تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799381889




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی: سرشت صنایع‌دستی با ویژگی‌های زنانه هم‌خوانی بیشتری دارد/ ۷۰ درصد مشاغل خانگی، مرتبط با صنایع‌دستی است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی:
سرشت صنایع‌دستی با ویژگی‌های زنانه هم‌خوانی بیشتری دارد/ ۷۰ درصد مشاغل خانگی، مرتبط با صنایع‌دستی است
بهمن نامورمطلق گفت: سرشت صنایع‌دستی با سرشت زنانه هم‌خوانی بیشتری دارد و یقیناً پیوند آن‌ها موجب شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های صنایع‌دستی خواهد شد.

خبرگزاری فارس: سرشت صنایع‌دستی با ویژگی‌های زنانه هم‌خوانی بیشتری دارد/ ۷۰ درصد مشاغل خانگی، مرتبط با صنایع‌دستی است



به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس،‌ گفت و گوی بهمن نامورمطلق، معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با سایت مهرخانه را در ادامه می‌خوانید: -    آقای دکتر نامور، وقتی صحبت از صنایع‌دستی به میان می‌آید، یک فعالیت زنانه به ذهن متبادر می‌شود. آیا آمار تفکیکی مشخصی از حضور زنان در حوزه‌ها و عرصه‌های صنایع‌دستی وجود دارد؟ 
بخش گسترده‌ای از افراد تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را زنان تشکیل می‌دهند. در طول تاریخ نیز آن‌ها در بخش صنایع‌دستی فعال‌تر از مردان بوده‌اند. در تقسیم‌بندی‌های ضمنی غیررسمی، زنان در حوزه نساجی و در روستاها بیشتر فعالیت دارند. در استان هرمزگان حدود 60 هزار فعال صنایع‌دستی داریم که بیش از 90 درصد آن‌ها زنان هستند، ولی در شهر اصفهان چنین نیست و به لحاظ صنایع‌دستی در این استان ،مردان بیشتر فعال هستند. در کل همیشه پیوند ویژه‌ای میان زنان و صنایع‌دستی وجود داشته و عمدتاً تولید در این حوزه به‌جز بخش‌های حرفه‌ای و صنایعی که نیاز به قدرت بدنی بیشتری داشته؛ مانند چلنگری و... توسط زنان انجام می‌گرفته است.
-    در حال حاضر میزان اقبال داخلی و خارجی از صنایع‌دستی کشور ما چگونه است؟ 
خوش‌بختانه صنایع‌دستی در تمام دنیا رو به رشد است و استقبال خوبی از آن می‌شود. در ایران هم نسبت به 20 سال گذشته پیشرفت خوبی داشته و سال‌های خوب خود را سپری می‌کند. این حوزه در 20 سال پیش، در حال فروکش بود و روزبه‌روز مخاطبان بیشتری را از دست می‌داد، ولی امروزه اهمیت صنایع‌دستی در تمام دنیا شناخته‌شده است، در ایران هم بنا به دلایل مختلف و بالارفتن اهمیت آن، برخی از مسئولین به آن توجه بیشتری دارند.
یکی از شانس‌های بزرگ در کشور ما فعالیت بیشتر زنان در این حوزه است. ایران در دنیا، بیشترین تحصیل‌کردگان عالی و تحصیل‌کردگان عالی زنان در صنایع‌دستی را داراست. انتظار ما این است که این افراد وارد حوزه تولید و بازار شوند؛ چراکه با حضور آن‌ها، عرصه تولید صنایع‌دستی به‌صورت جهشی بهبود پیدا می‌کند. این موقعیت بسیار خوبی است تا قابلیت ناشناخته و کم‌استفاده‌شده زنان ظهور کند. سرشت صنایع‌دستی با سرشت زنانه هم‌خوانی بسیاری دارد و یقیناً پیوند آن‌ها موجب شکوفایی استعدادهای و ظرفیت‌های صنایع‌دستی خواهد شد. خلاقیت زنان جوان در این عرصه بسیار امیدبخش است، زنان تحصیل‌کرده علاوه بر تولیدات جدید و خلاقانه‌ همراه با زیبایی‌شناسی‌های به‌روز، مدیریت زنانی که به‌صورت سنتی این هنرها را خلق می‌کنند نیز برعهده‌ دارند. درواقع علاوه بر کارآفرینی، صیانت از هنرهای در معرض تعطیلی و تولیدات جدید را نیز انجام می‌دهند.
-  درست است که به‌تازگی و در سال‌های اخیر استقبال زنان تحصیل‌کرده در حوزه صنایع‌دستی افزایش پیدا کرده، ولی همچنان به نظر می‌رسد که بخش اعظم زنان فعال در این عرصه، تحصیلات عالی ندارند و از پایگاه اجتماعی و اقتصادی قوی برخوردار نیستند. این مسئله هم تبعاتی برای آن‌ها خواهد داشت؛ مثل این‌که باعث کاهش قدرت چانه‌زنی و درنتیجه بازاریابی اندک و ورود واسطه‌ها می‌شود، سازمان صنایع‌دستی و به‌طور ویژه معاونت متبوع شما برای حل این مشکلات چه تدابیری اندیشیده‌ است؟
برای رفع این معضلات یکی از سیاست‌هایی که اجرا می‌شود مدیریت این افراد توسط پشتیبان‌ها است. پشتیبان‌ها عمدتاً افراد تحصیل‌کرده‌ای هستند که با ایجاد یک زنجیره تولیدی و شبکه‌ای‌کردن تولیدات، از تولید به‌صورت تک‌تک جلوگیری می‌کنند. اولویت اخذ تسهیلات نیز با افرادی است که از پشتیبان بهره‌ می‌برند.
هم‌چنین سعی شده است امکان ارتباط با فروشگاه‌های نسل جدید بیشتر شود تا واسطه‌ها کاهش یابد. در همین راستا قرار است فروشگاه‌های مجازی در سطح گسترده راه‌اندازی شود. این فروشگاه‌ها می‌توانند با صاحبان صنایع‌دستی به‌طور مستقیم ارتباط برقرار کنند و آثار را باقیمت مناسب خریداری و عرضه کنند تا تعداد واسطه‌ها کاهش پیدا کند.
البته این مشکل تنها مشکل زنان نیست، بلکه مردان نیز با آن روبه‌رو هستند بنابراین ما به دنبال ترمیم نظام توزیع صنایع‌دستی هستیم. اگر بتوانیم این ترمیم را به‌صورت اساسی انجام دهیم نه‌تنها مشکل زنان، بلکه مشکل واسطه‌ها در کل کشور حل خواهد شد.
در حال حاضر توزیع بسته‌های سوغاتی زیارتی را تمام کرده‌ایم و قصد داریم در حوزه توزیع بسته‌های خاطره‌ای و هدایا وارد شویم. وجود واسطه‌ها باعث می‌شود هنرمند به‌حق خود نرسد و از طرفی مصرف‌کننده نیز محصول را گران تهیه کند. همین گرانی باعث کاهش تقاضا و آسیب‌های دیگری می‌شود.
البته برخی از واسطه‌ها هم با خرید کالاها از روستاییان به آن‌ها خدمت کرده‌اند؛ چراکه در غیر این صورت همان مبلغ اندک نیز نصیب آن‌ها نمی‌شد. آن‌ها برای تردد به روستا، خرید و حمل‌ونقل کالا به شهر متحمل هزینه‌های بسیاری ‌شده‌ و بازار را به دست آورده‌اند. با توجه به بهبودی نسبی شرایط، دست ما برای پرداخت حقوق به‌حق این واسطه‌ها در حد متعادل و عادلانه بازخواهد بود تا هیچ اجحافی در حق واسطه‌ها، هنرمندان و مصرف‌کننده‌ها نشود. باید مدیریت به‌گونه‌ای باشد که منافع هر سه در نظر گرفته شود.
-    به جز این خدمات، تسهیلات دیگری مثل وام‌های کم‌بهره برای گسترش فعالیت این هنرمندان درنظر دارید؟ وضعیت بیمه این افراد چطور است؟
در خصوص تسهیلات هم سعی ما تقویت تعاونی‌ها است. یکی از مشکلات هنرمندان تهیه مواد اولیه است که برای آن‌ها گران تمام می‌شود. اگر این مواد به‌صورت عمده و از تعاونی‌ها خریداری شود، برای آن‌ها بسیار ارزان‌تر خواهد بود. 
در بخش تسهیلات در یک سال گذشته بیش از 10 سال وام داده ‌شده است. در سال گذشته حدود 100 میلیارد تومان وام به هنرمندان خرد و کلان، فروشندگان و تجار داده شد؛ درحالی‌که در طول 10 سال گذشته حتی 10 میلیارد تومان نیز وام اعطا نشده بود.
درخصوص بیمه، مشکلات از بیمه قالی‌بافان شروع شد، ولی در حال حاضر مشکل بیمه‌ای وجود ندارد. البته مشکلاتی نظیر قطع مستمری هنرمندان و متزلزل‌شدن بیمه وجود دارد که به آن معترض بودیم. در خصوص بیمه‌ها حدود 10 تا 20 مکاتبه برای گفت‌وگو، استدلال، فشار و... انجام شد. بیمه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می‌شود. مستمری هنرمندان هم بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ما تنها صدای هنرمندان را منعکس می‌کنیم تا به گوش مسئولین برسد. سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی مستقل عمل کرده و آن‌چه بر عهده اوست، اجرا می‌کند. 
در خصوص تسهیلات هم بخشی از آن به عهده ما است و بخش عمده تسهیلات یک‌صد میلیاردی را توافق کرده‌اند تا بانک‌ها، مؤسسات و صندوق‌ها بپردازند. در کل باوجود تمام مشکلات ساختاری در صنایع‌دستی، سال گذشته سال درخشانی برای این حوزه بود و فروش و تسهیلات خوبی داشتیم. هم‌چنین جایگاه صنایع‌دستی در جامعه ارتقا یافت و رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی دراین‌باره بیشتر صحبت می‌کند و خوش‌بختانه کم‌کم صنایع‌دستی از حاشیه به متن جامعه برمی‌گردد.
-    به جز صنایع‌دستی شناخته‌شده، برخی از صنایع‌دستی مثلاً یک‌سری پارچه‌‌ها نظیر کاربافی در استان یزد و کرمان در حال نابود شدن است. چه تسهیلاتی برای افرادی که می‌خواهند صنایع‌دستی قدیمی را احیا کنند در نظر دارید؟
البته کاربافی، شال‌بافی، زربفت و... احیا شده است، ولی برای حل این مشکل، امسال را سال نساجی سنتی اعلام کردیم و از دانشگاهیان فعال در حوزه پوشاک و نساجی حمایت می‌کنیم. حتی در بعضی از شهرها که هنری در حال ازبین رفتن است، حمایت‌های بلاعوض هم خواهیم داشت.
باید در نظر داشته باشیم از بین رفتن بسیاری از هنرها در طول تاریخ طبیعی است؛ چون نمی‌توانند خود را با شرایط روز مطابقت بدهند. مثلاً در شهر اردستان هنر بیل‌سازی و کلنگ‌سازی جزو هنرهای اصلی و چلنگری ما بود که در حال حاضر مورد نیاز نیست و اجناس باکیفیت‌تری توسط ماشین‌ها تهیه می‌شود؛ لذا حفظ این هنر ضرورتی ندارد. در مقابل بعضی از هنرها مثل پارچه‌های سنتی همیشه موردنیاز است و امروزه استقبال خوبی از رنگ‌های طبیعی، طرح‌های قدیمی و سنتی می‌شود. 
در برخی از صنایع‌دستی هم رویش‌ها و خلاقیت‌های تازه‌ای وارد می‌شود. برای مثال در هنر نمدبافی تنها چهار یا پنج محصول داشتیم، ولی اکنون با بروز خلاقیت، ده‌ها محصول نمدی در این حوزه به وجود آمده است. امروزه از قلم‌کاری در کارها و لوازم‌التحریر و از خاتم‌کاری در آلبوم عکس، لوح و... استفاده می‌شود. به آن‌هایی که قصد احیا دارند، تسهیلات و در صورت توانایی، مکان هم می‌دهیم و حتی تجهیزات را خریداری می‌کنیم. 
مثلاً در بوشهر تنها چهار عباباف باقی‌مانده و ما در نظر داریم این تعداد را به 10 نفر برسانیم، ولی از عباهای شهر نایین برای هواهای خیلی سرد استفاده می‌شود و ما چنین هوای سردی نداریم. پس به دنبال تغییر کاربری آن‌ها و تولید لباس از آن‌ها هستیم. با توجه به شرایط و ضرورت‌ها، حمایت و یا تغییر کاربری جزو برنامه‌های ما است.
-    یکی از مباحثی که این روزها مطرح می‌شود، نرخ مشارکت اقتصادی زنان است، اما این نرخ شامل اشتغال خانگی زنان نمی‌شود و به همین دلیل هم اغلب با وجود فعالیت بالای زنان در این حوزه، نرخ مشارکت اقتصادی اعلام‌شده برای زنان، پایین و نامناسب است؛ درحالی‌که این نوع فعالیت‌ها ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند، در حوزه صنایع‌دستی آن‌هایی که به‌صورت خرد فعالیت می‌کنند، جزو مشاغل خانگی محسوب می‌شوند، چه برنامه‌‌هایی برای این‌که حداقل این افراد در نرخ اشتغال محسوب شوند، دارید؟
در آمارهای اشتغال، مشاغل خانگی را به‌صورت مجزا اعلام می‌کنیم. نزدیک به 70 درصد مشاغل خانگی صنایع‌دستی است. مثلاً در سفری که به شهر اردستان داشتم، حدود40 نفر به‌صورت تمام‌وقت کار می‌کردند و حدود 150 نفر دیگر مشاغل خانگی داشتند. کار این افراد به همان میزان ارزشمند است. مشاغل خانگی برای ما بسیار مهم است و درصدد توسعه و ترویج مشاغل خانگی هستیم. بسیاری از زنان می‌خواهند در خانه و همراه خانه‌داری و تربیت فرزندان خود، در اشتغال و کسب درآمد هم سهمی داشته باشند و ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم.
-    برای گسترش صنایع‌دستی در روستاها برنامه خاصی دارید؟ آیا با صندوق‌های اعتبارات خرد روستایی ارتباطی دارید یا تعاونی‌های روستایی در این زمینه ارتباطی دارید؟
ما علاقه‌مندیم در توسعه روستایی شرکت کنیم. با توجه به خشک‌سالی و کم‌آبی، برای بقا و استمرار حیات روستاها، باید صنایع‌دستی جایگزین کشاورزی شود؛ چون در این روستاها آب تنها در حد شرب است. در سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی اگر سبک تولید و اقتصاد تغییر نکند، آینده‌ای وجود نخواهد داشت و ساکنین این شهرها باید به حاشیه شهرهای دیگر بروند. به‌طورکلی به توسعه روستایی توجه ویژه‌ای داریم و با توجه به این‌که در روستاها زنان متولی صنایع‌دستی بوده‌اند، به آن‌ها توجه خاصی داریم و با ایجاد تعاونی‌ها به آن‌ها کمک خواهیم کرد.
-    یکی از برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای زنان سرپرست خانوار است، در این زمینه همکاری خاصی با این معاونت تعریف کرده‌اید؟
بخش عمده‌ای از افراد تحت پوشش ما، زنان سرپرست خانوار هستند و به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته‌ایم؛ به‌طوری‌که باعث رنجش سایرین شده است. ما با یک چالش فرهنگی روبه‌رو هستیم؛ اگر به این زنان کمک نشود با توجه به شرایط و سرپرستی خانواده، در حق آن‌ها اجحاف شده است. اگر هم کمک شود، افراد متأهل شکایت می‌کنند که آیا چون ازدواج‌کرده‌اند نباید به آن‌ها کمک شود؟! 
در این زمینه با آقای سلطانی‌فر و خانم مولاوردی صحبت‌هایی داشتیم. آن‌ها پروژه‌هایی را در بخشی از مناطق کشور به‌صورت پایلوت اجرا می‌کنند که در این خصوص با آن‌ها همکاری‌هایی داریم. معتقد هستم نظریات در دستگاه‌های متولی باید متمرکز شود و این‌طور نباشد که این زنان از یک‌سو با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از طرفی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، و یا سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و یا معاونت زنان به‌صورت جداگانه ارتباط داشته باشند. باید متمرکز عمل شود تا ثمرات بهتری داشته باشیم.
-    از وضعیت صادرات صنایع‌دستی بفرمایید و این‌که کدام‌یک از صنایع‌دستی ما ثبت جهانی شده است؟
ثبت جهانی را حضور ذهن ندارم، ولی از زمانی‌که به سازمان آمدم چندین مهر اصالت و نشان مرغوبیت دادیم. برای نشان بین‌المللی در سطح آسیایی نیز هم نماینده فرستادیم که دو نفر در حوزه سفال و پوشاک توانستند مقام کسب کنند. در خصوص صادرات نیز، خوش‌بختانه سال گذشته رشد صادرات صنایع‌دستی نسبت به میانگین، بالا و خوب بوده است. رشد بالای 30 درصد داشتیم، ولی میانگین رشد حدود 18درصد اعلام‌شده بود. 
یکی از مشکلات در صادرات این است که صنایع‌دستی از فرش، طلا و جواهر جداست. بیش‌ترین بخش صادرات صنایع‌دستی چمدانی و بدون ثبت انجام می‌شود. باید این مشکلات را با آقای مهندس کرباسیان؛ رییس ‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران مطرح و آن را حل کنیم. در حال حاضر بیش‌ترین صادرات ما به مربوط به گلیم، سفال، شیشه‌های سنتی است و بعد به سمت حوزه‌های خاتم و چوب و... می‌رود.   مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است. بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی انتهای پیام/

94/03/20 - 14:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن