تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814231234




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تازه ترین موازنه قدرت در یمن بررسی شد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: تازه ترین موازنه قدرت در یمن بررسی شد


یک کارشناس مسایل خاورمیانه معتقد است نشست ژنو ۳ نمی تواند تمامی انتظارات یمنی ها را برآورده کند و باید منتظر فرآیند طولانی تری بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ، هواپیماهای جنگی عربستان امروز هم مناطقی از استان صعده و شهر عدن از جمله مراکز درمانی را بمباران کردند که شماری از شهروندان یمنی در این حمله کشته یا زخمی شدند. جنگ یمن در حالی ادامه دارد که بناست نشست سه روزه ژنو با حضور گروه های سیاسی یمن روز یکشنبه 24خرداد در ژنو برگزار شود. از این رو در برنامه پیشخوان خبر ساعت 18:30 شبکه خبر موازنه قدرت در یمن بررسی شد .
هادی محمدی کارشناس و تحلیلگر مسایل خاورمیانه با حضور در استودیوی این برنامه و با استفاده از نقشه ، عملیات مداخله گرانه ارتش سعودی و کشورهای هم پیمان آن طی 78 روز گذشته را تشریح و تحلیل کرد.  
تازه ترین موازنه قدرت دریمن


محمدی با اشاره به اینکه این عملیات طی سه فاز و مرحله انجام شده است اظهار داشت : در فاز نخست که غافلگیرانه بود رژیم آل سعود به کلیه مراکز حکومتی ، خدماتی ، بنادر ، بیمارستان ها ، مساجد و حتی سد تاریخی منطقه عمران حمله کرد .

وی فاز دوم عملیات و اقدامات تجاوزگرانه سعودی ها را با واکنش هایی از طرف کمیته های مردمی و ارتش یمن همراه دانست و تصریح کرد : در این مرحله از عملیات ، یمنی ها به مناطقی از استان جیزان و پاسگاه های استان نجران در عربستان پاسخی محدود دارند که علاوه بر خسارات و تلفات جانی و به غنیمت گرفتن تجهیزات و ادوات جنگی موجب شد پادگان ها و مناطق مرزی تخلیه شود .

این کارشناس مسایل خاورمیانه به فاز سوم عملیات اشاره کرد و افزود : در این مرحله نیروهای یمنی با ورود به عمق زمین های آل سعود ، پادگان ها و مراکز نظامی را هدف قرار دادند و نیروهای سعودی بدون اینکه مقاومتی از خود نشان دهند متواری شدند .

محمدی شرایط کلی یمن را بحرانی اعلام کرد و ادامه داد : نیروهای آل سعود ، مسایل معیشتی ، سیلوهای ذخیره آرد و منابع آب را هدف حمله قرار می دهند در حالیکه کمیته های مردمی و ارتش یمن حمله های خود را بر روی پایگاه ها و پادگان های نظامی در سه استان جیران ، نجران و عسیر مترکز کرده اند و شهر نجران و مناطق گسترده ای از استان جیزان را در اختیار گرفته اند .

وی تمرکز جمعیتی و راهبردی یمن را در مناطق شمالی و غربی این کشور دانست و تصریح کرد : منابع و چاه های نفتی یمن دراستان حزرموت واقع شده و بهره برداری از این چاه ها نیز در اختیار شرکت های سعودی است که به همین علت رژیم آل سعود تاکنون به این مناطق حمله نکرده است .

این کارشناس مسایل خاورمیانه در پاسخ به این پرسش که از نشست ژنو 3 که برای حل بحران یمن برگزار  می شود چه انتظاری می توان داشت گفت : محتوا و تیم های مذاکره ممکن است نشست ژنو 3 را زیر سوال ببرند چرا که طرف های مرتبط با رژیم آل سعود تلاش می کنند خواسته های خود را از طریق جنگ محقق کنند . هم اکنون نیز آل سعود و شورای همکاری خلیج فارس می کوشند مسیر گفتگوهای یمنی - یمنی را به اهداف و مطالبات آل سعود در یمن نزدیک کنند .

محمدی با تاکید بر اینکه یمنی ها همواره به شرایط دشوار و سخت آشنا بوده اند اظهار داشت : با وجود حملات هوایی روزانه هواپیما های آل سعود که به طور میانگین صد پرواز هجومی برآورد می شود و تلفات فراوانی که به بار دارد اما در درون آل سعود برای ادامه این روند اجماع کافی وجود ندارد چرا که این وضعیت ، آسیب پذیری عربستان سعودی را افزایش داده است .
تازه ترین موازنه قدرت در یمن بررسی شد


وی ادامه داد : افزایش انتقاد های شدید بین المللی از طرف سازمان ملل و سازمان عفو بین الملل درباره اینکه عربستان سعودی معیارهای حقوقی را زیرپا گذاشته و مرتکب جنایات جنگی شده نیز به آسیب پذیری آل سعود دامن زده است .

محمدی درباره سرمذاکرات ژنو 3 گفت : سیر مذاکرات در زمان بن عمر مسیر مشخصی را طی کرد و به تدوین سندی تحت عنوان مشارکت ملی منجر شد که تشکیل حکومت از طریق گروه ها و مشارکت ملی به وسیله همین سند انجام خواهد شد . زیرا برای اجرای انتخابات در یمن باید مسیر گفتگو های بعدی تکمیل شود تا دولت موقت که تحت عنوان شورای انقلاب فعالیت می کند بتواند انتخابات برگزار کند ، حکومت تشکیل دهد و بر مبنای قانون اساسی دست به اصلاحات بزند .

این کارشناس مسایل خاورمیانه با تاکید بر اینکه تحولات یمن ژئو استراتژیک است و آثار منفی فراوانی برای صهیونیست ها دارد تصریح کرد : نیروی دریایی و زیردریایی های رژیم صهیونیستی در طی جنگ اریتره در دو جزیره جنوبی یمن مستقر شده و آنجا را پایگاه و جولانگاه خود در دریای سرخ کرده اند اما استقرار یک حکومت ملی و با اراده یمنی ها شرایط را برای تحرک دریایی رژیم صهیونیستی تحت تاثیر قرار می دهد .

محمدی رژیم آل سعود و رژیم صهیونیستی را دارای منافع مشترک و زمینه های کافی برای همکاری ارزیابی و تصریح کرد :  حتی تاکتیک حملات هوایی آل سعود در حمله به یمن نیز مانند تاکتیک حملات هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان است و تنها اختلافی که این دو رژیم با یکدیگر دارند این است که در رژیم صهیونیستی انتخابات نستبا آزادی وجود دارد اما عربستان سعودی کشوری قبیله ای و عشیره ای است که همچون کشورهای بدوی اداره می شود .

دانلود
 

لینک را کپی کنید


پنج شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن