تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804247637




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهور دلايل پيروزي جريان اعتدال را تشريح کرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ خرداد ۱۳۹۴ (۱۶:۴۸ب.ظ)
در آستانه دومين سالگرد 24 خرداد؛ معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهور دلايل پيروزي جريان اعتدال را تشريح کرد موج - معاون سياسي دفتر رئيس جمهوري با انتشار مطلبي در صفحه شخصي خود در فيسبوک به تشريح دلايل پيروزي جريان اعتدال در روز 24 خرداد پرداخت.
حميد ابوطالبي سه اتفاق مهم رخ داده در ده سال گذشته کشور و تبعات ناشي از آن را تبيين کرده است که پس از اين دوران جامعه سياسي کشور، بالضروره به تنازع افراط و در نتيجه آن نياز به پوست‌اندازي رسيده و همه در حال تغيير و تحول و به فکر تغيير و تحول بودند.
از نگاه معاون سياسي دفتر رئيس جمهور، روز 24 خرداد سال 1392 زماني بود که جامعه سياسي و مردم انتظار تحولي را مي کشيدند که با آن به جنگ تلاطم و مقابله با تنازع و مخاصمه با خشونت و از هم پاشيدگي وحدت و يکپارچگي ملي بروند و اين انتظار، در اعتدال درخشيد.
ابوطالبي در ارائه تعريف از عصر اعتدال مي نويسد: اعتدال، نتيجه قهري وحاصل گريز جامعه از قطبي‌گرايي افراطي در اصول‌ گرايي و اصلاح‌ طلبي بود؛ اين قطبي‌گرايي افراطي مردم را به سمت ميانه‌روي و اعتدال سوق مي داد.
معاون سياسي دفتر رئيس جمهوري سپس روي کار آمدن عصر اعتدال را ناشي از چند عامل از جمله درايت مقام معظم رهبري دردعوت حتي از مخالفين براي حضور در پاي صندوق هاي راي و اعلام "حق الناس" بودن راي مردم در انتخابات مي داند.
ابوطالبي همچنين با بيان اينکه انتظار ملي براي رهايي از افراط و تفريط و روي‌آوري به آرامش و اميد و درک اين ضرورت که تغيير و پوست‌اندازي سياسيون و جامعه پاليتي در کشور در گريز از افراط است، نه حاصل اصول‌گرايي و نتيجه اصلاح طلبي، آن را از ديگر عوامل روي کار آمدن عصر اعتدال دانسته است.
اين نظريه پرداز جريان اعتدال همچنين معتقد است روي کار آمدن جريان اعتدال همچنين ناشي از سه تصميمي بوده است که اصلاح طلبان گرفتند، سه تصميمي که اصولگرايان اتخاذ نکردند و سه تصميمي که عقلاي هر دو در تبلور آن کوشيده اند.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، متن کامل يادداشت دکتر حميد ابوطالبي معاون سياسي دفتر رئيس جمهور در آستانه 24 خرداد به شرح ذيل است:
"احياء اخلاق" که در تريولوژي انتخابات نهايي شد، شب ازنيمه گذشته بود؛ ازجلسه با دکترکه خارج شدم باد سردي درشهرمي وزيد، وسوزسرما گرمي استخوان ها را مي تکاند. بهمن ماه بود؛ تنها درسياهي شب، و تلاطم هاي بيم واميد درپيش رو. ازيکسو، اين باور، شلاق مي نواخت که اين "بهاري است که درپشت زمستان مانده"؛ وازسوي ديگر، اين واقعيت زبانه مي کشيد که "اين زمستان چقدرطولاني است!"
ماهها گذشت؛ مصاحبه تلفني که در تلويزيون پخش شد، و رهبري انقلاب، آراء مردم را که مي رفت اداره کشوررا به دوش بگيرد، تبريک گفتند، بازهم شب از نيمه گذشته بود؛ اما اين بار گرماي خردادِ پرمخاطره، در هيجاني ملي مي پيچيد، و شور و شادي مردم و دعا و ثناي آنان را به آسمان مي برد. ديگر، ازآن سوزوسرما خبري نبود؛ و خيابان هاي شهر در اثر تحولي بزرگ، مملو از هلهله بود و آکنده از غريو شادي ورضايت. به خيابان که آمدم، فريادِ خرداد دوباره سياهي شب را مي شکافت؛ و آرزوهاي مردم از لابلاي درختان سرسبز تمامي ايران سربلند سربه فلک مي کشيد. آرام آرام درلابلاي غريو شادي ها پرمي کشيدم، و از کنار طنين پايکوبي ها مي گذشتم؛ و دردل شبِ رو به سپيده، به سمت صبح مي رفتم.
روز وصل دوستداران ياد باد ياد باد آن روزگاران ياد باد
مبتلا گشتم در اين بند و بلا کوشش آن حق گزاران ياد باد
امروز دو سال از آن روزگاران مي گذرد، و نهال مردمي "تدبيرواميد" نيز در آستانه دوسالگي است؛ تا همين جا هم راه درازي از ميان صواب و ناصواب آمده است، و راه درازتري نيز در بيم واميد درپيش رو دارد. امروز فضاي جامعه ما فضاي نقد وتحليل است؛ و اين افتخاري است بزرگ. اما بزرگتر از آن، رفتن به استقبال نقد است؛ و پذيرفتن عقل جمعي؛ و ارج نهادن به درايت ديگران؛ و... دراين راستا، ودرآستانه 24 خرداد، و باسپاس فراوان از تمام ملت بزرگوار ايران، احزاب و جناحهاي سياسي و شخصيت هاي محترم موافق و مخالف از اصولگرا و اصلاح طلب و...، اينکه اعتدال به زعم من درکجا قراردارد را به عقل جمعي وانهاده ام، تا صادقانه وعالمانه واخلاق مدارانه بحثي روشمند دراين زمينه آغازشود. اما:
ما برکدامين باور، اين چنين استوار ايستاده ايم؟
الف: دوران افراط
اين دوران، حاصل سه اتفاق مهم در دهسال اخير بود؛ يعني:
- دو يا سه سال آخردوره اصلاحات در تلاش براي تخريب ساختارها وروي آوري به عناصرهويت گريز؛
- دو يا سه سال اول دولت اصول گرايي با حذف و تحقير اصلاح طلبان و تلاش براي انتقال نخبگان و نخبه گرايان از بدنه نظام به خارج ازآن و انباشته نمودن ظرفيت نخبگي کشور در برابر حکومت؛
- دو يا سه سال آخر دولت اصولگرايي با نابودي ظرفيت ها و توان ملي کشور وتعميم زيرکانه ظرفيت پديدآورده در خلاء به ظاهر نخبه‌ پندارانه به سمت رويارويي با کليت حکومت؛
چراکه در خلال آن:
- افراط گرايي اصولگرايانه در تنور فاصله گيري از مردم، عدم نياز به ملت، الوهيت‌سازي نورپردازانه، و... مي دميد؛ و حاصل آن هاله نور، بکارگيري افراطي و غيرهدفمند ارزشهاي اخلاقي و باورهاي ديني و... براي اهداف سياسي بود که به تخريب تندروانه باورهاي ديني مردم و ارزشهاي آنان انجاميد. بر اين افراط، رسانه هاي ديداري و شنيداري داخلي و سياسيون مرتبط مي دميدند.
- و افراط گرايي اصلاح طلبانه نيز در تنور ضرورت درانداختن راه ورسمي ديگر، عدم کفايت باورهاي ديني، الوهيت سازي از دموکراسي، و... مي دميد؛ و حاصل آن "هويت گم شدگيِ" بخشي، "باورزدايي دينيِ" گروهي، "ارزش ناباوريِ" عده اي، براي ارتقاء امر سياسي بود. بر اين افراط هم، رسانه هاي ديداري وشنيداري خارجي وسياسيون مرتبط مي دميدند.
در اواخر اين دوران دهساله، جامعه سياسي کشور بالضروره به تنازع افراط و در نتيجه آن نياز به پوست اندازي رسيده بود، و همه درحال تغيير و تحول و به فکر تغيير و تحول بودند؛ از سياسيون و پاليتي (Polity) در انديشه ي کشور، تا انقلابيون و اصالت پيشگان و سياستمداران و دين باوران و ارزش گرايان. اينجا بود که جامعه سياسي و مردم انتظار تحولي را مي کشيدند که با آن به جنگ تلاطم و مقابله با تنازع و مخاصمه با خشونت و ازهم پاشيدگي وحدت و يکپارچگي ملي بروند. اين انتظار، دراعتدال درخشيد.
ب: عصر اعتدال
اعتدال، نتيجه قهري و حاصل گريز جامعه از قطبي گرايي افراطي در اصول گرايي و اصلاح طلبي بود؛ اين قطبي گرايي افراطي مردم را به سمت ميانه روي واعتدال سوق مي داد.
استوار بر اين، روي کارآمدن عصراعتدال بيش از هر چيز:
- حاصل درايت مقام معظم رهبري در دعوت حتي از مخالفين براي حضور در پاي صندوق‌هاي راي و اعلام "حق الناس" بودن راي مردم در انتخابات بود؛
- حاصل انتظاري ملي براي رهايي از افراط و تفريط و روي آوري به آرامش و اميد بود؛
- حاصل ضرورت تغيير، وپوست اندازي سياسيون وجامعه پاليتي در کشور در گريز از افراط بود؛ و نه حاصل اصولگرايي ونه نتيجه اصلاح طلبي؛
افزون براين، روي کارآمدن عصر اعتدال، که حاصل اين ضرورت تاريخي بود، در ضمن نتيجه سه تصميمي بود که اصلاح طلبان گرفتند، سه تصميمي که اصول گرايان اتخاذ نکردند، و سه تصميمي که عقلاي هردوجناح در تبلور آن کوشيدند:
1: اصلاح طلبان که خود را بسياردورازقدرت مي ديدند، به رقابت براي راي آوري مي انديشيدند؛ لذا:
- تصميم گرفتند فاصله خود را باقدرت ازطريق آراء مردم کم کنند؛
- تصميم گرفتند به جاي وزن کشي سياسي، به سياست ورزي هوشمندانه روي آورند؛ که حاصل آن کناره گيري يکي از کانديداها بود؛
- تصميم گرفتند فرصت لازم را به سرعت براي بازسازي خود فراهم کنند؛ اگرچه تا کنون ازآن بهره بري مناسب نکرده اند؛
2: اصول گرايان، خود را پيروز قطعي انتخابات مي دانستند؛ لذا:
- تصميم نگرفتند که براي دست يابي به آراء مردم تلاش کنند؛
- تصميم نگرفتند وزن‌کشي سياسي خود را ازانتخابات رياست جمهوري به انتخابات مجلس منتقل کنند؛
- تصميم نگرفتند رحمانيت اسلام را مبناي تعاملات خود با مردم و جامعه سياسي و نخبگان قرار دهند؛
3: عقلاي ميانه هردوجناح نيز در انديشه دين و مُلک و ملت بر سه تصميم استوار ايستادند:
- حفظ و ارتقاء نقش بازيگران ميانه نزديک هر دو جناح در"ماندن ونماندن"؛
- تلاش براي استواري بخشي به نماد اعتدال وعقلانيت، و زمينه سازي ملي در تجميع آراء مردمي برآن؛
- اميدافزايي ملي براي گريز از افراط با روي‌آوري به عقلانيت اعتدالي و شعارهاي انتخاباتي آن؛
حاصل اين تصميم گرفتن‌هاي اصلاح‌طلبانه، آن تصميم نگرفتن هاي اصول گرايانه، و آن تلاش هاي صادقانه عقلاي ميانه، رقابتي سنگين درانتخابات بود؛ و برآيند آن افراط‌باوري ها و افراط گرايي ها، ريزش سرمايه اجتماعي هريک و سوق يافتن و سوق دادن آن به سوي اعتدال.
لذا 24 خرداد:
سه عنصراصلي،"خودمحور":
- عقلانيت استوار تاريخي اعتدال، و نمادين شدگي آن در شخصيت دکترروحاني؛
- شعارهاي مبنايي متقن ومتکي بر نيازهاي عصر اعتدال، و تريولوژي انتخاباتي آن؛
- اقبال عمومي مردم و جامعه سياسي در مباحث ومذاکرات دروني خود به "عقلانيت اعتدال" و شعارهاي آن؛
و سه عنصر اصلي، "ديگرمحور":
- درايت مقام معظم رهبري و نظارت و اشراف ايشان؛
- گريزملي از افراط‌گرايي هاي اصول گرايانه و اصلاح طلبانه، و روي‌آوري مردم و جامعه سياسي به ميانه روي؛
- سياست‌ورزي هوشمندانه اصلاح طلبي، رقابت پيشگي غيرسياسي اصول‌گرايي، و درايت‌مآبي عقلاي ميانه؛
داشت. چراکه دکتر روحاني، ناظر بر اين تحولات اجتماعي، شعارها و برنامه هاي خود را درخلال انتخابات برگزيد؛ و دولت خود را بانام "تدبير و اميد" درانداخت؛ تا پاسخي روشن باشد به اين تحول بزرگ و نياز عصري. زيرا درانديشه اعتدال:
- اعتدال يعني توازن ميان آرمان و واقعيت؛
- تدبير يعني تلاش عاقلانه براي کمک به باروري تحولات سياسي - اجتماعي؛
- اميد يعني احترام صميمانه به تصميم وراي مردم؛
- احياي اخلاق يعني بازگشت به هدف رسالت پيامبرگرامي اسلام (ص) که فرمود "بعثت لاتمم مکارم الاخلاق"، و بازسازي فصول مشترک آرمانهاي امام و انقلاب درميانه اصول‌گرايي و اصلاح طلبي؛
- نجات اقتصاد يعني نجات زندگي مردم دربرابراقدامات مخرب انجام شده گذشته واجراي برنامه هاي طراحي شده براي آينده رفاه، امنيت، آرامش، وآسايش ملي؛
- تعامل سازنده باجهان يعني ميانه روي و اعتدال و گريز از افراط گري دور و نزديک، در برابر سياست تقابل با جهان؛
- و تعامل ملي در معناي تلاش در آزادي و عدالت، و ايستادگي بر عقلانيت جمعي؛
و سياست ورزي، دراين صورت بندي و در اين ميانه اصول گرايي و اصلاح طلبي، استوار بر:
- اسلام رحماني مبتني بر ارزشهاي اخلاقي؛
- جامعه غيرامنيتي مبتني برامنيت خاطر؛
- عدالت گرايي در اجتماعيات، با سياست زدايي و مقابله با سياست زدگي هاي غيرضرور در جامعه اي رحماني؛
سامان مي يابد.
ج: دگرديسي پاليتي
اما انتخابات 24 خرداد که حاصل پوست اندازي جامعه سياسي و سياسيون کشور و نااميدي مردم از آنان نيز بود، تحولي اساسي را هم درپاليتي کشور رقم زد، يعني: پوست اندازي جامعه سياسي؛ اقدامي سخت و دردناک که در کوتاه مدت هم به بارنخواهد نشست.
اين پوست اندازي با سه ويژگي توام خواهد بود:
- درچارچوب ساختارهاي نظام و انقلاب سامان خواهدگرفت؛ دراين معنا که نه مي خواهد و نه مي تواند به سمت ساختارشکني (deconstruction) ميل نمايد؛
- درچارچوب دو قطبي تنومند بيش از يکصدساله سياسي ايران و تئوري هاي ديني - سياسي آن، نظام خواهد يافت؛ در اين معنا که نه قادر به فرم شکني (deformation) است ونه مايل به آن؛
- متعهد به سامان دادن صورت بندي جديدي ازجامعه سياسي درپاليتي ايران مي باشد؛ دراين معنا که نه قادر است به ماندگاري درصورت بندي فعلي درهم ريخته قدرت درجامعه سياسي و نه مايل به آن؛
براين مبنا، درسامان بندي جديد قدرت درجامعه سياسي ايران سه اتفاق رخ خواهد داد:
- از نظر انديشگي، حرکت از ساختار مبتني بر افراط گرايي و جمود به سمت رحمانيت اسلام صورت خواهدپذيرفت؛
- از نظر ارزشي، حرکت از ساختار متصلب بي اخلاق به سمت اصالت اخلاق شکل خواهدگرفت؛
- از نظر فرماسيون‌بندي نوين، حرکت در درون دو جبهه موجود ليکن به صورت درون‌جبهه‌اي و بين جبهه‌اي سامان خواهد يافت؛
دراين پوست اندازي:
اصلاح طلبان :
- دوباره با آرمانهاي امام و دين باوري مردم، پيوند انديشگي برقرار خواهندکرد؛
- دوباره شخصيت هاي هويت وارخود را بر صدر خواهندنشاند؛
- با افراط گرايي چپ‌گرا صورت بندي جديدي را سامان خواهند داد؛ يا از طريق انديشگي و يا با مصالحه سياسي؛
و اصول گرايان :
- دوباره به اسلام رحماني و قرائت امام بازخواهندگشت؛
- دوباره شخصيت هاي هويت‌وار خود را بر صدر خواهند نشاند؛
- از افراط گرايي خشونت گرايانه و تئوريزه نمودن غضباني گري باورمندانه فاصله خواهند گرفت؛
اينجاست که اعتدال – به عنوان برآيند يک انتظار و تحول ملي، يک دگرديسي عظيم سياسي، و يک عقلانيت جمعي؛ و نه تعاملات و صورت بندي‌هاي سازمان‌يافته پاليتي کشور– سخني براي گفتن خواهد داشت؛ تا در ميانه اين سامان‌بندي‌هاي انديشه‌اي – سياسي، زمينه اي براي ارتقاء شرايطي نوين فراهم آورد.
بر اين مباني است که در اين ميانه، اعتدال اين چنين استوار بر عقلانيت جمعي ايستاده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن