجتماعي به اين موضوع شده است.
يکي از چالش‌هاي مهم فرهنگي که از گذشته گريبان‌گير جامعه ما بوده «دلبستگي به توليدات بيگانه» است. در اين راستا رهبر فرزانه انقلاب در سخنان خويش با اشاره به عده‌اي که مصرف کالاي خارجي را نشانه نوعي «تشخص و برتري» مي‌پندارند، فرموده‌اند: دلبستگي به توليدات بيگانه و بي اعتنايي به تلاش کارگر ايراني، بيماري و عادت بدي است که پول و ثروت کشور را به جيب کارگر خارجي سرازير مي‌کند. بنابراين گرايش به مصرف کالاي خارجي و تفاخر به برندهاي معروف با وجود توليدات با کيفيت داخلي، بيماري اي است که بايد درمان شود.
از اين رو با بالا بردن فرهنگ استفاده از کالاي داخلي، تقاضاي چادر توليد داخل افزايش و تقاضاي چادر خارجي کاهش مي‌يابد. از طرفي اين امر موجب کاهش در استفاده از برند خارجي براي چادر داخلي شده که به موجب آن برند ايراني، شناخته شده و باعث افزايش تقاضاي چادر داخلي مي‌شود. از سوي ديگر با کاهش تقاضاي چادر خارجي و کم شدن بازار آن، قيمت چادرهاي وارداتي کاهش يافته و موجب کاهش نسبت قيمت چادر خارجي به داخلي شده که اين مهم نيز سبب افزايش تقاضاي چادر داخلي و بهبود وضعيت بازار مصرفي آن مي‌شود.
از ديگر چالش‌هاي موجود در اين صنعت، عدم استفاده از تکنولوژي‌هاي پيشرفته و به روز مي‌باشد. در اين راستا با بالا بردن سطح تکنولوژي توليد داخل اين کالا، کيفيت چادر توليد داخل بهبود يافته که اين امر خود منجر به افزايش تقاضاي چادر داخلي و کاهش تقاضاي چادر خارجي مي‌شود. از طرفي اين مهم، موجب کاهش هزينه تمام شده چادر توليد داخل شده که به موجب آن، سود حاصل از فروش چادر توليد داخل افزايش يافته و به دنبال آن صنعت توليد داخلي چادر رونق خواهد يافت.
يکي ديگر از معضلات موجود در اين صنعت، تعرفه واردات نخ به عنوان مواد اوليه مصرفي در آن مي‌باشد که طبق آخرين گزارشات حدود 20 درصد است؛ در حالي که تعرفه واردات چادر مشکي (محصول نهايي) کمتر از 16 درصد مي‌باشد. اين موضوع منجر به بالا رفتن هزينه تمام شده چادر توليد داخل و پايين آمدن سود حاصل از فروش چادر توليد داخل و در نهايت منجر به کاهش انگيزه سرمايه‌گذاري داخلي و کساد صنعت توليدي اين محصول شده است.
از سوي ديگر بالا بودن تعرفه وارداتي کالا منجر به افزايش قاچاق آن کالا مي‌شود. از اين رو در سال‌هاي اخير با پايين آوردن تعرفه واردات چادر مشکي سعي در رفع اين مشکل شده است اما پايين بودن تعرفه واردات چادر مشکي در مقايسه با تعرفه ساير پارچه‌ها که حدود 35 درصد اعلام شده است، منجر به واردات ساير پارچه‌ها بعنوان پارچه چادري و افزايش قاچاق پارچه‌هاي ديگر شده است.

طبق اين مطالعه به نظر مي‌رسد به جاي کاهش تعرفه گمرکي واردات چادر که به مشکلات اين صنعت دامن مي‌زند، مي‌توان با اعمال سياست‌هايي همچون متعادل کردن تعرفه اين محصول، حمايت از بخش داخلي صنعت آن، پايين آوردن تعرفه نخ (به عنوان مواد اوليه اين صنعت) و استفاده از تکنولوژي پيشرفته و به روز، سعي در بالا بردن کيفيت توليد داخلي اين محصول کرده و يک فضاي رقابتي بين محصول داخلي و خارجي آن ايجاد نماييم. در اين صورت با بالا بردن فرهنگ استفاده از کالاي داخلي (با استفاده از تبليغات مناسب)، مي‌توانيم بر مشکلات موجود فائق آمده و موجب افزايش انگيزش و اشتغال شده و به خودکفايي در اين صنعت برسيم.



مريم فرهاني
پژوهشگر مسائل فرهنگي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن