تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814585457




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پایداری خانواده در معرض خطر جدی قرار دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده : پایداری خانواده در معرض خطر جدی قرار دارد خبرگزاری پانا: معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در حال حاضر شاهد کمرنگ شدن ارتباط کلامی، دیداری و شنیداری هستیم که این اتفاق به علت گسترش رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی است.
۱۳۹۴ سه شنبه ۱۹ خرداد ساعت 19:08

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرگزاری پانا، شهیندخت مولاوردی در همایش پایداری خانواده و تعالی جامعه که امروز در دانشگاه الازهرا(س) برگزار شد، افزود: رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی به رغم برخورداری ظرفیت برای ترویج دیدگاه‌های فرهنگی – اجتماعی و دینی در حال تبدیل شدن به چالش جدی هستند و بعضا ظرفیت و مهارت لازم برای استفاده از آنها در خانواده‌ها وجود ندارد.
وی در ادامه با بیان اینکه نحوه استفاده از رسانه‌های نوین فرصت برقراری روابط و هویت‌بخشی را از خانواده‌ها سلب کرده است ادامه داد: پایداری خانواده در معرض خطر جدی قرار دارد. وضعیت اقتصاد خانواده و نحوه پوشش بیمه‌ای آنان موجب شده است که خانواده با اختصاص وقت بیشتر به کسب درآمد دچار مشکلاتی شود، در این شرایط برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی لازم است.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه گفت: برخی از افراد از فروپاشی نهاد خانواده سخن می‌گویند و برخی دیگر معتقدند که خانواده در حال فروپاشی نیست بلکه در معرض آسیب‌های جدی است.
حمایت‌های دولت از خانواده نباید رنگ و بوی مداخله به خود گیرد
مولاوردی تاکید کرد: اصل وجود آسیب اجتناب‌ناپذیر است ولی با تشریک مساعی می‌توان از شدت آسیب‌ها کاست. برای مهار آسیب‌ها به فهم درست و واقع‌گرایانه از آسیب‌ها نیاز داریم و قدم اول در این مسیر تعیین اصول راهنماست.
وی در ادامه گفت: احترام متقابل، مشارکت هرچه بیشتر در مسئولیت‌های درون خانواده، ارتقای توانمندی ذهنی خانواده و تقویت آن برای رفع نیازهای خود، ضرورت درک بهتر از تغییرات اقتصادی بر ساخت و توان خانواده، تعامل با نهادها و بخش خصوصی در زمینه خانواده از جمله اصول راهنماست. این اصول می‌تواند به پایداری خانواده و تعالی جامعه کمک کند.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه خانواده نیازمند توجه و تقویت است و استحقاق گسترده‌ترین حمایت و یاری را دارد ابراز امیدواری کرد که حمایت‌های دولت از خانواده رنگ و بوی مداخله به خود نگیرد و دولت دست به تصدی‌گری در این حوزه نزند. نباید خانواده را نهادی تلقی کنیم که نیازمند حمایت صددرصدی دولت است. در این شرایط لازم است به ارتقاء سلامت خانواده و سیاست‌هایی که می‌تواند این برنامه‌ها را تقویت کند توجه کنیم.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه سنگ بنای دموکراسی را باید در خانواده جست‌وجو کرد، اظهار کرد: هر پژوهش و آسیب‌رسانی باید از خانواده آغاز شود و دولت‌ها همواره در تلاش برای تحکیم خانواده هستند. سیاستگذاران نباید عقب‌تر از جامعه خود باشند؛ بلکه باید به موقع تصمیم‌های لازم را اتخاذ کنند، البته نباید تصمیم‌گیری‌ها آنی و پشت درهای بسته انجام شود و دولت‌ها باید تسهیل‌گر نقش خانواده باشند.
مولاوردی با اشاره به اسناد بین‌المللی گفت: در اسناد بین‌المللی به خانواده توجه شده است، خانواده محیطی مهم برای اعضای خود به ویژه کودکان به شمار می‌آید و کودک برای رشد کامل باید در محیط خانواده‌ای که فضای آن توام با تفاهم است، پرورش یابد.
وی با بیان اینکه خانواده‌های امروزی با چالش‌هایی مواجه هستند، تصریح کرد: اشکال نامتعارف خانواده در حال شکل‌گیری است و نگرانی نسبت به رسمیت شناخته شدن این اشکال در اسناد و مجامع بین‌المللی وجود دارد. بنابراین می‌توان با اتخاذ سیاست‌هایی در کشورها و تکیه بر ادیان ابراهیمی از بروز این اتفاق جلوگیری کرد و یکی از اهداف سفر به واتیکان نیز همین موضوع بود.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اجلاس کمیسیون مقام زن اظهار کرد: ما نگران بودیم که این موضوع در اعلامیه‌ها به رسمیت شناخته شود؛ ولی خوشبختانه فرصت طرح اشکال نامتعارف خانواده در این اجلاس پیدا نشد. با توجه به آنکه واتیکان نماینده مسیحیت کاتولیک به شمار می‌آید و ما نیز دیدگاه فقه شیعی داریم، قرار شد مواضع مشترکی در این زمینه اتخاذ کنیم. علاوه بر آن در سازمان ملل گروه دوستان خانواده در حال شکل‌گیری است و در حاشیه اجلاس با گروه‌های مخالف سقط جنین نیز آشنا شدیم. البته قرار بود نماینده‌ای از واتیکان در جلسه امروز حضور یابد که سفر هیات واتیکان به تاخیر افتاد.
مولاوردی تصریح کرد: در 50 سال گذشته خانواده را عواملی مانند تاخیر در ازدواج، افزایش طلاق،‌مهاجرت، پدیده سالمندی و آثار جهانی شدن متاثر کرده است و بر ابعاد مختلف خانواده تاثیر گذاشته است. این چالش‌ها مورد توجه دولت‌هاست. در واقع خانواده در هزاره سوم هم از نظر شکل و هم از نظر کارکرد دچار تغییراتی شده است. تحولات جهانی، خانواده را در اجرای مسئولیت‌هایش دچار اشکال کرده است.
وی افزود: کار و مسئولیت خانواده و حفظ ارتباط بین نسلی دشوار شده است. ارتباط خانواده و اجتماع متعامل است و شناخت و فهم خانواده امکان فهم نظام اجتماعی را نیز فراهم می‌کند. ایران نیز با چالش‌هایی در حوزه خانواده مواجه است که از جمله آنها به زنانه شدن فقر، مشکلات معیشتی، تغییر نقش پدر، مادر و کودک می‌توان اشاره کرد.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در پایان گفت: با گسترش شهرنشینی خانواده‌های هسته‌ای جایگزین خانواده‌های گسترده شده‌اند و نقش تعیین کننده مرد در تامین معیشت از انحصار او خارج شده است و با افزایش سطح دانش‌آموختگی و مشکلات اقتصادی موجود، ضرورت حمایت‌های اقتصادی احساس می‌شود.
 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن