تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820224277




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سجادپور: لغو قطعنامه‌های شورای امنیت نقطه عطفی در روند مذاکرات هسته‌ای


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛
سجادپور: لغو قطعنامه‌های شورای امنیت نقطه عطفی در روند مذاکرات هسته‌ای
استاد روابط بین‌الملل و استاد حقوق بین‌الملل در گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی موضوع واژه های حقوقی مذاکرات هسته ای پرداختند.

سجادپور: لغو قطعنامه های شورای امنیت نقطه عطفی در روند مذاکرات هسته ای است
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ "محمدکاظم سجادپور" استاد روابط بین‌الملل و "توکل حبیب‌زاده" استاد حقوق بین‌الملل در گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 18 خرداد ماه به بررسی موضوع واژه های حقوقی مذاکرات هسته‌ای پرداختند.


در ابتدای این برنامه سجادپور در پاسخ به این سؤال که بر اساس بیانیه لوزان قرار است چه نوع تحریم‌هایی برداشته شود گفت: قبل از ورود به این بحث یک واقعیت و مطلب مهم این است که فضای تحریم به هم ریخته است.


وی ادامه داد: تحریم چند بعد دارد که یک بعد آن نوع تحریم اعم از تحریم شورای امنیت، تحریم اتحادیه اروپا و تحریم‌های آمریکا اعم از تحریم‌های کنگره و دولت آمریکا است که در هر یک از آن‌ها نیز تقسیم بندی‌های جداگانه ای وجود دارد.


این استاد روابط بین‌المللی اضافه کرد: اما آن چه که در یک سال و نیم گذشته اتفاق افتاده فضای حاکم است که بر اساس آن ما یک متن بیانیه داریم و در حال مذاکره برای تبدیل آن به یک سند حقوقی هستیم.


سجادپور تصریح کرد: آن چه  که در مورد تحریم‌ها بسیار کلیدی‌تر از بحث‌های این چنینی است به هم ریختن فضای تحریمی است که دشمنان ایران سعی کردند طی سال‌ها علیه کشور ما اعمال کنند.


وی یادآور شد: یک سری تحریم‌ها طی چند قطعنامه و ذیل فصل هفتم از سوی شورای امنیت اعمال شده که بر اساس چارچوب توافقی که در لوزان مشخص شده است همه این‌ها طی یک قطعنامه دیگری برداشته می‌شود.


سجادپور ادامه داد: دسته دوم تحریم‌ها، تحریم‌های اتحادیه اروپاست که در خصوص این تحریم‌ها شورای وزیران اتحادیه اروپا تشکیل جلسه می‌دهد و آن‌ها هم طی بیانیه ای تحریم‌های خود را بلااثر و لغو خواهند کرد.


این استاد روابط بین‌الملل در ادامه به تحریم‌های امریکا اشاره کرد و گفت: در مورد آمریکا دو نوع تحریم وجود دارد که یک دسته تحریم‌هایی است که بر اساس دستورات اجرایی رئیس جمهور آمریکا اعمال شده که لغو آن در اختیار رئیس جمهور آمریکا قرار دارد اما دسته دوم تحریم‌هایی که توسط آمریکا اعمال شده تحریم‌هایی است که توسط کنگره آمریکا اعمال شده که آن‌ها ماهیت دیگری دارند و دولت آمریکا نمی‌تواند آن‌ها را لغو کند ولی می‌تواند در اجرای آن‌ها از اختیارات خود استفاده کند.


سجادپور یادآور شد: آمریکا بیش از 30 سال است که ایران را تحریم کرده اما مذاکرات تنها در مورد مسائل مربوط به هسته ای است لذا تنها تحریم‌هایی که در اثر مباحث هسته ای مطرح شده برداشته  می‌شود.


وی اظهار داشت: آن چه که مورد تایید ایران است این است که هم تحریم‌ها یک جا برداشته شود اما باید عملیات حقوقی و اجرایی این موضوع مشخص شود لذا این مهم یکی از کارهایی است که تیم مذاکره کننده ما در حال انجام آن است که چگونه می‌شود همه تحریم‌ها را برداشت.


لغو قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران نقطه عطفی در مذاکرات هسته ای است


وی تصریح کرد: علی رغم این موضوع آن چیزی که قطعی و مسلم است و با سرعت بیشتر از بقیه انجام می‌گیرد قطعنامه شورای امنیت است که این موضوع یک نقطه عطف است چرا که ما موردی نداریم که کشوری ذیل فصل 7 منشور ملل متحد توسط شورای امنیت تحریم شود و به این سبک یعنی با تصویب قطعنامه از سوی شورای امنیت از زیر بار تحریم‌ها درآید و این یک مورد بسیار نادر در رفع تحریم‌های بین‌المللی است


در ادامه گفتگو حبیب زاده استاد حقوق بین‌الملل نیز اظهار داشت: مسلماً در این که فضای تحریم با این مذاکرات شکسته شده تردیدی نیست اما هزینه‌هایی که ما قرار است در نتیجه مذاکرات بدهیم به قدری بیشتر است که ما نمی‌توانیم صرفاً به شکسته شدن فضای تحریم اکتفا کنیم.


وی ادامه داد: ما باید از این مذاکرات به نتایج ملموسی در خصوص فعالیت صلح آمیز هسته ایمان و همچنین در خصوص لغو تحریم‌های ظالمانه ای که علیه ما صورت گرفته برسیم.


این استاد حقوق بین‌الملل با بیان این که سندی که هم اکنون پیش روی ما قرار دارد که بر اساس آن می‌توانیم اظهار نظر کنیم بیانیه لوزان است گفت: در خصوص قطعنامه های شورای امنیت باید گفت که وقتی در چارچوب فصل هفتم منشور ملل متحد قطعنامه ای توسط شورای امنیت تصویب می‌شود لغو آن به راحتی امکان پذیر نیست لذا خود این موضوع نکته مثبتی در روند مذاکرات است.


وی در ادامه به بندی از بیانیه لوزان اشاره کرد و گفت: یک بندی در بیانیه لوزان وجود دارد که مربوط به قطعنامه  جدید شورای امنیت است که در آن جمله نگران کننده ای وجود دارد که گفته در این قطعنامه جدید یک سری اقدامات محدودیت سازی که توافق شده است برای دوره زمانی مشخصی درج خواهد شد که در اینجا ابهامات زیادی  ایجاد شده که این اقدامات محدودیت ساز چه اقداماتی خواهد بود.


خبر در حال تکمیل است...








۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن