تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799186410




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

من تنها زائری هستم که دوربین دارم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: محمد خوشرو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
من تنها زائری هستم که دوربین دارم
یکی از مهم‌ترین نکات برای ثبت عکس، توجه به قاب‌بندی و نکات معماری آن بنا است.


محمد خوشرو، عکاس، در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، در خصوص حس و تفاوتی که عکاسی از ابنیه مذهبی با سایر مکان‌ها دارد گفت: این تفاوت را به طور کامل نمی‌توان به زبان آورد؛ به طور کلی عکاس باید یکسری از اصول و چهار چوب‌های کلی را فارغ از شناخت دوربین و لنز بداند، ولی همان‌طور که در احداث این بناها دیده می‌شود هرکس در هر رشته و صنعتی آموخته‌هایش را با عشق و اعتقادات مذهبی‌اش ترکیب می‌کند که نتیجه‌ی آن قطعاً به بهتر شدن کار می‌انجامد.


وی افزود: در مورد من هم این اتفاق تا حدودی صادق است، زیرا علاوه بر پژوهش در معماری، تلاشم بر این بوده تا روایتی از کاری که دیگران در طول قرن‌ها انجام داده‌اند را به عنوان عکاس از این آثار داشته باشم و به نوعی این عکس‌ها مجموع همه‌ی معماران و صنعت‌گرانی است که این حرم را ساخته‌اند و همه با هم یکی شده و خروجی آن تصاویری است که الآن ثبت شده‌اند.


خوشرو تصریح کرد: البته هر فردی می‌تواند با حس و دید تخصصی خودش روایتی از این آثار و ابنیه داشته باشد، چرا که در گذشته تعداد زیادی از عکاسان این کار را کرده‌اند، متفاوتی که با عکاسی از ابنای دیگر وجود دارد، تجمع اعتقاد تخصص و همین حسی است که در کارها موجود است.


وی در پاسخ به علت موفقیت و نکاتی که در رساندن شکل کلی فضا و حس آن مکان‌ها به مخاطب دارد، عنوان کرد: من به نوعی زائری هستم که دوربین دارم و تفاوتم با زائر معمولی در ثبت چیزهایی که می‌بینیم؛ از ذهن و خاطره، به نگاه و قالب عکس است و رساندن این فضا و حس هدف من می‌باشد؛ چرا که به نوعی در حال روایت یک زیارت هستم؛ و به همین دلیل علاوه بر نماهای عمومی و حمل‌هایی که وارد صحن می‌شویم، جزئیات و قاب‌بندی‌های حرم نیز دیده می‌شوند.


این هنرمند در خصوص قاب‌بندی و اهمیت توجه به آن بیان کرد: اگر ساختار اماکن مذهبی یا هر بنایی را ببینید، متوجه قاب‌بندی آن توسط طراحانش می‌شوید و همین اتفاق است که اجزا را در کنار‌هم قرار داده و کل معماری را شکل می‌دهد، به عنوان مثال در این نمایشگاه عکس از قسمت بالای در بارگاه امام علی(ع) وجود دارد که دارای قاب است و خود این قسمت جزئی از در حرم است که بخشی از ضریح را که آن هم قاب‌بندی جدایی دارد تشکیل می‌دهد و همین‌طور قاب در قاب تا بینهایت ادامه می‌یابد که نتیجه‌ی آن شکل‌گیری و خلق تصاویر زیبایی هستند که در اماکن مختلف وجود دارند؛ دسته به دقت، تمرکز و تخصصی که هر فرد دارد، می‌تواند آن‌ها را ببینید؛ من نیز با مطالعه در معماری و توجه به این عنصر عکس‌هایی با قاب‌بندی مشخص و گویا گرفته‌ام و قصد داشتم بگویم که این فضاها، حتی در همین قاب‌های کوچک در فضاهایی غیر از اماکن قابل استفاده‌اند، به عنوان مثال، می‌توانند جزو عناصر دکوراتیو، زیبایی و ... استفاده شوند.


محمد خوشرو با اشاره به حس خاص و زنده بودنی که در این نوع آثار وجود دارد گفت: این اتفاق به نوعی تأثیر وضعی است که از اصل بارگاه امیر‌المؤمنین(ع) نشئت می‌گیرد و زمانی که تصاویر آنجا در قالب عکس نیز ثبت می‌شود، همان حس و انرژی را به مخاطب منتقل می‌کنند من به کرات دیده‌ام حتی کسانی که نمی‌دانند این محل کجا است با یک احترام، علاقه، توجه و دقت خاصی کار را نگاه می‌کنند.


وی در خصوص انتشار کتاب‌های عکاسی و هنری اذعان داشت: به احتمال زیاد آثار این نمایشگاه که حدود 46 کار هستند و دست کم 34 تصویر آن تا به حال دیده نشده‌اند را در کتابی منتشر می‌کنم و به طور کلی این نمایشگاه برای ادای دین بود، چرا که عکس‌های آن را سال گذشته گرفته بودم و این نمایشگاه اولین خروجی عکاسی دوره‌ی اخیر من است.


وی تصریح کرد: هر اثری که تولید می‌شود مخاطب خاص خود را دارد و می‌باید آن محصول معرفی شود، چرا که شاید خیلی‌ها علاقه به داشتن همچنین کتابی دارند اما به دلیل بی‌اطلاع بودن از وجود آن، محصول را تهیه نمی‌کنند، از طرحی قیمت تمام شده‌ی این آثار بهای سنگینی دارد که شاید وسع هرکسی به خرید آن نرسد؛ من در راستای این اتفاق پرشوری 36 صفحه‌ای که کتابچه‌ای حاوی عکس‌های موجود در نمایشگاه، است را کرده‌ام که قصدم درست کردن اثری به عنوان یادگاری برای افرادی که به اینجا می‌آیند یا دعوت شده‌اند، است.


این عکاس در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم تعداد چنین آثار و نمایشگاه‌ها افزایش پیدا کند و تبلیغ و اطلاع رسانی کامل‌تری صورت پذیرد.


گفتنی است مجموعه‌ی این آثار بعد از فرهنگسرای نیاوران به مرکز شهر می‌آیند و به نمایش گذاشته می‌شوند از 15 تا 31 تیر در «گالری آینه‌ی مجموعه صبا» به نمایش گذاشته می‌شوند.






انتهای پیام/





اخبار مرتبط

عکاسان هنری از عکاسی حرفه ای با تلفن های همراه گفتند
با دیدن عكس‌های رحلت امام (ره) دوباره به آن روزها برگشتم
جای خالی جشن عکاسان در سینما/ شباهت عکاسی سینمایی با عکاسی عروسی
در جشن عکاسان سینما چه گذشت؟
عکاسی هنوز مظلوم است
فراخوان نخستین جشنواره ملی فیلم و عکس مادر منتشر شد
این اثر یک پروژه فرهنگی است




۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن